Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

F

farm

r det bara jag som blir väldigt upprörd över artikeln om hur synd det är för personer med storlek 48 och uppåt, att det är så svårt för dem att hitta ridkläder?!
Visst ska alla kunna rida, hålla på med hästar om de så önskar, men...OM man nu är överviktig kanske man ska gå ner lite om man nu vill rida? jag ser tyvärr allt för ofta överviktiga ryttare som rider/tävlar och tycker synd om hästen! Alla har inte god balans å studsar på dessa stackars djur. Djurskydd????? Hur tänker folk??
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Hur tänker du egentligen! Diskriminering är vad det är! Bara för man är överviktigt betyder det inte att man inte får rida.

Hästar klarar ungefär 1/5 av sin vikt. Då kan man rida lite lättare och ett par dagar i veckan Ardennrar och shires kan väga upp till 1 ton. 1/5 = 200 kg. En person på 100-120kg är en lätt match för dom så det är verkligen inte djurplågeri!

Alla sitter inte och rider runt på taniga fullblod om du nu tror det!

/ fjordtokan som är trött på att vissa tror att hästar är gjorda av porslin
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Amen :bow::bow::bow:
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Om man är överviktig och har en häst med mycket ryggmuskler som man kan rida i rätt form så tycker inte jag att det spelar någon roll så länge inte personen är extremt överviktig.

Å andra sidan så mår man ju inte bra av att vara överviktig, om man då säger att man får rida så fort man gått ner till normalvikt så kan detta sporra personen till att vilja gå ner till en hälsosam vikt samtidigt som personen kommer få göra något den tycker är roligt. Men det beror ju som sagt på hur överviktig personen är och hur musklad/omusklad hästens rygg är samt hur duktig ryttaren är.
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Hur tänker du egentligen! Diskriminering är vad det är! Bara för man är överviktigt betyder det inte att man inte får rida.

Hästar klarar ungefär 1/5 av sin vikt. Då kan man rida lite lättare och ett par dagar i veckan Ardennrar och shires kan väga upp till 1 ton. 1/5 = 200 kg. En person på 100-120kg är en lätt match för dom så det är verkligen inte djurplågeri!

Alla sitter inte och rider runt på taniga fullblod om du nu tror det!

/ fjordtokan som är trött på att vissa tror att hästar är gjorda av porslin

Fast tänk om en person á 120 kg sitter snett då? Det blir en himla snedbelastning det. Djurplågeri är väl att ta i men det är knappast någon önskesituation för hästen.

/wt som är trött på att vissa tror att sunt förnuft är diskriminering och att folk vägrar ha någon som helst självinsikt.
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Jag blir snarare mer upprörd över dina fördomar än över artikeln i Ridsport.
Visste du att en van ryttare på 100 kilo, med kroppskontroll och balans är mycket skonsammare för hästen än en ovan 50-kilosryttare som kanske sitter snett över hästen, eller skumpar, eller ligger framlänges?

Immer
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Jag har aldrig sagt att det är nyttigt eller att man mår bäst av att väga så mkt! Men en stor karl kan väga så mkt trots ingen speciellt övervikt. Ska han inte får rida då?

whitetrash Blir samma sak för hästen om ryttaren väg tex. 30 kg och hästen 250 kg men då hade du inte skriat lika högt!
Det handlar om proportioner. Såklart man inte ska rida på en häst som inte orkar bära en!

Och såklart man ska vara i balans men även pinnsmala ryttare kan sitta jäkligt illa!
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

så tycker jag också. att vara överviktig är mkt ohälsosamt. och det är svårt att rida bra när man är väldigt tjock, eftersom man har så mkt fett på låren (det har jag hört flera överviktiga klaga över). så det är klart att det är bäst för båda häst och ryttare att gå ner istället för att köpa större kläder...

jag har jobbat i hästaffär och tycker inte det är nåt större problem. har lyckats hitta ridbyxor till personer som varit väldigt överviktiga. men man får inga märkesbyxor, utan det blir b2b, mh och liknande. tröjor och jackor brukar heller inte vara problem. ridstövlar funkar sällan utan att specbeställa, men det får jag som är lång o smal göra också så. man kan ha chaps och skor om man inte har råd med stövlar.

har inte läst ridsport men tror det är ett överdrivet problem.
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Exakt! :bow:

Som jag har sagt i de flesta trådar som handlat om ämnet; min 156cm höga och småsmäckra halvblodskorsning (fullblod samt ardenner) hade stundtals mycket ont i ryggen när han gick på ridskolan. Och då var det inte många kilon som satt på hans rygg. Sedan jag köpte honom för 3 år sedan har han inte haft ont i ryggen en enda gång! Trots att jag väger åtminstone dubbelt så mycket som hans tidigare ryttare.

sweet_knorven - "Å andra sidan så mår man ju inte bra av att vara överviktig" ??? Jag tror ärligt talat att jag som överviktig mår otroligt mycket bättre än de flesta "normalviktiga" eller "undernormalviktiga"... Otroligt dåligt sätt att dra alla överviktiga över en kam...
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

whitetrash Blir samma sak för hästen om ryttaren väg tex. 30 kg och hästen 250 kg men då hade du inte skriat lika högt!
Det handlar om proportioner. Såklart man inte ska rida på en häst som inte orkar bära en!

Och såklart man ska vara i balans men även pinnsmala ryttare kan sitta jäkligt illa!

möjligt, men det är öht inte samma ständiga debatt om att smala ryttare inte får rida - antar att det är därför.

jag blir mest irriterad över att många hela tiden anser att det är en självklarhet att man alltid ska få rida oavsett vilken fysik man har.
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Oavsett fysik?

Ska handikappade inte helelr få rida då?

För de kan kanske "skrämma" hästarna för att dei nte riktigt uppför sig, ser ut eller sitter som andra.
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Jag får känslan att sweet_knorven inte tänker på övervikt utan ren fetma. Skillnaden är stor däremellan... Själv tror jag faktiskt också att en människa kan må fullt lika bra överviktig som "normal"viktig. Grövre människor har ju för det mesta mer muskler också! Sen precis som ngn sa så är ju proportionen hos ekipaget viktigast! Jag tycker mer synd om en liten B-ponny som har en 170 cm ryttare än ett halvblod som har en "överviktig" på ryggen.

Jag vet btw en häst som går bäst med tyngre ryttare, gissar att dom har enklare för att sitta ihop honom.
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Självklart spelar inte vikten hela rollen! Man kan väga 60 kg och orsaka mer skada än en som väger 100 kg som sitter i balans!
Men varför finns opropertioneligt ekipage bara på ponny? Kan man aldrig vara för stor/tung för en häst? Det beror ju mycket på om man har bra balans eller ej. Så då kan man alltså väga bortåt 100 kg och rida på en C-ponny då, OK, då backar jag!
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Don efter person. Det är väl inte så svårt att förstå?
Väger man 150kg får man skaffa ardenner, shire eller liknande.
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

bära för tungt kan hästen göra-oavsett vikten på ryttaren-!

Jag drar större storlekar,mest pga att det sätter sig på mitten,och kan garantera dig att mina hästar tycker annorlunda än vad du gör.

Jag har rejäla,vältränade dressyrhästar,och under en period när jag var väldigt sjuk så blev de ridna av 45-55 kg ryttare.

Kan meddela att de önskade isg tillbaka sin fläskiga ryttare för hästarna gick i strejk!

De vägrad ebli tränsad eo sadlade,stå stilla eller gå fram o till slut s sprang de ifårn ryttaren i hagen...

rytatren snedsatt en av mina sadlar,en bomlös,och en av hästarna blev halt.

något som aldirg hänt under tiden jag ridit,oavsett fettstadium.

Det handlar om -vad-du gör med din vikt!
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

ungefär vad jag menade!
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Vad menar du då med det här:

...OM man nu är överviktig kanske man ska gå ner lite om man nu vill rida? jag ser tyvärr allt för ofta överviktiga ryttare som rider/tävlar och tycker synd om hästen! Alla har inte god balans å studsar på dessa stackars djur. Djurskydd????? Hur tänker folk??
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

möjligt, men det är öht inte samma ständiga debatt om att smala ryttare inte får rida - antar att det är därför.

jag blir mest irriterad över att många hela tiden anser att det är en självklarhet att man alltid ska få rida oavsett vilken fysik man har.

Men har man en häst som klarar av sin vikt så är det väl en självklarhet att få rida den?? Som med allt annat behöver man en "utrustning" som passar en själv!
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Men har man en häst som klarar av sin vikt så är det väl en självklarhet att få rida den?? Som med allt annat behöver man en "utrustning" som passar en själv!

Ser att Älgen redan har skrivit det jag menade... Don efter person...
 

Liknande trådar

D
Utrustning Hejsan. Nu tänkte jag skapa en tråd för oss med stor rumpa och breda lår så kallade ridlår eller vad man vill säga. Tråden är för oss...
Svar
5
· Visningar
3 341
Senast: Dressyrponny
·
K
Hästvård Läste en insändare idag i Stockholm City, där någon klagade på ett förslag/Krav angående hästskötseln på ridskolor. Kravet var från...
Svar
19
· Visningar
1 203
Senast: Kakao
·
C
Utrustning Jag har tänkt på det här med storlekar på ridkläder och annan ryttarutrustning! Varför finns det så få eller inga större storlekar...
Svar
13
· Visningar
1 613
Senast: .cissi.
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 583
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp