Svår att transportera

T

trolli

Min kallblodstravare är lite speciell. Det är inga problem att lasta honom eller att lasta ur honom,han går mycket snällt i och ur,aldrig några problem. Problemet är när vi rullar,han lever f*n rent ut sagt,ibland!
Han sparkar,hoppar och far så man tror han ska få släpet i diket. När man kommer fram är han sjöblöt..
Men,ibland står han som ett ljus,man märker inte av att man har honom med sig.

Jag kan inte transportera honom med mellanväggen i,då får han panik och lägger sig ner,så han är en bredåkare. Det vet jag.

Men jag förstår inte varför ibland är han lugn ibland helt hysterisk?? :confused:
Även dom gånger han har levt runt därinne går han fortfarande snällt och sakta ur,tycker om han får panik eller något så borde han ju ha bråttom ur,men icke..

Jag måste ha honom naken i släpet,dvs utan täcke eller transportskydd. Har jag det på blir det 10 gånger värre. Jag har provat att ha hö i,ingen skillnad,har provat att ha öronproppar,inegn bättring, lilla luckan bak öppen, lilla luckan bak stängd,ingen skillnad. Har inte provat att köra honom med en kompis då jag inte kan ha någon mellanvägg i,har dock tänkt att prova att ha med hans lilla lilla kompis på ca 70 cm,han kan stå långt fram,kanske om han blir lugnare?? Fick lov att transportera honom med en stor häst,med mellanvägg i, i början av året,när vi lastade ur var han halt,så det gör jag inte om..

Någon som har någon tanke? Jag har snart slut på ideér..
 
Sv: Svår att transportera

Var försiktig med den lille 70 centimetaren, jag har en 78 centimetare och jag törs inte ha med honom när bitchen breakdansar i kärran, hon tar ingen hänsyn till honom.
Det enda jag kan komma på är att åka många korta turer, det gjorde jag med min hoppetoss nu är hon coolare men ibland kan hon toka sig ändå.
 
Sv: Svår att transportera

Jag åker ju mest bara kortare turer på ca 1 mil. Blir nån lite längre när jag ska sko. Då blir det ca 5 mil enkel resa..

Det var en idé med den lille,men vill ju inte att han ska göra sig illa.. :(

Det verkar inte spela någon roll heller hur mycket vi åker,det är lika ändå,men förstod din tanke.
 
Sv: Svår att transportera

Försök få tag i en kamera att sätta i släpen eller låna en släp med kamera. Då kan få svar på varför han så ibland och si ibland. En orsak kan ju vara den som kör och med kamera är det lätt att se vad hästen reagerar på.
Har själv köpt en häst som gjorde som din. Vi har kamera i transporten så det var lätt att se vad hon gjorde och när. Även att vi inte behövde stanna för att titta till henne var ju en fördel. Vi såg att hon hade väldigt svårt med svängar. Troligen har något hänt för så fort hon kände att transporten svängde lite kastade hon sig mot väggen och tog spjärn med alla fyra fötterna. När vi inte stannade utan fortsatte köra lugnt och fint så började hon sakta reagera mindre och mindre för var sväng. För att till sist stå och sova. Nästa gång hon skulle åka var hon lugn som en filbunke hela tiden, stod och sov. Så med en kamera kan se när hästen reagera, på vad och hur. Efter det kan man lösa problemet lite enklare.
 
Sv: Svår att transportera

Blir han bättre om han åker oftare? Mitt fullblod är ganska lik din som du beskriver det fast han jobbar sig inte svettig iallafall. men han lägger sig och vill helst vara naken, inga problem vare sig att lasta i eller ur. Men åker vi ofta så blir han mycket bättre om än inte helt bra. Jag har fått lära mig att slå dövörat till.

Om du tror att det skulle hjälpa med sällskap så skulle du kunna prova med en spegel. Finns "icke glas" för en mycket billig peng på biltema. de ska dessutom klistras upp så det är lätta att montera.
 
Sv: Svår att transportera

har själv en bredåkare.. men har du provat med trekvartsbom.. då kan du ha mellanväggen i och hästen har stor plats att röra sig.. osså stoppar du in din lille lille kompis, som fortfarande har plats på andra sidan.. mitt halvblodsto åker så med sin shettispolare.lycka till
 
Sv: Svår att transportera

Jag hade absolut inte vågat transportera med en till häst om han är bredåkare. Risken för att han får klaustrofobi är överhängande och då riskerar shettisen att råka mycket illa ut.:eek:

Kameratipset var mycket bra!

Kolla också stötdämparna på transporten, är ena mjukare än den andra blir det fruktansvärt svajigt i transporten, speciellt i svängarna.
Har själv varit med om det när jag skulle byta stötdämpare på transporten och verkstade bara bytte den ena......

Du kan prova 3 kvartsbom, det kan fungera.

Hästen balanserar sig också bättre om den får pendla med huvudet. Bind den ej i frambommen utan ha ett grimskaft knutet i framväggen (i alla fall Umesläp har en bindring under fönstret.

Vad har du för släp? Prova hyra ett av annan sort och kolla om det kan fungera bättre. Lycka till!
 
Sv: Svår att transportera

Bra tips det där med en "spegel", kanske vora värt att prova. Är ju isåfall en billig och enkel lösning.

Har funderat på det där med kamera också men dom är ju så attans dyra...
 
Sv: Svår att transportera

vår tävlingshäst (trav) blir likadan när han åker själv så han har sin lilla Turbo med sig och han står som ett ljus numera. Turbo är en shettis då givetvis:p
 
Sv: Svår att transportera

Ja det var den tanken jag också hade,då min lilla är hur cool som helst. Inget rör honom i ryggen,tänkte om han hade kunnat fungerat som ett litet stöd åt den store. Tänkte den lilla kunde stå längst fram då är han ju ganska skyddad ändå.

En tanke jag hade..
 
Sv: Svår att transportera

En 3 kvartsbom är vad för något?

Jag har ett Umesläp från 92 tror jag. Jag har inte möjlighet att köpa ett nytt släp,det är för mycket pengar just nu. Han har sparkat sönder baklemmen på den jag har så den måste fixas.

Dom släpen som finns att hyra här är likadana som jag själv har om tom mindre modeller.

En annan tanke jag har är att prova att ha honom helt lös. Nån som har någon erfarenhet av det?
 
Sv: Svår att transportera

En 3 kvartsbom är vad för något?

Jag har ett Umesläp från 92 tror jag. Jag har inte möjlighet att köpa ett nytt släp,det är för mycket pengar just nu. Han har sparkat sönder baklemmen på den jag har så den måste fixas.

Dom släpen som finns att hyra här är likadana som jag själv har om tom mindre modeller.

En annan tanke jag har är att prova att ha honom helt lös. Nån som har någon erfarenhet av det?

3/4 bom: en längre bakbom på ena sidan (vänster) och en kortare modell på andra sidan (höger).
Du behöver inte fixa ett nytt släp, bara nya bakbommar. Detta kan man göra själv om man är lite händig och har rätt utrustning.

Transportera aldrig en häst som inte är fastbunden, speciellt inte om du inte har mellanväggen i!
Vad jag vet är det lag på att man ska hästen fastbunden men är inte 100% säker.
 
Sv: Svår att transportera

Du ställer ut bommen så den blir 3/4 lång och kortar den andra. Brukar gå att göra på Umesläp (har en själv).
Jag skulle absolut inte transportera löst men prova att binda honom med grimskaft i ringen nedanför fönstret fram istället för i bommen så kan han pendla med sitt huvud och därigenom få en bättre balans (=mindre panik).
 
Sv: Svår att transportera

Det finns kameror för ca 1700 :- vilket jag tycker är ok om man jämför med de konventionella som kostar typ 3000:- Jag har den billigare varianten o är nöjd förutom att den slukar batteri, det kan man ju dock lösa med uppladdningsbara. Det är ju miljövänligt också:bump:
/C
 
Sv: Svår att transportera

Det finns kameror för ca 1700 :- vilket jag tycker är ok om man jämför med de konventionella som kostar typ 3000:- Jag har den billigare varianten o är nöjd förutom att den slukar batteri, det kan man ju dock lösa med uppladdningsbara. Det är ju miljövänligt också:bump:
/C

Delvis knapplån till alla som säger kamera...

Kamera är jättebra och något jag verkligen önskar mit till min transport. Men det löser ju fortfarande inte problemet med att hästen lever rövare. Lägger hästen sig ned eller hoppar bommen så gör den ju det antingen man har kamera eller ej. Stora skillnaden blir kanske att man stannar tidigare när man kan se varför trailern började "låta illa".
 
Sv: Svår att transportera

En 3 kvartsbom är vad för något?

Jag har ett Umesläp från 92 tror jag. Jag har inte möjlighet att köpa ett nytt släp,det är för mycket pengar just nu. Han har sparkat sönder baklemmen på den jag har så den måste fixas.

Dom släpen som finns att hyra här är likadana som jag själv har om tom mindre modeller.

En annan tanke jag har är att prova att ha honom helt lös. Nån som har någon erfarenhet av det?

Min levde också rövare innan jag upptäckte att jag glömt sätta fast honom en dag och han stod helt still hela vägen! Han avskyr att sitta fast i transporten helt enkelt! Han vill dock åka smalt, med massa hö o lilla luckan nere :) Har ett gammalt tranesläp från -89!

Men bra ide att kolla stötdämpare o som sagt det är INTE olagligt att ha dem lösa så testa, det kanske funkar på din med!
 
Sv: Svår att transportera

Knapplån


Snälla du, ha INTE hästen lös för guds skull! Jag har sett med egna ögon vad som kan hända med en häst som bara har för långt grimskaft i hästfinkan (den satt ändå fast!) så vad som kan hända med en lös häst i en tvåhästars finka utan mellanvägg får mig att vilja skaka dig tills du får in i skallen vad jag har i min skalle... Jag säger inte att jag nödvändigtvis har rätt men jag får rysningar bara jag tänker på det... :crazy:
Hästen kan "volta" över frambommen, fastna halvhängande på rygg. Försöka ta sig under sen försöka backa tillbaka och fastna så. Om den försöker vända... om den LYCKAS vända och sen lägger sig så finns ju frambommen där som en eventuell blockering när han ska resa sig...

Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska skriva. Det kan mycket väl funka att ha honom lös men i min värld är det otänkbart och lika knäppt som att köra häst i finkan sadlad och klar till exempel.

Ang att knyta fast hästen i ringen under fönstret (längst fram i finkan alltså) låter för mig även det lite skumt. Då kan ju nästan samma sak hända, alltså det om att hästen försöker ta sig över frambommen och voltar och fastnar hängande halvt på rygg.... eller?

Och snälla... Stoppa inte in en liten shettis som experiment till en sån häst. I alla fall inte innan det finns en kamera så du kan stanna direkt om du ser att den lille håller på trampas till köttfärs...

(ta inte mitt inlägg så hårt. det är inte menat hårt, utan det är bara personliga reflektioner och tankar från min sida i kombination med erfarenheter av trista händelser)
 
Sv: Svår att transportera

Knapplån


Snälla du, ha INTE hästen lös för guds skull! Jag har sett med egna ögon vad som kan hända med en häst som bara har för långt grimskaft i hästfinkan (den satt ändå fast!) så vad som kan hända med en lös häst i en tvåhästars finka utan mellanvägg får mig att vilja skaka dig tills du får in i skallen vad jag har i min skalle... Jag säger inte att jag nödvändigtvis har rätt men jag får rysningar bara jag tänker på det... :crazy:
Hästen kan "volta" över frambommen, fastna halvhängande på rygg. Försöka ta sig under sen försöka backa tillbaka och fastna så. Om den försöker vända... om den LYCKAS vända och sen lägger sig så finns ju frambommen där som en eventuell blockering när han ska resa sig...

Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska skriva. Det kan mycket väl funka att ha honom lös men i min värld är det otänkbart och lika knäppt som att köra häst i finkan sadlad och klar till exempel.

Ang att knyta fast hästen i ringen under fönstret (längst fram i finkan alltså) låter för mig även det lite skumt. Då kan ju nästan samma sak hända, alltså det om att hästen försöker ta sig över frambommen och voltar och fastnar hängande halvt på rygg.... eller?

Och snälla... Stoppa inte in en liten shettis som experiment till en sån häst. I alla fall inte innan det finns en kamera så du kan stanna direkt om du ser att den lille håller på trampas till köttfärs...

(ta inte mitt inlägg så hårt. det är inte menat hårt, utan det är bara personliga reflektioner och tankar från min sida i kombination med erfarenheter av trista händelser)

Bara ett enkelt svar angående lös häst (som jag alltså har) Jag har mellanväggen i,dvs det finns inte plats att svänga runt, han är såpass stor att han tar sig inte över bommen fram.Har ett enkelaxlat gammalt tranesläp så det är precis att han får plats ;) Stor o bred som han är!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 262
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 594
Senast: Tennessee
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 040
Hästhantering Har en nybliven 6-åring som fram tills 4 års ålder var både lätt att lasta och köra. Som 3-åring fick hon en större sårskada och fick...
2
Svar
27
· Visningar
3 967
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp