Svårsmält mat?

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Cillavan

Hej hopp!
Min 1,5-åriga son har problem med att han ibland får ett väldigt elakt och frätande bajs. Det måste vara något som är för starkt för hans mage. Det kommer oftare nu, så jag försöker lura ut vad det kan vara. Han är inte allergisk mot något och annars frisk och pigg och äter det vi äter. Men nu har jag på inrådan av någon barnläkarmottagning bestämt att ta bort all slags lök, tomat och paprika som ju kan vara starka grönsaker. Han dricker mjölk och det är inte något problem, så laktos kan det inte vara. Även fullkorn och mörkt bröd osv är bra.
Finns det något mer som kan vara boven i dramat? Jag tycker att det blir hopplöst jobbigt att laga mat nu eftersom lök och tomat är riktiga basvaror i min matlagning, men jag får väl försöka klura ut nya rätter.

I dag fick han sådant bajs igen, och var väldigt röd och det sved otroligt på honom, och igår åt vi pasta med cahmpinjoner, rödlök, vitlök och creme fraiche och till middag tomatsoppa med nudlar. Så det är på de grunderna jag tar bort lök och tomat.
Ni får gärna komma med andra tips på vad det kan vara, för jag tycker att det är jättesvårt att hitta vad det kan vara då jag ofta har många olika slags ingredienser i maten. Man vill ju laga nyttig mat med variation!
 
Sv: Svårsmält mat?

Vet att flera barn på jobbet, får reaktioner av röd paprika, och att det anses som starkt för barn. Sen använder jag möjligtvis gul lök i mat till barn, ingen annan sort. Tomater vet jag inget om. Gluten allergi vet jag kan ta många olika uttryck. eksem, diarrer, mycket ont i magen osv.
Laktos är också lite lurigt. Det allergitestet som är standar visar inte alltid laktosintolerans, man kan begära att få göra det andra. (Har helt glömt vad de heter nu :crazy: ) Hade en kille på jobbet som hade diarrer, av samma sort som du beskriver, samt lite "slemmig" hosta, det visade sig att han inte tolde laktos.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig så mycket med matlagningen kör själv mycket med de ingredienserna. :crazy:

Hoppas det ordnar sig för dig!
 
Sv: Svårsmält mat?

Hej! Jag tror inte att det är någon slags allergi eftersom han mår jättebra emellanåt och har bra allmäntillstånd. Men jag vet också att jag gett honom paprika och det har fungerat, men det kan kanske vara att när jag tex gör en köttgryta så är det ofta både tomat, lök och paprika i och allt tillsammans blir ju ännu starkare. Men tack för svaret!
 
Sv: Svårsmält mat?

Kommer ihåg att mina barn reagerade så för viss burkmat. Jag tror just att det var mat med paprika, lök o tomat i. Håll upp et tag med det du misstänker och pröva igen snare. Ha inityolsalva tillhands så lindrar det ju bra och snabbt. (vilket du säkert redan har, eller ngt liknande)
 
Sv: Svårsmält mat?

skulle nog ändå föreslå att tänka på mjölken i alla fall, har ju själv 1 ev. 2 mjölkproteinallergiska barn som inte haft det problemet men har en kompis vars son får liknande problem om han äter vissa mjölkprodukter (ost, ren mjölk och youghurt - men klarade av välling)

om det inte blir bättre av att utesluta det du gör nu...

silonsalva är bra mot röda rumpor och lite mer "lättsmord" än inotylen
 
Sv: Svårsmält mat?

Jag tror inte att det är mjölk eftersom han druckit det och ätit yoghurt länge och varje dag och mår bra av det. Det här lösa bajset kommer absolut inte varje dag, utan någon gång i veckan kanske. Han äter också ost varje dag och välling morgon och kväll och det är inget problem.
Men tack för tipset ändå! Jag har Silon som är bra och Idomin, men har ej provat Inotylen. Kan ju köpa en sådan salva också, har hört flera som säger att den är bra.
 
Sv: Svårsmält mat?

emma74 skrev:
skulle nog ändå föreslå att tänka på mjölken i alla fall, har ju själv 1 ev. 2 mjölkproteinallergiska barn som inte haft det problemet men har en kompis vars son får liknande problem om han äter vissa mjölkprodukter (ost, ren mjölk och youghurt - men klarade av välling)

om det inte blir bättre av att utesluta det du gör nu...

silonsalva är bra mot röda rumpor och lite mer "lättsmord" än inotylen
Det är inte laktos i hårdost. Förlåt jag var tvungen... :P Jag är laktoskänslig och på mig yttrar det sig i magknip utan dess like. Kanske är annorlunda på barn? jag är 18 år.
 
Sv: Svårsmält mat?

Har jag sagt det någonstans?

däremot är det MJÖLKPROTEIN :idea: i ost (nej tyvärr kan man inte göra ost utan mjölkprotein) och det är stor skillnad på mjölkproteinallergi och laktosintolerans

har erfarenhet av båda eftersom jag och maken är laktosintoleranta och sonen fortfarande är mjölkproteinallergisk (allergin brukar växa bort i ett års åldern).
 
Sv: Svårsmält mat?

Nu har vi tagit bort tomat och lök och det verkar hjälpa! Men jag hade i lite vitlök i maten i dag, får se om det märks.
Och så har vi köpt Inotyolsalva eller vad det nu heter för säkerhets skull.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Jag kommer få börja laga lite mat själv hädanefter och behöver lite tips på lätta maträtter. Jag kommer inte stå i 30min och laga mat...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 427
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp