Bukefalos 28 år!

Svåra, stora val

D

DressageDreamer

Hej hej :)

Liksom de flesta ponnytjejer så vill jag bli hästägare.
Ridskolan ger ju självklart fortfarande saker, man utvecklas ju lite hela tiden. Men jag känner att jag vill utvecklas TILLSAMMANS med en annan individ, i detta fall en ponny.
Problemet är ju dock envisa föräldrar.
Att en ponny kostar och tar tid, den informationen har man fått x1000.
Jag har haft medryttarhäst, foderhäst samt ridit en hel del genom livet.

Jag har nu två frågor till er Bukefalos medlemmar :)
1. Vad krävs det egentligen som häst/ponny ägare, bortsett från tid, kunskap, pengar, ambition och vilja?
2. Jag är 173-175 cm lång, väger 58-60 kg. Och då jag är född 98 (fyller 13 den 2/2) så är jag väldigt lång för min ålder. Att tävla mot tanter (ni får ursäkta, ta det inte personligt) är inte riktigt något som intresserar mig.
Men jag måste ju ta hänsyn till hästen, så om jag ska börja leta en häst. Ska det då vara en D-ponny eller en storhäst? :D

Tack på förhand!
/Jasmine
 
Sv: Svåra, stora val

Först och främst vill jag säga GRATTIS! Du fyller ju år i morron.

Det här med att vara hästägare. Det är både på gott och ont tycker nog många. Själv tycker jag bara det är på gott för jag har pållen hemma, bor på landet med eget stall.

Som hästägare krävs nog det du skrev, PENGAR, tid, kunskap och vilja. Pengar framför allt då jag såg att du bor i Stockholm. Kostar nog en hel del att ha pållen inackoderad där kan jag tro.

Sen skulle jag nog satsa på en häst om det är så att du vill tävla för när du fyllt 18 måste du tävla bland stora hästar och då är det ju lika bra att du har en häst och inte en D-ponny. Känns ju inte bra att behöva byta häst för att man vill tävla heller.

Lycka till! :bow:
 
Sv: Svåra, stora val

Om jag var du skulle jag köpa en ponny, du har 5 ponnyår kvar, och dem är guld värda!
 
Sv: Svåra, stora val

Tack så jättemycket :D Nu är man äntligen 13! :banana:

Jo, det kostar en hel del, tyvärr.

Okej :) Hittar man en häst med ponnyhuvud så skulle det nog funka haha :D
 
Sv: Svåra, stora val

Okej :D Ponnyerna är ju väldigt mysiga! :heart
 
Sv: Svåra, stora val

Det krävs precis det du skrev + i ditt fall, som minderårig, föräldrar som ställer upp med tid o pengar. Dina föräldrar måste "vara med" på hästköpet, inte bara ekonomiskt.

Vad gäller häst/ponny-frågan skulle jag, som någon annan skrev, satsa på en ponny. Du har många ponnyår kvar o dem vill du inte missa! Det finns många D-ponnyer som bär upp en lång ryttare, och eftersom du är så lång redan kanske du inte växer så väldigt mycket mer.

Lycka till, hur det än blir!
 
Sv: Svåra, stora val

Pengar, pengar - och eftersom du haft både foder/medryttarhäst så är du förmodligen insatt i vad det innebär att ha häst :)

Men jag skulle köpa en häst, utan tvekan. Jag började rida storhäst när jag var 10, parallellt med min ponny, när jag var 12 red jag bara storhäst och fick min nuvarande häst.

Jag anser inte att jag har missat så mycket roligt ifrån "ponnyåren" då jag tycker att hästar är mycket roligare än ponnyer, + att du slipper sälja ponnyn när du blir 18. Köper du en storhäst nu kommer ni vara fruktansvärt tighta tillsammans när du är 18 och redo att krossa seniorerna på tävlingsbanorna ;)
Det är heller inget konstigt med att tävla bland vuxna redan när du är 13, förutom att dom kan bli fruktansvärt griniga om en yngre förmåga vinner över dom *hehe* :devil: :D
 
Sv: Svåra, stora val

Det är en mycket svår fråga tycker jag, för det första:
Dina föräldrar måste vara med på tåget, vem ska annars köra dig till stall, tävlingar, betala för kalaset osv?

Men om du lyckas få med dem tycker jag efter en del funderande, att du ska leta efter en maxad D-ponny av lite grövre typ, så att du inte känner dig för stor på den.

Det är svårt att veta nu var du står i samma fråga om några år, saker och ting förändras och helt plötsligt kanske annat är viktigare, som kompisar, killar och skola. En häst tar ju mycket tid....

Jag håller med andra om att som ung är det nog roligare att rida ponny än stor häst, men detta beror ju också på vad det är för ambitioner man har. Har du ridit stor häst tidigare och tycker du det är roligt?

Jag tänker som så att det kan vara bra att skaffa ponny nu, eftersom du har några år kvar som ponnyryttare och eftersom saker kan komma upp i framtiden som kan göra att du inte kan ha kvar din häst i vilket fall. de flesta pluggar ju långt efter man fyllt arton och då är det ingen dans på rosor att ha häst och jag får känslan av att du kommer få göra mycket själv eftersom dina föräldrar inte verkar så positivt inställda.

Du får försöka känna efter själv vad du tror och känner, men ta samtidigt i beaktning att den du är nu och dina tankar och känslor nu med all sannolikhet kommer att förändras i framtiden.

För att övertala dina föräldrar om något sådant här måste du förhandla lite tror jag, erbjuda dig ta extra jobb för att skjuta till några kronor (exempelvis dela ut reklam), erbjuda dig diska, städa osv. Planera och lägg fram en plan och visa dina föräldrar att du har tänkt igenom hur du ska göra, då visar du att du verkligen vill och att du är väl förberedd för att kunna ta ett såhär stort ansvar. Om dina föräldrar inte själva är hästvana kan ett tips vara att ordna kontakt med vuxen som är hästvan som kan ställa upp.

Lycka till, hoppas det blir bra, för är det egentligen någon gång man har tid att vara hästtokig så är det i den ålder du är i! :)
 
Sv: Svåra, stora val

KL

Åhhh, jag minns hur det var att längta och drömma!!

Jag tycker att du har fått många bra råd innan så jag flikar bara in att jag själv var 14 år, bodde i Stockholm och hade föräldrar som var helt ointresserade av hästar och hjälpa till när jag skaffade min första häst. En nordsvensk brukshäst var det, för det var min drömhäst. Jag betalade allt helt själv och skötte allt själv. Mina föräldrar skjutsade aldrig mig till ridlektioner innan heller och vill man så går det. Självklart hade jag mina föräldrars okej innan jag köpte hästen!! Fick låna pengar till köpet av min mor och betalade av det succesivt. Men det jag menar är att det går om man vill, men det är HÅRT HÅRT jobb. Mycket extraarbete på fritiden för att få ihop pengar och man måste ha schyssta stallkompisar som hjälper till genom att låna ut släp och allt annat man inte har råd med. Jag var hästskötare åt en tjej i stallet på alla hennes tävlingar och träningar och som betalning för det skjutsade hon mig med sin bil och släp när jag behövde åka någonstans med min häst. Många lösningar finns men som sagt, det krävs hårt jobb och motiverad måste man vara.

Nu har jag skrivit som att föräldrarna inte måste vara med på tåget alls känns det som men det menar jag INTE. Händer det något akut så måste de vara beredda att ställa upp. Både praktiskt och ekonomiskt. Min far satte t.ex. dragkrok på sin bil så att jag skulle kunna använda den att dra med om det behövdes. Han ställde inte upp och körde men då hade jag ju bil att erbjuda i alla fall. Jag har även två nästan helt hästointresserade systrar men ibland så kunde jag byta så att en av dem, som då hade körkort, åkte ut till stallet och mockade och fixade hästen och jag städade hennes rum eller liknande.

Det går om man vill, men kostar och kräver tid!! Jag har haft häst ända sedan dess och idag har jag en egen gård och föder upp hästar här hemma. Så man kan lyckas med det mesta, även som 08:a där allt är så dyrt så dyrt! :)

Lycka till önskar jag dig, hur du än gör!! :)
 
Sv: Svåra, stora val

Tycker som tidigare skrivit att du ska satsa på en D-ponny, så du kan träna och tävla med jämnåriga!

Ett tips att kolla om det finns någon ridskola i din närhet som antingen lånar ut sina ponnyer på halvtid eller där man kan låta sin egen ponny gå på lektioner några dagar i veckan. Tror att det kan vara ett sätt att få dina föräldrar med på "hästköpartåget". Då vet de att du har kunnigt folk omkring dig och kan känna sig mer trygga när du är i stallet samt att det blir lite billigare.

Lycka till!
 
Sv: Svåra, stora val

Tänkte bara säga min åsikt häst vs ponny. Jag hade själv ett liknande val förra året ( var dock 15, inte 13). Jag är 172 cm. Valet föll slutligen på storhäst. Jag kände mig väldigt lång när jag red ponny, vilket inte alls är speciellt kul. Sen så kände det inte speciellt lockande att köpa ponny och behöva byta när jag fyller 18.
Har inga problem att tävla med vuxna heller, det finns många under 18 som tävlar häst.

Nu har jag ett underbart sto på 164 cm! och hon är perfekt storleksmässigt!

hoppas det kan hjälpa dig i ditt val, välj det som känns bäst för DIG . För mig var/är det häst.
 
Sv: Svåra, stora val

jag skaffade min häst när jag var 14. att köpa en ponny fanns inte ens på kartan. har alltid tyckt att dom stora är bättre. kompisarna red ponny på ridskolan och tävlade dom, jag red hästarna och tävlade dom. ponny är överskattat i min värld. jag hade lika kul när jag tävlade mot äldre ryttare. jag känner inte att jag har missat några ponnyår. tvärtom. jag är glad att jag har sluppit dom. skulle inte byta bort mina år med Madame för allt i världen.

men som sagt du ska satsa på vad du trivs med. vill du ha häst då ska du ha det,vill du ha ponny, ja då ska du ha det. bry dej inte om vad andra säger. det är du som ska trivas med ditt djur. det är många unga i din ålder som tävlar stor häst. så du behöver inte känna att du är ensam om du nu skulle vilja tävla med häst.
 
Sv: Svåra, stora val

Tänkte bara säga min åsikt häst vs ponny. Jag hade själv ett liknande val förra året ( var dock 15, inte 13). Jag är 172 cm. Valet föll slutligen på storhäst. Jag kände mig väldigt lång när jag red ponny, vilket inte alls är speciellt kul. Sen så kände det inte speciellt lockande att köpa ponny och behöva byta när jag fyller 18.
Har inga problem att tävla med vuxna heller, det finns många under 18 som tävlar häst.

Nu har jag ett underbart sto på 164 cm! och hon är perfekt storleksmässigt!

hoppas det kan hjälpa dig i ditt val, välj det som känns bäst för DIG . För mig var/är det häst.

håller med :bow::bow::bow:
 
Sv: Svåra, stora val

Det krävs precis det du skrev + i ditt fall, som minderårig, föräldrar som ställer upp med tid o pengar. Dina föräldrar måste "vara med" på hästköpet, inte bara ekonomiskt.

Vad gäller häst/ponny-frågan skulle jag, som någon annan skrev, satsa på en ponny. Du har många ponnyår kvar o dem vill du inte missa! Det finns många D-ponnyer som bär upp en lång ryttare, och eftersom du är så lång redan kanske du inte växer så väldigt mycket mer.

Lycka till, hur det än blir!

Med ensamstående förälder blir ju hela processen lite jobbigare.. tyvärr :(
Okej, nej, nu är jag ca 173-175 och väger 60 kg.
 
Sv: Svåra, stora val

Hahaha x)
Lätt att man ska komma och slå dem i klasserna! :banana:
 
Sv: Svåra, stora val

Det är en mycket svår fråga tycker jag, för det första:
Dina föräldrar måste vara med på tåget, vem ska annars köra dig till stall, tävlingar, betala för kalaset osv?

Men om du lyckas få med dem tycker jag efter en del funderande, att du ska leta efter en maxad D-ponny av lite grövre typ, så att du inte känner dig för stor på den.

Det är svårt att veta nu var du står i samma fråga om några år, saker och ting förändras och helt plötsligt kanske annat är viktigare, som kompisar, killar och skola. En häst tar ju mycket tid....

Jag håller med andra om att som ung är det nog roligare att rida ponny än stor häst, men detta beror ju också på vad det är för ambitioner man har. Har du ridit stor häst tidigare och tycker du det är roligt?

Jag tänker som så att det kan vara bra att skaffa ponny nu, eftersom du har några år kvar som ponnyryttare och eftersom saker kan komma upp i framtiden som kan göra att du inte kan ha kvar din häst i vilket fall. de flesta pluggar ju långt efter man fyllt arton och då är det ingen dans på rosor att ha häst och jag får känslan av att du kommer få göra mycket själv eftersom dina föräldrar inte verkar så positivt inställda.

Du får försöka känna efter själv vad du tror och känner, men ta samtidigt i beaktning att den du är nu och dina tankar och känslor nu med all sannolikhet kommer att förändras i framtiden.

För att övertala dina föräldrar om något sådant här måste du förhandla lite tror jag, erbjuda dig ta extra jobb för att skjuta till några kronor (exempelvis dela ut reklam), erbjuda dig diska, städa osv. Planera och lägg fram en plan och visa dina föräldrar att du har tänkt igenom hur du ska göra, då visar du att du verkligen vill och att du är väl förberedd för att kunna ta ett såhär stort ansvar. Om dina föräldrar inte själva är hästvana kan ett tips vara att ordna kontakt med vuxen som är hästvan som kan ställa upp.

Lycka till, hoppas det blir bra, för är det egentligen någon gång man har tid att vara hästtokig så är det i den ålder du är i! :)

Mamma är ensamstående, så dyrt blir det ju - speciellt när hon behöver betala allt själv. Tror inte att hon är negativ till det med häst, utan mer att hon ser allt hon kommer behöva göra. Som du nämner, betala, köra osv :o

Jag har aldrig ridit en storhäst och känt, wow vad kul! Kan vara för att jag inte hittat en storhäst med ponnyhuvud haha :D Ambitionerna är väl att bilda ett team, med en häst/ponny. Att tillsammans utvecklas och komma till nya nivåer. Svårare konkurans bland stor hästarna antar jag?

Tack :D
 
Sv: Svåra, stora val

Härligt att höra! :D
Det där gav mig motivation :bow:
Men jag har viljan, ambitionen och kunskapen. Vilket min ridlärare även sa igår.
Vi började under en skrittpaus på min privatlektion diskutera en av tjejerna i min grupp som nyss fått en egen häst. Vi pratade om hur viktigt det var att man fortsatte ta lektioner osv. Jag sa sedan "Om två år har jag ridit för dig i 10 år, haha" Ridlärare: "Haha, ja då kan du få köpa egen häst. :p Äh, jag skojar bara - du skulle vara redo för en egen häst nu. Det tror jag absolut!".
Det var väldigt härligt att höra. Och denna ridlärare har lärt mig i princip allt jag kan :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 175
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
2 951
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 511
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp