Svår och känslig häst eller har den ont

kryckan

Trådstartare
Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror inte hästen var fullt igång även om säljaren sa det, tjock och muskelfattig var den.
Jag började rida den hemma och det gick helt ok, lite missförstånd som det kan bli med en ny häst men vi jobbade på. Men efter några månader fick jag problem framförallt i galoppfattningarna och galoppen. Hästen ville inte fatta galopp och hade svårt att hålla den (mest höger galopp), stannade, sparkade mot skänkeln, sparkade bakut, lättade fram. Detta kunde komma i skritt och trav också men mest i galoppen.
Misstänkte att det var sadeln som var problemet för hästen hade gått ner i vikt och börjat muskla sig. Bytte sadel och det blev bättre ett tag.
Min tränare säger att det är ett ridproblem och att jag behöver ändra min ridning. Att det är jag som framkallar problemen om jag är stum i handen, klämmig med skänkeln eller något annat. Tömkörningen funkar mycket bättre, kan studsa lite i fattningarna där också men bara ibland.
Men problemen kvarstår, det går bättre i perioder men så är vi tillbaka där igen. Jag försöker verkligen vara mjuk och stabil men uppenbarligen är inte hästen nöjd. Den senaste månaden har den två gånger ställt sig rakt upp, senast slog den över. Jag har hela tiden haft känslan av att något inte stämmer, tycker det är för starka reaktioner även för en känslig häst med attityd. Och de två gånger som hästen ställt sig, ena gången på töm och andra under ryttare har förstärkt min känsla av att något är fel. Nu har jag bokat tid på klinik för att kolla igenom hästen. Den är kollad av en kiropraktor två gånger och den personen hittade ingenting.
Är det någon mer som har en häst som beter sig såhär? och finns det friska hästar som "bara" är så här knepiga? är det normalt att en känslig häst reagerar såhär på en (vad den upplever det som) en dålig ryttare?
Jag har ridit hela mitt liv och det här är inte min första egna häst men nu har jag blivit rädd för den här hästen, vilket säkert gör problemen värre. Har provat att sätta upp en annan ryttare en gång och då gick hästen mycket bättre. Så är det jag som ryttare som orsakar det här, eller var det bara en bra dag när den andra ryttaren red.
 
Är tänderna kollade ordentligt?Tänken om tränaren säger din hand kan bli stum så kanske det gör extra ont just då om hästen har problem med munnen?
 
Det finns hästar som kan vara "så" känsliga. Det finns också hästar som har ont. Det finns OCKSÅ hästar som är både ock (känsliga och har ont).

En rejäl genomgång på klink är ju ett bra första steg.
Ja jag måste kolla igenom hästen och nog röntga rygg och nacke.
 
Hästar är individer och kan självklart vara känsliga på olika sätt. Har flertalet som är olika känsliga för saker men när de går så långt att hästen ställer sig och slår över, då är oftast något fel och den försöker säga dig något. Sen om de har ont eller inte de måste ju uteslutas på en klinik med en bra veterinär. Hittar man inget fel där då får man leta vidare på andra plan. Men jag tror inte hästar gör saker för att vara elaka - de vill säga oss något. Hoppas de löser sig!
 
Personligen ser jag bakutsparkar och kick mot skänkel som att något inte står rätt till hos hästen. OBS detta är bara min personliga åsikt grundat på att tidigare häst som jag fått sådana reaktioner på faktiskt har haft ont. Jag skulle kolla rygg, bakknän och tänder sen skulle jag gå vidare med sadeln.

Hoppas ni hittar en lösning. Lycka till
 
Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror inte hästen var fullt igång även om säljaren sa det, tjock och muskelfattig var den.
Jag började rida den hemma och det gick helt ok, lite missförstånd som det kan bli med en ny häst men vi jobbade på. Men efter några månader fick jag problem framförallt i galoppfattningarna och galoppen. Hästen ville inte fatta galopp och hade svårt att hålla den (mest höger galopp), stannade, sparkade mot skänkeln, sparkade bakut, lättade fram. Detta kunde komma i skritt och trav också men mest i galoppen.
Misstänkte att det var sadeln som var problemet för hästen hade gått ner i vikt och börjat muskla sig. Bytte sadel och det blev bättre ett tag.
Min tränare säger att det är ett ridproblem och att jag behöver ändra min ridning. Att det är jag som framkallar problemen om jag är stum i handen, klämmig med skänkeln eller något annat. Tömkörningen funkar mycket bättre, kan studsa lite i fattningarna där också men bara ibland.
Men problemen kvarstår, det går bättre i perioder men så är vi tillbaka där igen. Jag försöker verkligen vara mjuk och stabil men uppenbarligen är inte hästen nöjd. Den senaste månaden har den två gånger ställt sig rakt upp, senast slog den över. Jag har hela tiden haft känslan av att något inte stämmer, tycker det är för starka reaktioner även för en känslig häst med attityd. Och de två gånger som hästen ställt sig, ena gången på töm och andra under ryttare har förstärkt min känsla av att något är fel. Nu har jag bokat tid på klinik för att kolla igenom hästen. Den är kollad av en kiropraktor två gånger och den personen hittade ingenting.
Är det någon mer som har en häst som beter sig såhär? och finns det friska hästar som "bara" är så här knepiga? är det normalt att en känslig häst reagerar såhär på en (vad den upplever det som) en dålig ryttare?
Jag har ridit hela mitt liv och det här är inte min första egna häst men nu har jag blivit rädd för den här hästen, vilket säkert gör problemen värre. Har provat att sätta upp en annan ryttare en gång och då gick hästen mycket bättre. Så är det jag som ryttare som orsakar det här, eller var det bara en bra dag när den andra ryttaren red.
Hur är hästen om tränaren rider den? För det säger en hel del om hästen tex ändrar om sitt beteende när det kommer upp en annan ryttare, då sitter det förmodligen i ridningen.
 
Det är ju bra att utreda den, även om det inte behöver vara ngt som är fel utan kan vara ridrelaterat. Att den gick bättre med annan ryttare ger ju en ledtråd.
Om klinikutredningen inte visar ngt kanske du kan få hjälp av annan ryttare under en period för att se hur det går? Ger ju mer info än bara ett enstaka tillfälle.

Men ja vissa hästar är jättekänsliga för stumma händer och klämmande skänklar, eller bara känsliga för om det blir fel timing.

Om hästen visar sig vara frisk och du tycker det är otäckt så sälj hästen. Bättre köpa en ny som passar dig bättre isf 😊
 
När dotterns häst ställde sig och visade att något var fel visade det sig vara en skada, första veterinären tyckte inte det var något allvarligt men andra tog tag i det. Så att utreda ordentligt och lita på sin magkänsla tror jag är viktigt.
 
När jag jobbade i ett dressyrstall hade de en unghäst som började ställa sig på bakbenen. Den ställde sig högt och många gånger varje ridpass, en uteritt så ställde den sig 10 gånger och stackars ryttaren som var min kompis var helt vettskrämd (som dessutom bara var 15år då) Ägaren sa alltid att den bara var nervig, trotsig och dum - att hästar efter denna hingst är så. Den fick alltid ridas med graman, andra inspänningar och många piskrapp tyvärr. Visade sig sen att den hade en spricka i ryggen, troligtvis efter att en valack klättrat på den i hagen. Som tur var ville uppfödaren inte att den skulle avlivas och fick flytta hem, och blev faktiskt friskförklarad efter 2-3 år av att lulla i hagen och enklare rehab.

Har sett många fler i exempel där hästar ansetts vara ”dumma” och ”trotsiga” speciellt i yngre dagar, men sen kommer det fram att hästen faktiskt har ont någonstans. Även sett hästar som är fullt friska fysiskt men mår dåligt psykiskt bete sig dumt. Som andra skriver så är hästar aldrig dumma utan anledning!
 
Jag vill bara säga att jag inte tror att min häst är dum eller jävlas och jag är inte hård mot den. Men det är ju något den inte är nöjd med, sen om det är min ridning eller att det gör ont någonstans är det jag måste ta reda på.
Tränaren vill inte sitta upp och den ryttare jag känner som skulle kunna hjälpa mig har inte tid, skicka iväg hästen till ett proffs vet jag ärligt talat inte om jag har råd med. Så jag känner mig lite uppgiven när det gäller att få ridhjälp. Jag har verkligen försökt ändra min ridning men inte tillräckligt mycket, eller så är det något fysiskt fel på hästen. När den ställde sig och slog över var när jag tömkörde och det känns som att det var "utan anledning", lugn galopp i vänster varv och så pang bara.
 
Jag vill bara säga att jag inte tror att min häst är dum eller jävlas och jag är inte hård mot den. Men det är ju något den inte är nöjd med, sen om det är min ridning eller att det gör ont någonstans är det jag måste ta reda på.
Tränaren vill inte sitta upp och den ryttare jag känner som skulle kunna hjälpa mig har inte tid, skicka iväg hästen till ett proffs vet jag ärligt talat inte om jag har råd med. Så jag känner mig lite uppgiven när det gäller att få ridhjälp. Jag har verkligen försökt ändra min ridning men inte tillräckligt mycket, eller så är det något fysiskt fel på hästen. När den ställde sig och slog över var när jag tömkörde och det känns som att det var "utan anledning", lugn galopp i vänster varv och så pang bara.
Om jag bara gissar fritt utan att ha erfarenhet av problemet så tycker jag att ni bör kolla upp nacken, om det finns pålagringar där. Jag tror inte att en frisk häst helt utan synlig förvarning ställer sig så högt att den slår runt. Det är fullt möjligt att din häst har mycket och lite svårt temprament, men det låter ändå som att det sitter fysiskt.
 
Spontant tror jag att den har ont, gissar rygg eller bakknän. Jag tycker att du ska lita på din magkänsla, du känner antagligen din häst bättre än din tränare.

Jag tror att en häst sällan protesterar så mycket utan anledning... Jag skulle utreda på klinik, kommer man fram till att det inte är något fel så vet man ju det och då kan man försöka "rida igenom" problemet, kanske med hjälp av någon annan duktig ryttare om du upplever att du bidrar till svårigheterna. Lycka till!
 
Jag hade liknande problem med min häst hösten 2019. Hon hade varit svår till och från i galoppen så länge jag hade känt henne, men nu blev det riktigt besvärligt, hon kickade i fattningarna och hade svårt att hålla galoppen. Det visade sig att hon hade kissing spines och en aktiv inflammation i ett ryggligament samt viss inflammation i SI-leden. Kissing spines hade hon säkerligen haft i många år men resten hade tillkommit mer nyligen. Hon behandlades under våren 2020, sattes igång långsamt med mycket markarbete och fick så småningom också en ny sadel. Peppar, peppar, men just nu är hon väldigt fin.
 
Den häst jag kände som reste sig plötsligt kom från ett hem där den tävlat 130-140 utan problem. Gick bra ett tag hos nya ägaren men började sen resa sig utan förvarning som någon av oss kunde se så om det fanns tecken innan var de väldigt små. Den visade sig ha KS och det var troligt att förändringen till följd av försäljningen orsakade smärtan eftersom det innebar ny ryttare, ny utrustning, nytt underlag osv osv.

Tycker du gör klokt i att kolla upp hästen veterinärt till att börja med.
 
Givetvis ska du kolla hästen, men hur reagerar den med en annan ryttare?
Jag har ett känsligt sto med mycket temperament. Hon fungerar med vissa och inte alls med andra. Jag har själv problem med henne, medan hon trivs med min man som tur är. Jag har bara problem med henne i ridhuset dock. I skogen trivs vi bra ihop! Hon reser sig inte, men surar, slår och går inte ärligt fram när hon inte trivs med ryttaren. Hon är givetvis ingen nybörjarhäst, men det är lite av ett mysterium varför hon gillar vissa och inte andra och varför hon går som en klocka med mig vid uteritter men surar i ridhuset. Jag har nu insett att hon är min mans häst och har bytt häst med honom. Det är också ett känsligt sto, men utan attityd. Slutsats: ibland funkar inte en häst och en ryttare ihop utan att det behöver vara ngt fel på någon av dem.
 
Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror inte hästen var fullt igång även om säljaren sa det, tjock och muskelfattig var den.
Jag började rida den hemma och det gick helt ok, lite missförstånd som det kan bli med en ny häst men vi jobbade på. Men efter några månader fick jag problem framförallt i galoppfattningarna och galoppen. Hästen ville inte fatta galopp och hade svårt att hålla den (mest höger galopp), stannade, sparkade mot skänkeln, sparkade bakut, lättade fram. Detta kunde komma i skritt och trav också men mest i galoppen.
Misstänkte att det var sadeln som var problemet för hästen hade gått ner i vikt och börjat muskla sig. Bytte sadel och det blev bättre ett tag.
Min tränare säger att det är ett ridproblem och att jag behöver ändra min ridning. Att det är jag som framkallar problemen om jag är stum i handen, klämmig med skänkeln eller något annat. Tömkörningen funkar mycket bättre, kan studsa lite i fattningarna där också men bara ibland.
Men problemen kvarstår, det går bättre i perioder men så är vi tillbaka där igen. Jag försöker verkligen vara mjuk och stabil men uppenbarligen är inte hästen nöjd. Den senaste månaden har den två gånger ställt sig rakt upp, senast slog den över. Jag har hela tiden haft känslan av att något inte stämmer, tycker det är för starka reaktioner även för en känslig häst med attityd. Och de två gånger som hästen ställt sig, ena gången på töm och andra under ryttare har förstärkt min känsla av att något är fel. Nu har jag bokat tid på klinik för att kolla igenom hästen. Den är kollad av en kiropraktor två gånger och den personen hittade ingenting.
Är det någon mer som har en häst som beter sig såhär? och finns det friska hästar som "bara" är så här knepiga? är det normalt att en känslig häst reagerar såhär på en (vad den upplever det som) en dålig ryttare?
Jag har ridit hela mitt liv och det här är inte min första egna häst men nu har jag blivit rädd för den här hästen, vilket säkert gör problemen värre. Har provat att sätta upp en annan ryttare en gång och då gick hästen mycket bättre. Så är det jag som ryttare som orsakar det här, eller var det bara en bra dag när den andra ryttaren red.
Det låter ju absolut som ett klokt val att åka till klinik och en veterinär som är bra på utredning av rörelseapparaten.
Ingen här har information nog att säga ngt om vad det kan bero på. Så åk du förutsättningslöst till vet och så kan denne avgöra vilka undersökning etc som krävs.

Hittar vet inget får man ta det vidare efter det med ev kiro och sedan se över träningen.

Vad är det för häst?
Gick den igenom besiktning vid köp?

Det finns hästar som är så pass utåtagerande vid för klämmig ridning eller obalans utan att de har ont. Men tyvärr är det vanligare att oupptäckt smärta finns.
Iom att ni har perioder då det funkar bättre/sämre och att det är så pass oliksidigt finns det ju skäl att misstänka smärta.

Jag har jobbat mycket med problemlösning och rehab. Ofta flyter ju det ihop iom att det är så vanligt att oupptäckt smärta leder till problembeteende. Men det är också vanligt att hästar inte aktiveras nog och därav också uppvisar problembeteende. Dock brukar det inte vara så oliksidigt av bara det.

Min första häst var en ponny utdömd för lynnesfel. Han var verkligen en knäppis på alla sätt och vis. Han funkade utmärkt för mig. Men var ju väldigt egen och gjorde sin grej och sket i andra. Jag vet inte hur många han släpat iväg vid utsläpp, haft sönder hagar, rymt, dängt av ryttare, jagat folk etc. Men där var det just så att det inte var ett beteende som visades under arbete eller med de få han valt att låta släppa ut/in etc. Han var smärtfri och frisk då jag kollade för att safe:a. Sådana som han är dock extremt ovanliga.

Nuvarande häst kom till mig som stökig unghäst med sadeltvång, reste sig, stack, bockade serier etc. Inget veterinärt fel upptäcktes. Han fick tränas avsuttet en del för att få honom trevlig att rida. Hans mamma, syrra och morfar var alla sådana som reste sig och var knepiga. Min tränare red morfarn då den stod i Sverige. Tränaren har ridit andra hingstar som hon varnats för pga deras svåra lynne etc. Men denna är den som varit läskigast och som var oförutsägbar.
Min häst funkade för mig när han utbildats ett tag. Men han var svår och man hade ingen felmarginal. När då nyblivna sambon, häst-kiro, fick mig att testa tandläkare som hade 5-årig utbildning från USA så förstod jag en hel del mer om min häst och många av de jag jobbat med som funkat bra med just mig/mina tränare/det systemet.
Min häst hade ett bettfel som svenska veterinärer inte behandlar direkt. Det hade gjort att han sedan han var 2,5 år haft ont i tänder och käkleder(som också påverkar nacken och resten av kroppen). Efter byte till den typen av tandläkare har hästen nu noll problem och tål att man råkar göra fel någon gång. Han har väldigt lite utrymme mellan ganash och atlaskotan. Med den här tandläkar-skolan kan man hjälpa dem få lite mer utrymme genom att ta lite extra på de bakersta tänderna och då hjälpa underkäken komma fram ngt. Min hade pga smärtan i käklederna ett så kallat konstruerat överbett. Svenska veterinärer har bara sagt att han har överbett. Vi har därav haft tandvård var 6:e månad innan byte av skola. Han fick snabbt hakar iom att de inte korrigerat obalansen som var grund till allt.
Förut var man mer noga i avel och köp att hästen hade plats för 3 fingrar mellan ganash och atlaskotans vingar. Numer har vi många hästar som har mkt trångt där, 1 finger tex som min häst har på ena sidan är tyvärr inte så ovanligt. Det går känsliga nerver där som riskerar klämmas och ger stor smärta. Kan man rida så man öppnar upp ganashvinkeln genom uppsugen underhals och en hals som tänker ut ur manken med lätt kontakt och små hjälper kan man ofta rida sådana hästar utan att de har ont. Men man har inte mycket till felmarginaler.
Efter biomekaniskt tandjobb kommer jag aldrig byta tillbaks iom hur stor skillnad det blev efteråt.
Nu har min ena tränare testat min häst någon gång och han funkar fint med honom med. Men det är ingen häst man bara sätter upp vem som helst på iom att det är en mkt reaktiv, snabb, känslig häst.

Jag kan nu när jag med mer kunskap om tandvård när tänker tillbaks vara väldigt säker på att ett gäng hästar jag jobbat med haft bettfel och smärta av det. Vissa minns man ju hur de sett ut, vad som triggat dem/vad som funkat.
Problem i rörelseapparaten upplever jag att både jag själv hade mer kunskap om och andra yrkesverksamma med i jämförelse med kunskap om biomekaniska tandjobb.

Vissa individer som har tex KS, pålagringar någonstans etc kan ju triggas i vissa röreser, form etc och kan hållas smärtfria och symptomfria i rädd form, rätt typ av rörelser. Om ryttare, utrustning etc inte "tillåter" den formen/rider i den typen av rörelse så kan de uppvisa smärtproblematik som de annars inte skulle få.
Just iom det kan ju vissa individer funka med vissa ryttare, som rider dem i den form deras kropp behöver och inte med de som inte helt får till det. Blir en häst tex framtung så är den i obalans. Obalans gör att de måste spänna sig så att lösgjordenheten blir lidande. Och med det kan då tex KS, pålagringar eller annat triggas och ge smärta. Ibland stark nervsmärta som inte sällan leder till extremt utåtagerande.
Här får ju veterinären checka och sen får ni väl avgöra om det är lämpligt för dig att köra vidare. Hittar vet ngt som den kan behandla bort kan ju hästen mkt väl sluta vara utåtagerande. Men det är ju ingen garanti iom att det kan vara en balanskänslig, känslig individ och, no offence, iom att jag inte vet ngt om dig kan det vara så att du sitter helt snett/drar i tyglarna/klämmer/skumpar etc.

Hoppas det löser sig för er!
 
Det är ett 16-årigt halvblodssto som mest tävlat hoppning men bara dressyr de senaste åren. Besiktigades vid köp och allt var ua, men röntgades inte då.
Två gånger har en annan ryttare suttit upp och det har gått ganska bra, några sparkar men inget mer. Men sådana dagar har ju jag också haft och dagar utan problem alls. Hade hästen inte ställt sig (vad jag upplever som) oprovocerat två gånger hade jag trott att det "bara" är ett ryttarproblem och sålt hästen till någon som rider den bättre. Men jag tycker inte en häst beter sig så utan att det är något som är fel.
Jag är ingen proffsryttare men har ridit och tävlat hela mitt liv så jag har ändå en ganska balanserad sits och koll på min kropp. Rider utan sporrar på den här hästen och har nyligen bytt till ett novabett som jag tycker hästen verkar trivas med.
Kiro har behandlat hästen två gånger sedan jag köpte den och den var lite stel i ländryggen första gången, inga anmärkningar vid den senaste behandlingen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 112
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 228
Senast: Badger
·
Träning Hej, jag har lite problem med en häst jag rider. Han sparkar bakut och stegrar och bockar en hel del (minst en gång per varv). Vi...
2
Svar
30
· Visningar
3 856
Senast: Roheryn
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 120
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp