Svårt att jobba idag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tankarna snurrar och det är svårt att koncentrera sig på jobbet. Med tanke på händelserna igår så känns mina livsval hotade. Hela min identitet känns hotad. Hela meningen med livet känns hotat. Vem är jag utan mina livsval och mina intressen? Ett tomt skal? Ett jävla mähä som bara stirrar in i en vägg? Det här är inte ett dugg kul.
 

Att jag tvivlar på att jag någonsin kommer att ha ett fungerande liv med de val jag gjort. Det var psykologen som sådde tvivlet.

Fast psykologen sa ju inget som inte flera här inne redan sagt flera gånger om och valen är som sagt dina att göra. Vill du bo kvar och kämpa med det där energislukande huset med allt vad det innebär, så är det ditt val att göra det. Men du måste ju få till en fungerande vardag, först och främst med måendet, för att sedan när du mår bättre kunna fatta beslut om alla diverse hus och trädgårdsprojekt.
 
Fast psykologen sa ju inget som inte flera här inne redan sagt flera gånger om och valen är som sagt dina att göra. Vill du bo kvar och kämpa med det där energislukande huset med allt vad det innebär, så är det ditt val att göra det. Men du måste ju få till en fungerande vardag, först och främst med måendet, för att sedan när du mår bättre kunna fatta beslut om alla diverse hus och trädgårdsprojekt.
Mitt hus är inte mer energislukande än ett annat hus.

Jag saknar alternativ gällande boendet så det måste fungera att bo i hus.
 
Måste det vara just det huset? Jag menar om du bortser från det praktiska och ekonomiska? Om du vann 10 miljoner på lotto, skulle du ändå köpa det igen?
Då skulle jag välja ett bättre område, d.v.s. annat landskap och varmare klimat. Sen skulle jag nog låta bygga upp ett hus helt från grunden enligt mina önskemål. Nu räcker inte pengarna till det.

Mitt jobb är tydligen också olämpligt för mig. Jag vet inte vad som skulle vara lämpligt men jag gissar att lönen då hamnar på 3/4 av vad jag tjänar nu.
 
Då skulle jag välja ett bättre område, d.v.s. annat landskap och varmare klimat. Sen skulle jag nog låta bygga upp ett hus helt från grunden enligt mina önskemål. Nu räcker inte pengarna till det.
Med dagens regler om energisnåla hus tror jag du skulle få svårt att bygga något som faller dig i smaken. Du har rätt hårda krav ;)
Mitt jobb är tydligen också olämpligt för mig. Jag vet inte vad som skulle vara lämpligt men jag gissar att lönen då hamnar på 3/4 av vad jag tjänar nu.
Det är något du måste värdera. Jag tycker nog att tanken är viktig att lyfta. Om du kommer fram till att det jobb du har är rätt, vilket det mycket väl kan vara, så säger jag igen att du måste skaffa dig ett socialt sammanhang. Oavsett diagnos eller ej så är vi flockdjur och du behöver skaffa dig en flock.
 
Med dagens regler om energisnåla hus tror jag du skulle få svårt att bygga något som faller dig i smaken. Du har rätt hårda krav ;)

Det är något du måste värdera. Jag tycker nog att tanken är viktig att lyfta. Om du kommer fram till att det jobb du har är rätt, vilket det mycket väl kan vara, så säger jag igen att du måste skaffa dig ett socialt sammanhang. Oavsett diagnos eller ej så är vi flockdjur och du behöver skaffa dig en flock.
Vad vet du om mina krav gällande hus? Det finns inget i mina krav som inte är kompatibelt med ett energisnålt hus. För några år sedan var jag och putsade fasaden på ett halmbalshus som är under uppförande. Det byggs av hälsosamma material och återvunnet material. Ett sådant hus kan jag tänka mig förutom att jag vill ha en fasad av trä då jag tycker det är fult med puts. Men det går att ordna.
 
Vad vet du om mina krav gällande hus? Det finns inget i mina krav som inte är kompatibelt med ett energisnålt hus. För några år sedan var jag och putsade fasaden på ett halmbalshus som är under uppförande. Det byggs av hälsosamma material och återvunnet material. Ett sådant hus kan jag tänka mig förutom att jag vill ha en fasad av trä då jag tycker det är fult med puts. Men det går att ordna.
Jag har läst dina trådar om svårigheten att hitta ett hus som uppfyller dina krav. Ju fler nya regler som kommer ju svårare blir det att bygga ett hus av den typ av material du vill ha.
 
Jag har läst dina trådar om svårigheten att hitta ett hus som uppfyller dina krav. Ju fler nya regler som kommer ju svårare blir det att bygga ett hus av den typ av material du vill ha.
Men hur svårt är det att hus ska placeras i söderläge och att de material man använder är giftfria? Sen bör det vara så funktionellt att man klarar ett strömavbrott under en tid. Så mycket mer kan jag inte komma på att jag har som krav.
 
Vad vet du om mina krav gällande hus? Det finns inget i mina krav som inte är kompatibelt med ett energisnålt hus. För några år sedan var jag och putsade fasaden på ett halmbalshus som är under uppförande. Det byggs av hälsosamma material och återvunnet material. Ett sådant hus kan jag tänka mig förutom att jag vill ha en fasad av trä då jag tycker det är fult med puts. Men det går att ordna.
Halmbalshus skulle jag också kunna tänka mig! Jag gillar puts, så det är ok. :) Fick du se det huset invändigt också?
 
Psykologen verkade verkligen ha träffat en öm punkt hos dig i går. Det kanske betyder att du själv har farhågor om huset? I så fall kanske du ska ta dig en rejäl funderar på ditt husägande, inte utifrån vad han sa utan utifrån dig själv. Och försöka komma bakom dina fasta föreställningar som du haft i flera år om hur du vill att ditt husägande ska vara.

Sedan tycker jag att psykologen är lite taskig som hela tiden verkar återkomma till hur saker och ting är OM du har autism eller något annat. Ni vet ju inte! Han får väl se till att du får påbörja din utredning i stället för att hela tiden skrämma dig med att du kanske har diagnosen si eller diagnosen så.
 
Psykologen verkade verkligen ha träffat en öm punkt hos dig i går. Det kanske betyder att du själv har farhågor om huset? I så fall kanske du ska ta dig en rejäl funderar på ditt husägande, inte utifrån vad han sa utan utifrån dig själv. Och försöka komma bakom dina fasta föreställningar som du haft i flera år om hur du vill att ditt husägande ska vara.

Sedan tycker jag att psykologen är lite taskig som hela tiden verkar återkomma till hur saker och ting är OM du har autism eller något annat. Ni vet ju inte! Han får väl se till att du får påbörja din utredning i stället för att hela tiden skrämma dig med att du kanske har diagnosen si eller diagnosen så.
Jag vet ju att jag har vissa svårigheter (t.ex. med att bedöma hur mycket jag hinner på en viss tid, att jag ibland kan fladdra iväg och bli ostrukturerad när jag t.ex. på väg till brevlådan upptäcker att jag måste vattna blommorna) men har mest tänkt att det där löser sig. Jag hittar ett sätt så att det fungerar. Det gäller bara att komma på det rätta sättet. Nu när han säger att det inte går så börjar jag tvivla på mig själv. Jag har inte tvivlat förut. Mitt motto har alltid varit "där det finns en vilja finns det en väg" men nu vet jag inte om det är sant längre.

Vad menar du med "hur husägande ska vara"? Alla med hus måste väl se efter det och sköta omgivande trädgård? Mitt hus och trädgård har förfallit en del så det måste renoveras/restaureras.

Jag frågade om när en npf-utredning kan komma igång men han visste inte. Jag berättade också att jag inte kände igen mig i några npf-diagnoser, oavsett vilken sida jag läste på om dem. Han sa att jag ju inte är något klockrent fall men att jag har autistiska drag.
 
Att vara ostrukturerad är väl inget konstigt? Och det där mottot som du lånat från engelskan - where there’s a will there’s a way - som de flesta andra motton är det väl mest en klyscha. Det är inte sant att allting går i lås bara för att man vill det.

Med ditt husägande så tänker jag att du kanske skulle kunna ta en ordentlig funderare på om det är värt det eller inte. Huset verkar ju stjäla energi från dig, du verkar våndas över att depressionen gör att du inte gör något åt huset.

Konstigt att han kan slå fast att du inte är något klockrent fall av något utan utredning. Han borde se till att den blir gjord i stället.
 
Hyra ett litet gårdshus med odlingsmöjligheter kanske vore något? Då behöver du inte investera själv, utan har en hyresvärd som ansvarar. Och slipper ha grannar vägg i vägg. Och slipper ansvara för allt runtom.
 
Att vara ostrukturerad är väl inget konstigt? Och det där mottot som du lånat från engelskan - where there’s a will there’s a way - som de flesta andra motton är det väl mest en klyscha. Det är inte sant att allting går i lås bara för att man vill det.

Med ditt husägande så tänker jag att du kanske skulle kunna ta en ordentlig funderare på om det är värt det eller inte. Huset verkar ju stjäla energi från dig, du verkar våndas över att depressionen gör att du inte gör något åt huset.

Konstigt att han kan slå fast att du inte är något klockrent fall av något utan utredning. Han borde se till att den blir gjord i stället.
Jag övervann min "obotliga" panikångest för att jag gav mig fan på det. Jag lyckades få ett bra jobb trots att jag varit långtidssjuk, saknade utbildning och kontakter/referenser. Och så lyckades jag skrapa ihop pengar och köpa huset jag drömt om i 20 år. Så det är ganska mycket som går om man vill.

Några alternativ till att äga ett hus finns inte. Det där har jag funderat på så många gånger under flera år och jag kan inte få det jag vill på annat sätt.
 
Vad menar du med "hur husägande ska vara"? Alla med hus måste väl se efter det och sköta omgivande trädgård?
Ja, det måste man. Men det varierar hur besvärligt och tidskrävande det behöver vara. En del hus ÄR mer lättskötta än andra. Mitt förra hus var så mycket besvärligare att sköta både inne och ute. Det var HÖGT, och det krävdes en väldigt hög stege eller lift för att man skulle kunna måla högst upp. Till och med maken, som inte är höjdrädd, tyckte att det blev för bra... Med nuvarande hus fixar man det mesta från marken eller med en trappstege... ;)

Förra huset hade två våningar, och det upplevde jag som VÄLDIGT mycket jobbigare att städa än nuvarande pyttehus på knappt 70 kvm (det förra var ca 120 kvm). Jag kan ägna en timme åt att städa detta huset, med resultat att jag har ett välstädat hus. En timmes städning i det förra huset var som en droppe i havet...

Trädgården till nuvarande hus är också mer lättskött. Den förra hade bland annat en tråkig grusgång som var mitt ständiga dåliga samvete. Här räcker det som regel att klippa gräset och dra lite ogräs närmast husväggen.

Summa summarum: Jag lever mycket enklare och bekvämare i nuvarande hus :) .
 
Hyra ett litet gårdshus med odlingsmöjligheter kanske vore något? Då behöver du inte investera själv, utan har en hyresvärd som ansvarar. Och slipper ha grannar vägg i vägg. Och slipper ansvara för allt runtom.
Jag hade så innan jag flyttade och trivdes inte. Jag var tvungen att betala hyra och kunde inte bestämma hur huset skulle se ut och fungera. För mig är ägandet viktigt, dels för bestämmanderätten men också ur investeringssynpunkt.

Jag vill också vara garanterad att få bo kvar så länge jag önskar så jag aldrig mer behöver lämna min trädgård mot min vilja.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 351
Senast: ameo
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 723
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 722
Senast: starcraft
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har tänkt VÄLDIGT mycket idag. Eller inte bara idag men MEST idag. Men om jag ska börja nånstans så var det med bråket eller hur jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 693
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp