Svårt att hitta en trygg häst - leta efter annan ras än halvblod?

Sibylla

Trådstartare
Jag letar efter en trygg häst att tävla lättare klasser i hoppning och dressyr med. De hästar jag provat har alla varit för nerviga för mig... Funderar på om man ska leta efter andra raser än halvblodet? Vilka raser rekommenderar ni då?
Försäljningsstallen jag har varit i kontakt med säger att en sån som jag letar efter det är en sån häst alla vill ha men de finns inte längre då alla avlar på prestationshingstar och inte på hästar som ska passa hobbyryttare.
 
Jag letar efter en trygg häst att tävla lättare klasser i hoppning och dressyr med. De hästar jag provat har alla varit för nerviga för mig... Funderar på om man ska leta efter andra raser än halvblodet? Vilka raser rekommenderar ni då?
Försäljningsstallen jag har varit i kontakt med säger att en sån som jag letar efter det är en sån häst alla vill ha men de finns inte längre då alla avlar på prestationshingstar och inte på hästar som ska passa hobbyryttare.
En irländare kanske? Men ska du kunna tävla både hoppning och dressyr med ok resultat så är det ovanligt nuförtiden med annat än halvblod. En riktigt bra fjording går att tävla åtminstone dressyr med, och hoppning på de lägsta tävlingahöjderna - gillar du dem kan det kanske vara något?

Och jag vet, folk säger att ”Alla hästar kan tävla LA/LA, jag hade en travare/haflinger/nordsvensk som gjorde det”, men tittar du i en resultatlista, hur vanligt är det egentligen? Det kanske är teoretiskt möjligt, men i praktiken händer det uppenbart inte i nån större omfattning.
 
De finns visst, ridskolan jag rider på köper in flera stycken från ett försäljningsstall. Förvisso försvinner de snabbt då de är eftertraktade.
Den senaste hästen de köpte 2017 är ett Polskt Halvblod (hästen i min profilbild här till vänster), hur stabil som helst.

Sen tror jag att man får va förberedd på att leta och kanske ha lite kontakter. Det hade jag när jag köpte den hästen jag hade en wielkopolska, trygg och lugn världens bästa första häst. Fick nys om den hästen via en kompis som kände de som sålde, så drog iväg och provred.
 
Som @Mabuse säger, kika på irländare! Jag köpte mig en trevlig irländare när jag hade samma kriterier som du 😁 Innan dess hade jag en polsk import som inte var nervig alls, halvblodsmodell men något grövre. Det var en Wielkopolski 🙂
 
När jag ville ha en häst med samma kriterier som dig slutade jag med ett Ungerskt Halvblod på 6 år som kunde grunderna. Han var/är dock den tryggaste häst jag träffat och man kan i princip slänga upp vem som helst. Men han är samtidigt pigg och känslig för den erfarna.
Han är den bästa häst jag någonsin haft :heart.

Så jo de finns men de säljs snabbt, som de tidigare personerna berättat om.
 

Bifogade filer

  • max.jpg
    max.jpg
    185,6 KB · Visningar: 126
Beroende på vad du menar med lättare klasser så kan ev en fjordhäst passa. De går LA dressyr utan alltför mycket besvär och satsar man på dressyren klarar de minst msv B, oftast är det ryttaren som är bromsen. ;) Hoppmässigt skulle jag säga att vid 1,10 börjar det bli krångligare. Inte höjdmässigt (pajasen på min avatar hoppar 1,30 med lätthet) utan med avstånd mellan hindren.

Sen är det kanske inte en D-ponny du vill ha, men provrid om du är nyfiken, det är mycket häst även om mankhöjden är lägre. Plus även för pris och friskhet. Däremot är de inridna individerna som är till salu lätträknade...
 
Jag tror det är svårt att hitta en sån häst du letar efter på ett försäljningsstall, många som kommer dit har stått kort tid, det är ny miljö, nya dofter, nya rutiner, nya människor, allt är nytt, nytt, nytt och många som ska provrida. Hästarna har knappt landat fysiskt och inte mentalt, först efter ett par veckor i ett nytt stall tycker jag man kan se vad de har för personlighet.
 
Jag sålde precis min som är en sådan häst via ett förmedlingsstall (min tränare). Han är visserligen en korsning, men han såldes i ett "vanligt dressyrförsäljningsstall" :)
 
Jag letar efter en trygg häst att tävla lättare klasser i hoppning och dressyr med. De hästar jag provat har alla varit för nerviga för mig... Funderar på om man ska leta efter andra raser än halvblodet? Vilka raser rekommenderar ni då?
Försäljningsstallen jag har varit i kontakt med säger att en sån som jag letar efter det är en sån häst alla vill ha men de finns inte längre då alla avlar på prestationshingstar och inte på hästar som ska passa hobbyryttare.

Det finns absolut trevliga, lugna halvblod. Men man får ju då gärna betala för vad man får.
Vad för prisklass har du tänkt dig?

Annars tycker jag Morgan är en ras där man har ett smart upplägg i form av att hästarna ska visas både uppsuttet och framför vagn. En inkörd häst brukar borga för en tryggare individ. De kan inte fara runt så mkt i vagn utan att riskera större skador på sig och människor. En ridhäst som lever fan kan man ju bara sätta en sadelfast ryttare på. Men framför vagn måste de sköta sig på ett annat sätt. Det upplever iaf jag går att se i deras avel också. Mentalt måste hästarna palla att köras tex. Då kan man inte avla på sånt som inte går att göra det med.
Vissa Morgans kanske är lite väl mkt körhäst i kroppen. Men det finns många trevliga av mer ridmodell också.
De är ju sällan lika dyra som halvblod.
 
Jag tror att du ska leta på kriterierna snarare än rasen. Dvs, var inte fast i ditt tänkande om den rasen, eller den, eller den. Tänk utanför "boxen" och leta individen. Spannet på letande blir förstås jobbigare och kräver lite arbete men å andra sidan är det ju troligare att du hittar något som passar.

Det finns givetvis halvblod som är supertrygga och fjordingar som är nerviga eller knappt klarar ta sig runt en hoppbana på 50 cm (beror iofs oftast på ryttaren).
 
Ta bort ras ur tanken och gå på ålder/kön/mankhöjd eller andra kriterierna istället.


Kan dock tänka mej att korsningar av olika sorter, endel importer, Welsh cob(kan ha viss nerv kanske?), övervuxna connemaror /newforest/ridponnys, fjording, morgan mfl
kan säkert kvala in.
 
Jag letar efter en trygg häst att tävla lättare klasser i hoppning och dressyr med. De hästar jag provat har alla varit för nerviga för mig... Funderar på om man ska leta efter andra raser än halvblodet? Vilka raser rekommenderar ni då?
Försäljningsstallen jag har varit i kontakt med säger att en sån som jag letar efter det är en sån häst alla vill ha men de finns inte längre då alla avlar på prestationshingstar och inte på hästar som ska passa hobbyryttare.
Vilket sätt har hästarna varit nerviga? Jag har en bekant som helat tiden säger att hennes häst är så nervös osv och hästen är nog den lugnaste varianten av häst som jag stött på.

Man får inte blanda ihop vakna och alerta hästar med nervösa hästar, dom flesta kan bli otroligt trygga även om dom är alerta och vakna. Vill du ha en mer lunkande häst som inte rör sig alltför snabbt eller reagerar så snabbt så är det nog mer åt kallblodshållet du får titta åt. Dom är ju ofta lite långsammare i reaktionerna och kan uppfattas som lugnare och tryggare pga det.
 
Jag letar efter en trygg häst att tävla lättare klasser i hoppning och dressyr med. De hästar jag provat har alla varit för nerviga för mig... Funderar på om man ska leta efter andra raser än halvblodet? Vilka raser rekommenderar ni då?
Försäljningsstallen jag har varit i kontakt med säger att en sån som jag letar efter det är en sån häst alla vill ha men de finns inte längre då alla avlar på prestationshingstar och inte på hästar som ska passa hobbyryttare.

Nerviga på vilket sätt? Tänk på att många hästar reagerar när det kommer upp annan ryttare än den vanliga ryttaren på ryggen och hästar från försäljningstall har oftast inte hunnit landa och bo in sig innan de visas för köpare.. Jag tycker dock inte att du ska leta i försäljningstall alls, risken att du får hem en uppstressad häst som du inte reder ut är för stor. Kolla med uppfödare istället. Sån häst du söker i halvblodsformat finns absolut men det gäller att veta var man ska leta och sen får man givetvis vara beredd att betala för det också.
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 070
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 446
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 509
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 096
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp