Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Där håller jag helt med dig! Man skulle kunna planera hästens lektionsdag utifrån vikten på ryttarna, men där skulle det också bli diskriminerande... Att de skulle sitta och planera så att ingen häst ska behöva ha en ryttare på 85+ mer än en lektion/dag....

Men som du sa... gränsen måste gå någonstans. Det kommer alltid att finns människor precis på "fel" sida..
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

*kl* Men ändå inte...

Vi hade 85kg som viktgräns på ridskolan men då hade vi bara ponnyer...!

På de två år jag jobbade där (varav 1.5 var hästarna helt på mitt ansvar, inkl lektionsplanering) så hade jag INGA halta ponnyer.

Och jag är petig.

Det är verkligen vikthysteri överallt.

Hur många vuxna "normala" män väger under 80kg om de har lite muskler på kroppen?
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Men på ridskolorna handlar det till stor del om personer som INTE kan rida. Eller kanske inte kan rida så bra... än iaf... (Det finns såklart riktigt duktiga ryttare på ridkolor också) Och vars man än sätter gränsen så kommer det alltid att finnas folk precis på andra sidan.

Drar en parallell som är ganska dålig fast jag hoppas ni alla förstår hur jag menar. Låt säga att du kör på en lantväg som har 90km/h som hastighetsbegränsning. Om du kör 94 km/h på den så gör det ingenting, du kan inte åka fast för det. Kör du 95km/h blir det saftiga böter. Skillnaden är 1 km/h. Men egentligen får man ju bara köra 90?! Varför inte bli bötfälld redan på 91? Jo, för att det finns gråzoner! Och det är precis en sådan gråzon som diskussionerna har börjat handla om här. Vars går gränsen egentligen? Kan man överhuvudtaget sätta en gräns på sådant här. Jag tycker det, då dessa lektionshästar går ca 3 pass om dagen så är det rimligt. Det är levande djur och dom kan skada sig och få ont. Ridskolorna vill ha friska hästar som kan jobba så mycket som möjligt och fortfarande må bra, och därmed kommer sådana här gränser... Sedan vars dom sätter gränsen är ju upp till ridskolan. Det finns ju faktiskt ridskolor som inte heller har någon gräns! Alla här verkar vara så negativt inställda, vi vill väl alla hästarnas bästa?!
 
Senast ändrad:
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Wow, vilken hetsig debatt!

Jag var på isis-tävling en gång o förvånades över vissa kroppshyddor. Visst ska isisar var viktbärande för sin vikt, och jag brukar väl mer undra än dömma hur vissa får ihop det. Personligen skulle jag väl vilja placera vissa människor på större hästar, för att vara på den säkra sidan. För det är inget som säger att man är balanserad för att man är stor, har tyvärr sett kraftiga ryttare i stor obalans. Såg det inte med ögat, men lite för övertydligt på foto. Då förstod jag varför hästen ibland var "bråkig" under den ryttaren.:o
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Om jag var väldigt överviktig hade jag inte suttit mig på en häst förräns jag vägde mer normalt. Hästen är inte byggd för att bära någon vikt alls på sin rygg. Självklart är det jobbigt för överviktiga att rida och dessutom slår dem sig värre när dem väl ramlar av, vilket inte är så svårt att förstå. Don efter person helt klart. Sen vet jag inte alls hur lätt det är att hitta ridkläder. Men om man är såpass överviktig att man inte kan hitta ridkläder i sin storlek kanske man bör ta sig en funderare på sin livsstil.
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Det är pga sådana som du som jag inte tävlar min häst...:cry:

Jag rider och tränar lika flitigt som vilken tävlingsryttare som helst!
Vi har äntligen fått LA att sitta ordentligt, jag får ofta beröm av min tränare för min fina sits och min följsamhet, men vågar inte ut och tävla..jag vill inte bli bedömd av personer som du :mad:

varför skulle du bli bedömd?
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Jag har jobbat som stallchef på diverse ridskolor.
Ite är det bara för hästarnas skull viktgränserna sätts och lämpliga hästar köps in inte.

Det enda som skiljer sig är inköpspriset på hästen.

Annars är en "bra" häst precis lika lätt om inte lätare att underhålla vad det gäller muskler.

Där ligger ett stort problem hos många ridskolor. Dåligt musklade eller fel musklade lektionshästar/ponnyer.

Det är personalens sak att ase till att det fodras och rids till rätt.
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Vikt diskussin igen, jag har en övervikt på 45-50 ks övervikt, jag har ridit hela mitt liv, tills för några år sedan så tog jag min körlicens. Har ett varmblod på 160 cm och han är kraftig som bara den, men jag skulle aldrig få för mig att rida honom, pågrund av min övervikt. Och alla förstå sig påare om övervikt ska veta att det är inte alltid så lätt att gå ner i vikt. Är själv överviktig pågrund av mediciner.
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

*knapplån*

Har inte riktigt vågat fråga i tidigare trådar men nu tar jag mod till mig.

Jag har en ganska grov arabkorsning 75% arab, 25% varmblod, hon är ca 1,55 och väger väl drygt 450 kg. Jag själv är 1,70 och väger mellan 78-80 kg. Innan har jag aldrig bekymrat mig så mycket om detta men jag har läst en del trådar nu så blir lite nervös. Är jag på tok för tung för min häst? Vi tränar distans tillsammans och western för musklerna och smidighetens skull.

Det beror helt på ekipaget. Kanske framförallt hur välbalanserad själva ridningen är och om hästen känner sig tillräckligt bekväm för att ändå kunna trampa under sig och bära upp ryttaren (känns extra viktigt om det börjar bli på gränsen till för tungt, samtidigt är det då hästen kan känna sig lite för "låst" så det blir svårare att komma till det stadiet).

Det här kommer låta dumt, men om du tränar western + distans så låter det inte helt optimalt. (Observera att jag bara skriver mina teorier utefter vad du skrivit, det är bara du som vet hur det *egentligen* ligger till!). Både araber och varmblod kan ha lite för rakt kors (iofs är motsatsen också vanlig hos vbl), vilket gör att hästarna kan behöva gå ännu mer samlat för att faktiskt komma loss i bogarna.
I western *ska* ju formen vara ganska låg, - samlad, men inte i någon högre grad, framdelen kommer inte upp så mycket. Frågan är då om man kommer åt hästen tillräckligt för att inte slita för mycket fram.

Jag har ett varmblod på ca 157-158cm, ganska normal i kroppsbyggnaden- dvs inte så extremt spinkig som vissa varmblod kan vara, men inte heller särskilt grov. Vikt mellan 450-500kg, vet inte exakt. På den hästen så märks det mycket tydligt vad han tycker att han "klarar av" och vad som känns tungt i viktväg. Och det är bannemig redan strax över 60 kg det börjar se lite tungt ut, över 70kg ser han ut att knappt kunna gå och får extrema passtendenser (ren pass stundvis), spänner sig, kan bli stjärnkikare även om han normalt sett söker sig fint framåt/nedåt osv.

Ett tips för att antingen sabba för dig själv och bli tvungen att sälja hästen, eller kunna fortsätta rida med gott samvete;
Be någon filma dig när du rider ett pass. Helst ett pass där du jobbar med hästen (t ex vid westernridningen), dvs inte rakt fram i ren konditionsträning. Därefter lejer du en ryttare med ungefär samma ridkunskaper som dig (inte så noga egentligen, tänkte mest att resultatet blir mer rättvisande) som väger runt 50kg och filmar det. Sen kan du i lugn och ro sitta och analysera hästens uttryck och sättet att röra sig. Är det bara marginella skillander så skulle jag absolut inte ha dåligt samvete. Märker man tydlig skillnad i harmonin eller sättet hästen rör sig så kan man börja fundera.

Ber om ursäkt om jag skrämt upp dig nu, får försvara med att du ville ha synpunkter! ;) :angel:
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

*KL*

Det är sällan debatt om att män som väger 90 - 95 kg UTAN att vara överviktiga inte ska få lära sig rida.

Däremot en överviktig kvinna som väger 90 - 95 kg, hon ska banta först, annars är det synd om hästen.

Inskränkta fördomar är vad det är!

Dessutom om man ska ta med hälsoaspekten så om de överviktiga får rida så motionerar de, och går förhoppningsvis ner i vikt.

Låt alla få rida, men matcha häst och ryttare helt enkelt.
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

*KL*

Det är sällan debatt om att män som väger 90 - 95 kg UTAN att vara överviktiga inte ska få lära sig rida.

Däremot en överviktig kvinna som väger 90 - 95 kg, hon ska banta först, annars är det synd om hästen.

Inskränkta fördomar är vad det är!

Dessutom om man ska ta med hälsoaspekten så om de överviktiga får rida så motionerar de, och går förhoppningsvis ner i vikt.

Låt alla få rida, men matcha häst och ryttare helt enkelt.

:bow::bow::bow::bow:
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Jag är jätteglad för att de ska ha större storlekar....
Jag har ett fjordsto på 160 som mer än väl bär upp mina överflödiga kilon:D:D

Så för min del som är en glad 46 - 48 är jag glad och för de större är jag ännu gladare!!!!!:bump:

ALLA SKA KUNNA VARA MED HÄSTAR!!!!!!

:)
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Och nu åter till ämnet ridkläder...(har tyvärr inte läst artikeln)
Tyvärr verkar det vara klädtillverkarna för ridkläder har följt samma trend som de andra tillverkarna för vanliga kläder. Storlekarna är inte som de var förut, till för några år sedan kunde jag lätt hitta vardagskläder som satt bra, hade alltid samma storlek.
Men nu är det som så att helt plötsligt var jag tvungen att köpa kläder som är 2-3 storlekar större!!! Ändå passar mina gamla kläder mig fortfarande. konstigt va?!?
Detsamma gäller även ridkläder, storlekarna verkar liksom ha krympt, inte mina gamla kläder utan storlekarna i butikerna.
Därför har jag nu svårt att hitta ridkläder eftersom jag behöver strl 48 (fd 46 för att sitta lagom) och de flesta jag hittar går bara upp till 46.
Så vad göra?
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Det gällde ju naturligtvis inte shettisarna...

Vi hade en ganska stor mix av "spetor" och lite mer viktbärande som connemara, new forest och en korsning kallblod/fjording.

Noggrann uppvärmning, nedvarvning, många varvbyten och INGET slit i hästarna. Några av ponnyerna tränade 90-120cm varje vecka.
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

nä ut o tävla, skit i vad folk tycker... om tränaren tycker du kan rida så gör vel domaren det också. och det är faktisk det som räknas, inte vad läktarryttarna tycker....

Men TS är väl domare :confused:

Immer
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Sen är feta personer oftast ohälsosamma men det finns ju smala som är ohälsosamma också.

Vad är ohälsosamt i följande?

Kvinna, 52 år, har ridit i snart 40 år. Väger omkring 40 kg för mycket.
Daglig motion: 40 minuters rask skogspromenad med hund, därefter stalljobb (3 hästar). Senare under dagen ytterligare två 20-minuters hundrundor. Bor på egen gård, och eldar med ved vilket innebär en del arbete.
Mat en vanlig dag:
Frukost: 2 dl lättyoghurt med VV frukostflingor, en grov smörgås med mager ost. Kaffe utan socker.
Lunch: omelett på ett ägg, tre skivor rökt skinka, grönsallad.
Middag: En fläskkotlett, stekt potatis, sås gjord på steksky, grönsallad.
Mellanmål under dagen: frukt som banan och apelsin.
Kvinnan går trots denna sunda diet inte ner i vikt. Hon har problem med ämnesomsättningen och har ätit Levaxin i tio år utan att lyckas hitta rätt dos.
Hon äter aldrig pizza, hamburgare eller annan snabbmat, har alltid en sund matlåda med till arbetet. Röker inte. Pga av heltidsarbete + 3 hästar hinner hon inte med någon mer motion än vad som tidigare nämnts.

Med denna berättelse vill jag bara be dig - och andra kritiska - att inte vara så generaliserande över överviktiga ryttare.
F ö tycker jag att det verkar som om de som har mest synpunkter på detta är väldigt unga :cool:

Immer
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

isf tycker jag det är ännu konstigare att inte ville tävla för att man är överviktig? :confused:
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Vadå konstigt?

TS är domare och tycker inte att överviktiga ska rida, och den du svarade vill inte tävla när det finns sådana domare. Glasklart.

Immer
 

Liknande trådar

D
Utrustning Hejsan. Nu tänkte jag skapa en tråd för oss med stor rumpa och breda lår så kallade ridlår eller vad man vill säga. Tråden är för oss...
Svar
5
· Visningar
3 341
Senast: Dressyrponny
·
K
Hästvård Läste en insändare idag i Stockholm City, där någon klagade på ett förslag/Krav angående hästskötseln på ridskolor. Kravet var från...
Svar
19
· Visningar
1 203
Senast: Kakao
·
C
Utrustning Jag har tänkt på det här med storlekar på ridkläder och annan ryttarutrustning! Varför finns det så få eller inga större storlekar...
Svar
13
· Visningar
1 613
Senast: .cissi.
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 583
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp