Svårt att klippa pixie själv?

vinkelina

Trådstartare
Blir tokigt på mitt hår. Har midjelångt just nu och har lust att bara raka av allt. Och vill inte gå till frissan just nu pga världsläget (undviker allt onödigt utanför hemmet)

sååååå. Fundera lite på att klippa det själv. Menar. Hästar har jag klippt innan, hur svårt kan de vara? (Okej klipper barnen och gubben men klippmaskin också 🤫) en av dem sitter i alla fall stilla. Även handklippt barnen innan med sax.

tänkte mig varianten med 1-3 cm långt på sidorna och lite längre upptill. Är väl den delen jag är mest orolig för. Haft lång lugg nästan hela livet (senast klippt lugg för ett år sedan, dvs den har fått växa ut tillbaka) så mittbenan är väldigt stark

tips någon?
 
Pixie vet jag inte, men jag klippte från detta
Screenshot_20210108_190219.jpg
 
Kolla massor av videos på youtube på sådan frisyr du tänkt dig och se hur folk gör och se vad som funkar och inte funkar osv.
Så gjorde jag när jag klippte mitt hår, har korta sidor runtom och längre i mitten.
 
Blir tokigt på mitt hår. Har midjelångt just nu och har lust att bara raka av allt. Och vill inte gå till frissan just nu pga världsläget (undviker allt onödigt utanför hemmet)

sååååå. Fundera lite på att klippa det själv. Menar. Hästar har jag klippt innan, hur svårt kan de vara? (Okej klipper barnen och gubben men klippmaskin också 🤫) en av dem sitter i alla fall stilla. Även handklippt barnen innan med sax.

tänkte mig varianten med 1-3 cm långt på sidorna och lite längre upptill. Är väl den delen jag är mest orolig för. Haft lång lugg nästan hela livet (senast klippt lugg för ett år sedan, dvs den har fått växa ut tillbaka) så mittbenan är väldigt stark

tips någon?
Just sådan frisyr är nog svårt att klippa, för det är väl en sådan som är väldigt uppklippt bak? Det är nog svårt även på andra om man inte har lite koll.
 
Jag tycker inte att det är svårt att klippa pixie på mig själv, men då har jag å andra sidan gräsligt många års erfarenhet av att klippa hundar av allehanda modeller, samt klippt mitt eget hår under en hel del år, så jag tycker inte det är svårare med att få till snygga övergångar i människohår än i hundhår.

Är man ovan att klippa hår och överlever om det blir "katastrof " så kör på. Övning ger färdighet :D
 
Jag tycker inte att det är svårt att klippa pixie på mig själv, men då har jag å andra sidan gräsligt många års erfarenhet av att klippa hundar av allehanda modeller, samt klippt mitt eget hår under en hel del år, så jag tycker inte det är svårare med att få till snygga övergångar i människohår än i hundhår.

Är man ovan att klippa hår och överlever om det blir "katastrof " så kör på. Övning ger färdighet :D
Jag tänkte mest bak i nacken, jag har iallafall knappt ens armar så det räcker att nå dit..kanske har korta armar.
 
Jag tänkte mest bak i nacken, jag har iallafall knappt ens armar så det räcker att nå dit..kanske har korta armar.
Inga problem när man kommit underfund med i vilken vinkel man måste ha saxen och jag har inte långa armar. Handlar mest om vana.
 
Kan inte din partner klippa dig? :) kan han hjälpa dig att klippa första gången brukar det vara lättare att hålla efter själv.

En sådan här tråd kräver före och efter bilder 😁
 
Kan inte din partner klippa dig? :) kan han hjälpa dig att klippa första gången brukar det vara lättare att hålla efter själv.

En sådan här tråd kräver före och efter bilder 😁

han har nog lovat att hjälpa mig rent praktiskt, men jag måste veta hur jag skall klippa. Får se om jag vågar mig på det :P
 
Blir tokigt på mitt hår. Har midjelångt just nu och har lust att bara raka av allt. Och vill inte gå till frissan just nu pga världsläget (undviker allt onödigt utanför hemmet)

sååååå. Fundera lite på att klippa det själv. Menar. Hästar har jag klippt innan, hur svårt kan de vara? (Okej klipper barnen och gubben men klippmaskin också 🤫) en av dem sitter i alla fall stilla. Även handklippt barnen innan med sax.

tänkte mig varianten med 1-3 cm långt på sidorna och lite längre upptill. Är väl den delen jag är mest orolig för. Haft lång lugg nästan hela livet (senast klippt lugg för ett år sedan, dvs den har fått växa ut tillbaka) så mittbenan är väldigt stark

tips någon?

Alltså du kan väl börja med en enkel och ganska riskfri klippning och jobba dig vidare från det? En klassiker är ju att kamma mittbena från panna till nacke och sätta ihop håret i en tofs under hakan och sen klippa rakt av i valfri längd. Sen löser man upp tofsen och jämnar till. Då kan man fortfarande sätta upp hästsvans också. Och man får lite tid att klura på vad nästa steg i friserandet ska bli. Också bra att korta av håret en bit innan man klipper riktigt kort så att man får en uppfattning hur det lägger sig när vikten från längderna minskar.
 
Alltså du kan väl börja med en enkel och ganska riskfri klippning och jobba dig vidare från det? En klassiker är ju att kamma mittbena från panna till nacke och sätta ihop håret i en tofs under hakan och sen klippa rakt av i valfri längd. Sen löser man upp tofsen och jämnar till. Då kan man fortfarande sätta upp hästsvans också. Och man får lite tid att klura på vad nästa steg i friserandet ska bli. Också bra att korta av håret en bit innan man klipper riktigt kort så att man får en uppfattning hur det lägger sig när vikten från längderna minskar.

Jag är lite antingen eller. Klipper mig typ vartannat år men då ryker i stället typ 50 cm hår på en gång, om inte mer. Har alltid trivts bäst i riktigt korta frisyrer men blir bara aldrig av att åka och klippa mig
 
Alltså du kan väl börja med en enkel och ganska riskfri klippning och jobba dig vidare från det? En klassiker är ju att kamma mittbena från panna till nacke och sätta ihop håret i en tofs under hakan och sen klippa rakt av i valfri längd. Sen löser man upp tofsen och jämnar till. Då kan man fortfarande sätta upp hästsvans också. Och man får lite tid att klura på vad nästa steg i friserandet ska bli. Också bra att korta av håret en bit innan man klipper riktigt kort så att man får en uppfattning hur det lägger sig när vikten från längderna minskar.
Det som inte blir bra när man gör så är att delar av håret blir överdirektionerat, dvs längre i bak än i fram t ex. om man tar tofsen framför hakan och det kan vara riktigt lurigt att jämna ut. Beror på hur petig man är om man bryr sig om det eller inte. Finns jättemånga videos när folk gör så och det slutar i fails. Inte fel att kolla upp och avgöra själv, samt bli mer medveten om vad som händer med håret om man gör si eller så med det när man klipper osv.
 
Blir tokigt på mitt hår. Har midjelångt just nu och har lust att bara raka av allt. Och vill inte gå till frissan just nu pga världsläget (undviker allt onödigt utanför hemmet)

sååååå. Fundera lite på att klippa det själv. Menar. Hästar har jag klippt innan, hur svårt kan de vara? (Okej klipper barnen och gubben men klippmaskin också 🤫) en av dem sitter i alla fall stilla. Även handklippt barnen innan med sax.

tänkte mig varianten med 1-3 cm långt på sidorna och lite längre upptill. Är väl den delen jag är mest orolig för. Haft lång lugg nästan hela livet (senast klippt lugg för ett år sedan, dvs den har fått växa ut tillbaka) så mittbenan är väldigt stark

tips någon?
Ot men har du ofärgat hår kan du ju donera håret till medicinska peruker.
Det är för folk med alopeci eller som tappat håret pga cancerbehandling. Så slipper de betala så mycket.
Tror det ska vara minst 35 cm långt och det har du väl gott och väl.
 
Det som inte blir bra när man gör så är att delar av håret blir överdirektionerat, dvs längre i bak än i fram t ex. om man tar tofsen framför hakan och det kan vara riktigt lurigt att jämna ut. Beror på hur petig man är om man bryr sig om det eller inte. Finns jättemånga videos när folk gör så och det slutar i fails. Inte fel att kolla upp och avgöra själv, samt bli mer medveten om vad som händer med håret om man gör si eller så med det när man klipper osv.

Ha ha jag failar aldrig. Hästsvans jämt, rör mig fort, svag belysning och aldrig fastna på kamera. Funkar för allt, hårvård, hudvård, you name it! 😁
 
1-3 cm är ju VÄLDIGT kort! Har du spikrakt hår? Då lär det bli svårt att få det snyggt på egen hand. Oavsett så skulle jag skulle vänta och få det klippt av en frisör. Definitivt.
 
1-3 cm är ju VÄLDIGT kort! Har du spikrakt hår? Då lär det bli svårt att få det snyggt på egen hand. Oavsett så skulle jag skulle vänta och få det klippt av en frisör. Definitivt.
Vad är det som gör det svårt att klippa så kort? Ärligt nyfiken. Skall använda klippmaskin och maken klipper jag på 4mm 🤫
 
Vad är det som gör det svårt att klippa så kort? Ärligt nyfiken. Skall använda klippmaskin och maken klipper jag på 4mm 🤫
Du kan inte klippa 3 cm med klippmaskin och det är betydligt svårare att klippa kort med sax utan att det blir hackigt. Handlar helt om hur saxen vinklas och att helheten hänger ihop.

Pixie är en klippning som kräver teknik och förståelse för hur håret fungerar. Hur det behöver klippas ur för att frisyren ska kunna formas, hur man hanterar ev lockar osv. Jag hade aldrig i livet gett mig in på det på mitt eget hår speciellt inte om jag inte visste precis hur jag skulle göra och hade klippt mig själv flera gånger innan.

/fd frisör
 

Liknande trådar

Äldre Jag talar själv bara svenska och engelska flytande så ställer frågan till Er som kan fler språk och som ibland måste tala flera spårk...
2
Svar
32
· Visningar
4 201
Senast: mamman
·
Övr. Katt Tjo :) Vi tog över en katt som nu har bott hos oss i snart en tre veckor. Farfars katt, men då farfar blev sjuk så var katten lamnad...
Svar
1
· Visningar
1 211
Senast: Popcorn
·
Hästvård Skulle klippa av shettisen lite päls här ikväll. Klippte honom i januari förra året och inga problem alls för klippmaskinen då. Nu så...
2
Svar
35
· Visningar
4 006
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Hund det är precis vad jag ska göra med min lilla cocker spaniel tjej. jag är så trött på de olika hund trimmen i närheten som vi har...
Svar
7
· Visningar
1 866
Senast: kiaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp