Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Jag har inte skrivit ett ord om ridskolor. Där finns det oftast inte hästar anpassade för större ryttare tyvärr. Man kan väl ha egen häst också!
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Nä, det var inget hälsosamt där överhuvudtaget.

Ja, jag är ung och har ingen i min närhet som har problem med vikten så för mig är det lite svårt att sätta mig in i hur svårt det faktiskt kan vara för en del. Personer som inte går ner i vikt vad de än gör, som i ditt exempel.

Fast samtidigt kan jag inte låta bli att tänka att det ju faktiskt inte är en rättighet att rida.

Å andra sidan, hur många hästar är det inte som skadas för att ryttarna inte kan rida? För att ryttarna tror att hästen går i rätt form så fort den kröker på nacken men i själva verket släntrar hästen runt på bogarna och sliter på sina framben. Och hur ska man sålla bort alla "sådana" ryttare?
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Måste man sålla bort ryttare? I sånna fall kan ingen ens börja rida eftersom man inte har kunskapen/fysiska förmågan till det.

Ska man läsa teori och stabiliseringövningar i 1-2 år innan man ens får börja fundera på att rida hästen?
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Hur tänker du egentligen! Diskriminering är vad det är! Bara för man är överviktigt betyder det inte att man inte får rida.

Hästar klarar ungefär 1/5 av sin vikt. Då kan man rida lite lättare och ett par dagar i veckan Ardennrar och shires kan väga upp till 1 ton. 1/5 = 200 kg. En person på 100-120kg är en lätt match för dom så det är verkligen inte djurplågeri!

Alla sitter inte och rider runt på taniga fullblod om du nu tror det!

/ fjordtokan som är trött på att vissa tror att hästar är gjorda av porslin

Halleluja till dej!!:bow::bow::bow:
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Jag förstår i huvudsak ditt resoneman men inte riktigt varför western och distans skulle vara en dålig kombination:crazy:. I distans tränar jag hållbarheten och konditionen i skogen exempelvis backträning och skogsstigar, rida långa sträckor lågintensivt. Western har jag som grund för att lösgöra hästen och tycker att det är en filosofi som mer passar mig. Givetvis ska hästen inte gå på framdelen i westernridning, hästen ska bära sig själv och arbeta i korrekt form men man når det på lite olika sätt.

Jo jag har en liten medryttare som rider henne också och då har jag möjlighet att se hur hästen beter sig...ser ingen märkbar skillnad men mitt öga är väl inte allt för tränat heller. Jättebra att du kommer med konstruktiv kritik, det är så man kan tänka i nya banor:bow:
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Då ber jag om ursäkt. Själv syftade jag på ridskolor och varför de har/inte har en viktgräns. Det va de gränserna jag menade. Att om de sätter en gräns så finns det alltid folk som blir ledsna.
Jag blev ledsen när jag inte fick åka karusell när jag va under 160cm lång. Då var det för min säkerhets skull. Viktgränsen hos vissa ridskolor är satta för hästarnas säkerhets skull. Och det är ju den föreningens hästar, de får göra som de vill med gränser eller inte. Själv får ju jag som ägare välja om en överviktig får rida/köpa min häst. Dock har inte jag personligen ngt emot att överviktiga rider, men det har jag aldrig heller sagt. Diskriminering är fel, men samtidigt håller jag med knorven att det faktiskt inte är en rättighet att rida. Alla kan inte dansa balett eller spela hockey heller, man ska vara (eller bli såklart) byggd för det man gör. Dock finns ju hästar i olika storlekar och som många sagt. Don efter person!
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Jag saknar lite bredare kläder till växande barn som sitter en dag i veckan på ridskolans hästar, har en dotter som väger 40 kg 11 år och rund runt magen och har väldigt svårt att hitta byxor som sitter bra på henne,går att få ihop runt magen och inte har damstorlek och 10cm för långa ben och hon är defenetift inget problem alls för ridskolans c o d-ponnyar på grund av vikt, Vi föräldrar pratar en del om ridkläder till lite mulliga tjejer för det är ganska många som visstas på ridskolan som är av det rundare slaget.
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Klädföretagen tillverkar kläder i de storlekar de tror är mest lönsamma. Antingen så finns det väldigt få som är så stora att de inte kommer i något i storlekstabellen, eller så räknas den gruppen inte som tillräckligt köpkraftiga. Either way så håller jag med om att det inte är nåt att bli upprörd över. Det handlar inte om diskriminering eller elakheter, utan om profit. Punkt.
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

*KL*

Det är sällan debatt om att män som väger 90 - 95 kg UTAN att vara överviktiga inte ska få lära sig rida.

Däremot en överviktig kvinna som väger 90 - 95 kg, hon ska banta först, annars är det synd om hästen.

Inskränkta fördomar är vad det är!

Dessutom om man ska ta med hälsoaspekten så om de överviktiga får rida så motionerar de, och går förhoppningsvis ner i vikt.

Låt alla få rida, men matcha häst och ryttare helt enkelt.
Jag en person med klassiska ideal, som tycker ridning är en klassisk sport. Ryttare ser trevligast ut när de är slanka och vältränade, enligt mig.. Precis som jag tycker att det är trevligt när folk är välklädda och har välvårdade hästar, när stallgången är sopad och allt är helt och rent och på sin plats. Är det verkligen diskriminering att tycka att sådant hör ihop med ridningen som sport? Känner flertalet duktiga, överviktiga ryttare, och har inget emot det på det viset. Men rent principiellt...
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Klart att alla ska få rida !
Sedan får man ju rannsaka sig själv .. jag väger runt 80 kg och har liksom gjort klart för mig själv att jag inte kan rida ponny längre (föurom de två grövsta på ridskolan) utan har gått upp på stor häst . Men jag har ridit en övervuxen ponny (ca 155 cm) och det funkade superbra . Min sköthäst på 145 (cob/connemara korsning skulle jag gissa på) får (fick) jag också rida (nu är han dock gammal så han går mest med lätta ryttare) . sedan är det precis som vissa redan sagt , att om en ngt tyngre ryttare kan rida en häst så att den går i full balans och så , då är det inga problem ! det är värre att en "normalviktig" ryttare rider och skumpar runt .
Överviktiga rider inte sämre än andra . Jag som överviktig kan kanske känna att jag lättare blir trött och så fortare men det har ju med kondis att göra . Tänk er de vuxna männen som rider (t ex john whitaker) , väger säkert 90 kg MUSKLER och har relativt smäckra hästar och hoppar svåra klasser . funkar fint .
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Sedan kan jag också lägga till att det inte bara "är att banta" om man är överviktig . Det är som att säga till en anorektiker att "det är väl bara att du börjar äta!" .

Till Graendal ; Förstår inte riktigt hur du resonerar . Vadå , ska hästsport bli en skönhetstävling ? Ska man inte "tillåta" ryttare som inte är smala och slanka ? "Klassiska ideal" , det är kanske sådana man behöver få bort från ridsportem ? Jag tycker iaf att det ser , "trevligast" , ut när häst&ryttare blir ett och går helt i balans . och då spelar det ingen roll om det är värdlens vackraste eller värdlens tjockaste som sitter på .
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Nu förstår jag dig inte alls,"ser trevligast ut när man är smal och slank på hästryggen". Vad spelar det för roll vad som ser trevligast ut? Jag tror inte att ryttaren bli sämre om man rider runt i blåställ och kängor...lite konstigt resonemang. Viktigast är väl att häst och ryttare mår bra...
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Nu förstår jag dig inte alls,"ser trevligast ut när man är smal och slank på hästryggen". Vad spelar det för roll vad som ser trevligast ut? Jag tror inte att ryttaren bli sämre om man rider runt i blåställ och kängor...lite konstigt resonemang. Viktigast är väl att häst och ryttare mår bra...
Ja, klart det är viktigast.

Men många tar det på enormt allvar att stallgången ska vara välsopad. Trots att det inte gör ett smack, egentligen, att det ligger lite hö där eller liknande. Bara det att det ser trevligare ut när den är prickfri och välsopad. Samma sak tycker jag gäller för ett ekipage, det spelar egentligen ingen roll hur de ser ut rent ytligt, men jag föredrar en slank och vältränad ryttare, eftersom det ger ett trevligare intryck. Men som sagt, jag har klassiska eller kanske gammaldags ideal, gillar den välpolerade ytan som militären och dressyreliten har på sina hästar osv.
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Ja, klart det är viktigast.

Men många tar det på enormt allvar att stallgången ska vara välsopad. Trots att det inte gör ett smack, egentligen, att det ligger lite hö där eller liknande. Bara det att det ser trevligare ut när den är prickfri och välsopad. Samma sak tycker jag gäller för ett ekipage, det spelar egentligen ingen roll hur de ser ut rent ytligt, men jag föredrar en slank och vältränad ryttare, eftersom det ger ett trevligare intryck. Men som sagt, jag har klassiska eller kanske gammaldags ideal, gillar den välpolerade ytan som militären och dressyreliten har på sina hästar osv.

Javisst, så kan man ju se på saken om man vill. Tänker mest allmänt på att ridningen inte sitter i utseendet:). Vad tycker du då om vi distansryttare med färgglad utrustning och sportiga utstyrslar...vik hädan satan eller;) Nej skämt åsido, givetvis får man tycka som man vill...
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Javisst, så kan man ju se på saken om man vill. Tänker mest allmänt på att ridningen inte sitter i utseendet:). Vad tycker du då om vi distansryttare med färgglad utrustning och sportiga utstyrslar...vik hädan satan eller;) Nej skämt åsido, givetvis får man tycka som man vill...
Ja, det låter lite läskigt, måste jag säga.. ;)
Och ja som du sa, självklart ska man se ut som man har lust med. :) Tycker att många ska vara lite försiktigare innan de slänger ur sig "diskriminering!". Man måste ju inte älska överskottsfett, även om det verkar vara mest PK här.
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Ryttare ser trevligast ut när de är slanka och vältränade, enligt mig.. Precis som jag tycker att det är trevligt när folk är välklädda och har välvårdade hästar, när stallgången är sopad och allt är helt och rent och på sin plats.


Så jag, som är överviktig men välklädd, hör inte hemma inom ridsporten trots att mina hästar är välvårdade, bor bra, får bra foder, stallgången är sopad och det är ordning i både sadelkammare och stall?

Immer
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Och ja som du sa, självklart ska man se ut som man har lust med. :) Tycker att många ska vara lite försiktigare innan de slänger ur sig "diskriminering!". Man måste ju inte älska överskottsfett, även om det verkar vara mest PK här.

Vet du en sak, jag hade mer än gärna varit smal. Jag önskar att jag kunnat gå ner i vikt. Men det kan jag inte, trots att jag lever sunt och rör mig mycket. Allt är inte så enkelt som vissa tycks tro.

Därför har jag valt att göra det bästa av situationen, inte så att jag direkt älskar mitt överflödsfett men jag vägrar åtminstone låta fettet förstöra mitt liv.

Immer
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

*knapplån*

Har inte läst hela tråden, men jag som är tjock och dessutom oftast ruder i gamla jeans borde kanske skämmas? Har mycket välmående hästar med bra, bälpassande utrustning. Hästarna är välmusklade och har inga som helst problem med att bära mig - det borde min tränare ha påpekat i så fall...
Ska jag ställa av hästarna eller låta smalisar rida dem tills jag har bantat ner mig till idealvikt? Skulle helt ärligt inte tro det...
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Jag anser att ridskolorna ska viktgränser efter vad för hästar de har. Och de flesta ridskolor har det tycker jag. Många har också en mer viktbärande häst som kan bära de tyngre. Så där anser jag inte att det finns problem heller.
 

Liknande trådar

D
Utrustning Hejsan. Nu tänkte jag skapa en tråd för oss med stor rumpa och breda lår så kallade ridlår eller vad man vill säga. Tråden är för oss...
Svar
5
· Visningar
3 327
Senast: Dressyrponny
·
K
Hästvård Läste en insändare idag i Stockholm City, där någon klagade på ett förslag/Krav angående hästskötseln på ridskolor. Kravet var från...
Svar
19
· Visningar
1 202
Senast: Kakao
·
C
Utrustning Jag har tänkt på det här med storlekar på ridkläder och annan ryttarutrustning! Varför finns det så få eller inga större storlekar...
Svar
13
· Visningar
1 610
Senast: .cissi.
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 502
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Hiss och diss del 5
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp