Svårsprutad häst

Har inte tänkt på att täcka över ögonen helt, höll för ögat senast så han inte såg veterinärens förehavanden men det var inte tillräckligt. Men det kan helt klart vara värt att prova nästa gång det behöver stickas.
Finns det ingen bedövningssalva man kan använda. Används ju på spruträdda människor.
 
Varför? Hästen ser inte sprutan och hinner inte stirra upp sig. Jag lägger hellre ngt över huvudet en kort stund än att riskera att hästen river halva stallet och hinner skada sig själv, ev mig eller veterinären.

Håller med, och dessutom är det ju inget man anammar på rutin utan den spruträdda hästen brukar , precis som andra hästar i andra hantering/situationer etc, bli bättre successivt om man kan bryta det tidigare beteendet/stressen hästen kommit att hamna i .
 
Varför? Hästen ser inte sprutan och hinner inte stirra upp sig. Jag lägger hellre ngt över huvudet en kort stund än att riskera att hästen river halva stallet och hinner skada sig själv, ev mig eller veterinären.
Som sagt en metod att använda för att hantera situationen men jag tolkade tråden som att TS efterfrågade metoder till att träna hästen inför kommande tillfällen och då anser jag att den metod som du föreslår är helt förkastlig.
 
Ingen tvingar ju dig att använda dig av den metoden om den inte faller dig på läppen men vi verkar ju vara ganska många som har goda erfarenheter av just det.
Och jag är mycket kritisk till att enligt mig, föråldrade metoder, anses bra i tränings syfte. Jag tror att du redan listat ut att det är inget som jag använder.
 
Som sagt en metod att använda för att hantera situationen men jag tolkade tråden som att TS efterfrågade metoder till att träna hästen inför kommande tillfällen och då anser jag att den metod som du föreslår är helt förkastlig.

Hur tänker du att man ska träna inför att bli stucken? Ska TS sticka sin häst med en kanyl lite då och då i träningssyfte?
Nä, jag ser iaf stick som sådant som (förhoppningsvis) sker så pass sällan och är så pass särartat att det är svårt att träna för just exakt det. Du kan ju träna att en häst accepterar att bli hanterad, fastbunden osv men hur man ska träna bort just stickrädsla förstår jag inte riktigt.
 
Helt obegriplig metod enligt mig, eventuellt att använda i en paniksituation.
Varför det? Hade en ponny en gång som var livrädd för kor. Om man hoppade av och lade jackan över huvudet på honom gick han snällt förbi dem, trots att de råmade och härjade. Fanns inte en chans att få förbi honom annars. Jättemärkligt, men det funkade!
 
Finns det ingen bedövningssalva man kan använda. Används ju på spruträdda människor.
Jo det gör det samma som man använder på människor. Förra året fick en beteshäst här en sårskada som krävde antibiotikabehandling. Det var alltså rejäla sprutor i flera dagar och inte bara en lite vaccination.
Hästen gick med på i princip allt utom att sticka när vi började. Första dagen var det riktigt krig med tre personer plus veterinär som skulle ge första injektionen. Jag insåg snabbt att den här hästen skulle jag inte kunna spruta själv i fem dagar.
Köpte då den salva med kompress/plåster som finns på apoteket. Satte på det ställe där jag skulle sätta nålen och lät sitta i 20 - 30 minuter. Faktiskt så kunde jag spruta den här hästen med bara en medhjälpare som höll i den efter det. Tror till ock med att sista dagen gjorde jag det själv med hästen nästan lös i boxen. Jag hade bara satt i ett grimskaft i grimman på henne.
 
Man behöver ju varken vaccinera eller ge lugnande i halsen, vet veterinärer som gett i rumpan istället, eller i bröstmuskeln. Står och klappar (daska lite) och sen trycker in fort och fortsätter klappa. De flesta hästar märker det knappt. Be annars om plegicil, det ger du själv under tungan och har bättre effekt än domosodan enligt min erfarenhet.
Just spruta i rumpan har vi fått göra på en häst vi hade.
Han blev helt galen och försökte sparka veterinären med frambenen som yngre. Där kom vi tillslut på att han inte märkte något om han var i rörelse så veterinären gömde sig innanför stalldörren och sprutade bak på rumpan när han gick förbi. Han märkte ingenting 😂😅 Nu som 20 åring är han hur snäll som helst så det har gett sig med åren..
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 490
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 287
Senast: Takire
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 835
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 189
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp