Svårsprutad häst

Pancakes

Trådstartare
Är det någon som sitter inne på bra tips hur man tränar spruträdda hästar? Går utan problem att ställa upp, går att nypa i halsen utan att något händer. Hälsade senast på veterinären utan annat än nyfikenhet men när sprutan skulle sättas exploderade han. Stod helt lugnt när veterinären backade undan men reagerade kraftigt så fort han insåg att det skulle sprutas. En annan veterinär som tidigare försökt (tror inte det lyckades) spruta hästen har avböjt att göra det igen med hänvisning till att denne inte vill ta några risker. Vill gärna att hästen är sederad vid t.ex. tandkoll och vill inte att vaccinationen ska vara ett riskmoment varje år. Dessutom bra om det går att komma över ifall det behövs spruta vid sjukdom eller liknande.

Så, någon som har tips?
 
Inte hur man tränar, men vi har en veterinär med blåsrör :D

Jag hade en d-ponny som inte lät någon veterinär spruta, men det gick bra om min mamma gjorde det.
 
Är det någon som sitter inne på bra tips hur man tränar spruträdda hästar? Går utan problem att ställa upp, går att nypa i halsen utan att något händer. Hälsade senast på veterinären utan annat än nyfikenhet men när sprutan skulle sättas exploderade han. Stod helt lugnt när veterinären backade undan men reagerade kraftigt så fort han insåg att det skulle sprutas. En annan veterinär som tidigare försökt (tror inte det lyckades) spruta hästen har avböjt att göra det igen med hänvisning till att denne inte vill ta några risker. Vill gärna att hästen är sederad vid t.ex. tandkoll och vill inte att vaccinationen ska vara ett riskmoment varje år. Dessutom bra om det går att komma över ifall det behövs spruta vid sjukdom eller liknande.

Så, någon som har tips?
Fungerar det inte ens att bremsa?
 
Så, någon som har tips?

Med min häst har det gått bra att binda upp den kort i boxen och så står veterinären på en stol utanför och ger vaccinationssprutan på det viset. Lugnast för alla och ingen skaderisk före veterinären. Vid tandkoll skriver veterinären ut Domosedan som jag ger ungefär en timme innan veterinären anländer. Funkar bra tycker både jag och veterinären.
 
Med min häst har det gått bra att binda upp den kort i boxen och så står veterinären på en stol utanför och ger vaccinationssprutan på det viset. Lugnast för alla och ingen skaderisk före veterinären. Vid tandkoll skriver veterinären ut Domosedan som jag ger ungefär en timme innan veterinären anländer. Funkar bra tycker både jag och veterinären.

Hur får du hästen att stå kvar vid väggen? Den här körde rodeo a la tackla folk och ha alla fyra fötterna i luften när sprutan närmade sig halsen.

Domosedan nämndes men veterinären tyckte ändå risken var för stor (vilket ju inte behöver betyda att det inte går såklart, men jag har full förståelse att veterinären gör den bedömningen hen gör).
 
Inte hur man tränar, men vi har en veterinär med blåsrör :D

Jag hade en d-ponny som inte lät någon veterinär spruta, men det gick bra om min mamma gjorde det.

Haha, intressant med blåsrör! Jag känner tyvärr inte alls att jag har kompetens nog att spruta själv om det gäller annat än snälla hästar som ska få penicillin.
 
Man behöver ju varken vaccinera eller ge lugnande i halsen, vet veterinärer som gett i rumpan istället, eller i bröstmuskeln. Står och klappar (daska lite) och sen trycker in fort och fortsätter klappa. De flesta hästar märker det knappt. Be annars om plegicil, det ger du själv under tungan och har bättre effekt än domosodan enligt min erfarenhet.
 
Är det någon som sitter inne på bra tips hur man tränar spruträdda hästar? Går utan problem att ställa upp, går att nypa i halsen utan att något händer. Hälsade senast på veterinären utan annat än nyfikenhet men när sprutan skulle sättas exploderade han. Stod helt lugnt när veterinären backade undan men reagerade kraftigt så fort han insåg att det skulle sprutas. En annan veterinär som tidigare försökt (tror inte det lyckades) spruta hästen har avböjt att göra det igen med hänvisning till att denne inte vill ta några risker. Vill gärna att hästen är sederad vid t.ex. tandkoll och vill inte att vaccinationen ska vara ett riskmoment varje år. Dessutom bra om det går att komma över ifall det behövs spruta vid sjukdom eller liknande.

Så, någon som har tips?
Googla "don't break your vet" från Beva, den engelska organisationen för hästveterinärer och hitta en veterinär med tålamod som sätter extra tid av.
Om det bara är typ vaccination eller sedation, alltså mindre mängder funkar det oftast bäst att gå typ förbi veterinären på väg ut från boxen/stallet och veterinären snabbt sticker i farten imens ägaren fortsätter gå framåt.
 
Man behöver ju varken vaccinera eller ge lugnande i halsen, vet veterinärer som gett i rumpan istället, eller i bröstmuskeln. Står och klappar (daska lite) och sen trycker in fort och fortsätter klappa. De flesta hästar märker det knappt. Be annars om plegicil, det ger du själv under tungan och har bättre effekt än domosodan enligt min erfarenhet.
Fast en spruträdd häst som går till attack vill man inte spruta i rumpan eller bröstmusklen, där är du väldigt utsatt om den sparkar/stegrar.
Plegicl skal sväljas, domosedan gel ska ges under tungan :)
 
Jag har åxå en svårsprutad häst. Under hennes 11år så är det 2 veterinärer som har kunnat spruta utan problem. Annars exploderar hon nästan alltid. Brems funkar inte. Det går bättre om dom står och pratar och klappar medans hon tuggar hö. Då reagerar hon inte lika starkt. Men hon är väldigt skeptisk till människor och speciellt veterinärer. Hon vet vad det är för typer.
 
Är det någon som sitter inne på bra tips hur man tränar spruträdda hästar? Går utan problem att ställa upp, går att nypa i halsen utan att något händer. Hälsade senast på veterinären utan annat än nyfikenhet men när sprutan skulle sättas exploderade han. Stod helt lugnt när veterinären backade undan men reagerade kraftigt så fort han insåg att det skulle sprutas. En annan veterinär som tidigare försökt (tror inte det lyckades) spruta hästen har avböjt att göra det igen med hänvisning till att denne inte vill ta några risker. Vill gärna att hästen är sederad vid t.ex. tandkoll och vill inte att vaccinationen ska vara ett riskmoment varje år. Dessutom bra om det går att komma över ifall det behövs spruta vid sjukdom eller liknande.

Så, någon som har tips?

Googla "don't break your vet" många bra tips som faktiskt fungerar!

Lycka till
 
Hur får du hästen att stå kvar vid väggen? Den här körde rodeo a la tackla folk och ha alla fyra fötterna i luften när sprutan närmade sig halsen.

Jag knyter fast den i mittstolpen mellan två boxar. Jag har inget galler utan bara lite högre väggar och dörrar så veterinären står på en stol på andra sidan mellanväggen och kan lugnt ge sprutan. Min häst är dock helt säker att binda upp och jag binder mycket kort så att det inte finns möjlighet att så att säga ta sats.
 
Jag knyter fast den i mittstolpen mellan två boxar. Jag har inget galler utan bara lite högre väggar och dörrar så veterinären står på en stol på andra sidan mellanväggen och kan lugnt ge sprutan. Min häst är dock helt säker att binda upp och jag binder mycket kort så att det inte finns möjlighet att så att säga ta sats.

Ursäkta om jag är trög, men den står alltså kvar så utan något som hindrar i sidled? Det är jag väldigt tveksam om den här skulle göra. Den hade alla fötterna i luften trots uppbindning kortare än 20 cm.
 
Jag har åxå en svårsprutad häst. Under hennes 11år så är det 2 veterinärer som har kunnat spruta utan problem. Annars exploderar hon nästan alltid. Brems funkar inte. Det går bättre om dom står och pratar och klappar medans hon tuggar hö. Då reagerar hon inte lika starkt. Men hon är väldigt skeptisk till människor och speciellt veterinärer. Hon vet vad det är för typer.

Den här var inte skeptisk alls så länge sprutan inte var nära halsen. Försökte avleda med godis som normalt sett slår väldigt högt men det gick icke.
 
Min som reagerade lika fick sedering och vacc i rumpan. Vet gick bredvid och satte nålen på "andra sidan" så när hästen kickade gjorde den det åt andra sidan än vet. Vet hoppade snabbt med.

Så hade ALLA andra sett prövats och misslyckats. Efter några år med den där metoden kunde man sticka intramuskulärt i halsmuskeln.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 462
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 266
Senast: Takire
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 821
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 177
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp