Svårfödd häst. Bete, hösilage, eller hö??

poi123

Trådstartare
Har en valack på 14 år som blir tunn på sommaren. Tunn och tråkig överlinje framförallt. Nu ser han ok ut i hullet men jag tror att han behöver stödfodras mer nu när det blir ännu varmare ute. Vi har ganska tunnt bete här hemma och inte jätte mycket mark. Min andra häst klarar sig gott och väl på att bara äta gräset men inte valacken. Men, valacken tycker såklart att hö är tråkigt att äta plus att han är känslig och blir lätt hostig av hö även om det är bra hö. Och hösilage håller ju inte särsilkt länge i denna värme. Så hur ska jag göra? Hitills har han bara fått bete plus 4 kg lusern och 1kg krafft om dagen och det är max det han äter, kan inte ge mer av de då han tröttnar på "krubbmat" om han få mycket. Även om jag ger ofta och lite.
Och även om han skulle äta mer kan jag ju inte bara ge honom lusern, blir ju hur dyrt och jobbigt som helst.

Så ska jag ge honom hö med risk att han kan bli lite hostig, chansa på en bal hösilage (det vet jag att han älskar och tål iaf) eller bara låta honom beta gräs och ge så mycket lusern han orkar(dvs ca 4 kg/dag)??
Så himla tråkigt att han alltid blir smal och känns inge kul att åka på träning och tävling :(

Kan ju tillägga att jag har hästarna på lösdrift så de går ute 24/7. Han rids ca 5 dagar i veckan mest i skogen men också hoppning och dressyr.
 
Sv: Svårfödd häst. Bete, hösilage, eller hö??

Jag skulle "byta ut" lite lucern mot soja och olja... Komprimerad energi och protein!
 
Sv: Svårfödd häst. Bete, hösilage, eller hö??

Jag hade gett gröt/mash på Vitafor Derby & potatisprotein!

Varje kg av en blandning 90% Derby & 10% pp, ger 12,3 MJ & 135 gr smb rp, varav ca 10 gram är lysin.
 
Sv: Svårfödd häst. Bete, hösilage, eller hö??

Min gamla dam 29 år som också är svårfödd passar inte för lösdrift. Hon behöver stå uppstallad där hon får plats, tid lugn och ro i egen box för att äta och vila i sin egen takt. Hon är nämligen väldigt låg i rang och motades under den tid hon stod på lösdrift undan från hösilagebinge och ligghall av ALLA hästar.

Jag säger inte att det är så för dig och din häst, men titta så att hästen får utrymme för sig själv, att ligga och vila i ligghallen eller på annan torr, varm plats. Kontrollera att hästen får äta i den takt och den mängd den vill och behöver utan att övriga lösdriftskamrater kommer och avbryter.

Min dam har fri tillgång på hö, den tid hon står inne. Och i övrigt tillskottsfodras hon med 4-5 kg lucern, och 1.5-3 kg Hippo ProAction, samt ett par dl olja. Men jag ändrar o pytsar olika mer o mindre vecka för vecka, lägger till och drar i från. Jag försöker ha ögon som en hök, samt mäter med viktband, klämmer o känner.

Bilder, då och nu...

6367_10151264140607620_2023660400_n.jpg


Första bilden är en samlingsbild... från hur hon såg ut sista tiden på lösdrift fotot är från 120708 ett par dagar senare flyttade vi efter samråd med veterinär... jag funderade på att ta ut trotjänaravlivning men han tyckte att jag skulle köra ut henne på bete... och sista bilden är från 17 september 2012 på betet ett par veckor senare flyttade vi till stallet där vi står än idag.

485669_10151101964597620_809050509_n.jpg


3 oktober 2012 dagen efter veterinärens återbesök, då en positiv veterinär sa att det bara var att tuta o köra. Jag hade en kompis med som fick hjälpa mig att hålla i damen, då hon försökte spränga stalldörren... :D

309555_10151239846897620_1365936598_n.jpg


10 januari 2013 Mkt vinterpäls, trots täcke. OK hull för att vara i hennes ålder.


164943_10151418862857620_2067319879_n.jpg


14 april 2013, lite promenader vid hand, tömkörning och longering 1-3 dagar i veckan för att hålla damens artros i schack, samt smörja lederna. Musklerna kommer med ålderns rätt tyvärr aldrig gå att återställa helt utan hon kommer se ut lite si och så.

998256_10151519465832620_856215786_n.jpg


17 juni 2013, hagmys pga att damen trots sina 29 år har mkt mellan öronen och två gånger på två månader nu flugit i luften och rejsat, så att hon "vrickat" sig. Så nu har hon hagarrest i EGEN hage vilket visat sig vara alldeles ypperligt. Hon går mkt och lägger sig sen platt på sidan och sover en stund... utan att hagkompisen springer över henne eller knuffar undan henne från en extra god grästuva. Och så kan hon få 1-2 hinkar extra lucern/hippo i hagen under dagen utan att hagkompisen äter upp det.

Hästarna går i hagen 8-21.30.

När det ej finns grästillväxt i hagen, så finns hö i hagen.

Stallkompisen är ett engelskt fullblod 8 år, som gått som Steeplechasehäst i England o Sverige åtminstone... jag tror att han ursprungligen var från Australien... så han är inte så van vid att gå ute så mkt som de ändå gör. Och han behöver också sin stalltid, med foder och vila. Går han bara i hage, så vandrar han och faller ur direkt. Och när han vandrar så vallar han min dam med, vilket gör att bägge rasar i vikt.
 
Senast ändrad:
Sv: Svårfödd häst. Bete, hösilage, eller hö??

Får du fatt i potatisprotein så kan du ge honom det plus linfröolja tillsammans med lusernet.
Finns en sorts hösilage att köpa i små balar, ca 25 kg, som heter HorseGrass och är riktigt fint.
 
Sv: Svårfödd häst. Bete, hösilage, eller hö??

Ett tips om man vill ge hö till hostiga hästar är att blöta det först, så att det inte dammar. :)
 
Sv: Svårfödd häst. Bete, hösilage, eller hö??

Ett tips om man vill ge hö till hostiga hästar är att blöta det först, så att det inte dammar. :)

Och det är bra om man innan man blöter/fodrar via hygienanalys kunnat konstatera att det inte är mögelsporer om höet är dammigt. Hö av god kvalitet ska inte damma.
 
Sv: Svårfödd häst. Bete, hösilage, eller hö??

Jag har en arabvalack på 27 år som sedan ett par år tillbaka kan vara svår att hålla i hull på somrarna. I år har jag lyckats hålla honom i riktigt bra hull genom att låta honom vara inne en del nätter alternativt de dagar då det är riktigt varmt. Det tar mycket energi att vara ute i värmen och vifta flugor! Låter man hästen vara inne några timmar varje dygn får den chans att vila upp sig, få lugn och ro och äta ordentligt med mat. Jag ger en blandning av havre, betfor, sojamjöl och olja. Och så fri tillgång till hö såklart. Min är precis som din också en hosthäst (givetvis ger jag bara mögelfritt hö, men superkänslig ändå) men dränker jag höet i vatten går det bra.

Jag rekommenderar att du lägger till framför allt olja (några dl) till den kraften du redan ger. Olja är ren energi/fett. Perfekt för svårfödda hästar! Men de flesta tycker inte att det smakar så gott, så då kan man blanda ut det i lite betfor.
 
Sv: Svårfödd häst. Bete, hösilage, eller hö??

Jag stödfodrar min svårfödde med Horsehage, som är 25 kg säckar med hösilage. När jag öppnar en säck tar jag ut allt och luftar så det får torka, då håller det längre.
Det är svårt att ha en svårfödd häst på bete dygnet runt. Har du möjlighet så stalla in nån del av dygnet, för vila och fodring (mkt lusern som du redan ger)
Den kan ju även tappa överljnjen av ryggproblem.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
605
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 143
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 400
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 513
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp