Svårriden islandshäst

Glimra

Trådstartare
Hej! Har nyligen blivit medryttare till en 11-årig islandshäst och behöver tips. När ägaren köpte honom stod han på lösdrift och var inte särskilt utbildad. Hen har haft honom i minst fyra år och har förmodligen inte kunskap nog för att utbilda och rider på väldigt basic nivå. Inga fel med det i sig för jag är inte heller särskilt duktig och är van ridskolehästar. Problemet är att jag inte vet hur jag ska rida honom. Han är dock jättesnäll att hantera. Har fått höra från andra i stallet att ägaren inte ridit så mycket på sistone och att han har dålig kondition och är envis.

Nu till själva problemet. När jag vill komma fram i trav så väljer han en slarvig, långsam tölt istället. Driver jag på för att få honom att trava så tar han ett galoppsprång och antingen fortsätter i "ordentlig" trav eller börjar galoppera. Om han travar och börjar sakta in och jag väljer att driva på för att hålla igång traven så vänder han antingen in mot mitten och bryter av eller väljer galopp trots att jag rider lätt och inte gjort galoppfattning. Uppfattar det som att han tycker traven är jobbig och försöker smita undan.

Är det jag som gör något fel? Handlar det enbart om dålig kondition och att han helt enkelt inte orkar trava? Vad kan jag göra i så fall? Att ta in en tränare är inte möjligt i nuläget.
 
Du behöver nog berätta lite mer om dig själv och gärna även hästen, för att det ska gå att ge något tips men det naturliga tipset oavsett är att vända dig till en tränare vilket du redan skrivit inte är möjligt. Mellan raderna läser jag in att du kanske inte är så erfaren själv. Hur mycket erfarenhet har du av att rida islandshästar? Och ridning i stort? Och en sak till, utbildningsnivån har inget att göra med uppstallningsform, så att hästen stått på lösdrift tidigare saknar helt betydelse i sammanhanget.

Anledningen till att hästen inte tar traven när du ber om det eller håller gångarten kan vara allt ifrån att du ger fel signaler, obalans - din och eller hästens, kondition, styrka till att hästen har svårt för traven och försöker smita undan, Hästen kan även ha ont. Många islandshästar är långt ifrån "maskiner" där man kan trycka på en knappa och få önskad gångart tills man medvetet byter.

Hur gör du när du ber om trav? Och vilken gångart väljer hästen själv utan ryttare? Har du testat att longera, gärna löslongering? Hur funkar traven då?

Jag har ridit islandshästar där traven fungerar som hos vanliga hästar men även de som det varit ordentligt knepigt och minsta obalans lett till gångartsbyte inklusive att jag inte varit varsam nog med lättridningen. Vissa hästar behöver ordentlig eftergift för att trava, en ridskolehäst jag red ville tölta om man inte hade en stadig hand och jag behövde visa för henne att hon kunde lita på mig och det inte blev obehagligt i traven.

Min första islandshäst hade svårt att hålla traven i hörnen på ridbanan och framförallt på volter. Henne tränade jag med löslongering, hon hade även svårt med traven utan ryttare då och då var det mycket begärt att klara det med. Vi tränade också mycket trav i ojämn terräng på småstigar och på långa tyglar så hästen ostört fick hitta balansen. Jag behövde dessutom tänka på att rida lätt på ett mycket mer kontrollerat vis och sätta mig ner mer försiktigt för att inte störa.
 
Som @Lobelia skriver finns det många olika varianter till varför det inte blir exakt som du vill i traven och det är väldigt svårt att veta exakt vad som är problemet i just detta fallet.

Hur rider ägaren? Har du pratat med ägaren om att du inte vet hur du ska rida honom? Du skriver även att hästen har dålig kondition, du skulle kunna börja med att jobba i de gångarter som går bra och stärka hästen där. Rider du förresten bara på bana? Har du samma problem med gångarterna ute?

Du skriver att du inte kan ta in en tränare men du kanske kan rida digitalt för någon? Eller filma när du rider och ha någon islandshästkunnig att titta på det iaf som minst.

Min islänning är bland annat väldigt obalanserad i traven och saker som jag jobbar med honom är att hitta travbalansen själv löst på volt och i hörn och trav i uppförsbackar ute mm. När han har ryttare på sig behöver han rätt mycket stöd för att det ska bli bra just nu. När någon annan ska rida honom säger jag ofta att om de känner att de inte reder ut tölten och traven så arbeta främst i skritt och galopp - där sätter han in bakdelen bättre och det brukar vara relativt enkelt att få en rund, bra överlinje.
 
@Glimra kan finnas många olika orsaker till att traven inte fungerar. En del islandshästar har ingen stark trav och nu vet jag inte om du ridit islandshäst innan? Är hästen 4-gångare eller 5-gångare, d.v.s har den 4 eller 5 gångarter? Hästen kanske behöver mer muskler, han kanske behöver en helt balanserad ryttare för att överhuvudtaget kunna trava om han har svag trav o.s.v. Det är svårt att ge tips utan att ha sett hästen under ryttare då det kan finnas så många olika orsaker. Har ägaren problem med traven också? Har du möjlighet att longera för att se om hästen travar utan ryttare?
 
Hej! Har nyligen blivit medryttare till en 11-årig islandshäst och behöver tips. När ägaren köpte honom stod han på lösdrift och var inte särskilt utbildad. Hen har haft honom i minst fyra år och har förmodligen inte kunskap nog för att utbilda och rider på väldigt basic nivå. Inga fel med det i sig för jag är inte heller särskilt duktig och är van ridskolehästar. Problemet är att jag inte vet hur jag ska rida honom. Han är dock jättesnäll att hantera. Har fått höra från andra i stallet att ägaren inte ridit så mycket på sistone och att han har dålig kondition och är envis.

Nu till själva problemet. När jag vill komma fram i trav så väljer han en slarvig, långsam tölt istället. Driver jag på för att få honom att trava så tar han ett galoppsprång och antingen fortsätter i "ordentlig" trav eller börjar galoppera. Om han travar och börjar sakta in och jag väljer att driva på för att hålla igång traven så vänder han antingen in mot mitten och bryter av eller väljer galopp trots att jag rider lätt och inte gjort galoppfattning. Uppfattar det som att han tycker traven är jobbig och försöker smita undan.

Är det jag som gör något fel? Handlar det enbart om dålig kondition och att han helt enkelt inte orkar trava? Vad kan jag göra i så fall? Att ta in en tränare är inte möjligt i nuläget.

Jag är ingen islandshästexpert överhuvudtaget men jag tänker att är han inte riktigt i gång så är han antingen väldigt svag eller skadad. När hästar är svaga är det lättast för dem att hålla ett högre tempo, när dom får bättre kondis och är starkare så orkar dom gå i det lägre tempot också. Men eftersom du skriver att han väljer galopp också så kanske han borde kollas upp. Många hästar kan göra så om det gör ont att trava tex.
 
Jag är ingen islandshästexpert överhuvudtaget men jag tänker att är han inte riktigt i gång så är han antingen väldigt svag eller skadad. När hästar är svaga är det lättast för dem att hålla ett högre tempo, när dom får bättre kondis och är starkare så orkar dom gå i det lägre tempot också. Men eftersom du skriver att han väljer galopp också så kanske han borde kollas upp. Många hästar kan göra så om det gör ont att trava tex.
Det är inte en felaktig tanke att kolla upp hästen, men islandshästar väljer galopp/tölt av en herrans massa anledningar förutom att de har ont. Här när det är en ny ryttare behöver man kolla upp hur hästen gör med andra ryttare och hur den gör utan ryttare. Det känns tokigt att den nya medryttaren ska börja att utgå från att hästen har ont utan att ens ha kollat hur den funkar normalt.
 
Tack för svaren! Ska försöka förtydliga så gott jag kan. Har inte ridit denna häst särskilt länge men jag vill inte göra fel, därav mitt inlägg.

@Lobelia Du har helt rätt i att jag inte är så erfaren, det var jag även tydlig med när jag skrev min annons om medryttarhäst. Red mycket när jag var barn men fick sluta när ridskolan flyttade. Har efter det tagit strölektioner privat några gånger per år. Islandshäst har jag ridit tur med en gång och sedan ett fåtal gånger i skogen med en bekants häst. Jag förstår vad du menar med lösdriften men det var den förklaringen jag fick när ägaren förklarade varför han inte "kan" så mycket. Antar att hon menade att den förra ägaren inte var så engagerad.

----

Jag kan inte riktigt svara på vilken gångart han väljer utan ryttare eller om han är fyr- eller femgångare. Har aldrig lärt mig longera men håller på att boka ett pass med min ridlärare för att lära mig. Ägaren är inte heller bra på longering tydligen. När jag frågade hur hon rider så svarade hon att hon rider i alla gångarter, gör snett igenom och rider på volter. Hon sa även innan att han har svårt för tölten men det upplever inte jag. Förmodligen har hon själv inte jättekoll.

Ägaren rider mest på bana och verkar inte riktigt våga rida ut då han vid möte hakar på den andra hästen och hon verkar inte få stopp på honom. Han har även bockat av henne så jag vill inte rida ut själv (det är ett litet stall och jag känner ingen) förrän jag känner att jag kan lita på honom.

Angående tränare så kanske jag har hittat en. Läste era inlägg och kände direkt att det förmodligen behövs. Tog en chansning och skrev till en islandsridskola som ligger i närheten. De har inte skrivit att de kan köra ut till stall, det var därför jag inte trodde det var möjligt. Kan nämligen inte transportera honom någonstans.
 
Hästen är obalanserad och troligen inte ordentligt inriden med tanke på vad du skriver om gångarterna. Låt den hitta sin egen balans utan krav till att börja med. rid i de gångarter som funkar. Den har troligtvis väldigt svag tölt kanske ingen alls utan paddlar fram på bogarna i grisepass. Så aktiv skritt och galopp inte så länge att den blirr obalanserad. Han är inte mogen för volter än då kommer den att gå i styv grisepass eller vixla( hoppa och byta gångart för att hålla balansen.)ännu mer. Absolut inga inspänningstyglar, måste få hitta sin balans själv. Longering är inte till för motion utan mer träna lydnad enligt mig. Löslongering är mycket bättre i lungt tempo i så fall, att öka farten med långpisk kan göra hästen spänd och ge motsatt effekt. Så stärkande skritt på varierat underlag och lite galopp i uppförsbackar. En islandshäst blir lätt styv och framtung, speciellt otränad,fet och felaktigt riden. Tar lång tid att rätta till.
 

Liknande trådar

Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 629
Senast: Efwa
·
Hästhantering Behöver ventilera med hästfolk och hoppas på konstruktiva diskussioner. Köpte en häst förra sommaren (islandshäst) som har flyttat två...
Svar
8
· Visningar
2 668
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 004
Senast: cassiopeja
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 058

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp