Svårsprutad häst

Ursäkta om jag är trög, men den står alltså kvar så utan något som hindrar i sidled? Det är jag väldigt tveksam om den här skulle göra. Den hade alla fötterna i luften trots uppbindning kortare än 20 cm.

Jag binder upp den så att den står med huvudet utanför boxen (ovanför dörren) i hörnet av en box. Då kan veterinären stå på en stol utanför och även om hästen trampar iväg så kommer den inte så långt, veterinären når att sticka den i halsen ändå. Det kanske har med boxens utformning att göra men det funkar i mitt stall.
 
Kanske klicker som redan föreslagits?

Såg en film (youtube tror jag, engelsktalande) om klicker just för spruta och kan man klicka in den korrekt på det så såg det ruggigt enkelt ut.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Har en som var en idiot att spruta under ca 10 år.

När vet skulle ge spruta började jag förbereda under tiden vet var vid bilen med att jag tog på brems och ställde upp han längst boxens bortre vägg och plaserad så att både jag och vet snabbt kunde komma ut ur boxen, i ena handen hade jag stadigt tag i både grimma och brems och andra handen framför ögat, vet går in och ger spruta utan prat eller klappar.

Klapp och prat gjorde det bara värre för då hann hästen bygga upp explosionen när väl sprutan kom.

Nu mer är hästen lättare så bremsen används inte längre men fortfarande längs väggen och handen för ögat.
 
Fungerar det inte att täcka för ögonen eller ha blinkers så hästen inte ser att den ska bli stucken?
 
Fungerar det att sticka i någon ovanlig situation? Hade en häst som var lite odräglig där det fungerade bäst att spruta uppsuttet. Man fick hålla i sig lite bara.

Vet inte, kanske funkar. Allra helst vill jag ju kunna träna bort obehaget hästen har så det inte behöver vara så dramatiskt för honom att det behövs för avancerade speciallösningar.
 
Fungerar det inte att täcka för ögonen eller ha blinkers så hästen inte ser att den ska bli stucken?

Har inte tänkt på att täcka över ögonen helt, höll för ögat senast så han inte såg veterinärens förehavanden men det var inte tillräckligt. Men det kan helt klart vara värt att prova nästa gång det behöver stickas.
 
Är det någon som sitter inne på bra tips hur man tränar spruträdda hästar? Går utan problem att ställa upp, går att nypa i halsen utan att något händer. Hälsade senast på veterinären utan annat än nyfikenhet men när sprutan skulle sättas exploderade han. Stod helt lugnt när veterinären backade undan men reagerade kraftigt så fort han insåg att det skulle sprutas. En annan veterinär som tidigare försökt (tror inte det lyckades) spruta hästen har avböjt att göra det igen med hänvisning till att denne inte vill ta några risker. Vill gärna att hästen är sederad vid t.ex. tandkoll och vill inte att vaccinationen ska vara ett riskmoment varje år. Dessutom bra om det går att komma över ifall det behövs spruta vid sjukdom eller liknande.

Så, någon som har tips?

Plegicil i lite mat så den är lugn.
Handduk över huvudet så den inte ser?
Om du leder hästen och vet går bredvid eller om du går förbi vet så h*n sticka.

Ovanstående brukar funka var för sig men säkert ihop också. Viktigt att själv vara lugn och inte oroa sig över i fall hästen kommer vara orolig eller ej. :)
 
Skaffa en snabb veterinär! 🤪
Med min spruträdda galning på 175+ var enda lösningen att ställa veterinären i dörröppningen och helt enkelt passa in så hästen tas in från hagen... Fungerade varje gång. Men som sagt, rutinerad snabb veterinär som hinner spruta på två skrittsteg är ett måste!
 
Jag hade en som blev väldigt upprörd vid spruta - något vi upptäckte i skarpt läge så att säga. Hon skulle få en skvätt lugnande på kliniken och exploderade när de satte kanylen. Räserbackade en hel löpgång med mig hängande efter och sen försökte hon dra därifrån. Kanylen kvar i halsen och släppte ingen tillräckligt nära för att varken spruta eller ta bort kanylen. Fick ha henne i tvångsspilta och vara 3 pers som klappade, borstade och kliade henne för att få bort kanylen...

För att spruta henne senare så informerade jag innan om att hon tyckte det var läskigt och sen fick veterinärerna vara väldigt snabba. Klappa, klia och greja med henne och sen ett skitsnabbt stick - och om jag inte minns fel stack de oftast längre ner på henne, och tex lugnande gavs i muskel istället för blodkärl (tog längre tid för effekt men hon reagerade inte lika mycket). De fick vara snabba, och det gick inte att sticka i flera moment -utan kanyl och spruta fick sitta ihop.
Hon lugnade ner sig och gick att spruta "som vanligt" senare. Tror nånstans att den där första gången så blev hon överraskad och skiträdd (var unghäst då med); där stod hon i godan ro och så kommer nån och STICKER henne i halsen! :eek::nailbiting:
 
@villhöver det där med tvångsspilta på klinik upplever jag har ändrat sig rätt rejält som lösning för sånt . Det är rätt stora risker med tvångsspilta för hästarnas del om de ändå får panik.

Jag har senaste årtiondet upplevt stor respekt från veterinärers sida mot att ta tvångsspilta som lösning i de fall någon haft en väldigt reaktiv häst. Man vill hellre hitta andra lösningar pga skaderisken .
 
@villhöver det där med tvångsspilta på klinik upplever jag har ändrat sig rätt rejält som lösning för sånt . Det är rätt stora risker med tvångsspilta för hästarnas del om de ändå får panik.

Jag har senaste årtiondet upplevt stor respekt från veterinärers sida mot att ta tvångsspilta som lösning i de fall någon haft en väldigt reaktiv häst. Man vill hellre hitta andra lösningar pga skaderisken .

Ja, detta var 15 år sedan så har absolut hänt saker sedan dess.
Spiltan var inte för att spruta hästen utan det var för att komma tillräckligt nära för att få bort kanylen vid det tillfället. Efter detta hittades andra vägar för att kunna ge henne sprutor utan risk för liv och lem för inblandade.
 
Me
Plegicil i lite mat så den är lugn.
Handduk över huvudet så den inte ser?
Om du leder hästen och vet går bredvid eller om du går förbi vet så h*n sticka.

Ovanstående brukar funka var för sig men säkert ihop också. Viktigt att själv vara lugn och inte oroa sig över i fall hästen kommer vara orolig eller ej. :)
Men att täcka för hästens ögon och därmed ta bort ett sinne, hur skall det göra hästen lugnare?
TS din häst tror idag att strategin att den försvarar sig och bli upprörd gör att det ”onda” försvinner. Du behöver lägga massa tid och tålamod på att om programmera hästen till att, slappnar jag av, så försvinner det. Klicker som tidigare nämnts är ett jättebra sätt, det finns också tränare som kommer ut och sprut tränar. Ge inte upp, men var beredd på att det kommer ta tid. Denna träning kommer du ha nytta av även i andra situationer.
 
Me

Men att täcka för hästens ögon och därmed ta bort ett sinne, hur skall det göra hästen lugnare?
TS din häst tror idag att strategin att den försvarar sig och bli upprörd gör att det ”onda” försvinner. Du behöver lägga massa tid och tålamod på att om programmera hästen till att, slappnar jag av, så försvinner det. Klicker som tidigare nämnts är ett jättebra sätt, det finns också tränare som kommer ut och sprut tränar. Ge inte upp, men var beredd på att det kommer ta tid. Denna träning kommer du ha nytta av även i andra situationer.

Att täcka över ögonen gör hästar lugnare enligt min erfarenhet. Fungerar även vid lastning.
 
Är det någon som sitter inne på bra tips hur man tränar spruträdda hästar? Går utan problem att ställa upp, går att nypa i halsen utan att något händer. Hälsade senast på veterinären utan annat än nyfikenhet men när sprutan skulle sättas exploderade han. Stod helt lugnt när veterinären backade undan men reagerade kraftigt så fort han insåg att det skulle sprutas. En annan veterinär som tidigare försökt (tror inte det lyckades) spruta hästen har avböjt att göra det igen med hänvisning till att denne inte vill ta några risker. Vill gärna att hästen är sederad vid t.ex. tandkoll och vill inte att vaccinationen ska vara ett riskmoment varje år. Dessutom bra om det går att komma över ifall det behövs spruta vid sjukdom eller liknande.

Så, någon som har tips?
Ett av stona är svårsprutad, kastar sig och är riktigt svår. Går inte heller bremsa henne då hon kastar sig direkt. Vi själva har nypit örat på henne efter att ha provat alla sorters metoder, väldigt effektivt men lite taskigt men hellre det än en farlig situation för både henne och oss :o

Den senaste veterinären som vaccinerade hästarna tog en piggborste och borstade och ruggade lite på halsen innan hon gav sprutan. Stoet stod samtidigt och fick äta smask i en hink och vi distraherade henna med prat och kel. Kan säga att det aldrig gått så lugnt och snabbt innan, jag trodde aldrig det skulle gå.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 494
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 289
Senast: Takire
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 836
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 189
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp