SVÅR beslutsångest

poff

Trådstartare
Jag hade bestämt mig för Highlander till mitt Kalibersto, men nu vet jag inte längre. Jag behöver verkligen lite hjälp!

Stoet i fråga är e.Kaliber- Diamant- Herzog, hon har dubbla prestationsdiplom och är bedömd med 40 p exteriört (98878) (även 8 på galoppen uppsuttet) och 9-9 i hoppning.

Hos tidigare ägare har hon lämnat:

f- 99, e. Dardel, död, ska ha rört sig bra
f-00, e. Campari M, kvalad till breeders som 5-åring ev. som 4-åring också, tävlar nu 1,30 hoppning.
f-01, e. Cortus, hoppdiplom, rör sig mkt bra, tävlar 1,10 hoppning
f-02, e. Roderik, mkt stor, ej visad
f-03, e. Akribori, rör sig bra, ej visad
f-04, e. 88:an, rör sig bra, ej visad
Att dom rör sig bra har förra ägaren sagt, jag har alltså inte sett dom själv.

Hos mig har hon lämnat:
f-05, e. Richfield, 46 p fölmönstrig, fint i hopkommen men stor & rejäl, fin skritt och trav, hoppar mkt spänstigt.
f-06, e. Dionysos, rör sig mkt mjukt och spänstigt i uppförsbacke, inte lika stor som föregående men blir nog också rätt rejäl.

Nu till min fråga, jag tycker själv att hon rör sig fantastiskt och även nedärver gången till ungarna. Det jag är lite besviken på är typen, dom blir så himla rejäla, väl ihopkomna med bra halsar, men rejäla. Ska jag våga lägga på ett rent fullblod för att få till typen, hur blir det då med gången, fullbloden är ju inte avlade för att springa "fint"?
Eller ska jag satsa på en hopphingst, det är kanske inte lika viktigt med typen där + att jag vet att hon lämnar bra hopphästar?

Jag är mkt tacksam för tips och råd!
// Mvh Camilla
 
Senast ändrad:
Sv: SVÅR beslutsångest

Jag vet inte om jag kan råda dig så väldigt mycket, för jag sitter i samma sits själv.
Har ett sto e. Maraton-Lansiär-Safari med mycket bra gångarter och bra hoppteknik. Diplom i både gång och hoppning som 4-åring, men sen bara tävlad och placerad i lätta klasser i båda diciplinerna pga en skada. Lite åt det grova hållet och nedärver detta till sina föl, men välproportionelig och nedärver även bra gång, hoppförmåga och ett supertemperament.
Pga hennes grovhet har jag mest valt hopphingstar, men är sugen på en riktigt bra gångartshingst innan hon blir för gammal (hon är 19 i år). Hon fick ett stoföl e. Channon i år, som ser väldigt ädel ut än så länge och rör sig mycket trevligt.
I år har jag bestämt mig för just Highlander på henne, så vi får väl se vad det kan bli!

Om jag skulle ha tagit en hopphingst i år så skulle det nog ha blivit Corlensky G. Där har du ju både hopp och gångarter och nytt intressant blod för svensk avel. Han ser ju rätt ädel och högställd ut också. Kanske det kan vara nåt för dig?
 
Sv: SVÅR beslutsångest

Jag var faktiskt lite inne på Corlensky, men har sen hört att det ligger lite rejälare bakom, så jag vet inte hur pass han lättar upp.

En annan hopphingst som också lämnar en del gång och är liten och nätt, är ju Acacio, han har lämnat mkt dubbeldiplom och jag funderar på honom. Men som sagt kan ju inte bestämma mig för om jag ska välja en gångarsthingst eller en hopphingst och behöver därför lite hjälp med hur jag ska tänka.
 
Sv: SVÅR beslutsångest

Hej!

Jag tycker absolut att du skulle satsa på lite fullblod! Det behövs i halvblodsavlen! jag tänkte direkt på Stravinsky XX Poängen 1010878 ASVH! Har hört att han präglar avkommorna med framförallt bra typ!ASVH 2004 :
"En ädel, elegant, välproportionerlig hingst med väl ansatt hals, välutvecklad, lång manke, djup, välliggande bog, långt, välformat kors. Välbenad. Skritten är ren, taktmässig och avspänd. Traven är energisk, lätt och elastisk med bra bakbensarbete."
" En hingst av mycket tilltalande fullblodsmodell med för halvblodsaveln väl lämpade gångarter"
Mitt tips! :D
Skriv gärna vad du väljer sen!!:D
 
Sv: SVÅR beslutsångest

Jag har tom varit i kontakt med Stravinskys ägare då jag tyckte att han kändes helt rätt för mitt sto. Det han nedärver bäst är tydligen typ och skritt och det är ju det som behöver förbättras på mitt sto. Sen blir jag lite tveksam och tänker att jag kanske bara får fram en fin typ, men ingen gång, usch vad jag velar.

Var nu inne och tittade på Stravinskys hemsida och dom kommer inte att lösa licens för honom i ASVH 2006, däremot kan man tydligen regga i Svenska hästavelsförbundet eller i Mecklenburg (tror jag det var). Vad innebär detta?
 
Senast ändrad:
Sv: SVÅR beslutsångest

Varför inte satsa på nygodkände MrCarrera xx? Mycket trevlig i typen och rör sig bra
 
Sv: SVÅR beslutsångest

Härligt att Ni engagerar Er!
Tyvärr gillade jag inte Mr Carrera, och jag måste "känna" för hingsten jag ska använda.
 
Sv: SVÅR beslutsångest

hej
jag har en "ren" fullblods unge efter Stravinsky...hon rör sig mkt bra..har fått både gång och är lik pappa..rekommenderar honom..vår lilla dam är dessutom enormt trevlig och cool för att vara rent fullblod..;)
 
Sv: SVÅR beslutsångest

Ja, Stravinsky är helt klart intressant. Men det var ju det där med att man inte kan regga i ASVH, kan ngn förklara detta för mig?
 
Sv: SVÅR beslutsångest

Hingsten har alltså inte löst licens i år. Licensen kostar 5000 kr och det är en rätt stor kostnad om du har många hingstar i avel.

Avkommorna går därmed inte att registrera i ASVH. Däremot så får du hjälp med att registrera den i annat förbund av hingsthållaren.

Nu vet jag inte om detta innebär (beror på förbund) att du senare kan använda avkomman i svensk avel. Detta fungerar om det är ett förbund som är godkänt av ASVH.

Lite klarare?
 
Sv: SVÅR beslutsångest

Jag hade nog förresten satt en hopphingst av bra typ med gång på henne, kanske Quite Easy. Tycker det är lite tråkigt när de betäcker så många ston/år, men han har faktiskt bevisat att han nedärver allt du (de flesta av oss) söker och att avkommorna blir bra. Då tycker jag bara det är att använda sig av honom om man har rätt sto.

Andra förslag

- hans halvbror Casir Ask. Såg flera avkommor efter honom som fick 9 på typ på 3-års!
- Landor S. Också bevisat att han nedärver typ, gång och hoppkapacitet. Har helbror som tävlar GP dressyr i Tyskland.
- Campari M - har ju fungerat tidigare och lämnar dubbeltalanger.

/C
 
Sv: SVÅR beslutsångest

Quite Easy har jag också funderat på, men tycker det är tråkigt att han kommer ha så enormt mkt avkommor. Fast å andra sidan, dom tävlingsryttare jag känner har ingen koll på hingstar alls. Dom hingstar dom känner till är i princip Cortez, Feliciano och Quite Easy, så det kanske är lättare att sälja en unge e. en välkänd hingst.

Campari M har jag valt bort pga att förra ägaren säger att hästen hoppar fantastiskt, men inte rör sig (borde iof ha en hyffsad galopp), jag vill gärna ha lite gång också.

Landor S och Casir Ask har jag inte tittat på, ska göra det.

Tack
 
Sv: SVÅR beslutsångest

Jag har fått ett föl e.Acacio i år efter ett rejält 172 cm sto. Visserligen har stoet fullblod i tredje led, men annars bara grova herrar i stammen. Hur som helst så blev fölet mycket lätt. Jag valde Acacio då jag har sett ett antal 5-6 åriga mycket ädla hästar efter honom som både rör sig och hoppar mycket bra. Här kan du se lite bilder och videosnuttar på fölet och hans rejäla mor http://www.dropshots.com/day.php?userid=91022&cdate=20060429&ctime=111328

I år ska jag pröva Empire VDL, i avelsråden från AVN står det att de tror att han troligen kommer att lätta upp framdelen och ge god galopp. Han har även en fölårgång bedömd i Holland där fölen bedömdes som lätta och ädla med god galopp.

Ja, det är de hingstar jag fastnade för när jag letade efter hingst som lättade upp. Nu prioriterade jag hoppningen till mitt sto, men ville inte helt ge avkall på gångarterna.
 
Sv: SVÅR beslutsångest

Jag har varit och tittat på hingsten du hade tänkt dig och han är mycket vacker och väldigt ädel. Har varit där flera gånger då jag betäcker mina ston där hade själv valt honom om han inte varit så liten då jag har ett mycket litet sto själv. Ovh hingsthållaren rek han om man vill förädla. Mvh
 
Sv: SVÅR beslutsångest

Till Elle: Jag gillar Acacio, och när jag nämde honom för förra ägaren, så sade hon att hon funderat på honom till henne, så kanske... När jag själv har tänkt hopphingstar till henne så är det Acacio eller Quite Easy som jag tror skulle passa henne bäst.

Till Jessica: Vilken utav hingstarna tänkte Du på?
 
Sv: SVÅR beslutsångest

Acacio är dessutom lite av den dubbeltalang, som ger både hopp och gångartshästar !
 
Sv: SVÅR beslutsångest

Och det är precis det jag vill ha, om jag nu ska använda en hopphingst! Fast det är väl Quite Easy med?
 
Sv: SVÅR beslutsångest

Camaro M är också en hopphingst med väldigt trevlig typ och gång, dessutom verkar han nedärva sig väldigt bra om man tittar på resultaten från 3årstesten
 
Sv: SVÅR beslutsångest

Jag skulle nog satsa på en hingst som är antingen bra hopp-eller gångartsförärvare (fast lätt i typen) och prioritera det. Även om avkomman blir lite tung, så är det bättre än att den är superädel och saknar kapacitet. Och får du ett stoföl att avla vidare på kan det bli en märkbar förädling i nästa led förhoppningsvis!
 
Sv: SVÅR beslutsångest

Men de hingstar jag föreslog ÄR ju bevisade hoppförärvare, som dessutom ger avkommor som rör sig vettigt. Det finns ju ett fåtal hopphingstar som inte är av mindre bra typ och rör sig som symaskiner.

Visst skulle man kunna lägga på en hingst med 10-10 i hoppning och 5 i trav (överdriver) även på detta sto, men faktum är ju att det är lättare att sälja föl och unghästar som ser vettiga ut och rör sig hyfsat.

Även om jag till viss del kan hålla med dig. Men isåfall mer på ston som inte själva är dubbeltalanger!

/C
 

Liknande trådar

Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 457
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 100
Senast: Jate Volim
·
Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 486
Senast: HMQ
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 931
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp