Svåra frågor

Fanzia

Trådstartare
Hej!
Jag har fått reda på att en föder upp blandraser och sedan sätter dessa på foder. Fodervärdarna får sen själva ha valpkullarna hemma hos sig och sen säljer uppfödaren valparna BETYDLIGT tidigare än 8 veckor gamla.

Vad händer om fodervärden anmäler uppfödaren? Kan fodervärden på något sätt riskera att bli av med sina hundar (som alltså är på foder)? Vad kan hända för uppfödaren i fråga om disiplinåtgärd? Vad jag förstår så verkar fodervärdsavtalen vara väldigt hemmasnickrade med konstiga vilkor. Kan fodervärden helt enkelt vägra lämna ifrån sig valpar och naturligtvis de vuxna hundarna också utan att uppfödaren faktiskt kan göra något?

Jag känner varken uppfödaren eller fodervärden utan har blivit kontaktad av en bekant till fodervärden som är bekant med mig, men ingen jag "känner". Jag kan alltså själv inte göra något då jag ens inte vet i vilken del av landet detta händer eller några namn på personer som är inblandade.

Jag hoppas dock jag blir kontaktad igen och kan ge lite mer klara besked om vad som faktiskt kan hända. Mitt råd var att anmäla oavsett.
 
Sv: Svåra frågor

Vad som är anmälningsbart till lsty. är i detta fall att valparna säljs och flyttar från tiken innan 8 veckors ålder om det är så.

Fodervärden har ingått ett avtal och bör hålla sig till det för att slippa bli anmäld för avtalsbrott. Dvs INTE vägra lämna ifrån sig valpar och vuxna hundar.

Däremot kan h*n ju anmäla uppf. till lsty. för att valparna flyttas från tiken innan 8 veckors ålder som sagt.
 
Senast ändrad:
Sv: Svåra frågor

lsty är det länsstyrelsen först och främst? :o

Vad jag förstått så verkar hundhållningen hemma hos uppfödaren vara undermålig. Många hundar i burar/trånga utrymmen. Flera hundar som dött av oklara anledningar osv. Sen är det ju svårt att veta vad som är "undermåligt" eftersom jag inte sett det själv utan bara vad jag fått berättat och som i sin tur berättats av fodervärden som säkert är färgad av annat runtikring.
 
Sv: Svåra frågor

Ja, det är länsstyrelsen som man ska anmäla sådant till, så åker förhoppningsvis någon dit inom kort och kikar hur hundarna har det etc.
 
Sv: Svåra frågor

Jo det är ju så jag tycker fodervärden bör göra. Men personen i fråga är rädd att hon ska bli av med sina foderhundar. Typ att uppfödaren ska ta dem ifrån henne/honom. H*n tar väl hand om sina hundar vad jag förstår så jag kan inte tänka mig att någon från länsstyrelsen eller liknande skulle ta hundarna som finns hos henne.
 
Sv: Svåra frågor

H*n kan alltid anmäla anonymt. Bara att komma ihåg att ingen gång under samtalets gång säga sitt namn.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 364
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 945
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 714
Senast: anna_panna
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 192
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp