Svårfångad häst i hage, behov av stor HJÄLP!

Det gick jättebra att hämta henne i hagen idag med, hon såg glad ut att se mig :) :bump: Hoppas det har vänt nu igen, men annars är jag mer beredd nu om det händer att jag inte kan ta henne i hagen. När jag hade henne hemma förut så kunde jag ju gå in i hagen i bland och bara hälsa på henne och gosa lite med henne, men det är närmare två mil till stallet som jag har henne i nu så jag kan inte åka flera gånger om dagen känner jag, det är mycket synd! :(
Tack för hjälpen...
 
sånt kan faktiskt vända efter ett tag, min gamla foderhäst var precis sån, hon bara sprang och sprang och sprang och fick även med sig de andra hästarna. då fick hon helt enkelt gå i en mindre hage i den stora hagen ett tag. det fungerade! efter någon månad släppte jag ut henne i stora hagen igen och hon slutade att springa sin väg. efter att jag haft henne 6 månader kom hon gnäggande i full galopp mot mig och väl framme pussade hon mig på pannan... saknar henne jättemycket :cry:
 
De flesta har nog samma problem...så även jag.

När man har fullt upp hela dagarna är det svårt att ägna hästen den tid som egentligen krävs. Man har inte alltid så mycket till val när man har knappt två timmar på sig i stallet och hästen MÅSTE in från hagen :(

Alla hästägare borde få tillägg...minst 3 timmar extra per dygn! ;)
 
Jo jag kan verkligen hålla med om att dygnet borde ha fler timmar... :) minst tre som sagt! Jag är i stallet nästan tre timmar varje dag, men känner att jag skulle behöva vara där mer, men som sagt just nu finns inte den tiden :( det känns skönt att hästarna har det bra iaf, men det är konstigt att inte ha de hemma! men men..
Vad har du för en liten häst då?
 
Hej!
Känner igen ditt problem, dock hade jag en varmblodstravare, ett sto (de är ju lite speciella, ston allstå..)Som tidigare sagts så har man ju inte alltid tid till att vänta ut hästen, och min hon sket fullständigt i om jag hade med mig godis eller inte. Så jag flyttade henne och en kompis(stackarn) till en mindre hage (modell ridbana)tidigare hade de en GIGANSTISK hage, där fick de gå under dagen. Vi tiden för infångning ville hon absolut inte komma in, så jag började gå efter...och efter (ung som andra har gjort vad jag har läst) och hon gick undan (kompisen fick inte komma fram för henne) tillslut efter 1 timme "gav" hon sig och jag fick ta henne. Dagen efter samma sak (envis var hon!) men då tog det bara en halvtimme, tredje dagen var det inga problem. Sen funkade det att ta in henne från den stora hagen utan problem. I bland visade hon då sina gamla olater igen och då började vi om med liten hage träningen... Det som jag tycker är VIKTIGT är att när hästen kommer in från hagen är att den får gå direkt in i boxen och där inne finns en morot el dyl i krubban. Det ska vara ett NÖJE att komma in. Jag låter sedan mina hästar stå i boxen i 10-15 min medan jag tar fram grejor och fixar och donar. Hästen får en chans att kissa osv. Dessutom blir kopplingen Intagen=arbete väldigt dålig, eftersom det är en tidsperiod emellan.
Hoppas att det går bättre och bättre.
Lycka till!
 
min häst har oxå varit jättejobbig att hämta i hagen, gick väg hela tiden..
Jag började gå efter honom, och lät honom inte stanna utan bara fortsatte att gå efter honom. Så gick vi runt en bra stund! Upprepades ett par gånger, och det funkade, hästen gick inte sin väg. Detta funkade bra på min häst, som numera inte går iväg i hagen... :)
 
Sv: Svårfångad häst i hage, behov av stor HJÄLP!

Jag vet exakt, och förstår hur jobbigt det är, hade samma problem... Gå in på westernridning.com (tror jag), det finns bra tips där som jag fick hjälp av. Ps, det finns hopp, om ditt tålamod räcker kommer ditt nordsvenska sto så småningom glatt gnägga och möta dig mer än halvvägs. Följ råden exakt bara. Tusen lycka till.
 
Sv: Svårfångad häst i hage, behov av stor HJÄLP!

Hej! Jag sköter en ganska gammal nordsvensk brukshäst, och har precis samma problem!! Ägaren behöver bara vissla på honom, men jag kan hålla på i timmar för att få in honom...=(
Jag kan inte få in honom med hjälp av grimskaft, han bara vägrar då. Men om jag tar i grimman och försöker få med honom kan det gå, om jag har tur! Men oftast drar han grimman ur näven på mej och springer iväg och nafsar efter sin kompis och sen har dom race i hagen och jag står där och kan inte göra nånting. Jag har försökt många gånger men enda sättet är att ha med sig ägaren till hans kompis som tar in sin häst, då kan man få in honom, men utan henne går det inte. Han är ganska smart så det räcker inte med att jag tar in kompisen för han vet att jag ändå inte ska rida båda...=P
Detta problem har jag bara på sommaren när han står i en jättestor hage, men nu när de ska börja stå inne står de i en annan, å där är han jättelätt att ta in! knepigt det där men det är väl för att det är så tråkigt i den mindre =P

Jag har proat de flesta knepen, t ex. det där att sitta på huk med ryggen emot, men när han kommer och jag tar tag i honom så springer han igen...=(

/trött skötare
 
Sv: Svårfångad häst i hage, behov av stor HJÄLP!

Min häst har åxå varit svår att fånga i hagen och jag trodde att jag hadde prövat allt, men det som verkligen funkade var att låtsas som att man inte alls var ute för att hämta in henne. Som någon annan skrev, sätt dej på huk och ta me ett äpple elle nått och sitt där så länge det behövs. Kan ibland vara ett bra tag, men huvudsaken är att du vann i slut ändan :) Mitt tipps : GE DIG ALDRIG!
Hör gärna av dej om problemen fortsätter!
 
Sv: Svårfångad häst i hage, behov av stor HJÄLP!

känner igen mig... men jag brukar gå in i hagen precis som om jag inte skulle fånga hästen, jag tittar på något annat, sparkar lite i marken, leker med spännena på grimman, går i cirklar och snirklar fram till pållen. Brukar alltid funka!
 
Sv: Svårfångad häst i hage, behov av stor HJÄLP!

Sievertsson skrev:
Jag har ett nordsvenskt travar sto som är nästan helt omöjlig att fånga i hagen. Hon går alltid med grimma på sig för att det ska vara lättare att få tag i henne. Men i bland får jag inte komma närmare än tio meter innan och sticker i väg. Hon kan springa runt i en timme innan hon är precis slut och genomsvettig och då går att ta. Jag står alltid kvar på samma ställe så det är inte jag som får henne att springa. När jag väl fått tag i henne så är hon världens snällaste häst. Någon som har samma problem? eller några goda råd iaf... Behöver hjälp nu!!!


Jag brukar koppla om olika hagar(har den möjligheten) så att hon springer , med valmöjligheten antingen till stallet , eller till sin kompis där man kan fånga henne eller in i en annan hage , hon tog andra hagen sist ialafall , och där kutade hon runt helt galen i 10minuter sen lockade jag henne och då gick det lite ialafall , ibland så går hon att fånga ibland inte , då är ju hon ett sto också.. ;)

Kramar Ina Bina :p
 
Sv: Svårfångad häst i hage, behov av stor HJÄLP!

häng grimma o grimmskaft på axeln ta med dig favoritgodis ge hästen utan att ta honom gå ut ur hagen, detta kanske behövs göras många gånger
 
Sv: Svårfångad häst i hage, behov av stor HJÄLP!

Se till att hästen alltid har något gott i krubban när den väl kommer in! Morötter, havre, betfor eller vad som helst som den gillar.

Låter otroligt enkelt, men det fungerar!

Immer
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 924
Senast: mily
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 906
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 400
Senast: co-SMAD4
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp