(svarar inte)

M

majjijann

Hjälp mig!

Min dator har mer och mer på sistone börjat haka upp sig. Det kan hända när som helst. I början bara när man kikade på internet, plötsligt händer ingenting. Datorn tänker och tänker och man sitter där och väntar på den nya sida man vill se. Men istället fortsätter datorn tänka och man ser att högst upp i vänstra hörnet, där det normalt bara står "Windows Internet Explorer" och kanske namnet på den sida man är på för tillfället, står plötsligt efter nämnda text "(Svarar inte).

När man inser att man inte kommer få se det man vill stnger man ner fönstret och öppnar ett nytt som då fungerar som dt ska. I början hände det bara nån gång ibland, nu känns det som det hnder oftare. Eller så känns det bara så eftersom jag suttit och arbetat framför datorn i ett par veckor nu.

Men det värsta var ändå när jag upptäckte att samma sak började hända med Word. Jag sitter och skriver i mitt 40-sidiga dokument som jag arbetat på i över en månad och plötsligt ser jag det där "(Svarar inte)" högst upp. Jag hade tur, efter ett par sekunders tänkande blev det precis som vanligt, word fungerade igen.

Vad är det för fel? Vad kan jag göra åt det? Kan jag, som inte alls tycker om krånglande teknikaliteter, bota burken själv?

Jag blir bara nervös när den håller på så här.:cry: Ge mig en lösning!
 
Sv: (svarar inte)

Har du gjort en diskrensning på länge?
Börjar hårddisken bli full?

Datorn blir gärna trögare när det är ont om plats kvar.
 
Sv: (svarar inte)

Brukar du stänga av datorn eller står den alltid på? Som jag har förstått det så mår den bra av att stängas av i mellanåt och uppdatera program etc.
 
Sv: (svarar inte)

Svar till er båda.

Diskrensning... Näe, det var nog ett tag sedan. Hårddisken är inte ens halvfull.

Datorn stängs alltid av när ingen använder den. Den är på sin höjd igång ett par timmar i sträck.

Jag trodde det var något otäckt virus som skulle krascha hela burken åt mig. Sånt här blir lite extra otäckt när man känner att man inte kan någonting om det själv. Men det behöver alltså itne vara något sånt fel?
 
Sv: (svarar inte)

Om du inte redan gjort det så fixa en backup på ditt viktiga dokument asap. Även annat som du är rädd om. Något virus lär det inte vara, men det är fullt möjligt att det är tecken på ett allvarligt problem. (Också fullt möjligt att det är tecken på ett banalt problem. Aren't computers fun?) Kort sagt finns det inget magiskt (läs: entydigt) svar. Defragmentering (notera "de" ;)) är aldrig fel, men skulle inte klassa det som någon trolig lösning. Fragmentering är något som gradvis, över tid, kan slöa ner. (Och även så har jag aldrig brytt mig om att köra det sen jag dumpade windows 95. Nu för tiden, i Vista och nyare, körs det automatiskt i bakgrunden.) Är inget som från en dag till annan introducerar en lång fördröjning. Men kör en för all del. Kör även en chkdsk (vad den nu heter om man använder grafiska gränssnittet. Diskkontroll?) men se till att ha tagit backup på viktiga saker det absolut första du gör. Bränn på skiva eller lägg på extern hårddisk.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 788
Senast: skiesabove
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 453
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 302
Senast: Enya
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 482
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp