Svårt att hitta nisch, svårt att skriva personliga breven...

emma74

Trådstartare
Vet att det är många trådar om jobbsökande nu... även jag har problem med detta. Jag har jobbat i 21 år (och förvisso varit föräldraledig, sjuk ngn gång, och tjänstledig på deltid/heltid för plugg under denna tid) inom media/design/marknadsföring/formgivning/originalare. Just nu sitter jag och skriver det sista på min magisteruppsats i Interaktiv mediadesign, förra året tog jag en kandidatexamen inom marknadsföring/kommunikationsvetenskap/grafisk design/produktionsledning. Så jag har "färsk" utbildning och lång erfarenhet - och jag blir inte ens kallad på intervju! Det som slog mig nyligen var att jag inte hört ett pip från ett jobb som jag som gjort för mig just produktionsledning/grafisk design inom bibliotek (senast jobbade jag på ett bokförlag). Uppenbarligen gör jag ngt totalfel - men tycker jag har testat ALLT, skriver om både CV och brev, testar olika utseenden, haft både med och utan bild osv.
Jag antar att jag egentligen borde söka lite högre jobb med tanke på min utbildning, men där förväntas man ha specifik erfarenhet som jag inte har, fast jag har annan och liknade. För mer "juniora" jobb anses jag vara överkvalificerad så jag sitter liksom fast i en loop jag inte kommer ur.
Sen är det ju det här med att vara äldre och erfaren - jag vill faktiskt inte ha ett skitjobb på en skitarbetsplats! Jag är liksom förbi det. Jag vill ha en vettig lön (behöver inte vara astronomisk - vet att det andra tycker ä minimum känns som astronomiska summor), med sjysta villkor och trevlig arbetsmiljö.
Trots att jag väldigt bra massor så är jag (faktiskt) helt värdelös på att sälja in mig själv i skrift. Hur gör man? På tisdag är det arbetsförmedlingen som gäller - vill helst inte behöva hänga där i oändlighet. Har heller ingen större lust att typ doktorera då jag verkligen inte trivs med att skriva akademiskt hela tiden, på engelska.
(Har fått CV och brev granskat av facket).
 
Jag tippar att det är en bransch där konkurrensen är hård och mycket avgörs av erfarenhet, arbetsprover och kontakter. En färsk utbildning räcker nog inte.

Men om du jobbar med marknadsföring, nog borde du kunna sälja in dig själv?
 
Men om du jobbar med marknadsföring, nog borde du kunna sälja in dig själv?

Jag vet. Jag vet. Jag vet. Den logiska reaktionen :D
Jag har alltså jättesvårt med det här när det handlar om mig själv. Och jag är dessutom en usel säljare. Jag vantrivs ngt fruktansvärt med den rollen.

Jag har mer jobbat med bilder, formgivning, visuell komunikation, utvärdering... helheter... koncept? Och produktionsledning... Så ok, marknadsföring är väl kanske lite fel - dock har jag roddat runt den dagliga verksamheten på en marknadsavdelning.

Så det är kassan på ICA nästa då? ;)
 
(min browser bråkar)
Jag är kanske mer kreatör än marknadsförare, är ju lite svårt att rama in mig en enda roll då jag jobbat så länge. Och på något sätt känns det ju att den erfarenheten ändå borde betyda något? Om inte i den branchen jag jobbat i hela mitt yrkesverksamma liv så i ngt annan?
 
Vet att det är många trådar om jobbsökande nu... även jag har problem med detta. Jag har jobbat i 21 år (och förvisso varit föräldraledig, sjuk ngn gång, och tjänstledig på deltid/heltid för plugg under denna tid) inom media/design/marknadsföring/formgivning/originalare. Just nu sitter jag och skriver det sista på min magisteruppsats i Interaktiv mediadesign, förra året tog jag en kandidatexamen inom marknadsföring/kommunikationsvetenskap/grafisk design/produktionsledning. Så jag har "färsk" utbildning och lång erfarenhet - och jag blir inte ens kallad på intervju! Det som slog mig nyligen var att jag inte hört ett pip från ett jobb som jag som gjort för mig just produktionsledning/grafisk design inom bibliotek (senast jobbade jag på ett bokförlag). Uppenbarligen gör jag ngt totalfel - men tycker jag har testat ALLT, skriver om både CV och brev, testar olika utseenden, haft både med och utan bild osv.
Jag antar att jag egentligen borde söka lite högre jobb med tanke på min utbildning, men där förväntas man ha specifik erfarenhet som jag inte har, fast jag har annan och liknade. För mer "juniora" jobb anses jag vara överkvalificerad så jag sitter liksom fast i en loop jag inte kommer ur.
Sen är det ju det här med att vara äldre och erfaren - jag vill faktiskt inte ha ett skitjobb på en skitarbetsplats! Jag är liksom förbi det. Jag vill ha en vettig lön (behöver inte vara astronomisk - vet att det andra tycker ä minimum känns som astronomiska summor), med sjysta villkor och trevlig arbetsmiljö.
Trots att jag väldigt bra massor så är jag (faktiskt) helt värdelös på att sälja in mig själv i skrift. Hur gör man? På tisdag är det arbetsförmedlingen som gäller - vill helst inte behöva hänga där i oändlighet. Har heller ingen större lust att typ doktorera då jag verkligen inte trivs med att skriva akademiskt hela tiden, på engelska.
(Har fått CV och brev granskat av facket).

Sitter lite i samma båt trots ett antal år inom branchen. Söker jobb där exakt den kompetens och erfarenhet jag har eftersöks men kommer inte till intervju ens. Branchen är dessutom ganska smal i mitt fall (inte jättemånga som har efterfrågad kompetens). De vill väl kunna forma sina anställda och det är väl lättare med anställda som inte vet hur det bör vara på en arbetsplats. Vi som har erfarenheten verkar i deras ögon inte vara följsamma på samma sätt.

Personligen har jag ledsnat på att lägga ner en massa tid på ansökningar och kommer inte göra det något mer. Jag har egen firma inom branchen och kombinerar den med ett extrajobb inom ett helt annat område. Det får duga tills vidare känner jag nu.

Dock förstår jag din frustration fullt ut. Ett tips kan vara att du ringer upp och frågar lite om jobbet strax innan ansökningstiden har gått ut. Det kan räcka med att de känner igen ditt namn från telefonsamtalet bland ansökningarna för att de ska titta extra på din ansökan. Och så att du riktar de personliga breven till varje specifikt jobb förstås.
 
Om du är den ålder ditt nick indikerar så är du 42 det gör det automatiskt lite svårare (enligt min erfarenhet) men måste du ha jobb inom branschen?
Ett lärarjobb lär du inte ha några svårigheter att landa, estet skriker ju efter lärare, eller är det något som går bort direkt?
 
Om du är den ålder ditt nick indikerar så är du 42 det gör det automatiskt lite svårare (enligt min erfarenhet) men måste du ha jobb inom branschen?
Ett lärarjobb lär du inte ha några svårigheter att landa, estet skriker ju efter lärare, eller är det något som går bort direkt?

Ja jag blir 42 år i år. Det betyder att jag kommer att jobba minst 25 år till så det känns märkligt att inte längre vara relevant ;)

Nej, jag behöver inte jobba i "reklam-branchen" alls, men tycker det är svårt att veta var och vad jag ska söka - t.ex. så borde ett kommunikatörsjobb fungera bra - men de flesta som söker vill ha kommunikatörer vill egentligen ha en skribent/copywriter, det brukar vara med som krav att man ska ha erfarenhet som eller utbildning till journalist.
Hur menar du med lärarjobb? Som grundskole- och gymnasielärare behöver man ha lärarutbildning vilket jag inte har, ev. skulle jag kunna få jobb på något mediegymnasium antar jag - men även där börjar den typen av lärare behöva skaffa sig lärarkompetens (pluggade med ett gäng såna lärare nyligen på konstfack). Dessutom känner jag inte att det är något jag vill göra.
Jag skulle absolut kunna tänka mig att föreläsa på högskola/universitet, men man behöver väl ha en högre utbildning än en magisterexamen för det?

Får väl hoppas att arbetsförmedlingen kan hjälpa mig något alls på tisdag. Verkar numera tillhöra Arbetsförmedlingen Kultur Media.
 
21 års erfarenhet och högskoleutbildning du har ju allt som krävs för eget företag om du skulle vilja, kan du tänka dig starta eget?
Hur många jobb på detta område har du sökt? Hur länge?

Om du vill forska, doktorand? Kan du få lärartjänst på högskola/universitet.
 
21 års erfarenhet och högskoleutbildning du har ju allt som krävs för eget företag om du skulle vilja, kan du tänka dig starta eget?
Hur många jobb på detta område har du sökt? Hur länge?

Om du vill forska, doktorand? Kan du få lärartjänst på högskola/universitet.

Jag har haft eget företag tidigare med min ex-man... det fungerade inte bra, men jag har funderat på att frilansa nu när jag är tillbaka i Stockholm - dock känner jag att jag har för litet kontaktnät...
Hur många och hur länge? ;)
Tja, har ju sökt jobb från och till sen jag flyttade tillbaka 2010, hur många det blivit genom åren minns jag inte, fick faktiskt jobb ganska direkt, men ett som jag inte passade för så jag har ju pluggat under tiden med (och då sökt färre jobb eftersom plugg/barn/jobb helt enkelt tagit massa tid). När jag har jobbat heltid på jobbet jag vantrivdes på så har jag sökt allt som verkat intressant - upp till 5-10 jobb i veckan periodvis. Nu i vår har jag haft fullt upp först med ett magister-designprojekt och sen min magisteruppsats... så då har jag sållat riktigt hårt och bara sökt kanske 10 jobb totalt.
Som jag skrev i mitt ursprungsinlägg känner jag mig inte alls sugen på att doktorera och behöva skriva på akademisk engelska som sysselsättning, hade en liten tanke på det innan jag pluggade det här senaste året. Jag vet som sagt inte vad som krävs för att få en lärartjänst på högskola/universitet, men gissar på att man behöver ha disputerat för att få en fast tjänst? Möjligen kan jag väl få gästföreläsa, men har ingen aning om hur det går till...
 
Som jag skrev i mitt ursprungsinlägg känner jag mig inte alls sugen på att doktorera och behöva skriva på akademisk engelska som sysselsättning, hade en liten tanke på det innan jag pluggade det här senaste året. Jag vet som sagt inte vad som krävs för att få en lärartjänst på högskola/universitet, men gissar på att man behöver ha disputerat för att få en fast tjänst? Möjligen kan jag väl få gästföreläsa, men har ingen aning om hur det går till...
Du kan få forskartjänst, då får man ofta vara "lärare" samtidigt.
 
Du kan få forskartjänst, då får man ofta vara "lärare" samtidigt.
Vad menas med "forskartjänst"?
För forskning="prestera massa akademisk text med en en deadline" blir jag bara totalt stressad över och är därmed inte intresserad av - har ångest över min försenade magisteruppsats och det räcker
 
Vad menas med "forskartjänst"?
För forskning="prestera massa akademisk text med en en deadline" blir jag bara totalt stressad över och är därmed inte intresserad av - har ångest över min försenade magisteruppsats och det räcker
Ja alltså forska vidare för tex professor eller vad nu det nu blir efter magisterexamen..., du har ju ändå tagit magisterexamen så så mycket ånget kan du väl inte ha av att skriva? :)
Isf kan du ju höra med ditt tidigare universitet kanske? De vet mer om du nu skulle vara intresserad.
 
Ja alltså forska vidare för tex professor eller vad nu det nu blir efter magisterexamen..., du har ju ändå tagit magisterexamen så så mycket ånget kan du väl inte ha av att skriva? :)
Isf kan du ju höra med ditt tidigare universitet kanske? De vet mer om du nu skulle vara intresserad.

Ok, steget efter en magister/master är alltså att doktorera, det tänker jag som sagt inte göra.
Och jo - jag har haft ångest inför att skriva på akademisk engelska ett helt år - det var överkomligt i början, men den här terminen har varit riktigt jobbig med stigande avancerad nivå, speciellt med tidspress/prestationspress. Och nej, jag är inte helt klar med min examen, har kvar att skriva om delar av uppsatsen (som inte är en "uppsats" utan en vetenskaplig artikel) och så ska den godkännas. Så nej. Jag ser liksom ingen anledning alls att söka mig till ett område jag vet att jag kommer att må dåligt över och klara dåligt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp