Svårt att få ekonomin att gå ihop

NovaCrown

Trådstartare
Jag behöver lite kloka bukefalos-funderingar om hur jag ska/kan göra och tänka i situationen jag är i nu.

Det är ohållbart som det är nu. Blev plötsligt singel efter ett samboförhållande och med allt som hör där till, dvs räkningarna ska betalas på enbart min lön :angel:

Det fungerar inte som det är nu. Jag har räkningar på 12-14 000kr/månad

Boende: 2200/mån
Boendelån: 1500/mån
Bil: 2500-3000 (inkl bensin/skatt/försäkring)/mån
Billån: 1500/månad
Häst: 3200/mån
Hovslagare: 1000/varannan månad
Telefon/Internet: 800/mån
Studielån: 1600/kvartal
El-räkning: 500/varannan månad

+ Hästförsäkring och hemförsäkring som kommer 1ggn/halvåret på sammanlagt kanske 2500kr/halvår...
Och så kommer ju lite sådana kostnader då och då som besiktning, tandläkare, vaccination på hästen och en själv osv...

Sedan ska man äta också...

Det varierar månad för månad men under 11' i månaden går det aldrig och jag får ut ca 15 000-16000 efter skatt.

Så jag är inte i sådan kris att jag inte kan betala för mig. Men jag kan heller inte unna mig saker eller lägga undan för sparande. Eller ja, en 500-brukar jag ha kvar på kontot när nästa lön är på väg in...



Men lite olika ideer har jag:

1. Sälja hästsläpet, för dom pengarna kan jag betala av studielånet + det blir en del över som jag i så fall kan lägga till om jag byter in min bil till en nyare miljöbil som är billigare att äga (drar mindre bensin, billigare skatt. Försäkringen kommer jag inte undan att den är dyr för mig).

2. Sälja av aktier för att betala av studielånet.

Sedan även tala om för min medryttare och höra om denne kan börja betala typ skoningarna för hästen. Har erbjudit sig lite "mellan raderna" att betala så det vore dumt av mig att vara dumsnäll när det faktiskt skulle underlätta för mig!


Vad tror ni, vad kan man spara in på? Bil måste jag ha och då en som jag kan dra hästsläp med. Men ett eget hästsläp känns inte som jag behöver eftersom jag förmodligen inte kommer åka lika mycket med hästen nu framöver som jag har kunnat göra innan (träningar och tävlingar är verkligen ingen prio nu med min ekonomi). Men om något händer eller att jag ändå ska iväg på något så är släp inget problem att låna medan det är värre med bil...


Jag kan ju flytta hästen till ett billigare stall också men då blir det antingen längre att åka varje dag eller så blir det kollektivt och istället en massa pass man måste sköta och vara "låst" vid. Det passar inte mitt jobb, jag kan oftast inte planera så långt i förväg.
+ att både jag och häst trivs bra där vi står, det fungerar bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Svårt att få ekonomin att gå ihop

Byt till billigare bil och släp alt var helt utan släp om du tycker det är okej.
Jag är för nojig för att vara utan släpet OM ngt skulle hända.

Be medryttaren betala en slant om denne nu är villig att göra det, alt medryttaren går in som halvfodervärd istället och ni delar på hästens kostnader.
Du kan även ha en till medryttare som kan betala en slant.

Håll ögon och öron öppna efter billigare stallplats som ändå passar dig och dina behov.

Se över försäkringar och abonnemang, det brukar finnas slantar att spara!

Se över saker som är enkla att spara in på som tex:
Köp billigare mat
Gå och cykla istället för att ta bilen när det går även om det tar lite längre tid.
Se över dina aktier, det kanske är dags att omplacera om du inte gör det regelbundet redan?
 
Sv: Svårt att få ekonomin att gå ihop

Telefon o internet lät onödigt dyrt, där bör du kunna få ner kostanden.
Billigare bil, cykla så mycket som möjligt. Gör veckohandlingar o i förväg planerade menyer så blir det inget extra handlande.
 
Sv: Svårt att få ekonomin att gå ihop

Sälja släpet låter som en bra ide, men använd de pengarna till att betala av billånet, det har du ju en högre månadskostnad på och förmodligen högre ränta än vad du har på studielånet...

Som tidigare nämts, fråga medryttaren om den vill bli halvfodervärd på din häst istället... där får du in en del pengar samtidigt som du inte gör av med så mycket pengar på bensin till och från stallet...

Vill inte medyttaren bli halvfodervärd kanske du ska leta efter en sådan istället för medryttare...
 
Sv: Svårt att få ekonomin att gå ihop

Tack för svaren, det är tänkvärt det ni skriver!
En del av det gör jag redan, försöker veckohandla/månadshandla och laga storkok och ta med matlådor till jobbet.


Glömde skriva en annan input också var det kan finnas cash att hämta och det är att min lägenhet är enbart belånad till hälften av vad den är värd. Men enligt min mening så är det inte meningen att ta mer lån för att bli av med andra...


Angående billånet så är det ett privatlån av en familjemedlem så räntan är 0%. Jag kan ev. fråga om jag kan betala mindre en tid framöver men jag vill ändå känna att jag gör rätt för mig.


Studielånet kommer inte varje månad heller utan kvartalsvis eller om det är 3ggr/år. Tror återbetalningsplanen säger runt 6000kr/år och räntan där är ändå bättre än räntan hos banken så att baka in det i bolånet var först en tanke men finns möjlighet att bli av med det hela direkt är det bättre.
Sist nu hade jag studielån, el-räkning och hovslagare extra på räkningarna. Och till den här månaden damp det ner försäkring 3000kr på bilen... :grin:
Det är just att det blir en stor klumpsumma när allt kommer på en gång. Och den ca var tredje månad som man kanske har mindre så blir det istället att bunkra upp basvaror. Möjligtvis unna sig själv något litet också men det brukar ju, hästmänniska som man är, bli något till pållen. Har jag extra tur så kan jag ta en eller två lektioner :laugh:


En halvfodervärd på hästen vore kanske en idé att höra med medryttaren om men vet inte hur intresserad personen är av det. Men hästen går ju att träna och tävla och helt klart får personen göra det om den vill och det är därför jag känner också att jag kan ta en liten slant för det.

Glömde att jag också betalar varje månad till A-kassa förstås... men det är inte så mycket 300-någonting...
 
Sv: Svårt att få ekonomin att gå ihop

Vet inte om det hjälper i det stora hela men CSN kan du betala vilken månad du vill eller dela upp, så länge kvartalssumman är betald till resp kvartalsförfallodag.

Jag gör så att när alla inbetalningskorten kommer i slutet av jan, början av feb att jag går igenom vilka månader jag har mycket att betala, då betalar jag ingen CSN utan lägger mer de övriga månaderna. Du behöver alltså inte ansöka om månadsbetalning utan kan dela upp det själv.

Som ex, kvartalsförfallodag var nu sista maj. Jag vet att jag har många fakturor då så jag betalade halva summan i mars och halva i april och inget nu i maj. Enda man inte kan dela blir ju den första i februari då. :)
 
Sv: Svårt att få ekonomin att gå ihop

Jag tycker att du verkar ha bra koll på din ekonomi - inget fall för Lyxfällan än. ;)

En sak jag funderar på: hur bor du? Går det att byta till ett mindre/billigare boende?

Bolån är just en sån sak som kan löna sig att förhandla om, så prova med det. Även om du inte vill byta bank kan du i alla fall göra en förfrågan hos några andra banker och se vad du skulle få hos dem. Stick det under näsan på din bank och se vad de kan erbjuda.

Jag vet inte hur din arbetssituation ser ut, men avtalsrörelsen är igång nu vilket innebär att det är dags för den årliga löneförhandlingen. Förbered dig noggrant genom att skriva ner hur du har utvecklats under det senaste året, om du har gjort något som har sparat företaget pengar (hur mycket?) eller om du har tjänat pengar åt företaget på andra vis. Kort sagt: om du vore din chef, vad skulle du då uppskatta att dina medarbetare gör för att ge högre lön? Vad är det värt?

Om din chef säger att du är en uppskattad medarbetare, men ändå bara ger dig 100 kr mer i månaden, fråga vad du kan göra för att få mer än en biobiljett i månaden. :angel:

Har du möjlighet att ta något extrajobb några timmar per vecka? Även om det kanske inte är vad du är utbildad till eller vill göra så brukar lagerjobb (i synnerhet på udda tider) ge bra betalt. Kolla med de välkända bemanningsföretagen vad de har för jobb.

Lycka till!
 
Sv: Svårt att få ekonomin att gå ihop

Med den budgeten hade jag verkligen funderat igenom bilbehovet en gång till. Den tar ju 25% av dina inkomster, och är den största enskilda posten.

Om du kunde hitta ett stall dit du kan ta dig utan bil, så har du ju lätt råd med att det kostar 1000 kronor mer per månad, om du inte behöver ha bil. Det blir ändå en stor ekonomisk förbättring.

Sen vet jag ju inte hur du har det med aktier, om de räcker så att du kan betala bort tex billånet eller något annat? Men det känns ju lite jobbigt att bli helt utan buffert också, när budgeten är tight som det är. Risken är väl också att aktierna ligger lågt i värde just nu, och då är det ju tråkigt att sälja dem billigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Svårt att få ekonomin att gå ihop

Unna dig inte något förrän du har några tusen sparade på kontot. Har man en tiggt budget får man stå ut med att leva extra-extra snålt ett par månader.

Sen räkna ut exakt summa du betalar för räkningar och sätt den summan (plus nån hundring) på ett speciellt konto varje månad så blir det inte så jobbigt de månader allt kommer på en gång.
Det blir inte bra om man slösar bort pengar man egentligen inte har.

Sen se över mobil o Internet, den kostnaden går att få ner till hälften utan att det blir skitdåligt.

Jag skulle rekommendera att sälja transporten och lösa ut billånet. 1500kr månad ÄR mycket pengar när man har en tight budget. Bara den summan räcker ju liksom till mat och nåt biobesök.

Sen kan man ju hålla koll på bilar som är billigare i drift. En billig dragbil lär inte vara supersvår att hitta.
 
Sv: Svårt att få ekonomin att gå ihop

*KL

TS något som kan vara värt att titta på är om du kan belåna lägenheten lite till och använda dem pengarna till att lösa ditt billån samt ev sätta in en liten slant som buffert. Bolånen är ofta mer fördelaktiga än privata lån där stor summa ska betalas varje månad.

Säg att du med ökat bolån (ev behöver du kolla på att lägga om det också för att få det fördelaktigare) istället ökar din bolånekostnad med 500 kr i månaden men via det kan betala av ditt billån och alltså inte behöver lägga de 1500 på billånet varje månad. Alternativt prata med den du har lånat av (till bilen) om att betala 1000 kr i månaden istället etc.

Se över dina försäkringar (bil, hem, dig själv och häst) och abonnemang (telefon, bredband, ev prenumerationer osv.). Har du grejor att sälja (böcker, kläder, hästgrejor, smycken etc.) som du inte använder så finns det bra marknad för det mesta. Försök dra ner på bilkörningen (bensin) och se över billigare alternativ (byta bil). Prata med din medryttare om betalning och/eller se över alternativ för stallet (finns det tex något du kan göra där för billigare hyra eller byta stall). Storhandla och köp när det är billigt (ha koll på priser och kuponger/rabatter). Extrajobb?
 
Sv: Svårt att få ekonomin att gå ihop

Jag har delat upp alla mina försäkring, CSN eller vad det nu kan vara så jag betalar allt månadsvis (dessutom på autogiro så blir det smidigt) på så vis har jag benkoll. Blir ju inte billigare men jag har bättre koll och det rullar på lättare. Fixade det nyligen och det var bara att ringa runt :)
 
Sv: Svårt att få ekonomin att gå ihop

KL

Skulle jag ha 500 kvar på kontot när nästa lön rullar in skulle jag vara överlycklig! Det har nog nästan aldrig hänt...
Jag har inga skulder, men skulle behöva ett besök av lyxfällan för att göra en bra budget. Jag vet inte vart mina pengar tar vägen, går aldrig på bio, har senaste året köpt ett par jeans för 150 kr och två par leggings för ca 200 kr, går sällan på krogen eller liknande, mina hästar får bättre begagnade täcken, köper sällan nya. De gånger dom får nya har jag önskat mig det i present/julklapp.

Jag skulle nog sälja både bil och släp och köpa nåt som är billigare i drift, jag har en gammal 855. Visst den dricker en del soppa men försäkring är billig, billig att laga och kostar mellan 8-20000 att köpa beroende på skick. Jag har en transport 2004 års modell, kostade 32000 eller nåt att köpa, betalar 600 kr i lån/månad. Så ja, där tror jag att du kan spara en hel del!
 
Sv: Svårt att få ekonomin att gå ihop

Nummer ett som jag skulle göra var att sälja släpet och betala av billånet, CSN eller betala in till bostadslånet. Amortering på bostadslånet ger en lägre räntekostnad, tänk på det :) Kan jag betala av hela CSN eller billånet med det jag får från försäljningen av hästtransporten så skulle jag välja att betala bort något av dem istället. Alla försäkringar, lån och elräkningar har jag månadsbetalning på för att få ett jämnare flöde i utgifterna.

Kan du inte fråga någon som har dragbil om denne skulle kunna hjälpa dig om du måste köra hästen till klinik vid en nödsituation. Personligen skulle jag inte banga om någon ville göra en sån överenskommelse med mig. Då kan du köpa en bil som är mycket billigare i drift än den du verkar ha nu. Trots allt så ska du ju bara transportera dig till och från jobbet och stallet.

Aktierna skulle jag låta vara. Det är inget vidare läge för försäljning av dem just nu.

Kanske skulle du kunna ta något arbetspass (utsläpp eller insläpp kanske) i veckan för en liten minskning av stallhyran?

Annars är det ju maten man kan göra väldigt billig om man är lite finurlig och villig att anstränga sig lite. När jag och maken pluggade båda två (med två barn, hundar och hus) levde vi på potatis, pasta, ris, korv och köttfärs. Det går att variera enormt. Är du vegetarian så får du ju köra med alternativ till köttet förstås ;) Matlåda till jobbet är givet och storhandling också.

Det ordnar sig ska du se :)
 
Sv: Svårt att få ekonomin att gå ihop

Tänkte skriva och berätta lite hur det har gått, nu har det gått ett tag.

Hästsläpet är sålt och halva studielånet är avbetalt. Det finns fortfarande pengar kvar på kontot från försäljningen och just nu försöker jag få min bil såld för att byta till en mindre och billigare-att-äga-bil :)

Jag kommer att byta stall och på detta spara runt 1500kr i månaden. Största skillnaden blir att det inte finns ridhus och att jag nu i vinter inte har varken bil eller släp att åka till ridhus med. MEN!
Då ställer jag av hästen och lullar i skogen de dagar det är fint vinterväder. Beslutet att minska träning och tävling är ändå taget sedan länge.

Pengarna som är kvar på kontot är som en liten trygghet just nu och de är tänkta att gå till en del "måsten" som jag skjutit på.

1. tandläkarbesök för både mig och min häst
2. sadelutprovare (ska inte köpa sadel men vill kolla upp den sadeln jag har, den behöver stoppas om. jag har ridit i en annan sadel eller barbacka sista månaden nu)

+ att när jag får sålt min bil, om jag behöver lägga till lite pengar för att köpa en nyare miljöbil så kan jag ta därifrån.
Blir det ändå pengar kvar så åker de också in till studielånet.

Jag har dessutom pratat med min bank och fått dom att sänka räntan en gnutta till på bolånet!

Dessutom ser jag ljust på löneförhandlingarna i höst med mitt jobb. Ska sätta mig ner och skriva ner allt vad jag faktiskt gör på jobbet :)


Målet just nu är att efter nyår när man ser hur allting lägger sig börja amortera på bolånet!

Billånet blir kvar även om jag byter bil, den summan som är kvar. Men jag kan välja vad jag vill betala, dock minst 1000kr/månad.


Så just nu känns allt lite bättre än när jag skrev tråden :)
 
Sv: Svårt att få ekonomin att gå ihop

Vilket kraftryck! Jag är full av beundran för människor som vågar ta tag i sin situation och göra (en del obekväma) förändringar. Du har gjort många förändringar, genomtänkta sådana och känner att du fått kontroll på ditt liv och ekonomi.

En förebild - beundransvärt!
 
Sv: Svårt att få ekonomin att gå ihop

kl

Verkligen bra gjort. De flesta som skriver liknande trådar bara gnäller och klagar och inga råd duger. De hittar på ursäkter och latar sig. (Typ arbetslöshetstrådar där det "inte finns" jobb. Nä, inga jobb som passar, alltså...)


Duktigt!
 
Sv: Svårt att få ekonomin att gå ihop

Bra jobbat! Det är precis som du har gjort man ska göra. Lägga alla kort på bordet och börja fundera vad som är nödvändigt hit och dit. Själv har jag i många år valt bort en vettig bil och glidit runt i ett skrotigt skepp:D Men den har varit betald och funkat, nu har vi precis köpt en superny bil, tycker jag, men vi hade också råd.

Som sagt, riktigt bra gjort av dig! Och man behöver inte ridhus och grejer, jag har levt hela hästlivet utan och lyckats hålla igång min häst bra ändå.
 

Liknande trådar

Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 755
Senast: Kakis
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 117
Senast: lillkillen
·
Äldre Jag har en del småkrediter osv, och nu har jag helt plötsligt förvandlas till en "spara" istället för en "slösa". Jag har mått jätte...
2
Svar
23
· Visningar
2 358
Senast: sjoberga
·
Äldre I januari är det dags att formellt flytta in till killen (egentligen har jag mer eller mindre "bott" där sedan en tid tillbaka och...
12 13 14
Svar
264
· Visningar
37 694
Senast: Nethril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp