Svårt att hitta en trygg häst - leta efter annan ras än halvblod?

Fast det har mest med att göra att det är ryttaren som inte är duktig nog att känna av små signaler eller känner hästen helt enkelt, väldigt få hästar gör någonting helt utan förvarning. Väldigt väldigt få halvblod som beter sig som du beskriver tycker jag. Dom flesta är väldigt trygga allroundhästar faktiskt.
Men även om jag känner av de små signalerna innan de reagerar så tycker jag fortfarande att de just reagerar olika.
För även om jag kan ”stävja” det som komma skall så beteer de just olika 😉.
Tror fullbloden både är avlade och tränade så mkt att just tänka framåt att de går av bara farten så att säga😂. Jag har tagit fram mitt första fullblodsföl och han är redan mkt mer framåt på ett annat sätt.
 
Fast det har mest med att göra att det är ryttaren som inte är duktig nog att känna av små signaler eller känner hästen helt enkelt, väldigt få hästar gör någonting helt utan förvarning. Väldigt väldigt få halvblod som beter sig som du beskriver tycker jag. Dom flesta är väldigt trygga allroundhästar faktiskt.

Tänker att de duktigaste ryttarna även de kan missa mindre signaler om man till 99 procent inte får några tecken på något. Råkar man då vara lite off, vilket är naturligt om inget händer, så är det lätt att man kommer ur balans vid en reaktion av något slag. Kan man däremot jämföra det med att vara på en mer vaken häst så blir det naturligt att man kontinuerligt får reaktioner och själv kan reagera aktivt och få svar tillbaka. Blir lättare att kommunicera helt enkelt om hästen har mycket att säga as we go
 
Tänker att de duktigaste ryttarna även de kan missa mindre signaler om man till 99 procent inte får några tecken på något. Råkar man då vara lite off, vilket är naturligt om inget händer, så är det lätt att man kommer ur balans vid en reaktion av något slag. Kan man däremot jämföra det med att vara på en mer vaken häst så blir det naturligt att man kontinuerligt får reaktioner och själv kan reagera aktivt och få svar tillbaka. Blir lättare att kommunicera helt enkelt om hästen har mycket att säga as we go
Jag tycker inte att någonting händer utan signaler till 99%, då är man inte med helt enkelt. En duktigare ryttare känner av såna signaler oftast även om dom är väldigt små. En häst behöver inte vara på tårna och steppa runt osv för att det ska vara hyfsat tydligt när den kan komma att börja bocka eller reagera på saker och ting.

Det du beskriver att hela tiden få reaktioner gäller även halvblod, olika raser visar det bara på olika sätt.

En vaken häst är verkligen inte lika med en häst som är på tårna liksom, en vaken häst kan vara ruskigt lugn också. Men vissa hästar kräver kanske mer alerta ryttare helt enkelt. Man gillar olika typer av hästar men det är så tråkigt att en så otroligt bred grupp varianter av hästar som halvblod är får så mycket skit som inte stämmer. Det är oftast ruskigt lugna och trygga och trevliga individer.
 
Jag gillar olika typer av hästar men det är så tråkigt att en så otroligt bred grupp varianter av hästar som halvblod är får så mycket skit som inte stämmer. Det är oftast ruskigt lugna och trygga och trevliga individer.

Detta tror jag ägare till kallblod, varmblodiga travare, fullblod etc har sagt hela tiden om "sina" raser och är lite det som inflikandet var till. Vi upplever hästar olika och vill visa olika sidor och upplevelser. Är ju liksom inte som att någon av oss sitter på facit av vilken den perfekta typen av häst är eftersom det är subjektivt till syvende och sist men vi kan ju delge lite olika perspektiv, speciellt utanför en norm av halvblod som utgångspunkt.
 
Så många gånger som jag ridit barbacka i alla gångarter och ibland i bara grimman skulle jag suttit i rullstol eller varit död om hästar uppfört sig på det sättet som beskrivs av vissa här i tråden. Det har då varit ponnyer, halvblod, varm- och kallblodstravare och fullblod. Låter mer som det sitter i huvudet på ryttaren än hästen. 🙄
 
Så många gånger som jag ridit barbacka i alla gångarter och ibland i bara grimman skulle jag suttit i rullstol eller varit död om hästar uppfört sig på det sättet som beskrivs av vissa här i tråden. Det har då varit ponnyer, halvblod, varm- och kallblodstravare och fullblod. Låter mer som det sitter i huvudet på ryttaren än hästen. 🙄
Jag har ridit halvblod större delen av livet och än idag har jag halvblod. Sen tio år rider jag även fullblod. Så för min del sitter det inte i huvudet skulle jag tro 😉Det finns det många snälla halvblod också men just deras ”flyktbeteende” skiljer sig överlag !Dock inte hos alla individer såklart 🙂
 
Jag har ridit halvblod större delen av livet och än idag har jag halvblod. Sen tio år rider jag även fullblod. Så för min del sitter det inte i huvudet skulle jag tro 😉Det finns det många snälla halvblod också men just deras ”flyktbeteende” skiljer sig överlag !Dock inte hos alla individer såklart 🙂
Jag fattar inte ens vad du menar med att deras "flyktbeteende" skulle skilja sig åt. Om en häst, oavsett ras, känner att den behöver fly så är den antingen i en situation där den inte litar på sin ryttare eller att den reagerar instinktivt och får panik. Hur ofta rider du ut barbacka?
 
Jag fattar inte ens vad du menar med att deras "flyktbeteende" skulle skilja sig åt. Om en häst, oavsett ras, känner att den behöver fly så är den antingen i en situation där den inte litar på sin ryttare eller att den reagerar instinktivt och får panik. Hur ofta rider du ut barbacka?
Jag rider inte ut barbacka på uteritt av säkerhetsskäl , men ibland hemma vid gården. En häst kan ju bli rädd av många olika saker. Mitt halvblod är tex rädd för fåglar och det tror jag inte har med att han inte litar på mig. Han blev rejält skrämd av en tjäder en gång o sen dess är han lite på sin vakt när det kommer till fåglar. Han är jättesnäll men jag skulle inte rida ut i skogen barbacka för det🙂
 
Utan att komma i diskussion om vilken ras som reagerar hur, var eller varför så kan man väl ändå dra den fullständigt ovetenskapliga slutsatsen att precis som hundar så har olika raser olika sätt att reagera och fly men att det troligast ligger mer på individnivå.

Det vill säga att det visst kan skilja sig åt hur, när, eller varför, en ras eller individ bestämmer sig åt att reagera och fly och att man kanske passar ihop mer med ett visst sätt att reagera än andra.
 
Jag märker väldigt stor skillnad på mina två hästars reaktioner på läskiga situationer. Som i somras när hunden var nyopererad med tratt på huvudet, och vi skulle gå förbi hästhagen - 3-åringen lyfte knappt på huvudet från gräset och förstod inte vad grejen var medan 4-åringen höll på att få sån panik att jag var rädd att hon var på väg genom staketet. Samma sak vid nyår, då de smällde 500 m bort - 3-åringen brydde sig inte ett skit utan stod och åt medan 4-åringen var på helspänn och travade omkring i hagen. När jag började med 3-åringens inkörning så har hon aldrig brytt sig om att något släpade bakom henne eller ljud bakifrån, medan 4-åringen blir spänd och rädd bara ett grimskaft släpar i marken bakom henne. Hästarna är av olika raser som båda egentligen ska vara ganska stabila, trygga raser, men där 4-åringen är mer otypisk i sitt beteende i att hon är mer vaken och lättskrämd än de flesta andra av hennes ras verkar vara.

En fjording jag hade tidigare, även den en unghäst, var lik 3-åringen jag har nu (eller ja, hon är 4 år sedan en knapp månad tillbaka) - brydde sig inte särskilt mycket om saker omkring henne eller om man gjorde saker med henne. Jag hade henne mellan hon var 4-6 år, och hon stegrade eller bockade aldrig, hon fick aldrig panik, aldrig något sken eller flyktsituation annat än att trampa om på stället, hon vägrade aldrig på något hinder, hon stod lugnt i transporten, hon var kolugn på tävlingar och kunde utan problem stå och sova mitt i vimlet av hästar och människor. Samtidigt var hon pigg att rida, signalkänslig (ffa för skänklarna), och älskade att hoppa - så det var ingen seg häst. Men hon var i mina ögon en trygg häst.

Huruvida hästarna är trygga eller inte handlar i mitt tycke inte enbart om hur de reagerar på flyktsituationer, utan hur lätt flyktsituationer uppstår.
 
Jag rider inte ut barbacka på uteritt av säkerhetsskäl , men ibland hemma vid gården. En häst kan ju bli rädd av många olika saker. Mitt halvblod är tex rädd för fåglar och det tror jag inte har med att han inte litar på mig. Han blev rejält skrämd av en tjäder en gång o sen dess är han lite på sin vakt när det kommer till fåglar. Han är jättesnäll men jag skulle inte rida ut i skogen barbacka för det🙂
Reagerar hästen likadant i hagen när det kommer fåglar osv?

För mig är det så tydligt att hästar reagerar på sättet vi förväntar oss, min häst var tex med mig väldigt skeptisk mot älgar på uteritter bara. Han brydde sig inte ett dugg om dom i hagen eller när jag kände mig trygg med att dom höll tillräckligt avstånd. Han reagerade helt och hållet på min "rädsla" att möta älg.

Vi påverkar dom extremt mycket med hur vi tror att hästen ska reagera, bara en sån sak att du säger att din häst är skeptisk osv mot fåglar visar ju hästen att den ska vara rädd och försiktig med fåglar när du är med.

Jag slår vad om att om någon tar din häst som inte vet om situationen med tjädern tex och bara rider på så hade din häst säkerligen inte brytt sig nämnvärt om fåglar.

Så ja, han litar på dig såpass mycket att när du visar och säger till honom att bli rädd för fåglarna så blir han det. Därför det är väldigt viktigt att släppa sånt som hänt och gå vidare. Inte hålla fast vid något som skrämde hästen en gång och sen säga hela tiden att det hände så nu är hästen rädd.
 
Reagerar hästen likadant i hagen när det kommer fåglar osv?

För mig är det så tydligt att hästar reagerar på sättet vi förväntar oss,

Så enkelt är det ju knappast. Även om det i många, många, måååååånga fall stämmer.

Mina hästar har aldrig varit rädda för bilar. Köpte en häst som aldrig varit rädd för bilar. Inte förväntade jag mig att han skulle vara rädd för bilar men det är han helt plötsligt (miljöbyte och ägarbyte) men det var ju knappast något jag förväntade mig överhuvudtaget.

Däremot har jag förväntat mig att han skulle vara rädd för annat men där visat sig vara precis tvärtom.....så det är ju inte hela sanningen.
 
Så enkelt är det ju knappast. Även om det i många, många, måååååånga fall stämmer.

Mina hästar har aldrig varit rädda för bilar. Köpte en häst som aldrig varit rädd för bilar. Inte förväntade jag mig att han skulle vara rädd för bilar men det är han helt plötsligt (miljöbyte och ägarbyte) men det var ju knappast något jag förväntade mig överhuvudtaget.

Däremot har jag förväntat mig att han skulle vara rädd för annat men där visat sig vara precis tvärtom.....så det är ju inte hela sanningen.
Klart ingenting är extremt enkelt, men det är väldigt ofta så. Hästar reagerar otroligt mycket på hur vi reagerar. Även på hur vi undermedvetet reagerar, framförallt om det är hästar man känner väl.

Är det en ny häst är iallafall jag mera uppmärksam och förberedande på omgivning osv då jag inte vet hur hästen kommer vara, då kan mycket väl hästen reagera på något den i vanliga fall inte reagerar mot alls.
 
Reagerar hästen likadant i hagen när det kommer fåglar osv?

För mig är det så tydligt att hästar reagerar på sättet vi förväntar oss, min häst var tex med mig väldigt skeptisk mot älgar på uteritter bara. Han brydde sig inte ett dugg om dom i hagen eller när jag kände mig trygg med att dom höll tillräckligt avstånd. Han reagerade helt och hållet på min "rädsla" att möta älg.

Vi påverkar dom extremt mycket med hur vi tror att hästen ska reagera, bara en sån sak att du säger att din häst är skeptisk osv mot fåglar visar ju hästen att den ska vara rädd och försiktig med fåglar när du är med.

Jag slår vad om att om någon tar din häst som inte vet om situationen med tjädern tex och bara rider på så hade din häst säkerligen inte brytt sig nämnvärt om fåglar.

Så ja, han litar på dig såpass mycket att när du visar och säger till honom att bli rädd för fåglarna så blir han det. Därför det är väldigt viktigt att släppa sånt som hänt och gå vidare. Inte hålla fast vid något som skrämde hästen en gång och sen säga hela tiden att det hände så nu är hästen rädd.
Nja tror inte det. Jag hinner oftast inte se fågeln innan han gör det 😂
 
Många hästar "anpassar" sig efter ryttaren. Är ryttaren ängslig så blir även den tryggaste häst osäker.
Sån var min förra häst, 100% säker i alla lägen. Men med en osäker ryttare dock ej barn så bestämde han själv vad som var farligt. Ett beteende som förstärks med tiden. Brukade kalla det att han själv avgjorde om ryttaren blev godkänd av honom. Min nuvarande häst är het, känslig och är helt orädd oavsett vad vi hittar på, han älskar nya miljöer och är aldrig tittig. Vet många hästar som kan bli stirriga i paddocken om nått händer där eller har flyttats på. Dessa hästar är helt oberörda när dom går i hagen brevid paddocken. Hästen måste lita på ryttaren att den tar hand om allt läskigt. Så det finns inga garantier vid hästköp. Får hästen gå ute med kompisar länge i stor hage så hjälper även det.
 
Jag håller med om att sitter man och är osäker blir hästen mer på tårna. Jag har ridit flera hästar som enligt ägaren är rädda för olika ting, men där de inte reagerat alls när jag ridit. Med det sagt har jag aldrig hos en annan ras än halvblod stött på att hästen reagerar så stort vid "fara". Det kan vara allt från att de kastat sig åt sidan, backat ner för diken och nästan ramlat, tvärvänt och stuckit, m.m. Detta oavsett om "faran" dykt upp plötsligt eller om hästen upptäckt den på flera meters avstånd. Jag har fått lära mig att ha 100% koll på omgivningen för att försöka undvika att ramla av. Stora reaktioner eller inget alls tycks vara deras grej.

Tillägg: Jag kom på att jag upptäckt fenomenet även hos tinker.
 
Klart ingenting är extremt enkelt, men det är väldigt ofta så. Hästar reagerar otroligt mycket på hur vi reagerar. Även på hur vi undermedvetet reagerar, framförallt om det är hästar man känner väl.

Är det en ny häst är iallafall jag mera uppmärksam och förberedande på omgivning osv då jag inte vet hur hästen kommer vara, då kan mycket väl hästen reagera på något den i vanliga fall inte reagerar mot alls.
Beror lite på. Alla hästar jag har och haft är rädda för lastbilar, 100% mitt fel. 1 häst är markskygg men ingen av annan av dom andra.
 
Nja tror inte det. Jag hinner oftast inte se fågeln innan han gör det 😂
Men det är fortfarande bilden du har av hästen, det är inställningen du har. Med dig är hästen rädd helt enkelt, den gör som du vill. I din närhet så är hästen på ett sätt helt enkelt. Det är inte så att du måste se faran först för att hästen ska reagera alltid.

Jag kommer aldrig förstå behovet av att hålla fast vid någonting som hände en gång. Hästar är bra på det sättet ofta att dom snabbt kan gå vidare om inte ryttaren håller fast vid händelsen.
 
Men det är fortfarande bilden du har av hästen, det är inställningen du har. Med dig är hästen rädd helt enkelt, den gör som du vill. I din närhet så är hästen på ett sätt helt enkelt. Det är inte så att du måste se faran först för att hästen ska reagera alltid.

Jag kommer aldrig förstå behovet av att hålla fast vid någonting som hände en gång. Hästar är bra på det sättet ofta att dom snabbt kan gå vidare om inte ryttaren håller fast vid händelsen.
Förstår ditt tänk och ändå inte.
Som innan i veckan, jag sitter och skrittar på långa tygel i skogen. Har sparkat ur stigbygeln och sitter och tänker på annat. En liten fågel flyger upp, min häst hoppar till och forsätter sen skritta.Har väldigt svårt och se att jag överfört någon rädsla alls där. Däremot om vi möter en bil kortar jag alltid upp tyglarna och rider in till kanten och jag känner alltid mitt hjärta slå lite extra för jag blev påkörd av en lastbil med häst för många år sen.Men då visar hästen ingen rädsla 🧐
 
Förstår ditt tänk och ändå inte.
Som innan i veckan, jag sitter och skrittar på långa tygel i skogen. Har sparkat ur stigbygeln och sitter och tänker på annat. En liten fågel flyger upp, min häst hoppar till och forsätter sen skritta.Har väldigt svårt och se att jag överfört någon rädsla alls där. Däremot om vi möter en bil kortar jag alltid upp tyglarna och rider in till kanten och jag känner alltid mitt hjärta slå lite extra för jag blev påkörd av en lastbil med häst för många år sen.Men då visar hästen ingen rädsla 🧐
Jag tror inte heller att det bara handlar om ryttarens rädsla. Hästen är ju också en egen individ, med egna rädslor. Tycker nog det är stor skillnad på individer där - en del hästar har mycket flykt och är väldigt ängsliga, och andra är betydligt modigare och flyr inte lika ofta eller lika långt. Som exempel var jag och maken ute och red en gång, och just som vi går förbi en lada så drar bonden igång en maskin därinne. Min häst tog ett steg åt sidan, makens kastade sig åt sidan i vild panik. Samma stimuli, olika respons.
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 095
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 477
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 524
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 132
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp