Svårt att galoppera?

prinsonemmy

Trådstartare
Har en unghäst på tre år nu, och hon vill/kan inte galoppera på lite mindre yter, t ex när man longerar henne. Såklart kan hon galoppera, har ju sett henne göra det osv, men när jag longerar och ber henne om det så drar hon väldigt mycket utåt. Detta kanske är vanligt med unghästar? har försökt söka runt lite men inte hittat något som hjälpt mig.

Finns det isf några övningar man kan göra? Stärka någon del så det blir lättare för henne? Alla tips är hjärtligt välkomna!
 
Sv: Svårt att galoppera?

Hästen orkar inte bära sig på så liten yta och har inte balans för det. Det som kan underlätta är att inte göra så liten volt utan att man går runt själv så att hästen får en mycket större volt än 20 m att röra sig på. Jag brukar även spänna in lite grann på yttersidan så att hästen får en stadig 'yttertygel' som hjälper den hålla balansen. Sedan spänner jag longerlinan från gjorden, genom bettringen och till handen så att den blir som en ledande innertygel. Detta har fungerat mycket bra på min unghäst för att få henne bärig och starkare.

Sedan är det också bra att kolla upp hästen med en kiropraktor eller equiterapeut då låsningar i korsregionen ofta yttrar sig som besvär i galopparbetet.
 
Sv: Svårt att galoppera?

Hon är inte tillräckligt stark och saknar dessutom tillräckligt med balans för att orka galoppera korrekt i longervolten, den är för liten helt enkelt. Det är lättare att försöka slippa undan och göra volten större.

Dela av ridhuset så du har en 20 meters volt och hästen får "väggar" på alla sidor när du longerar så slipper du att hon drar i longerlinan.


Arbeta mycket med övergångar, se till att hon vilar på steget så att hon bär sig men glöm för guds skull inte framåtbjudningen.

Ta det lugnt med galoppen hon kommer att fixa den så snart hon blir stark nog i kroppen och har hittat sin balans.
 
Sv: Svårt att galoppera?

Jag rekomenderar att leta upp en tränare som är duktig på unghäst så du får lite hjälp! :) Men det kanske du redan har, jag tänker att du ska vara med på treårs eller? Det är jättesvårt för de flesta unghästar att galoppera på volt, min hade jobbigt med det i flera månader... Vi gjorde en stoooooor volt och hade chambon på honom, löst spänd. Men han kan nu efter ett år fortfarande dra lite utåt i galoppen och visa att han tycker volten är för liten ;)
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 123
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 061
Senast: banani
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 614
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 933
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp