Bukefalos 28 år!

Svårt att hitta en bondkattunge?!

Koriander

Trådstartare
Vart har alla bondkatter tagit vägen? Skulle vilja ha en helt vanlig bondkatt men hittar knappt några på nätet. Det enda som finns är antingen rena raskatter för flera tusen eller blandraser för hutlösa priser och väldigt få vanliga bondkatter.
I och för sig jättebra att folk äntligen har förstått att kastrera/sterilisera sina katter, men jag är ute efter en helt vanlig katt som kan få vara det som den är skapt för, en jägare som kan gå och komma som den vill och hålla efter alla möss som härjar både i stallet och i huset.
Katthemmen vill tydligen inte att deras katter ska få vara utekatter enligt en bekant som ville adoptera en katt därifrån. Tycker mig ana en helt annan attityd till katter i dag än för ca tio år sedan när skaffade vår senaste katt. Nu verkar katten vara nån sorts "levande gosedjur" för folk i lägenheter och får leva sitt liv instängt inom fyra väggar utan en endaste möjlighet att utöva de instinkter den fötts med. Man har glömt vilken sort djur katten egentligen är. I min värld är den fortfarande en frihetsälskande solitär som till hundra procent är en jägare. Man törs knappt säga att man vill ha en stallkatt för då tycker folk synd om katten för den måste ju vara ute och får säkert ingen annan mat än de möss den fångar och ingen gosar med den heller.. Det har blivit mer synd om stallkatten som får leva som katter vill än innekatten som tvingas in i ett helt för katten onormalt liv. Det är kanske jag som allt om bakfoten, men det är så jag uppfattar att det har blivit men "katthållningen" i dagens Sverige.
 
Sv: Svårt att hitta en bondkattunge?!

Din värld är lite gammeldags. Katten är på väg att få en bättre status där den behandlas med samma känslor och ömhet som en hund, häst eller annat djur man äger. Varför inte skaffa en vuxen katt så kan du få en bra jägare på en gång? Finns säkert många på blocket.

Man har sakta börjat komma på att katten inte måste släppas lös vind för våg utan uppsikt för att må bra, utan att den liksom alla andra djur faktiskt funkar bra i fångenskap. En hund är också skapt för jakt i grunden, en häst är skapt för att vandra på kilometerstora vidder. Men på något underligt vänster har vissa svårt att uppdatera sina kunskaper och anpassa sig efter en mer modern värld, inte som den var förr.
 
Senast ändrad:
Sv: Svårt att hitta en bondkattunge?!

Katter är värda omvårdnad som kostar (jo, det kostar faktiskt pengar att föda upp kattungar från födsel till 12 veckors ålder oavsett kattens ursprung). Katter är lika mycket värda att få leva i en säker miljö som hundar.

Det finns många stallkatter som far illa pga. total brist på omvårdnad från sina "ägare" och katthemmet är tyvärr de som brukar få skrapa upp resterna från de värsta förhållandena så ja... det är möjligt att du får svårt att köpa en stallkatt från ett katthem eller en uppfödare om du inte är tydligt med att katten kommer tas väl omhand och leva i en säker miljö. Det bästa är väl dock att du själv pratar med katthemmet/katthemmen istället för att gå efter hörsägen.

Det går f ö alldeles utmärkt att ha en raskatt ute som stallkatt. Du vet, de här jaktinstinkterna finns hos raskatter också för de är trots allt katter. Mina raskatter är mycket skickliga jägare.

Dock, med 100 000 hemlösa huskatter i Sverige borde du inte ha några problem att få tag i en "bondkatt". Katthemmen kanske bara kan erbjuda dig en förvildad katt som inte är så himla förtjust i människor, men den borde sköta sitt jobb bra.
 
Sv: Svårt att hitta en bondkattunge?!

Å andra sidan tycker jag att man skaffar katt för att man vill ha deras sällskap som husdjur, inte skadedjursbekämpare som 'kommer och går som dom vill'.

Varför inte lägga ut råttgift bara?

Sen är det högst intressant att du kommit underfund med precis vad katter vill och inte, du kanske borde skriva en bok när du ändå är i farten?

Släpper du dina andra djur vind för våg också? För jag vågar lova att dom är minst lika frihetsälskande som en katt.
 
Sv: Svårt att hitta en bondkattunge?!

Det har jag också tänkt på, att det verkar vara ont om "gratiskissar".
Men som kattälskare och före detta uppfödare är det en utveckling som jag välkomnar.
Äntligen kanske folk har börjat ta sitt ansvar och kastrera sina katter så vi slipper eländet med en massa halvvuxna katter som svälter fram på höstkanten. Fler och fler verkar också vaccinera sina katter trots att dom inte är av ädelras.
Att det sen skulle vara "synd" om alla stallkatter tror jag inte. Men vissa som springer runt med avslagna tänder och mask i hela magen är det synd om. Bara för att katten vistas största delen av sitt liv ute behöver ju inte det betyda att den inte får den omsorg den behöver.
Självklart kan man skaffa en katt för att den ska utföra en speciell uppgift. Men man måste se till att den mår bra och får tillräckligt med mat även om den är till för att jaga möss. Min ena bastard är av tvättäkta råttfångarsläkte och snittar nog på 4-5 möss/råttor/ormar om dagen men efter jakterna är han trött och vill äta högkvalitativt foder och vila upp sig i finaste soffan. Bytet, det får jag som present ( mycket äckel i min kompost ).
 
Senast ändrad:
Sv: Svårt att hitta en bondkattunge?!

Håller med Tahari helt och hållet! Det är precis så som jag också tycker att katter ska ha det. Bara för att jag vill att katten ska jaga innebär inte det att den lämnas vind för våg och får klara sig bäst den vill. Vår första katt blev 18 och den andra avlivades nyligen på grund av sjukdom 11 år gammal. Båda två "stallkatter" som fått mat inne, sovit inne, avmaskade, vaccinerade och försäkrade.
 
Sv: Svårt att hitta en bondkattunge?!

Det är ju rätt stor skillnad på att "tycka hur katter ska ha det" mot att påstår att katter måste ha det så. Jag tror också utekatter generellt har ett bättre liv, men i dagens samhälle är det få ställen där katten kan gå lös utan större risker alt störa andra och då måste det ju till ändringar förstås. Precis som att folk inte kan släppa ut sina hundar eller andra djur hur som helst längre.

Mitt tips är ändå att satsa på 1-2 vuxna, kastrerade katter. Då har du en som kan jaga direkt.

Jag hittar flertalet både vuxna och ungar på Blocket som får gå ut, så nog finns det.
 
Sv: Svårt att hitta en bondkattunge?!

Det enda som finns är antingen rena raskatter för flera tusen eller blandraser för hutlösa priser och väldigt få vanliga bondkatter.

Om det är någon tröst så är 90% av dessa "blandraser" inte någon blandning av någon ras alls, även om deras uppfödare gärna vill tro det. ;) Dessutom är alla katter som saknar stamtavla huskatter, så att skilja på blandras och "bondkatt" är ganska onödigt då de i princip är samma sak.

När det gäller hutlösa priser för dessa så håller jag dock med, men det har ingenting med rasinblandning eller annat att göra. Det har att göra med att folk inte har vett att åtminstone vaccinera och besiktiga sina kattungar innan de säljer dem, gärna även kastrera så att de slipper bidra till fler "hoppsankattungar" hos okunniga ägare som inte förstår att de måste kastreras innan de släpps ut.

En kattunge borde kosta minst 1-1500 kr, men då SKA den vara grundvaccinerad och besiktigad med giltigt intyg (och det är i stort sett en förlustaffär förutsatt att kattungen fötts upp på bästa sätt). Hittar du såna annonser så köp, det är såna uppfödare man ska stödja. De som tar lika mycket (eller betydligt mer) för sina kattungar utan att detta är gjort, bojkotta oavsett hur söt katten är. Om alla kunde tänka så så skulle kanske annonsmarknaden se annorlunda ut.

/Erica
 
Sv: Svårt att hitta en bondkattunge?!

Jag tror ju att om du vill ha en "vanlig bondkatt" så letar du på fel ställe när du letar på nätet. Många bönder eller liknande som får en kull bryr sig inte om att annonsera ut dem, eftersom de är svåra att bli av med ändå.
Våran Ragnar, en helt vanlig ovanlig bondkatt, hittade vi när min sambo var ute och målade vid ladugårn där han föddes. Dock är han född inne i ett gammalt mjölkrum och var alltså både rumsren, avmaskad, vad vid riktig mat och ej van vid att vara ute och springa. Han köpte vi för tre mjukmatsförpackningar som tack till mamman för att hon fött honom.
Alla katterna i den kullen hittade nya hem, endast genom kontakter.

Så om jag vore du och ville ha en bondkatt, skulle jag höra mig för bland bekanta ute på landet, sätta upp lappar på ICA och kanske Granngården eller svenskt foder eller liknande. Då tror jag du har större chans att få napp.
 
Sv: Svårt att hitta en bondkattunge?!

Å andra sidan tycker jag att man skaffar katt för att man vill ha deras sällskap som husdjur, inte skadedjursbekämpare som 'kommer och går som dom vill'.

Varför inte lägga ut råttgift bara?

Sen är det högst intressant att du kommit underfund med precis vad katter vill och inte, du kanske borde skriva en bok när du ändå är i farten?

Släpper du dina andra djur vind för våg också? För jag vågar lova att dom är minst lika frihetsälskande som en katt.

Många katter trivs fint med att vara ute och fånga fåglar och möss och sen komma in, smaska kattmat och en och annan räka som matte bjuder på för att slutligen krulla ihop sig i mattes famn när det är sovdags.
Så det behöver inte vara svart eller vitt.

Jag personligen tycker synd om innekatter, sen är jag säkert färgad av att de två jag vuxit upp med mycket tydligt har trivts med att gå ut. Den ena var innekatt tills han var nio och fick sen pga flytt bli utekatt. Han blev en annan katt av det. En trevligare mer harmonisk katt.

Jag fattar att det finns innekatter som har det bra och är nöjda med det, men jag själv skulle aldrig kunna ha det. Det handlar mao, som så mycket annat om åsikter, inte sanningar.
 
Sv: Svårt att hitta en bondkattunge?!

Jag har också haft en katt som inte klarade innelivet. Men aldrig mer, det var så krångligt att hitta bostäder som passade utekatter :crazy: Och sen mitt psyke, fy vad hemskt det var när hon inte kom när jag ropade :cry:
 
Sv: Svårt att hitta en bondkattunge?!

Jag arbetar med en kattförening och även om katterna helst placeras som innekatter så är det även okej att de får gå ut men ENDAST om miljön är lämplig! Dvs ingen trafik etc. Och de måste vara inomhus i minst en mnd eller tills de är 100% trygga.

Men rena stallkatter/utekatter som ej får vara inne och inte får någon omvårdnad hoppas jag inget katthem vill lämna sina katter till. :crazy:

Kolla i lokaltidningen eller skriv på din facebook at du vill ha en kattunge, det brukar tyvärr finnas otroligt många såhär års....
 
Sv: Svårt att hitta en bondkattunge?!

Jag har ingen aning om vart du bor, men katthemmet som brukar annonsera i NWT (har før mig det ligger i Forshaga - inte långt från Karlstad.) skriver ofta om sina katter att de behøver få gå ut. Allstå har de inget emot att sælja till någon som slæpper ut den. Dom har ungar till salu ibland.
 
Sv: Svårt att hitta en bondkattunge?!

Som nagon sager, annonser brukar jag se pa ica's annons tavla osv. Eller kontakta nagon bonde som kan tankas ha katter.

Jag tycker det ar bra att dem har mer status an for nagra ar sedan. Alla djur ska val behandlas med lika mycket omsorg. Jag har inga problem med att ha en innekatt, men nu bor vi mitt ute i ingenstans och chansen for flytt ar lika med noll.

vara katter har fatt bli konstant utekatter den har varen, mer av nodvandighet an for att vi vill ha dem ute. Gammelkatten pa 22ar har fatt for sig att kissa och bajsa ska man bara gora inne, och lillkatten hangde pa :crazy: och enbart pa det nylagda golvet (med en kostnad runt 20 000 for att lagga om far dem faktist halla sig ute). Dem far gos, bra med mat (aven fast lillen inte vill lagga pa sig igen, bestallt nytt foder sa hoppas det hjalper) och har tillgang till ett flertal andra byggnader dem kan va i :)
 
Sv: Svårt att hitta en bondkattunge?!

Förstår inte varför du har så svårt att hitta katt. Jag skaffade två nya för inte alls längesedan och trots att jag var beredd att betala x antal tusen för bonnakatter så fick jag tillslut båda gratis. På säljarnas insistans.

Då är jag ändå ganska specifik med vad jag vill ha och det var via nätet.

*edit
nu när jag tittar på annonssajten så hittade jag minst 7 katter nära mig, både huskatter och raskatter som jagar ute, kring 1-3 år, alla under tusenlappen och kastrerade, en del med påbörjad vaccinering.

Typ billigare att äta katt än kött från ica
 
Senast ändrad:
Sv: Svårt att hitta en bondkattunge?!

jag vill också ha stallkatter, inte katter att ha att mysa med inomhus i soffan. Att katterna jagar möss, sork och råttor innebär inte att jag älskar dem mindre eller tar sämre hand om dem för det - snarare är det väl bara så att de har ett bra liv och mår bra av att få vara ute och jaga. Råttgift är inte ett alternativ då jag har både höns och hundar. Däremot vill jag slippa bli av med ägg och kycklingar till möss och råttor, jag vill ha djurens foder ifred och slippa få potatislandet uppgrävt med små gångar överallt.

De bonnkatter jag har haft har alla varit vaccinerade, märkta osv enligt alla konstens regler och lagar.
 
Sv: Svårt att hitta en bondkattunge?!

Jag kom att tænka på att ungarna lær sig av mamman att møss ær mat. Risken att få en katt som kækar upp sitt byte utan bara slæpar in det till dig ær mycket større om mamman inte gett ungarna byten! Och så ær det stor skillnad på hur stark jaktlust katter har. Vill du ha bra jægare så kolla hur ungarna leker och lek med dom. En unge som visar mycket kamplust och ær så busig att det næstan inte går att klappa den blir antagligen en bættre jægare æn en som ær lugn. En del sæger att katter som ær långa i kroppen och har långa svansar ær bættre jægare æn dom knubbiga. Min Såfin ær av den typen och hon har varit en superjægare! (Nu arton år och halvdøv så jakten går lite trøgt.)
 
Sv: Svårt att hitta en bondkattunge?!

Skriv att du letar en billig kisse på facebook. Har du själv inte fejjan så be en vän som har det skriva att du önskar en kisse.

Här kryllar det av bondkatter som behöver nya hem.
 
Sv: Svårt att hitta en bondkattunge?!

Jag kom att tænka på att ungarna lær sig av mamman att møss ær mat. Risken att få en katt som kækar upp sitt byte utan bara slæpar in det till dig ær mycket større om mamman inte gett ungarna byten! Och så ær det stor skillnad på hur stark jaktlust katter har. Vill du ha bra jægare så kolla hur ungarna leker och lek med dom. En unge som visar mycket kamplust och ær så busig att det næstan inte går att klappa den blir antagligen en bættre jægare æn en som ær lugn. En del sæger att katter som ær långa i kroppen och har långa svansar ær bættre jægare æn dom knubbiga. Min Såfin ær av den typen och hon har varit en superjægare! (Nu arton år och halvdøv så jakten går lite trøgt.)

Forskning har faktiskt visat att sådant inte spelar någon som helst roll. Kattungar med jagande mammor som tar hem byten till dem är duktigare fram till 6 månaders ålder, därefter finner man ingen skillnad mellan de som haft jaktmorsor och de som inte haft det. Dvs. har de haft en jagande mamma som tar med sig byten hem lär de sig snabbare, men de blir så sikt inte duktigare jägare än andra.
 
Sv: Svårt att hitta en bondkattunge?!

Varning; detta blev så himla längt....:o

Nu är jag lite kaxig. Men jag har provat alla varianter. Och eftersom jag gillar att iaktta djur och försöka förstå hur de funkar tror jag mig veta en del. :devil:

I lägenhet trivdes mina birmor. Men inte bondkatten. Hon hade för mycket energi för att "nöja" sig med två rum och kök som revir. Väl omplacerad hos mina föräldrar på landet var hon en annan katt. Mysig, lugn, knäliggande och supereffektiv jägare.

På landet trivs mina bondkatter. De får gå ut och in som de vill och jag har lådor så skulle jag inte vara till hands att öppna så är det igen katastrof. Vissa tider är de mest inne, andra tider är de mest ute på äventyr. Men att vara inne en hel natt är jobbigt om man är kise hos oss. Kl 3 eller 4 väcks vi och hon vill ut! Raskatten gillade att gå ut men inte om det regnade och inte så långt. Nä, hon var rätt nöjd med att bara ta små promenader eller sitta i fönstret och kolla på fåglarna på fåglebordet.

Men som alltid är det individen som avgör. Det finns bondkatter som trivs med att bara vara inne och det finns säkert raskatter som på grund av överskotts energi måste få gå ut. Men generellt är det nog så att ska man ha en bondkatt bör den få gå ut och då är det inte så lämpligt att bo inne i ett samhälle. Deras revir lär innefatta granntomterna vilka inte uppskattar att kisen kanske tar en tupplur på deras utemöbler eller omorgansierar deras morotsrader... Och det blir ju färre av oss som har privilegiet att bo avskiljt och därmed kan erbjuda hem åt spralliga bondkatter.

Kattens status har ju höjts (vilket är super!!!) och de blir vaccinerade, kastrerade och avmaskade. Men då är det ju så att antalet hoppsan-kullar (underbart uttryck) minskar och färre kattungar skänks bort. Alltså är det en uppfödare av bondkatter du måste vända dig till och därmed vara beredd att betala för katten. Men i gengäld får du en friskare katt, avmaskad mm.

Nästa bondkatt jag skaffar ska jag köpa av en uppfödare av Européer vilket (om jag fattat allt rätt) är bondkatter med kända föräldrar i två generationer.

Jag är också övertygad av att min katt inte far illa av att vara utekatt. Jag tar lika bra hand som henne som jag gjort med mina raskatter. Bra för att hon kostade 10 kr är hon inte mindre värd för det! Och så vill jag påpeka att jag även provat med att ha lös kanin och lösa hönor. Men hönorna förstör mina rabatter (visste inte att en liten dvärghöna kan flytta en hel hink jord!!!) och kaninen höll på att bli förvildad. Man katten är smart och tam nog att inte behöva staket.

PS Min älskade katt fick en hoppsankattunge, av största sannolikhet inavlad på grund av min oaktsamhet, som hade beteendestörningar. Hu. Vill aldrig vara med om en sån sak. Så alla mina katter blir kastrerade! DS
 

Liknande trådar

Övr. Katt Skulle behöva ha någon eller några katter i stallet. Just nu är det ingen där och min egen (german Rex) är lite för fin i kanten så är...
Svar
10
· Visningar
1 146
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 639
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 982
Senast: Grazing
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 870

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp