svar på träckprov

annaa

Trådstartare
Fick provsvaren häromdagen och blev ganska förvånad. Ena hästen hade 0 ägg på samtliga maskar (tog prov 501 hos vidilab). Den andra hade 0 på alla utom stora/lilla blodmasken, där var det mindre än 50 ägg per gram träck.

Enligt deras rådgivande veterinärer behövde jag inte avmaska alls nu, det var bara att vara glad över provsvaren..

Har dock funderat lite.. hästar har väl alltid mask, hur kan svaret då bli 0? Och varför ska man inte avmaska mot blodmasken hos den hästen som hade ägg från dem i sitt träck?
 
Viktigast är att hålla hagarna rena. Har du 0 på svaret betyder det att du inte har några äggurskiljande larver just nu som kan smitta ner hagarna. Samma sak såhär sent med mindre än 50, det ger sån liten smitta att det inte påverkar i större mån.

När avmaskade du senast? Eller rättare sagt, vad avmaskade du med och hur lång tid innan du tog träckprovet var det?
 
Det där är klurigt.
När Ultuna hade öppet hus för nått år sedan,lämnade vi in träckprov(gratis)Det visade att vi inte hade några spår av
mask ,trots att vi skulle avmaska dagen efter.
Helt otoligt.det hade alltså gått 4 veckor sen senaste avmaskningen. :confused:
 
4v sen senaste avmaskningen, alltså hade ni använt Banminth eller Fyrantel. Blodmaskens utvecklings"språng" är i v4 intervaller, alltså har det inte hunnit växa till sig några nya äggurskiljande larver på 4v. Minst 8v bör man vänta innan man gör träckprov, aningens längre om man använt Ivecterminpreparat.

Att hästarna inte har nån mask efter 4v visar ju att medlet fungerat som det ska!
 
Hehe, du gjorde misstaget jag var på väg att göra. Tänkte också lämna träckprov då på SLU, tills jag kom på att "ojdå, det är ju ingen vits". Just för att det inte gått tillräckligt långt efter avmaskning. Så jag tar det ivår istället, strax innan första betesavmaskningen =)
 
Ojdå, jag har nog gjort ett misstag! De är avmaskade (med banminth) ca 8 veckor innan jag skickade in träckprovet. klantigt av mig :o
Om jag inte hade haft så brått med proverna hade jag kanske fått ett bättre hum om de bär på mkt mask.. Nu säger egentligen proverna ingenting då, förutom att medlet verkat som det ska..?

Just hagarna har jag varit jättenoga med, alla brukar tycka att jag är för petig vad gäller det. Har bytt till helt rena hagar ofta, de går på stora marker och ofta tillsammans med kor.

Nu ska jag inackordera hästarna istället, och har funderat på just det med hagarna. Deras "nya" hage har använts året runt, är inte särskilt stor och dessutom misstänker jag att hästarna som gått där inte vart så noga avmaskade.. Hur stor risk är det att mina smittas där? (de kommer gå där från nästa vecka och fram till nästa sommar). Det finns inte mycket jag kan göra för att minska smittorisken väl, bara att mocka hagen då förståss..
 
Använde du Banminth är det HELT ok, där kommer nya äggurskiljande larver var 4e vecka, alltså har maskarna haft 2 "perioder" på sig att växa till sig. Alltså har du BRA avmaskningsrutiner, och mycket lite smitta på betet, ingen mer avmaskning behövs i år!! Suveränt.
 
Ok! Jag läste nog fel förut! Det var skoj att veta att det funkat bra med rutinerna och att dem slipper mer avmaskning i år :)

Då är det bara att hoppas att de inte blir så smittade nu när de får betydligt sämre hagar..

Tack så mycket för dina svar förresten!
 

Liknande trådar

Hästvård Gjorde kolla masken för 2 v sen som visade: Lif: 750epg Bam: 350 epg Mist: 2100 epg(!!!) Aldrig haft så högt värde på Mist förut, men...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 939
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag vet att jag måste fråga en veterinär, men chansen att få tag på en fredag eftermiddag är väl minimal. Jag har gjort kolla masken...
2
Svar
30
· Visningar
2 701
Senast: Madick
·
  • Låst
Hästvård Jag flyttade till nytt stall för knappt en månad sen. Gjorde träckprov i veckan inför betessäsongen. Gjorde ingen extra odling. Ena...
Svar
6
· Visningar
1 521
Senast: Boj
·
Hästvård Fick precis svar på höstens träckprov och blir inte riktigt klok på en grej. Två av våra hästar, 9 och 11 år gamla, går ihop i hagen...
2
Svar
23
· Visningar
3 105
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp