Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Jag anser att ridskolorna ska viktgränser efter vad för hästar de har. Och de flesta ridskolor har det tycker jag. Många har också en mer viktbärande häst som kan bära de tyngre. Så där anser jag inte att det finns problem heller.

Då är vi ju helt överrens i slutändan! :)
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

*KL*
Problemet tycker jag är att ridkläder är väldigt små i storlekarna. 42/44 i ridbyxor/tröjor/jackor/västar motsvarar inte 42/44 i vanliga kläder.
Man behöver ofta köpa en eller två storlekar större och det kan vara problem om man har 44 i vanliga fall.

Och bara för man har 44 så behöver man inte vara jättetung.

/Cats
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Jag förstår inte hur en artikel som handlar om att hitta kläder till strovuxna ryttare kan skapa en så stor debatt om hur mycket en individ får väga för att få rida?

Allt handlar ju egentligen bara om att det är svårt att hitta ridkläder om du har en kroppsbyggnad som inte ser ut som en typisk idealbild av framförallt kvinnor, eftersom det är övervägande kvinnokläder det handlar om. Om du är bred över axlarna och har stor byst är det till exempelt svårt att hitta jackor, kavajer, tröjor mm som sitter bra och är snygga i de vanliga ridklädesbutikerna, eftersom det finns få plagg i större storlekar och som inte heller är sydda för att kroppsformen är så konstruerad. Och allt som personen i artikeln vill göra är att göra det enklare att hitta ridkläder för dem som vill ha snygga kläder även fall de inte är skapade med de proportioner modet är utformat för just nu.

Varför ska det överhuvudtaget bli en diskussion om huruvida det är lämpligt att rida om man är överviktig??? Jag begriper inte det....:confused:
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Inte jag heller egentligen. Men det gick genom ridklädesstorlekarna till ridskolor och deras ev viktgränser till hur mkt en häst kan bära till vad en ryttare "får" väga.

Håller med om att storlekarna är små.. Jag har minst en storlek större än mina vanliga kläder. Vilket är konstigt... Fast importerade kläder är ju gjorda i andra länder - andra storlekar? Jag som liten kan också ha svårt att hitta kläder som passar, de är för bylsiga, eller för långa armar/ben, mina bröst fyller inte ut vissa modeller av tröjor och typ alla säkerhetsvästar sitter "fel" vilken storlek jag än väljer... Fast att problemet ska sitta i att man har en för stor storlek och kläder inte ens finns är inte okej. De borde finnas kläder åt alla! (grova och korta, grova och långa, spinkiga och korta, spinkiga och långa)
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Där håller jag verkligen med dig! Har höfter som jag vet inte vad vilket resulterar i att de blir supertrånga över höft och rumpa och glappar i midjan...jobbigt
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

hejsan jag vet inte hur gammal den här är men ja lär faktiskt ta och svara...!
jag är en överviktig person som äger en islandshäst på 145cm grov som en kallblodstravare jag är 177 lång o är tresiffrig..

jag slutade rida min häst för ett år sedan för jag ansåg att ja vill inte slita ut honom hans leder m.m (jag har skjutit i höjden i vikt sen dess)

men ja anser att alla får rida.. sen bör man använda sitt sunda förnufft om man är jätte "stor" jag menar.. en häst orkar med en tresiffrig människa, men sen om den orkar i längden flera dar i rad har ja svårt att tro.. de beror helt på ryttare och vad det är för häst..

men jag nu då.. jag håller på att ska köra in min häst.. för han orkar juh dra mer än bära, och dessutom får jag motion när vi tömkör:rofl:

till hösten ska ja operera mig gastric by pass för att ja ska kunna rida min lilla polle de här året iaf..
men det är han de..

nog skulle jag kunna rida en shire på 180 stor o grov 3-4 dagar i veckan de tror ja den med lätthet klarar :)
men min lilla isis får helt enklet nöjja sig med mina medryttare :D

kramar på alla stora och små :)
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Självklart spelar inte vikten hela rollen! Man kan väga 60 kg och orsaka mer skada än en som väger 100 kg som sitter i balans!
Men varför finns opropertioneligt ekipage bara på ponny? Kan man aldrig vara för stor/tung för en häst? Det beror ju mycket på om man har bra balans eller ej.

Det där funderar jag på varje gång den här debatten kommer upp. När det gäller ponnyer verkar de flesta anse det helt självklart att det måste finnas en viktgräns, ingen skulle väl tycka det var ok att sätta upp en 60-kilosryttare på en liten welsh mountain tex.
Varför skulle det då vara så konstigt med viktgränser även för stora hästar?
Många nämner tex nordsvensk, tinker och ardenner som exempel på viktbärande hästar, men dessa är från början inte alls framavlade för ridning, utan körning. HAR de verkligen så mycket starkare ryggar än ridraser som tex halvblod och arab?

Fjordtokan, dina uppgifter om att alla hästar kan bära 1/5 av sin egen vikt, finns det någon riktig forskning på det eller är det bara en uppskattning någon gjort och som sedan lever kvar och används som 'fakta'?

Observera att jag inte fördömer, jag ställer frågor.
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Jag har en tinker, ca 150 cm cob, och jag är själv är 170 cm o väger endel. Har även en normalviktig medryttare, och nog bär han oss lika bra men tror iaf att det är lättare m henne men för den delen är inte det sagt att han har det svårt med mig.

Vet att dessa frågeställningar finns och bad två olika vet att kolla in hästen min o en utb equiterapeut- enl dem är inte min vikt ett problem. Fine.

Däremot vill jag själv gå ner i vikt för hälsans skull samt att kunna orka rida tuffare pass, hitta kläder som passar bättre. Använder säkerhetsväst och har DD kupa, fatta vilken "hulk" effekt det får för ridtröjan. :rofl:
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Vet inte om det är knapplån eller ej egentligen...

1/5 är ganska normalt att räkna på men har man en häst med vek rygg el liknande så får man ju dra bort för det. Normalbyggda hästar i nirmalstatus på hull och muskler med passande utrustning kanske man kan påstå?

Jag är tjock, jag väger som en stadig karl skulle jag tro, inte tresiffrigt. Jag rider travare. Och jag skulle helt ärligt kunna med att slänga upp över 100 kilo på min travare - balanserad ryttare. Han är välbyggd och välmusklad, han bär det med lätthet. INGEN som sett mig rida min häst har ens antytt att han skulle ha problem att bära mig - snarare tvärtom, jag känner mig som en vante mellan varven...

Om folk kunde ge fan i att rida hästar som är tokigt byggda med veka ryggar, om folk kunde ha balans och använda vettig utrustning så skulle mycket av denna diskussion försvinna.
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Jag är tjock, jag väger som en stadig karl skulle jag tro, inte tresiffrigt. Jag rider travare. Och jag skulle helt ärligt kunna med att slänga upp över 100 kilo på min travare - balanserad ryttare. Han är välbyggd och välmusklad, han bär det med lätthet. INGEN som sett mig rida min häst har ens antytt att han skulle ha problem att bära mig - snarare tvärtom, jag känner mig som en vante mellan varven...

Stämmer nog - att döma av de ridbilder man sett här på er ser det inte ut att vara några problem för din häst :bow:

Om folk kunde ge fan i att rida hästar som är tokigt byggda med veka ryggar, om folk kunde ha balans och använda vettig utrustning så skulle mycket av denna diskussion försvinna.

Det tror jag också.
Just ridtravare är ju tyvärr väldigt utsatta för dessa problem...dels är de ofta inte så viktbärande byggda rent exteriört, dels har de alltför ofta okunniga ryttare som inte rider dem i vettig form, inte har passande utrustning etc. Illa nog med en lätt/normalviktig ryttare, ännu värre med en tung :crazy:
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Tack för det!

Och jag håller med dig. Jag trivs med vbl-travare men jag är väldigt kinkig när jag väljer. Bara för att jag gillar travare innebär inte det att jag anser att alla är vettigha att rida på. Fast å andra sidan anser jag inte att alla halvblod är vettiga ridhästar heller, eller fullblod, eller....
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Att säga att man ska låta bli att rida hästar med klena ryggar är modigt gjort, med tanke på hur stor andel av hästar (och människor!) som har problem på ett eller annat sätt med ryggen - litet som stort, och med tanke på att alla hästar måste stärkas någon gång för att kunna bli tåliga! :p

Sen får man ju också se till att du är duktig på att träna dina hästar till bärighet - gemene man tränar nog inte så mycket samling som man tror/skulle vilja? Sånt får man ta med i beräkning!

Kanske sitter det snarare i att vi är för dåliga på att hålla efter våra hästar friskvårdsmässigt och att skola dom till att verkligen bli bäriga (tanken kan ju vara god, men kunskapen verkar helt enkelt för liten överlag), att vi inte skulle ha samma debatt då om vikten på ryttarna.
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Jag tror helt klart att du har rätt i att det slarvas i friskvården av hästarna, liksom att det fortfarande är väldigt vanligt med att man kompromissar med utrustningen. "den är ju bara lite för trång, bettet passar nästan, sadeln är ju bara lite sned" osv.

Modigt och modigt om klena ryggar, men jag kan ju omformulera mig lite. Om man har/väljer en häst med klen rygg/ofördelaktig exteriör så måste man vara beredd på att det kan kosta (ännu) mer i jakten på den perfekta sadeln, massör, tillskott, back on track eller vad just denna individen kräver för att fungera riktigt bra. Man kanske inte ska välja en sådan häst om man vill ha en okomplicerad skogsmulle och är helt ointresserad av dressyr.
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Om man har/väljer en häst med klen rygg/ofördelaktig exteriör så måste man vara beredd på att det kan kosta (ännu) mer

Absolut.
Dessutom kan jag ju tycka att man borde låta bli helt att välja en sådan häst om man väger mycket - ÄVEN om man är duktig, kan rida hästen rätt etc. Det finns ju ändå rätt gott om korrekt byggda, viktbärande hästar att välja på.

(För att nu slippa höra att jag diskriminerar överviktiga är det väl bäst jag tillägger att detta gäller oavsett om man är en kraftigt överviktig kvinna på 160 eller en normalviktig man på 195)
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Helt ärligt tror jag dressyr sliter mer på hästen än rena skogsmullar - beroende på intensitet i skogsmullandet såklart, lågintensiv träning utan att misslyckat försöka positionera hästen och på så vis slita mer på framdelen = mindre slitage på hästen.
Men som sagt, jag tror inte vikten på ryttarna är något stort problem i sig- med tanke på hur poppis det börjar bli att avla fram stora hästar nuförtiden! :angel:
Hästar går sönder ändå. Alldeles för ofta.

Jag skulle inte räkna med att gemene man som köper häst ska ha kunskaper nog att se om en häst har problem med SI-leden, någon låsning, osv. För sånt syns bevisligen inte om man inte har tränat ögat till att "se". Större saker som taskig exteriör t ex - ja, men inte de mindre saker som ändå påverkar bärighet och hållbarhet.
 

Liknande trådar

D
Utrustning Hejsan. Nu tänkte jag skapa en tråd för oss med stor rumpa och breda lår så kallade ridlår eller vad man vill säga. Tråden är för oss...
Svar
5
· Visningar
3 341
Senast: Dressyrponny
·
K
Hästvård Läste en insändare idag i Stockholm City, där någon klagade på ett förslag/Krav angående hästskötseln på ridskolor. Kravet var från...
Svar
19
· Visningar
1 203
Senast: Kakao
·
C
Utrustning Jag har tänkt på det här med storlekar på ridkläder och annan ryttarutrustning! Varför finns det så få eller inga större storlekar...
Svar
13
· Visningar
1 613
Senast: .cissi.
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 581
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp