Svårfångad häst i hage, behov av stor HJÄLP!

S

Sievertsson

Jag har ett nordsvenskt travar sto som är nästan helt omöjlig att fånga i hagen. Hon går alltid med grimma på sig för att det ska vara lättare att få tag i henne. Men i bland får jag inte komma närmare än tio meter innan och sticker i väg. Hon kan springa runt i en timme innan hon är precis slut och genomsvettig och då går att ta. Jag står alltid kvar på samma ställe så det är inte jag som får henne att springa. När jag väl fått tag i henne så är hon världens snällaste häst. Någon som har samma problem? eller några goda råd iaf... Behöver hjälp nu!!!
 
När jag har haft problem med att ta mina hästar så brukar jag inte jaga dem. Istället brukar jag sätta mig på huk, vänd bortfrån hästen. Till slut brukar nyfikenheten ta överhanden och de brukar komma fram! Massor av favoritgodis är ju givet! Sen är det ju naturligtvis alltid viktigt med att det skall vara roligare att komma in/bli riden än att vara kvar i hagen!

Lycka till!

Gro
 
Jag har samma problem med mitt varmblod.Men han verkar bara villja leka av sig lite så när jag har tid jagar jag honom(vet att det inte är någon bra lösning, men han verkar gilla det).
Eller så tar jag in alla andra hästar så kommer han in själv mant.

Jag har börjat gå ut i hagen utan att försöka fånga honom, går ut och ger han en morot eller en näve krafft.
Då kommer han fram och nosar, men jag rör honom inte.

Jag skall bygga en rundkorall och börja öva lite NH, men har inte haft tid.

Lycka till
 
Hade det problemet med en häst jag red till för ett tag sedan, han gick nästan inte att "fånga" i hagen,men jag började gosa med dom andra hästarna...ge dom en liten godis, gick och pillade lite, mockade hagen...och så...helt utan att bry mig om honom ALLS....kom han så klappade jag givetvis om honom å så, det tog ett tag,men nu kommer han när man skuttar in i hagen.

//Becky
 
Läs Henry Blakes böcker, finns på bibblan. Hans sätt att träna svårfångade hästar är lysande och funkar utmärkt och resultatet håller i sig suveränt.
 
Tack för boktipset, ska rusa i väg till bibblan i morgon och leta efter hans böcker!!!
 
Jag har fösökt det mesta vad gäller godisflörtande, sittande på huk för att få fram nyfikenheten hos henne, i bland har det lyckats i bland går det inte alls... Men tack för dina tips! När vi är ute och rider eller om jag kör henne så tycker hon att det är roligt och älskar utmaningar.
 
Kortfattat: Jag brukar göra så att om hästen drar ifrån mig så driver jag den framåt tills den gör minsta tecken på att stanna. Då slutar jag driva och står stilla en liten stund och börjar snart gå fram mot den, drar den igen så är det samma sak om igen. Mitt mål är att hästen kommer fram till mig självmant.

Slutsats: Väljer hästen att springa ifrån mig så får den straffet att springa liskom den valt att göra från början. Stannar den får den belöningen att jag slutar driva. Alltså får den vila. Tillslut går det upp för den att den enklaste lösningen är den bästa, för hästar vill ogärna slösa på sin "flyktenergi" i onödan...

Detta kanske inte passar alla, men jag har lyckats bra med den här metoden i alla fall... :)
 
Det är en intressant fråga som självklart är viktig!

Fast den är faktiskt inte så lätt att svara på har jag kommit fram till.

Man kan ju ha förståelse för en häst som tränas stenhårt 7 dagar i veckan i enformiga träningspass. Självklart väljer den här hästen hagen om man frågar honom.

Jag har råkat ut för en del hästar som jag inte kan ge svar på varför de inte vill komma in...

En av de här hästarna var ett gotlandsruss som fanns på en 4-h gård jag höll till på när jag var yngre.
Hon togs ut i hagen varje morgon och skulle in vid halv fem på kvällen.

Hon TOTALVÄGRADE varje dag, jag var den enda som lyckades få in henne eftersom jag omedvetet redan då använde mig av metoden jag nämnde ovan. För henne fanns det bara en sak som var värre än att gå in och det var att röra på fläsket!

Varje dag när denna häst kom in blev den ryktad och ompysslad sen fick den gå in i sin stora ljusa box där det väntade både mat i krubban och hö. Några dagar i månaden blev hon lite riden av oss barn, eller körd av de vuxna. (väldigt lätt arbete)

Det enda jag kan komma fram till är att hon tyckte att det var roligare att vara ute i hagen. Hennes vilda protester borde ju verkligen inte bero på att hon kände sig plågad av att komma in direkt.

Om någon hästvetare här inne har en annan teori så vill jag höra den, alltid kul med andras kunskap :)
 
Jo det har jag frågat mig hur många gånger som helst och analyserat och analyserat men inte blivit klokare tyvärr. För när jag väl fått tag i henne så är hon tillgiven, pigg och glad. Hon är mycket tacksam för övrigt. Själv tycker jag ju att hon får varierad träning, bra foder, bra stallmiljö och allt det där som är viktigt för en häst välbefinnande. Men det jag gör kanske inte räcker?! Mina andra hästar är inga som helst problem med att ta i hagen, annars kunde man ju tro att det var väldans fel på mig.
 
håller med dig, är hästen envis så tycker jag detta är ett ypperligt sätt att bli av med denna olat. Första gången kanske det tar en timme, men succesivt så kommer tiden att minska för hästen brukar inse att det inte är lönt att fortsätta. Men det är oerhört viktigt att aldrig ge upp först, för det kommer hästen ihåg till nästa gång......
 
håller med mulen. min medryttarhäst kan vara svårfångad i hagen, och jag använder den metoden som mulen beskrev, det funkar väl bättre o bättre kan man säga, det är ingen bra idè att muta med godis, det funkar aldrig i längden..
 
Låta henne springa då? Hon får väl bli trött då och så kan du ta henne sedan så får hon väl skylla sig själv om det är jobbigt...
 
Jag har precis samma problem med min sköthäst! På vintern och till fodringar när alla andra hästar går in är hon snäll, men när jag ska hämta henne själv på våren/sommaren är hon ofta jättejobbig!

så fort hon ser mig så springer hon iväg och jagar upp dom andra i flocken. Sen springer hela flocken runt tills alla hästar utom min sköthäst har tröttnat. Jag har försökt med allt!! jag har haft godis i en hink och rasslat med, jag har gosat med andra hästar mm mm.. men nu har jag kommit på ett effektivare sätt. Om jag smackar på henne och driver henne så springer hon runt mej i en ring. Så då får hon springa där ett tag medans jag driver henne. Sen slutar jag driva henne och kollar åt ett annat håll, och då kommer hon fram till mig. Då får hon massor av beröm och en morot.

Sen har jag ett till problem, det är att när jag väl har fått tag på henne så sliter hon sig ibland. Hon stegrar sig, ger ifrån sig ett litet pip och springer iväg i galopp.. jag har då upprepat samma sak, "löslongerat" henne och sedan låtit henne komma in, tillslut orkar hon inte protestera längre och accepterar väl att hon faktiskt ska följa med in.

I hennes fall så tror jag det beror på att hon inte har tillräckligt förtroende för människor, då kan hon inte heller acceptera en människa som ledare. Hon är så beroende av sin flock! Jag tror det har med hennes barndom att göra, hennes ägare har inte ridit in henne ordentligt och kanske inte visat från första början att det är hon som bestämmer.. men nu på senaste tiden har hon blivit mycket lugnare när hon är ensam i stallet och idag kom hon till och med fram till mig när jag skulle hämta henne från hagen :D
 
I dag kunde jag ta henne direkt, hon kom fram till mig. Det kändes jättebra. Men i morgon kan det vara samma visa igen att jag inte får gå närmare än tio meter innan hon springer iväg, men då ska jag låta henne springa tills hon blir trött. Tycker inte det känns riktigt bra att göra så men testa ett par gånger kan jag ju alltid göra och se om det ger resultat. Jag tror även att det kan bero på att hon trivs så bra i sin nya flock, jag flyttade henne till annat stall efter sommaren. Innan har hon gått i hop med fyra andra hästar och nu går hon i en hage med ett 30 tal islandshästar, som hon stormtrivs med, speciellt fölen och unghästarna. Det kan ju vara så att hon är rädd för att jag ska åka "hem" med henne igen kanske, vad tror ni?
Slitit sig har aldrig min häst gjort. Men en tidigare sköthäst jag hade gjorde det och det var jättejobbigt, hennes ägare hade aldrig visat henne vem som bestämde. Men jag använde hingstgrimskaft på henne och fick alltid vara på min vakt. Hon var aldrig elak utan mest busig (endast två år), men det gick över när hon fick förtroende för mig och lärde sig var gränserna var.
Lycka till med din sköt häst!!! :)
 
Precis testa kan man ju alltid.

Tänk bara på att vara lyhörd, titta hela tiden på om hon är uppmärksam på dig eller om hon bara springer och tittar på annat. Driv på när hon tappar koncentrationen på dig så att hon vet att du verkligen vill något med det här, inte bara att hon ska kuta runt i hagen.

Titta på hennes öronspel, är hon uppmärksam på dig har hon antagligen ett öra riktat mot ditt håll. Börjar hon tugga och slicka sig om läpparna så tänker hon och bearbetar vad som händer.

Tänk även på att ha koll på om hon gör några tecken för att vilja stanna, om hon har uppmärksamheten riktad mot dig och saktar av ska du låta henne. Det är belöningen för att hon gör rätt.

Tanken med detta är absolut inte att hästen ska bli så trött att den till slut inte orkar ta ett steg till och låter sig fångas. Då är det bara bestraffning utan att man överhuvudtaget lyssnat på hästens signaler.
Detta handlar om att belöna när hästen gör rätt och göra det jobbigt för den att göra fel.

Du måste få henne att tänka: "Om jag springer iväg från henne så driver hon på mig och det är jobbigt. Men när jag stannar och koncentrerar mig på henne så tar hon bort trycket och låter mig ta det lugnt! Hon gör det bekvämt för mig att vara i hennes närhet, om jag kommer till henne så försvinner allt det jobbiga" :idea:

Ett annat tips är att du inte enbart gör det här när hästen ska in utan går in i hagen då och då. När du fått på henne grimman så släpper du henne och kelar, kanske ger en bit morot och bara låter henne gå runt och tugga gräs med grimman på i hagen. Sedan tar du av grimman och låter henne vara ute en stund, gör om samma sak flera gånger om dan utan att ta in henne. Då förknippar hon inte dig med grimman som något som ska ta henne från sin älskade hage, att du tar på grimman betyder helt plötsligt även gos eller kanske en bit godis.


Lycka Till och fortsätt berätta hur det går! :)
 
Genom att vanka ner till hagen och rassla med en hink och vissla en speciell slinga ett antal gånger per dag utan att ta in hästen, bara erbjuda lite gottis och kel så har båda mina hästar lärt sig att just den visselslingan betyder något positivt och kommer som skott båda två var jag än befinner mig. Brukar underhålla detta någon gång i månaden genom att ta med hinken och nåt gott.
 
Jag har ALLTID med något litet gott som jag ger den häst jag fångar, en bit morot/några havre eller pellets korn (och är det en svår fångad häst får den gå med grimma i hagen ett tag tills den inser att det är bra att gå till den där mänskan för hon har alltid en godbit i handen) Jag har aldrig problem att fånga hästar och eftersom jag bara har en LITEN bit och inte en stor synlig spann så kommer inte hela flocken sättandes emot mig. Motivering till godis är att i detta läge är det bättre att börja dagens häststund positivt för oss båda än att vara irriterad innan man ens är inne i stallet Jag tror nämligen att risken finns att börjar det negativt så genomsyrar det hela passet skötsel/ridning ja allt den dagen.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 929
Senast: mily
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 929
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 759
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 411
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Överproduktion av hud?
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp