Bukefalos 28 år!

Svårfångad ponny

Zamira

Trådstartare
Köpte en ny ponny i somras,
hade väl lite problem, huvudskygg, bakskygg, benskygg mm. Men som stora dottern sa, med alla dessa problem så antar jag att han hoppar %¤& bra, och ja, det är därför lillasyster fick honom.

Nästa problem han har, har går inte fånga i hagen. Visste om problemet från de vi köpte av. Så jag har läst på och börjat jobba med det. Och även tagit ut en NH tränare som kollade att jag jobbade rätt. I början var det flera timmars jobb innan han ville in. Nu, efter bara några veckor går det förvånansvärt bra.
I morse stod han längst bort i hagen, ropade för att kunna ta honom och ta av täcket, och vad händer. Han kommer. :)
Hela vägen fram, utan att jag behöver böja mig ner och locka med morot sista metern.
Kan det verkligen vara så lättlöst, eller kommer värsta bakslaget snart? Hade iskallt räknat med till jul i hårt jobb innan det var löst.
 
Sv: Svårfångad ponny

Tror det beror på vilken anledning det finns till att den inte kommer eller inte har velat komma. Hästar i sig är nyfikna av naturen, mina två står och hänger över staketet om jag öppnar ytterdörren... :D

För det mesta så är det inte hästen som är problemet, utan hanteringen. Min ena var en riktig pissmärr att sadla när vi köpte henne, både högg och sparkade och visade tydligt att hon inte ville vara med. Tog bara några gånger så stod hon snällt och lugnt utan problem. Enda vi gjorde var att ta det långsamt, klia och ha rätt anpassade grejer. Har två snälla och lätthanterade hästar, det finns inte i min värld att dom skulle få bete sig hur som helst, så det gör dom inte heller.

Så jag tror visst att ditt problem kan vara "löst" så lätt. Bakslag kommer det väl alltid, hur man än gör i hästlivet men det är en stor fördel om ponnyn nu tycker att du är en rätt trevlig prick att hänga med.
 
Sv: Svårfångad ponny

Ja han fortsätter nu komma till oss. Både i går kväll när täcke skulle på, och nu på morgonen när det skulle av. Längst bort i sommarhagen, men när jag ropar kommer de med just honom i spetsen. Direkt fram och vill ha lite klapp och gos.

Säljarna kändes lugna och fina, men hade lite idéer. När ni ska sitta upp måste ni göra såhär, när ni ska sätta på beskydd måste man göra såhär....
 
Sv: Svårfångad ponny

Har haft två som inte velat bli hämtade i hagen.
Den ena var troligen inget problem hos förra ägaren. Men ville inte lämna det goda gräset i hagen hos oss den första tiden. Kunde ta en timme att få in henne. Kom på att hon var rädd för longerlinan så vi "trängde" in henne i ett hörn med hjälp av den. Lade bara ut den på marken - hon vågade inte gå över/nära utan var glad att bli "räddad". Kanske helt fel sätt, men vi var nybörjare och det funkade. När allt hade "satt sig" efter några veckor så försvann problemet, hon testade oss helt enkelt. Hände väl någon gång senare också, men sällan. Numera kommer hon alltid fram först och vill gosa.

Den andra var en liten ridskoleponny som var ökänd bl a för att inte komma i hagen. Två timmar var inte ovanligt. Hos oss fick den leva lugnt privathästliv bland hästvana människor som var lugna, tydliga och trygga med honom. Efter några veckor följde han min dotter som en hund vart hon gick. Minns inte ens att vi gjorde något speciellt. Han var osäker och trivdes med en tydlig ledare helt enkelt.

Vad ville jag med detta? Jo att jag tror att det kommer att fortsätta fungera, även om den kanske kommer att testa er igen ibland. Med detta eller annat (ponnyer har ju en förmåga att ständigt debbelkolla vem det är som bestämmer - egentligen :arghh::love:).

Idéer som förra ägaren haft behöver inte ni följa. Det är lätt att ändra på när allt annat ändå är nytt. Har bra erfarenhet av det både när vi köpt och sålt (man skaffar sig ibland vanor som kanske inte är optimala men som funkar)
 
Sv: Svårfångad ponny

Helt rätt, många av deras tips för fungerande hantering har vi helt lagt ner. Och inga protester från ponnyn.

Han är fortfarande lätt att få in i hagen, alltså kommer till oss. Känns bra, bara det fortsätter ett tag till så har vi snart etablerat en ny bra vana;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 567
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 794
Senast: Mia_R
·
L
Hästmänniskan Hej alla! Jag har ett litet problem eller vad man ska säga som jag skulle vilja få tips om! Jag har två c-ponnyer. En som jag har haft...
2
Svar
31
· Visningar
4 207
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 428
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp