Svårlastad häst!

E

Extasia_ox

Idag var bestämt att vi skulle ta en sväng till ett ridhus som ligger nära här hemma. Så vi ordnade transport och tid i ridhuset. Min häst ett arabsto på 3 år är ju jätte lätt lastad, går in av sig själv! Men när vi kom ut och skulle gå in i transporten så VÄGRADE hon. Vi provade allt. Och till slut tog vi linor och gick runt henne. Hon gick in i transporten, men fick fullständig panik :crazy: jag som stod därinne tänkte att nu spränger hon allt eller går över bommen. Men som tur var gick det bra. hon drog sig ur och sprang sin väg.. Fast bara ner i paddocken som tur var. Sen efter många olika försök (minns inte allt vi provade) så efter 1 1/2 timme så gick hon in i transporten. Då var kl 19.15 skulle ha varit i ridhuset kl 18.00. När vi kom fram gick allt bra och jag red ett lugnt pass. Skrittade och travade lite. Hon var Jätte trött. Sen skulle vi hem, tänkte ju att detta går nog bra nu när hon är sliten och allt. Men INTE!! Stod brevid transporten och "skickade" in henne. (veva med lina) det var det som funkade bäst. provade att gå in med henne. gick inte alls. sen provade vi med linor. Då blev hon galen och ställer sig snurrar runt så att min mamma ramlade omkull *stackars mamma* men det gick bra med henne iaf som tur är, man har ju bara en. Sen ställde hon sig och bråkade ännu mer och stack iväg in i en öppen hage. Men då till slut fick vi ge oss, innan någon blev riktigt skadad. Där höll vi på i säkert 1 1/2 timme igen. Vi provade allt, backa henne och sen gå in och sen backa igen osv. Longerade runt henne och sedan in i transporten, Linor *mardröm* Ja, jag minns inte längre allt vi provade. Jobbigt både för kropp och själ! :cry: Så vi fick gå hem 2 eller 3 km i kolsvart mörker och utan en ficklampa endel av vägen, men den kom sen som tur var. Men reflexer hade vi iaf. Det fick mor åka och hämta.
En tjej i stallet sa när hon såg att hon krånglade att hennes hade varit likadan när han var 3år. Då hade hon backat ner transporten i paddocken och longerat honom. Runt och runt. Sen in i transporten, och gick han inte in då så longerade hon runt honom igen. Bara för att visa att enda vilan han får är i transporten (vila=berömm) det tog henne
8 TIMMAR :crazy: Men nu så går han in alldeles själv. Och om han tvekar (som han inte gjort sedan den 8 timmars dagen) så vevar hon bara med ett finger och då tänker han -Woops! Bäst att gå in. Det var som hon berättade iaf :D Så de är väl bäst att boka in en låång transport träningsdag här framöver. För detta vill jag aldrig vara med om igen. Till slut så bröt jag ihop.. Man blir SÅ arg för att man vet att hästskrället kan fast bara inte vill gå in i den där jäkla transporten :devil: :cry:
Och sen är det så jobbigt när man har varit tvungen att bli arg på pållan så får jag dåligt samvete för det. Och det gör det ju inte bättre.
Men hon gick SÅ BRA i ridhuset, och så bra har hon aldrig gått. Det går inte att förklara den känslan. Men hon bara flög fram. Och det är dom små händelserna som är våran belöning ;)
Ville bara få skriva av mig lite.. Har varit så arg och ledsen att jag inte vetat vart jag ska ta vägen. Men det är tur att hästar är förlåtande! Det kan behövas ibland :love:
 
Sv: Svårlastad häst!

Vet faktiskt hur det känns... sist jag lastade min häst var full katastrof. Hon totalt vägrade och gick omkull gång, på gång, på gång och kastade sig över motorhuvuen på en närstående bil. Det enda som funkade var att "vinscha" in henne. Tills sist kom vi hem med en trasig och mörbultad häst.

Det är grymt otrevligt med hästar som man vet kan men som har fått för sig att det inte passar dem att bli lastade! Som grädde på moset så kan man inte backa ur henne utan måste ha fronturlastning!

Hoppas det går bra nu med lastträningen! =) Lycka till!
 
Sv: Svårlastad häst!

Kom på en till sak jag glömde skriva :angel:. När vi höll på att lasta in så gick hon omkull! Hon halkade på rampen (eller vad den heter :) ) Och hon var så trött att hon orkade knappt resa sig upp igen :crazy: hon försökte en gång men föll igen, låg kvar ngr sekunder sen upp igen och bråka :idea: det var hemskt, då trodde jag för en kort stund att nu har hon brutit något.
Men det var inge skador på henne iaf. Det är jag väldigt glad för. Såg bara sliten ut, stackars lilla smulan
Så förstörde hon dom enda bra tyglarna :devil: fasst bara spännet som tur var. så det är lätt fixat ;) Nu är det så könt att vara hemma och känner ännu mer hur mycket jag älskar min lilla tjej! Eftersom nu har vi ännu mer att jobba med så kommer vi att komma ännu närmre varandra! Det är när problemen uppstår och man sedan får lösa dom tillsammans som man kommer så mycket närmare varandra! Jag känner redan nu hur glad jag är att hon står hemma på våran gård i vårat stall och i våran box. Och inte hos någon annan :D
Inte för att jag gillar problem utan för att jag tycker om att ha något att jobba med. Och det är när man jobbar med att lösa problemen som gör att hästen vill vara din bästa vän. Och respekterar oss som ledare :banana: Då när man har nått till den punkten det är då man är en riktig hästkännare
 
Sv: Svårlastad häst!

Min första tanke är att dom har kört grisar i transporten eller något annat som i hennes näsa luktar vidrigt. Prova att lasta henne i en annan transport, det är mitt tips.
 
Sv: Svårlastad häst!

nej det kan det inte vara. för hon har åkt i den förrut :) men annars en bra tanke :idea:
 
Sv: Svårlastad häst!

Usch, det där hände oss också för ett par veckor sedan.... Och fick leda hem en oskodd häst 6 kilometer på grusväg... Så nu måste vi lastträna. Här är ett tips till dig, för din häst fick ju av någon anledning panik:

Ställ trailern vid stalldörren, så det inte finns någon annanstans att gå än i transporten. Ha baklämmen och fronturlastningen öppen (låna/hyr en trailer om ni inte har det). Led en äldre, mer transportvänlig häst före in i transporten och ut igen på andra sidan. Följ efter med ditt sto, som säkert inte vill vara kvar hemma i stallet själv. När du kommer in i transporten, ge henne lite mat, klia och pysssla med henne (se till att den andra hästen är inom synhåll) så hon tycker det känns tryggt och trevligt. Sedan backar du henne, leder in henne igen, osv ett par gånger helt lugnt. Nästa gång kan du successivt stänga en dörr och fortsätta att klia på henne så hon känner sig trygg. Ge henne en liten portion kraftfoder varje gång hon är helt inne i transporten. Sedan, undan för undan, kan du köra en sväng och sedan lasta ur. Jag tror man får gå back to basics ett tag även om hästen är/borde vara transportvan, för hon tycks ju trots allt känna obehag inför något.

Lycka till!
 
Sv: Svårlastad häst!

Har också haft problem med en svårlastad häst. Hon gick inte närmare transporten än ca 100 m och när hon stog iden och skulle lastas ur slängde hon sig under bommen bakåt. Så det hela slutade med att vi köpte en ny transport med fronturlastning och en lastningslina. Lastningslinan var det bästa jag någonsin köpt! Man lägger den på hästen som en sele så den går bakom svansen och sedan genom bettringarna och fram några meter. Sen tar man bara och ställer sig i transporten (och en bredvid hästen) och lindar linae ett varv runt bommen och drar försiktgt så hästen går fram. Eftersom linan går genom bettet kan hästen inte stegra och slå över.Vi "drog lite" i linan två gånger sen sprang hon in i transporten så fort hon såg linan.Efter det var hon jättelugn att ha i transport, bara hon fick gå ur framåt. Och det var tur det eftersom vi tävlade en hel del och det inte alltid fanns uppstallning.
 
Sv: Svårlastad häst!

Jag känner igen mig VÄLDIGT mycket i det du skriver om din svårlastade häst... :crazy:

Min pålle har varit en sådan och även jag provade ALLT som jag bara kunde komma på; :idea:
locka med en foderhink (funka några gånger),
korsade linor bakom (funkade oxå några gånger),
gick in med den andra hästen före (även det funkade ett par gånger),
"vincha" (lång lina runt bommen och lixom drog in honom) in honom EN gång och ALDRIG mer säger jag bara, det är ingen bra idé,
bli förbannad och det gör bara allt ännu värre,
locka ännu mer och gulla men det funka inte så bra det heller,
backa transporten mot porten (stalldörren) det funka oxå ett par gånger.

En gång höll jag på i sju timmar och det är värsta gången, mina föräldrar satt snällt på varsin stol och vänta på att få stänga bakom han (underbara päron) men då var det bristningsgräns kan jag lova. Tänkte då i mitt stilla sinne att ALDRIG mer kommer jag att transportera denna häst... Man blir så ledsen, arg och frustrerad till slut att man varken vet ut eller in. :cry:

Hur löste då allt sig till slut? Efter att ha hållit på med alla dessa metoder så prova jag att flytta mellanväggen och hästen går rakt in! Kör med den helt åt sidan oxå. Helt otroligt alltså!!! Han har oxå varit väldigt stressad när han åkt och varit dyngsur i svett när vi kommit fram, inte så kul om man ska på kurs å så. Det visade sig alltså att han är sk "bredåkare" och detta tog mig alltså 14 år att komma på....
Nu har jag en "ny" häst, vi åker på kurser och tävlingar utan krångel. Jag måste fortfarande gå före honom in men mitt mål är att så småningom kunna "skicka" in honom.

Så det är mitt tips till dig, prova att flytta mellanväggen!

LYCKA TILL med träningen! :bump:
 
Sv: Svårlastad häst!

Jag har också en treåring, nyinköpt, när han skulle levereras till mig så tog det två timmar att lasta. Ägaren erkände att han aldrig slagit på en häst så mycket i hela sitt liv.

Jag gjorde en tråd här på Buke om transportövningstips, och fick bland annat kommentaren att transportövningar är onödiga. Jag fick en massa bra tips också, tack för dem!

Jag kan bara säga att jag har gått från en häst som stod som en isstod i 1½, ner till självlastande på två minuter. Detta jobb har tagit mig ganska exakt åtta dagar.

Metoden har varit superenkel, hästens kraftfoder serveras i transportkrubban inne i transporten, han har fått gå in när han känner för det.
Första dagarna hade jag med en kompis, vi stod inne i transporten och tjatade strunt och käkade äpplen, hästen hade jag i en longerlina utanför. Efter dryga timmen spatserade han helt sonika bara in. Dag två tog det typ en halv timme osv. Ner till idag, när han bara gick rakt på.
 
Senast ändrad:
Sv: Svårlastad häst!

Så väl man känner igen detta, med den skillnaden min fjording har gett sig tusan på att han inte kan åka själv.

Förra gången höll på att sluta i katastrof innan vi tog med hans hästkompis.
Både jag och min kompis sa att vi inte skulle spänna fast honom förrän baklemmen var uppe, då han alltid backar ut i sista stund... Men ändå så spänns han fast, och då var det inget vanligt litet grimskaft det handlade om utan en ordentlig rem som såg oroväckande stabil ut. Hästen börjar backa, märker att han sitter fast och börjar dra av alla krafter, och då var han så pass "smart" att han sänker huvudet och drar bakåt med hela kroppen, behöver jag säga att de sekundrarna det tog för honom innan han kom loss var tillräckligt för att jag skulle bli rejält skärrad. Men vi fortsatte trots det att gå in och backa honom, i en evighet kändes det som, och han var fortf. lika tjurskallig.

Nästa förslag var att vi skulle smälla till min häst varje gång han backade ut ur transporten, och trots att jag visste att det var ett synnerligen dumt förslag så testade vi två gånger, andra ggn ställde han sig upp och hoppade ut ur transporten och klämde fast min kompis mellan transporten och honom. Lika bra att överge den taktiken med tycker jag, fick otroligt dåligt samvete efteråt! Brukar vanligen inte använd något som helst våld i min hantering med hästar. :cry:

Sen satte vi in hans hästkompis som ett sista försök, och han gick in som ett lamm! :confused: Det slutade lyckligt den här gången, men hur ska jag få honom att gå in ensam i en transport i forts.? :crazy:
 
Sv: Svårlastad häst!

Ja, men kolla vad dom har kört i den dom senaste dagarna.

:) och kanske någon annan häst. det är en god vän till oss som äger transporten och hon har sina 2 hästar och ett eget litet stall. så jag skulle inte kunna tro att dom har kört ngt annat i den på senare tid. vet att dom hämtade hö i den det sista som gjorde innan den kom hit :smirk:
 
Sv: Svårlastad häst!

Så det är mitt tips till dig, prova att flytta mellanväggen!

det gjorde vi när vi lastade. men funkade inte :mad: men detta ska lösa sig. jag kommer nog att lägga in en ny tråd på den metod som kommer att funka på min stöniga häst :) ifall det är fler som behöver tips så är det alltid kul att hjälpa till :idea:
 
Sv: Svårlastad häst!

Lastningslinan var det bästa jag någonsin köpt! Man lägger den på hästen som en sele så den går bakom svansen och sedan genom bettringarna och fram några meter.

det verkar väldigt bra. men min fick fullständig panik så fort hon kände en lina bak på benen. men ska träna lite med det här hemme utan transport. och funkar det i vanliga fall så kanske man skulle köpa en :D tack för tipset
 
Sv: Svårlastad häst!

När vi vinshade Michelle så drog vi inte in henne utan vi tog longerlinan snurrade den runt frambommen så att hon inte kunde komma bakåt och så fort hon tog ett steg framåt åt kortade vi linan så att hon kom närmre och närmre transporten. Ingen drog i henne utan allt gick ut på att hon inte skulle vinna avstånd från transporten!

Så allt gick ut på att hon själv tog sig närmre och närmre transporten utan att kunna vinna avstånd från transporten genom att slänga sig bakåt. Skulle aldrig falla mig in att dra in en häst med rå styrka!
 
Sv: Svårlastad häst!

Jag har också en treåring, nyinköpt, när han skulle levereras till mig så tog det två timmar att lasta. Ägaren erkände att han aldrig slagit på en häst så mycket i hela sitt liv.

Jag gjorde en tråd här på Buke om transportövningstips, och fick bland annat kommentaren att transportövningar är onödiga. Jag fick en massa bra tips också, tack för dem!

Jag kan bara säga att jag har gått från en häst som stod som en isstod i 1½, ner till självlastande på två minuter. Detta jobb har tagit mig ganska exakt åtta dagar.

Metoden har varit superenkel, hästens kraftfoder serveras i transportkrubban inne i transporten, han har fått gå in när han känner för det.
Första dagarna hade jag med en kompis, vi stod inne i transporten och tjatade strunt och käkade äpplen, hästen hade jag i en longerlina utanför. Efter dryga timmen spatserade han helt sonika bara in. Dag två tog det typ en halv timme osv. Ner till idag, när han bara gick rakt på.


Det är som huvudet på spiken eller hur man nu säger ;)

Min häst som alltid gått in så fint alldrig en tendens till att inte vilja gå in har nu plötsligt fått lite panik för att lastas.

Detta är mitt fel då jag slarvigt nog (kommer aldrig att förlåta mig själv) spände fast honom innan jag satt på bommen bak, han fick då panik och blev så att säga längre och längre till slut gick grimman sönder (som tur var) och då kastade han sig ur. Efter detta (det är nu tre veckor sedan detta hände) så vill han inte in i transporten, han går dock tillslut på men jag känner själv att det har blivit ett problem och vill därför lösa detta. Jag vet ju att jag tillslut får in honom och skulle jag ta en lina eller så så skulle han säkert gå in direkt. Jag vill dock inte att han ska gå på med "hot".

Fick detta tips med att mata i transporten så som du beskrev igår och han som jag fick tipset av sade att det är den mest långsiktiga lösning och den snällaste för alla parter.

Lustigt att jag nu idag läser det du skrivit. Blir så glad att det verkar fungera. Min funderig är bara om jag då sedan ställer transporten på samma plats där det hände sammankopplar han då inte den jobbiga händelsen med trasporten och gör samma sak igen och då att man är tillbaka på ruta ett?

Har du fler tips att dela med dig av?
 
Sv: Svårlastad häst!

Jag tror inte att han kan förknippa en plats med direkt obehag, men däremot är han nog väldigt skepiskt mot transporten.

Du kanske rent utav ska ta med honom och spana på transporten, rycka i dörrar och luckor och se hur han reagerar, du borde kunna se bums om hästen signalerar att :"det här är äckligt". Jag då kanske du inte ska göra mer den dagen.
Ha luckan nerfälld och låt han lukta men själv gör du ingen antydan att gå in.
När du känner att hästen är helt cool med siutationen är det bara att gå vidare, om det nu är dag ett eller dag 23 bestämmer hästen. (Om han fick bestämma kanske han tycker att du kan väl åka i den där lådan själv, om du tror att det är så kul :D )

När du väl bestämmer dig för att severa mat i transporten, se till att du har gott om tid. Själv så rasslade jag bara till med havrehinken, gick in och hängde upp den i transporten. Sen var det bara att vänta. Hästen stod blickstilla i typ en timme. Jag kan lova att det kliade överallt, man vill bara smacka, om så bara lite, eller dra litegrann i repet. Eller en miniputt i rumpan...

Men här gäller det att behärska sig, hästen är fullkomligt medveten om vad den ska göra, även om den kollar omgivningarna och verkar minst av allt intresserad av dig och din transport.

Som sagt, för mig tog det åtta dagar, och jag tänker fortsätta att servera mat i transporten tills han är helt cool med det. Han ska inte ens fundera på att kliva ur, utan vara helt stencool, då är jag nöjd.

Lycka till!
 
Sv: Svårlastad häst!

Min lilla arabtjej var också jättejobbig!! Men ja fick hjälp av min moster och nu traskar hon in i transporten hur lugnt som helst!
Det min moster gjorde är hur lätt som helst:) .Hon fick Ella(min häst) att backa och flytta undan när hon bad henne om det(detta en bit ifrån transporten).Ella fick inte gå mot henne utan skulle bara röra sig åt det håll hon bad henne att gå åt,ja hoppas du fattar va ja menar:p .och det här funkade.När hon visat vem som bestämmer gick Ella bara in,hur lätt som helst!!!
Hoppas det löser sig!

Lycka till!! :banana:

PS:Fin häst du har:DS
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 483
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 708
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 190
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sätta upp gammal tapet?
  • Bra djurtrimmer, tips?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp