Svar på fråga 2005/06:707 om ridning som friskvård

Sv: Svar på fråga 2005/06:707 om ridning som friskvård

Man funderar ju vilken kategori ridsport tillhör, den som kräver dyra anläggningar, redskap och kringutrustning eller är det så att ridning inte ger någon fysisk träning som han så fint uttryckte det... Vilket jäkla pucko, ursäkta spårket, min röst får han inte i alla fall :devil:
 
Sv: Svar på fråga 2005/06:707 om ridning som friskvård

Syndatt de inte kan se helheten med det hela. Man varvar ner när man jobbar med hästen, någon som ser en och samtidigt motion och iblant tom viss sjukgymnastik då man mjukar uppsig och stärker små konstiga muskler som finns.
 
Sv: Svar på fråga 2005/06:707 om ridning som friskvård

Men allvarligt talat, kan inte "vem som helst" rida på ridskola? Utan dyr utrustning? :confused:
 
Sv: Svar på fråga 2005/06:707 om ridning som friskvård

"Sporter som kräver dyrbarare anläggningar, redskap och kringutrustning har därvid inte ansetts utgöra enklare slag av motion"

Dyrbara anläggningar, då måste väl de flesta sporter inte räknas som enklare form av motion? De flesta sporter kräver någon form av hallar, rinkar, ridhus. Annars är friskvård endast att gå i skogen. fast då måste man ju ha walking-skor och det är ju ett redskap. Eller? Håller med dig, Tuva-li!

jag kan inte tänka mig någon bättre friskvård än att vara med hästar och rida! Psykiskt och fysiskt.
 
Sv: Svar på fråga 2005/06:707 om ridning som friskvård

Fossing skrev:
jag kan inte tänka mig någon bättre friskvård än att vara med hästar och rida! Psykiskt och fysiskt.

... precis! :bow:
 
Sv: Svar på fråga 2005/06:707 om ridning som friskvård

Ok, då kan man promenera eller springa i skogen eller spela fotboll på en åker. Det är alltså friskvården.
Man kan inte spela tennis, gå på gym, spela ishockey, åka skridskor (jo på sjöar förstås) åka slalom, spela handboll, innebandy, fotboll på idrottsplats eller anlagd plan, friidrotta. Kan man cykla? DÄr krävs "kringutrustning", cykel och hjälm.:rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: Svar på fråga 2005/06:707 om ridning som friskvård

Jag har funderat mer och mer på det här. Jag blir verkligen arg. Detta skulle jag skrivit i mitt inlägg ovan:

Alltså, jag har aldrig hört något så dumt i hela mitt liv. Vad är Per Nuder för jävla gubbe egentligen? Inte nog med att ridning och samvaron med hästar är toppentoppen både fysiskt och psykiskt (varför är annars handikappridning så populärt? Jo, för att de handikappade tränar OCH mognar som personer tillsammans med hästarna), utan han måste dra in massa kostnader för "dyrbarare utrustning och anläggningar". Nähä, då är alltså friskvård inte någon sport som måste ha utrustning?!? Vad är då friskvård, typ skogspromenad? Tvivlar på att en motionsanläggning är billigare än valfritt ridhus. "sporter som inte innebär motion i betydelsen fysisk träning". Har denne man någonsin suttit på en häst? Har han känt träningsvärken dagen efter? Faaan. Varför inte låta arbetsgivaren bidra med pengar till en redan dyr sport? Det behöver inte kosta mer för dom, blir det mer pengar än vad det skulle blivit för ett dyrt gymkort (vilket jag betvivlar, kan inte vara många hundralappar isf) kan man säkert skjuta till lite personligen. Varför motarbeta detta utmärkta förslag? Hans svar på frågan är ju endast bullshit. Han har ju bara svarat rakt ut i luften. Det är väl för övrigt inte hans jävla pengar, det är ju arbetsgivarens och om de ändå skulle bidra med pengar till friskvård så spelar det för helvete ingen roll för herr finansminister vad de gör för de där pengarna!

Argh!
 
Sv: Svar på fråga 2005/06:707 om ridning som friskvård

*knapplån*

Jag blir också upprörd!
Jag ser två möjligheter till hans uttalande: komplett kunskapsbrist och/eller regelrätt dumhet.

Ridsporten är för dyr: Om vi tänker oss en ridskola på landsbygden och jämför kostnaden per termin där med vad det kostar med ett gymkort i Stockholm har jag svårt att tänka mig hur det argumentet kan hålla.

Sedan ska den skattefria förmånen varken bekosta nya anläggningar eller utrustning åt utövaren utan utövning av friskvården på redan befintliga anläggningar med egen eller lånad utrustning. Om någon sedan väljer ett enligt Nuder dyrt alternativ blir det den enskilda som får står för merkostnaden. En anställd som exempelvis vill simma får naturligtvis inte bidrag till en egen pool eller ens till dyra badkläder, men simmar för den skull inte naken hemma i badkaret. Fast det kanske är just vad Nuder gör?!

Ridning är inte motion: eftersom tai chi, qi-gong och liknande lågintensiv motion kan räknas som friskvård kan resonemanget inte vara hållbart ens för en sådan oinsatt person som Nuder (t o m kostrådgivning kan vara skattebefriad friskvårdsförmån).

Bäst vore väl om någon lånade ut ett storgalopperat halvblod till Nuder i sisådär en vecka (gärna med tillhörande sitsträning), så att vi fick veta exakt hur lite motion han anser att ridning är.

Vi får väl skatta oss lyckliga för att Nuder inte har en mer ansvarsfull ministerpost. Vem vet hur det hade kunnat sluta…
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svar på fråga 2005/06:707 om ridning som friskvård

Jag mailade Pär Nuder och berättade att många gym- och simanläggningar är mer exklusiva än de flesta ridanläggningar som inte ens har ridhus.
Och för att UTÖVA ridsport så behöver man inte mer än kläder (!), hjälm och klackskor. Det är ju inte så att man måste sitta på ett fullblod i ett uppvärmt ridhus för att träna rygg, ben, axlar eller armar!

MAILA PÄR NUDER NI OCKSÅ:
http://www.sweden.gov.se/pub/road/Classic/article/117/jsp/Render.jsp?a=32666&m=popup&l=en
 
Sv: Svar på fråga 2005/06:707 om ridning som friskvård

häst som terapi och friskvård - kolla in www.humlamaden.com

sånt vill jag att mina skattepengar går till...
även vanlig ridning är klart förebyggande hälsovård
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Riksdagen) Tina Ehn har frågat mig vad jag avser att ta för initiativ för att näringsverksamhet med häst ska ges samma villkor och...
Svar
0
· Visningar
985
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Riksdagen) Det blir allt vanligare för arbetsgivare att erbjuda skattefri motion och friskvård till sina anställda. Motionen och...
Svar
2
· Visningar
944
Senast: Alexandra_W
·
  • Artikel
Hästnyheter (Riksdagen) När det handlar om friskvårdsstöd till anställda är dagens begränsningar godtyckliga. Det är möjligt för en arbetsgivare...
Svar
3
· Visningar
1 084
Senast: Sunniva A
·
  • Artikel
Hästnyheter (Riksdagen) Fru talman! Carl B Hamilton har frågat mig om jag avser att vidta sådan åtgärd, eller ta initiativ till att ändra annan...
Svar
0
· Visningar
662
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp