Svår Chef.

R

Raderad medlem 94602

Jag arbetar för en stiftelse och har nu fått ny ordförande som är personalansvarig och platsansvarig. Och jag och min kollega har fått problem.
Nya ordförande behandlar oss som skit. Gapar, skriker, svär, gestikulerar medans han gapar på oss, kör extrem härskarteknik, är nedlåtande, anklagar oss och håller oss ansvariga för saker som ligger utanför våra arbetsuppgifter, ställer orimliga krav och i vissa ögonblick har jag tyckt att han varit direkt obehaglig och hotfull.

Bla har min kollega blivit kallad för idiot och i veckan när hen höll på med måleri på anläggningen gapade ordförande att "i det här tempot kunde vi lika gärna anställa en lam och köra upp en pensel i röven på den".

Det finns så många händelser att jag går inte in på dem.

Hade jag haft råd hade jag sagt upp mig men 3 månaders karens från A-kassa är inget allternativ. De är rejält beroende av mig nu när högsäsonen drar igång och det är jag som sitter på alla kundkontakter och kan hela anläggningen så de kommer inte säga upp mig om jag ber dem.
Hos styrelsen har jag inget stöd då 3 av fyra är nära vänner till ordföranden och handplockade av denna.

Jag har fått sömnproblem och ligger och grubblar och gruvar mig för jobbet varje natt. Har en klump i magen varje morgon jag ska till jobbet. Det har blivit en stor stress och jag börjar oroa mig för min Epilepsi med sömnbristen och stressen. Oftast sitter ordföranden redan där på morgonen och börjar förhöra oss direkt vi kommer. De här förhören är skitjobbiga för de går bara ut på att hitta fel och så börjar han skälla.

Det finns folk med anknytning till stiftelsen som hört honom och de undrar hur vi orkar. Även vissa av dessa har råkat ut för hans humör och vet hur han är. Även kunder har han skällt på och vi pratar om en karl på nära 2 meter som står och stormskäller rakt i ansiktet på dem och kallar dem saker. Jag får ständiga klagomål till kontoret på hur gäster blivit bemötta av Ordföranden.

Jag kan inte jobba under en sån här person. Jag orkar inte. Vad gör man? Jag ska ringa facket i morgon men vad kan de göra? Han är ju förtoendevalt och det finns inte en chans att hans polare petar bort honom ur styrelsen.
Även min kollega vill bort från anläggningen men hen sitter i samma sits som mig. Uppsägning med karens är inget hen heller har råd med.


I morgon vet jag att helvetet kommer bryta lös då det lär ha varit turbulent på anläggningen i helgen i sambant med en event som avgick. Ordföranden ska vara vansinnig på hela världen typ och eftersom det är jag som tagit emot bokningen så kommer det gå ut över mig. Jag har blivit förvarnad. Jag fasar för hur han kommer bete sig i morgon :(
 
Av egen erfarenhet, om än inte lika illa som det du beskriver, så säger jag. Säg upp dig det är inte värt det! I slutändan hade jag ångest på fredag över att behöva gå till jobbet på måndag. Ett antal år för sent sa jag upp mig utan att ha något annat. Det tog lång tid att bli hel men 1,5 år senare hade jag nytt jobb. Då hade jag lagt ett år på studier (som jag skötte halvhjärtat pga mitt dåliga mående). Du kommer bli trasigare och trasigare och orken att skaffa nytt blir sämre och sämre. Till slut finns du inte och ditt självförtroende och troligen även din hälsa är förstörda.
 
@Voff: Han kommer att köra stället i konkurs på nolltid. Jag säger också stick så fort som möjligt. Du kan ju börja med att försöka blir sjukskriven, det borde inte vara omöjligt.

Orkar du bråka går det att involvera facket, Arbetsmiljöverket och media. Det är dock mest för att jävlas med puckot. Rena hot hade jag dock polisanmält för att markera, det är aldrig acceptabelt oavsett om det är privat eller i jobbet.
 
Att han inte ändrar sig det är jag helt på det klara med.
Men jag hoppas att det kanske fanns något annat sätt att komma loss från anställningen utan karensen. 3 mån utan inkomst GÅR INTE och det var här jag hoppades att facket kanske kunde göra något :(
 
Att han inte ändrar sig det är jag helt på det klara med.
Men jag hoppas att det kanske fanns något annat sätt att komma loss från anställningen utan karensen. 3 mån utan inkomst GÅR INTE och det var här jag hoppades att facket kanske kunde göra något :(

Då får du dra igång hela apparaten med facket osv. Det lär vara enda sättet. Har du god relation till några kunder kan du ju be dem kontakta stiftelsen angående det bemötande de fått (förhoppningsvis säger de också att de aldrig kommer att boka in sig så länge puckot är kvar).

Skaffa också inspelningsfunktion på din mobil, det kan vara bra att ha. Och som sagt, rena hot ska polisanmälas.
 
@Voff: Han kommer att köra stället i konkurs på nolltid. Jag säger också stick så fort som möjligt. Du kan ju börja med att försöka blir sjukskriven, det borde inte vara omöjligt.

Orkar du bråka går det att involvera facket, Arbetsmiljöverket och media. Det är dock mest för att jävlas med puckot. Rena hot hade jag dock polisanmält för att markera, det är aldrig acceptabelt oavsett om det är privat eller i jobbet.

Jag har ju en 50% sjukskrivning pga min ryggskada och EP som krånglar till arbetslivet ganska rejält, men jag vill helst inte ta till "sjukkortet" om jag verkligen inte är sjuk om du förstår. Men i den här takten bänner jag ut mig.
 
Hur svårt har du att få jobb? Säg upp dig och leta efter något under tiden, funkar det. Om du jobbar hela tiden ut så kan du ju dessutom leva ett tag på den intjänade semestern.
 
Jag har ju en 50% sjukskrivning pga min ryggskada och EP som krånglar till arbetslivet ganska rejält, men jag vill helst inte ta till "sjukkortet" om jag verkligen inte är sjuk om du förstår. Men i den här takten bänner jag ut mig.

Att vara sjukskriven av psykiska skäl är inget nederlag. Prata med facket plus att ni ska ju ha ett skyddsombud, är det så här illa kan hen stoppa jobbet på arbetsplatsen.
 
Jag har iaf lovat mig själv att börjar han gapa i morgon bitti så reser jag mig bara upp och går hem!
Och ringer facket direkt.

Jag har bra stöd ifrån en fd styrelsemedlem som också får mycket skit från den här personen. Även min kollega backar upp mig om facket skulle vilja höra från fler hur han håller på.
 
Att han inte ändrar sig det är jag helt på det klara med.
Men jag hoppas att det kanske fanns något annat sätt att komma loss från anställningen utan karensen. 3 mån utan inkomst GÅR INTE och det var här jag hoppades att facket kanske kunde göra något :(
Vet inte vad du gör eller hur arbetsmarknaden ser ut där du bor. Men sök ett nytt jobb snarast, vad som helst som du klarar av (inte vad du vill göra i nuläget) och kan få fort. Säg upp dig direkt!
Sen letar du ett jobb som du vill ha i lugn och ro.

Om inte facket kan göra något åt det hela, som du skrev, så ta dig därifrån fortare än kvickt. Det är inte värt att vara kvar för någon peng i världen.
Med det sagt så vet jag naturligtvis att de flesta av oss inte kan ta 3 månaders karens, men du måste titta på om det på något sätt är möjligt (t.ex i värsta fall ta ett lån).
Låt inte ett as förstöra dig och ditt liv!! Kram
 
Hur svårt har du att få jobb? Säg upp dig och leta efter något under tiden, funkar det. Om du jobbar hela tiden ut så kan du ju dessutom leva ett tag på den intjänade semestern.

Jag har svårt att få jobb pga min hälsa, urgamla utbildning och uselt läge på boplats.
Jag har bara 2 v semester att ta av pga resa.
 
Jag har ju en 50% sjukskrivning pga min ryggskada och EP som krånglar till arbetslivet ganska rejält, men jag vill helst inte ta till "sjukkortet" om jag verkligen inte är sjuk om du förstår. Men i den här takten bränner jag ut mig.
Först och främst - lyssna till @athena_arabians och spela in chefen!!
Ta inspelningarna till facket. Kan de inte ta dig på allvar lokalt så ta det högre upp. Det brukar finnas juridikhjälp på nationell eller regional nivå.

Finns det någon/några i styrelsen som är bra? Kanske kan du ta detta med dem? Spela upp det du har.
 
Senast ändrad:
Först och främst - lyssna till @athena_arabians och spela in chefen!!
Ta inspelningarna till facket. Kan de inte ta dig på allvar lokalt så ta det högre upp. Det brukar finnas juridikhjälp på nationell eller ergional nivå.

Finns det någon/några i styrelsen som är bra? Kanske kan du ta detta med dem? Spela upp det du har.

I gamla styrelsen fanns flera bra men sen i Torsdags är det ny styrelse och de gamla petades bort.
Spela in honom har jag funderat på. Bara jag kan komma åt mobilen utan att han ser.
 
I gamla styrelsen fanns flera bra men sen i Torsdags är det ny styrelse och de gamla petades bort.
Spela in honom har jag funderat på. Bara jag kan komma åt mobilen utan att han ser.

Alla fipplar med mobiler idag, det är bara att ha den i handen när du kliver in. Kan rekommendera Easy Voice recorder för Android, den har funkat bra för mig. Dock har jag VERKLIGEN inte den av samma anledning som du :cautious:
 
Jo, jag söker nytt jobb sen strax innan jul. Var ytterst nära att få ett liknande jobb här på orten men dessvärre ställdes den tjänsten in.
 
Att han inte ändrar sig det är jag helt på det klara med.
Men jag hoppas att det kanske fanns något annat sätt att komma loss från anställningen utan karensen. 3 mån utan inkomst GÅR INTE och det var här jag hoppades att facket kanske kunde göra något :(

Det är ju start (läs grund nr 1) att kontakta facket . Oavsett vad det hjälper dig i sak. Om det är så kaos så behöver ju det ju om inte annat registreras av facket. Du bör för övrigt kunna få hyfsat stöd och råd av dem utifrån förhållandena .
 

Liknande trådar

Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 322
Senast: Trissa
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
20 898
Senast: LenaH
·
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
3 958
Senast: EmmaW
·
Hästhantering En fin kallblodskille kom till mig sommaren-10. då 8 år, hingst, kastrerades. I stor ohandterad, gått själv i hela sitt liv, haft hästar...
Svar
6
· Visningar
1 641
Senast: nowa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp