Svårt att klippa pixie själv?

Vad är det som gör det svårt att klippa så kort? Ärligt nyfiken. Skall använda klippmaskin och maken klipper jag på 4mm 🤫
Aha, jag vet inte hur klippmaskin fungerar. Men att klippa med sax, själv, måste vara väldigt svårt till så kort hår. Det behöver ju klippas upp över hela huvudet, inte tvärklippas a´la pottfrisyr. Jag har själv klippt hår på andra, oftast män med ungefär den hårlängden, och det var inte det lättaste. En proffessionell frisör hade nog gråtit över resultatet!
 
Du kan inte klippa 3 cm med klippmaskin och det är betydligt svårare att klippa kort med sax utan att det blir hackigt. Handlar helt om hur saxen vinklas och att helheten hänger ihop.

Pixie är en klippning som kräver teknik och förståelse för hur håret fungerar. Hur det behöver klippas ur för att frisyren ska kunna formas, hur man hanterar ev lockar osv. Jag hade aldrig i livet gett mig in på det på mitt eget hår speciellt inte om jag inte visste precis hur jag skulle göra och hade klippt mig själv flera gånger innan.

/fd frisör
Det var det jag tänkte när det skulle vara en pixie frisyr, jag har svårt att se hur det ens knappt är möjligt att göra själv, speciellt inte när man inte är utbildad frisör..

Klippa kort kan man ju dock alltid göra om man vill men just den frisyren verkar inte lätt att få till på sej själv.
 
Det som inte blir bra när man gör så är att delar av håret blir överdirektionerat, dvs längre i bak än i fram t ex. om man tar tofsen framför hakan och det kan vara riktigt lurigt att jämna ut. Beror på hur petig man är om man bryr sig om det eller inte. Finns jättemånga videos när folk gör så och det slutar i fails. Inte fel att kolla upp och avgöra själv, samt bli mer medveten om vad som händer med håret om man gör si eller så med det när man klipper osv.

Därför klipper man snett neråt/framåt :D mvh har inte gått till frisör på 20 år.
 

Liknande trådar

Äldre Jag talar själv bara svenska och engelska flytande så ställer frågan till Er som kan fler språk och som ibland måste tala flera spårk...
2
Svar
32
· Visningar
4 207
Senast: mamman
·
Övr. Katt Tjo :) Vi tog över en katt som nu har bott hos oss i snart en tre veckor. Farfars katt, men då farfar blev sjuk så var katten lamnad...
Svar
1
· Visningar
1 214
Senast: Popcorn
·
Hästvård Skulle klippa av shettisen lite päls här ikväll. Klippte honom i januari förra året och inga problem alls för klippmaskinen då. Nu så...
2
Svar
35
· Visningar
4 017
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Hund det är precis vad jag ska göra med min lilla cocker spaniel tjej. jag är så trött på de olika hund trimmen i närheten som vi har...
Svar
7
· Visningar
1 870
Senast: kiaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp