Svårt att galoppera – tappar balansen

mjossan

Trådstartare
Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på runt 10 år. Jag har nu ridit på ridskola i ett år ungefär efter att jag tog mod till mig att hoppa upp i sadeln igen. Och mitt självförtroende blir bättre och bättre, men jag har problem i galoppen som gör att jag inte riktigt vågar galoppera.. Vilket jag tycker är tråkigt för vill ju utvecklas och komma framåt i min ridning.

Det är så att jag helt enkelt inte lyckas hålla balansen. Jag känner inte att jag får stöd i stigbyglarna eller att jag liksom sitter tryggt och stabilt i sadeln utan skumpar mest runt och hittar inte balansen.. (vilket gör att jag blir rädd och spänner mig, hästen saktar av) Har försökt att sträcka på mig, nästan så jag lutar mig lite bakåt, och sitta ned i sadeln och liksom "följa med" i hästens rörelser. Och har försökt att stå upp, men är för svag i mina ben så orkar inte hålla balansen så. Då blir det nästan bara ännu vingligare för att jag får mjölksyra liksom av att stå.. ska börja träna på gym tänkte jag, och bygga upp mina benmuskler så det kommer väl förhoppningsvis underlätta när jag är starkare. Men har ni några tips om hur jag ska tänka? Hur ska man göra i galoppen, hur ska jag sitta, hur ska jag göra för att hålla balansen osv? Ska jag klämma åt med benen, eller ut med benen? 😂

Kunde galoppera som ung, och minns inte att det varit några problem.. men nu känner jag mig helt borta (är lite nybörjare på nytt efter så många år) och vet inte ens hur jag ska göra hehe.. så alla tips och hjälp mottages gladeligen! :)
 
Jag skulle säga att du inte ska ta så mycket stöd i stigbyglarna. Bara lätt. Inte så lätt att du tappar dem men inte så mycket stöd att du lyfter dig lite från sadeln. Tänk tung rumpa, lätt bakåtlutad, gunga med och avslappnad kropp. Om du vågar så är det bra att rida utan stigbyglar för då är det en sak mindre för dig att koncentrera dig på. Beroende på häst så brukar jag ha skänklarna intill hästen men inte trycka. Men vissa kan behöva mer skänklar.

Kan du ta en privatlektion där ni fokuserar på sitsen? T.ex. ridläraren longerar hästen och sköter hästen och du behöver bara sitta och koncentrera dig på dig själv.

Sen tycker jag att du kan be om en häst som är lätt att galoppera på. Vissa hästar jag ridit på ridskola har haft lite svårare för galoppen och har haft kantigare galopp som då blir svårare att rida ordentligt i galoppen. De har behövt mer stöd från ryttaren för att galoppen ska bli rundare istället för kantig. Medan andra hästar är bättre på att bära sig själv i galoppen och att bibehålla en rund och stabil galopp mer på egen hand. Be om en som går av sig själv i galoppen och inte påverkas så mycket av du fumlar och spänner dig. Om det är en häst du känner dig mer bekväm med i galoppen be om att få rida den några gånger på raken för att få in känslan och våga galoppera utan att bli spänd osv. Visst det är bra att rida många olika hästar också men ibland är det bra att rida samma häst ett tag för att bygga upp ett förtroende och för att själv våga.
 
Skriver under på alla tips ovan! Passa också på att prata med din ridlärare och komma om hon/han har några tips till dig. 🙂 Ibland hinner man inte säga allt man tänker som ridlärare när man har flera elever att hålla koll på, och även om man går runt och pratar med var och en i slutet av lektionen är det ju alltid saker som inte kommer med.
Och kolla så du inte har för långa stigläder, och att du inte försöker klamra dig fast med benen; då tappar man per automatik kontakten med stigbyglarna.

Lycka till!
 
Jag hade problem med balansen ett tag, tills jag insåg att jag hade för långa stigläder. Men då borde du iof märka det i traven också.
 
Nej, men visst sjutton bidrar det, särskilt för inte så vana ryttare.

Det kan stjälpa likväl som hjälpa. Om en ovan ryttare tar för mycket stöd i stigbyglarna så höjs tyngdpunkten och balansen blir svårare att hitta och man sitter inte lika stadigt. Använt rätt så visst hjälper stigbyglarna. Men jag har sett många som håller på att lära sig som tar för mycket stöd i stigbyglarna, vilket lyfter dem lite lite ur sadeln, får dem att luta sig framåt och spänna sig för att på nåt sätt lyckas hålla balansen i den konstiga ställning de nu hamnat i och krampaktigt hålla i tyglarna.

Om man då kan få dem att släppa ner benen, tänka långa avslappnade ben som har en lätt kontakt med stigbygeln, tung rumpa (där ska balansen sitta, inte i fötterna), lätt bakåtlutad så blir det lättare att sitta ner i galoppen och följa med i hästens rörelser.
 
Hej alla! Super, supertack för alla bra tips! 😀

Om jag förstått allt rätt så ska jag dels träna på min sits, att sitta "tungt" i sadeln, lätt bakåtlutad och vara följsam (tänker att jag ska be om ett par privatlektioner som @Lingon nämnde, och be ridläraren ha lite extra koll på min galopp nästa lektion), jag ska se till att jag har lagom långa stigläder, kanske testa att korta något hål och se om det känns bättre. Jag ska träna ben och bål!

Känns så lätt när man säger det så, sedan när jag väl sitter på hästen så känns det plötsligt omöjligt att få till det 😅 Kanske ska testa utan stigbyglar också, för att verkligen se att jag får tyngden i rumpan och inte stigbyglarna. Kan tänka mig att jag tar för mycket stöd i stigbyglarna eftersom jag spänner benen så mycket för att hålla balansen...

Hojta gärna om jag missförstått, eller om det finns några andra bra tips!!
 
Det kan stjälpa likväl som hjälpa. Om en ovan ryttare tar för mycket stöd i stigbyglarna så höjs tyngdpunkten och balansen blir svårare att hitta och man sitter inte lika stadigt. Använt rätt så visst hjälper stigbyglarna. Men jag har sett många som håller på att lära sig som tar för mycket stöd i stigbyglarna, vilket lyfter dem lite lite ur sadeln, får dem att luta sig framåt och spänna sig för att på nåt sätt lyckas hålla balansen i den konstiga ställning de nu hamnat i och krampaktigt hålla i tyglarna.

Om man då kan få dem att släppa ner benen, tänka långa avslappnade ben som har en lätt kontakt med stigbygeln, tung rumpa (där ska balansen sitta, inte i fötterna), lätt bakåtlutad så blir det lättare att sitta ner i galoppen och följa med i hästens rörelser.
En följdfråga på detta med stigbyglar och stigläder (och ben); är tanken att jag ska klämma åt med benen runt hästen så att de är tätt inpå hästens kropp, eller ska jag tänka mer att benen ska "hänga löst" och inte mot hästen för mycket om du förstår hur jag menar? (vet inte hur bra förklarat det är)

Nu kanske jag låter dum haha, men försöker verkligen förstå så bra som möjligt! 😇😇
 
Det kan stjälpa likväl som hjälpa. Om en ovan ryttare tar för mycket stöd i stigbyglarna så höjs tyngdpunkten och balansen blir svårare att hitta och man sitter inte lika stadigt. Använt rätt så visst hjälper stigbyglarna. Men jag har sett många som håller på att lära sig som tar för mycket stöd i stigbyglarna, vilket lyfter dem lite lite ur sadeln, får dem att luta sig framåt och spänna sig för att på nåt sätt lyckas hålla balansen i den konstiga ställning de nu hamnat i och krampaktigt hålla i tyglarna.

Om man då kan få dem att släppa ner benen, tänka långa avslappnade ben som har en lätt kontakt med stigbygeln, tung rumpa (där ska balansen sitta, inte i fötterna), lätt bakåtlutad så blir det lättare att sitta ner i galoppen och följa med i hästens rörelser.
Ja, så är det absolut. Risken dock med för långa stigläder, framförallt för inte så vana ryttare, är att de trycker ner tårna för att nå ner vilket i sin tur gör att de fäller höften lite framåt och överlivet följer med. Då hamnar tyngdpunkten helt fel och galoppen blir supersvår.
 
En följdfråga på detta med stigbyglar och stigläder (och ben); är tanken att jag ska klämma åt med benen runt hästen så att de är tätt inpå hästens kropp, eller ska jag tänka mer att benen ska "hänga löst" och inte mot hästen för mycket om du förstår hur jag menar? (vet inte hur bra förklarat det är)

Nu kanske jag låter dum haha, men försöker verkligen förstå så bra som möjligt! 😇😇

Du ska inte trycka benen intill hästen, de ska vara mer avslappnade men ändå ligga an (dvs du ska inte hålla ut benen från hästen heller).

Och det låter inte dumt, man måste få fundera och analysera. Ridning är inte enkelt :)
 
Ja, så är det absolut. Risken dock med för långa stigläder, framförallt för inte så vana ryttare, är att de trycker ner tårna för att nå ner vilket i sin tur gör att de fäller höften lite framåt och överlivet följer med. Då hamnar tyngdpunkten helt fel och galoppen blir supersvår.

Stigläderna ska helt klart vara av rätt längd. Inte för långa och inte för korta.
 
Inte bakåtlutad, du ska inte få axlarna bakom höfterna. Tänk att du ska växa rakt upp istället. 🙂

Det är viktigt att du har stigbyglarna där foten är som bredast och fördelar vikten på hela bredden. Sedan ska du ha samma känsla av stigbyglarna som du har av marken när du står. Du tar ju sällan spjärn mot marken, och du står inte och småhoppar och lättar heller. 🙂 För att lyckas med det är det viktigt att du inte spänner knän och fotleder. Försök inte trampa ner hälarna, det är ett jättebra sätt att skapa spänning. Vinkeln i fotleden blir rätt om du sänker knäet och har lagom långa stigläder. 🙂

Ett bra sätt att tänka om skänkeln är att man ska värma sig mot hästen utan att klämma.

Om du vill läsa på så kolla på Sally Swifts böcker om centrerad ridning, de förklarar väldigt bra. Även "When Two Spines Align" är väldigt bra, men finns bara på engelska. 🙂
 
Det här tipset att sitta tungt i sadeln - det tror jag inte är en bra idé. Om jag har en häst som är svår att sitta på så står jag upp först, för att sedan sakta sätta mig ner i sadeln. Försök att hitta balansen i den ställningen på marken först. Hittar du den på marken så blir det lättare att känna efter vad du letar efter när du sitter på. Var inte rädd för att ta ett mantag för att hitta balansen.

Och det här med att sitta tungt i sadeln är ett otyg som man lär ut. Om man tänker steget längre - tror du att hästen verkligen vill ha en ryttare som sitter tungt på dess rygg? Eller har den hellre en lätt ryttare som stör så lite som möjligt? Jag vet ju vad samtliga av mina hästar har föredragit. Samma sak i lättridning, sätter man sig tungt så kan man verkligen se hur hela hästen svankar med ryggen när ryttaren sätter sig. Försök vara så lätt som möjligt istället, göra så små rörelser som möjligt. Då upplever jag att det dessutom är lättare att hitta sin balans. Bålen kan vara bra att träna upp här, den är otroligt viktig när det gäller att hålla balansen.
 
En följdfråga på detta med stigbyglar och stigläder (och ben); är tanken att jag ska klämma åt med benen runt hästen så att de är tätt inpå hästens kropp, eller ska jag tänka mer att benen ska "hänga löst" och inte mot hästen för mycket om du förstår hur jag menar? (vet inte hur bra förklarat det är)

Nu kanske jag låter dum haha, men försöker verkligen förstå så bra som möjligt! 😇😇
Benen ska varken klämma eller hänga löst.

Min tränare hade ett bra uttryck. Benen ska ligga som blöt frotté mot hästen. Dvs intill, utan tryck.
 
Det här tipset att sitta tungt i sadeln - det tror jag inte är en bra idé. Om jag har en häst som är svår att sitta på så står jag upp först, för att sedan sakta sätta mig ner i sadeln. Försök att hitta balansen i den ställningen på marken först. Hittar du den på marken så blir det lättare att känna efter vad du letar efter när du sitter på. Var inte rädd för att ta ett mantag för att hitta balansen.

Och det här med att sitta tungt i sadeln är ett otyg som man lär ut. Om man tänker steget längre - tror du att hästen verkligen vill ha en ryttare som sitter tungt på dess rygg? Eller har den hellre en lätt ryttare som stör så lite som möjligt? Jag vet ju vad samtliga av mina hästar har föredragit. Samma sak i lättridning, sätter man sig tungt så kan man verkligen se hur hela hästen svankar med ryggen när ryttaren sätter sig. Försök vara så lätt som möjligt istället, göra så små rörelser som möjligt. Då upplever jag att det dessutom är lättare att hitta sin balans. Bålen kan vara bra att träna upp här, den är otroligt viktig när det gäller att hålla balansen.

Med sitta tungt i sadeln menar jag inte att man ska dunsa ner i sadel stup i kvarten, eller överhuvudtaget. Utan snarare att det är i kontakten med sadeln som balansen ska sitta. Man ska inte spjärna i stigbyglarna för då försöker man ha balansen i fötterna. Där ska den inte vara såvida man inte rider i fältsits.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 931
Senast: __sofia__
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 077
Senast: iNTOHiMO
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 750

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp