Svårt att få jobb

Jesusbarn

Trådstartare
Hej jag är en 30 årig kvinna som har svårt att få jobb jag söker allt möjligt och går nästan aldrig vidare i rekryteringsprocessen för ev. intervju. Vad gör man vid det här laget? Det känns så hopplöst… jag är utbildad barnskötare men får inga jobb ändå bara vikariat hit å dit. Man har tröttnat på det här . Det är liksom samma mantra jag har många gånger funderat på att starta eget men vad i sådana fall? Och hur går man tillväga med detta? Livet känns tufft 😞

Ha det gott!

Vönligen
Kristina
 
Om du faller bort före intervju låter det som att du antingen ska söka annorlunda (typer av jobb, geografiskt) eller behöver slipa på ditt CV och brev.

Finns det jobb inom ditt yrkesområde att söka?
 
Om du faller bort före intervju låter det som att du antingen ska söka annorlunda (typer av jobb, geografiskt) eller behöver slipa på ditt CV och brev.

Finns det jobb inom ditt yrkesområde att söka?
Men mitt cv och personligt brev är så bra som de bara kan bli funkar tydligen ändå Inte
 
Är det många sökande på en tjänst (vilket det ofta är på tjänster där det inte krävs specifik utbildning) så går ofta många kandidater bort för att man har ett allt för generiskt och intetsägande CV. Kan man inte skylta med specifik kompetens så måste man stå ut på något annat sätt och fånga rekryterarens uppmärksamhet. Även en ganska torftig och kort meritlista kan göras intressant med rätt typ av utformning och formulering.
 
Det kan vara bra att be någon kolla igenom pers brev och CV. Gärna ngn som har lite koll, jag bad en kompis som jobbar inom HR tex. Mitt nuvarande jobb var faktiskt första jobbet på mkt länge jag sökte till med de handlingarna så det kändes bra att ngt proffs kollade på dessa.

Annars rekommenderar jag dig att söka brett, även utanför det du riktat in dig på. Jag har just nu ett jobb som jag inte har något utbildning för (och egentligen ingen erfarenhet av liknande arbeten heller). Kanske kan din kompetens ändå matchas mot ett annan jobb?
 
Det kan vara bra att be någon kolla igenom pers brev och CV. Gärna ngn som har lite koll, jag bad en kompis som jobbar inom HR tex.

Annars rekommenderar jag dig att söka brett, även utanför det du riktat in dig på. Jag har just nu ett jobb som jag inte har något utbildning för (och egentligen ingen erfarenhet av liknande arbeten heller). Kanske kan din kompetens ändå matchas mot ett annan jobb?
Hos mitt fackförbund kan man också få hjälp med sånt :)
 
Kan det inte vara så att den oavslutade utbildningen ligger TS i fatet?
Helt enkelt att TS valt att studera men sedan valt att inte avsluta och sedan söka jobb inom samma område. Det kan ge en misstänksamhet om att TS inte klarar av att slutföra när det blir jobbigt och att jobba är ju ganska ofta lite jobbigt.
 
En aspekt till - sedd ur politikersynvinkel.
De flesta kommuner begränsar antalet barnskötare inom förskolan De vill ha majoriteten utbildade lärare.
Så har TS sökt barnskötarjobb och inte fått så kan det vara så att antalet platser är väldigt få. I det läget söker man personer med erfarenhet och goda referenser.

Har du fått nån förklaring till att du inte får fler vikariejobb? Oftast är det vikarier man söker. Fasta tjänster är inte sällan tillsatta när annonsen går ut. Men man måste annonsera-
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 687
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 259
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 106
Senast: Whoever
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 451
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp