svårt att köpa valp i dag

Rotterö

Trådstartare
Har man inte kennel som man är kännd hos så är det svårt att köpa valp.
Man ringer och kollar om de har valpar.
Ja det finns. Kan man sätta sig på kö . Nej. Ni måste komma hit så får vi se om ni blir ägare till en valp. Som ett lotteri.
Krav ni måste tävla eller gå på utställningar.
Du kan inte köpa en hund och bara gå på lydnad och hobby träna din hund.

Jag skall skaffa en ny rottweiler tik.
Nu skall vi åka 35 mil till sunne för att visa oss till helgen. Vet inte om det blir valp där.

Jag har även min gammla kennel som skall ha valpar 16 juni. Står där som nr 3
Hoppas på en tik till mig där.
Men de hade bara sett 2 hundar på ultraljudet.
hoppas där får man sätta sig på kö ialla fall.

Varför så krongligt att köpa valp???
 
Sv: svårt att köpa valp i dag

Men det är väl inget konstigt att uppfödarna vill träffa er innan för att se om ni är lämpliga valpköpare. Det gör alla seriösa uppfödare och gärna vill de träffas flera gånger. Hur ska man annars kunna veta om det är vettigt folk som köper valp?
Det går ju inte att bara tro på vad folk säger då en hel del lovar mer än de kan hålla eller rent av ljuger. Jag tvivlar på att ens de mest kända tävlingsförarna får köpa valp utan att träffas först på en kennel där de inte är kända, genom referenser eller liknande.

Och att uppfödare till en bruksras vill att man ska tävla med sin hund är inte heller direkt knepigt. Dels blir det ju reklam för kenneln och dels är det ett bra sätt att utvärdera sin avel. Dock kan man ju tycka att tävling är mindre viktig i jämförelse med att hunden faktiskt jobbas. Får man däremot ett nej därför att man vill ha en rottis till sällskaps så ser jag det inte som något konstigt. En arbetande hund ska inte säljas som sällskapshund i vilket fall. Det där med utställningar förstår jag mig dock inte på, men visst kan det vara intressant för uppfödaren att få hunden visad i varje fall någon gång. Jag har dock sagt till de uppfödare jag pratat med att ska hunden ställas ut får någon annan göra det. Det intresserar inte mig annat än om jag lyckas få tre cert i elit och vill få ett SBCH.

Jag ser dock inte varför det du beskriver skulle vara så krångligt. Det är rätt självklara saker för mig.
 
Sv: svårt att köpa valp i dag

Jag fattar också att uppfödaren vill träffa en.
Men det är ändå inte klart att du har en valp senare.
Trotts att man är en mycket van hund ägare och seriös.
Jag vill inte tävla på hög nivå. Jag vill hålla på med lydnad för hobby. Lägga lite egna spår mm.
Men ingen tävlig.
Utställning kan jag inget om.
Men inget säger att vi får stå på kö för de 3 tikar som finns i sunne. Man vet inte hur det blir.

Min son som är upp född med rottisar och hans tjej som aldrig har haft hund. Vill ha en rottis.
Men det är ingen första hund. Säger alla.
Men han har ju haft rottis hela sitt liv hemma.
Man måste ju lära sig någon gång.
Lite snett är det ändå
 
Sv: svårt att köpa valp i dag

Många uppfödare kör inte med först till kvarn och jag ser heller inte varför man skulle göra det. Hellre säljer jag valp till den lämpligaste köparen än till den som kom först. Har man inga tävlingsambitioner får man räkna med att man kan få stå tilbaka för någon med tävlingsmeriter som söker en ny stjärna att köra upp i brukset. Inte heller det är konstigt för kenneln får som sagt bättre reklam av tävlingsföraren än av hobby-köparen.

Om inte uppfödaren gillar en efter träffen får man ju självklart inte köpa någon valp, men då har man antagligen inte gillat uppfödaren heller så det brukar gå på ett ut.

Att få köpa sin första rottis är svårt, men inte omöjligt. Det ska vaar svårt för att gallra ut alla de som tror att de vill ha rottis men som inte passar med rasen egentligen. Knepet för att få köpa en rottis som förstahund är att vara envis och ha lite ambitioner. Man får försöka synas lite och visa vilja.

Jag håller faktiskt inte med om att det är svårt att köpa valp, speciellt inte rottis. Många gånger är det alldeles för lätt. Bara att visa upp sig en gång och kasta fram pengarna.
 
Sv: svårt att köpa valp i dag

Jadzia skrev:
Jag håller faktiskt inte med om att det är svårt att köpa valp, speciellt inte rottis. Många gånger är det alldeles för lätt. Bara att visa upp sig en gång och kasta fram pengarna.

Men beror inte det där på vem man köper av? Om man ringer på en annons på blocket typ "renrasiga men inte reggade rottisar" så är det väl inte så ofta man blir nekad?
 
Sv: svårt att köpa valp i dag

Det är väl jätteskönt att uppfödaren ställer krav. Jag köper inte valp av någon som inte är intresserad av mig och sedan av hur det går för hunden.

//E
 
Sv: svårt att köpa valp i dag

*kl*
Det är väl jättebra att kenneln ställer krav på valpköparen. Givetvis vill man som uppfödare träffa de intresserade och se om de överhuvudtaget vill sälja en valp. Ni kanske inte alls passar med det som hon tänkt sig hos en valpköpare eller så kanske denne tycker att ni passar perfekt. Sedan är det en självklarhet att uppfödaren ställer krav på att man skall aktivera hunden och har uppfödaren kanske utställnbingsinriktning på sina hundar vill denne såklart få seriösa köpare som gillar och är intresserade av utställning. Förstår inte vad det är som du tycker är så krångligt. Om du känner sådant besvär kanske du inte skall köpa från någon "riktig" kennel.
 
Sv: svårt att köpa valp i dag

hannah skrev:
Men beror inte det där på vem man köper av? Om man ringer på en annons på blocket typ "renrasiga men inte reggade rottisar" så är det väl inte så ofta man blir nekad?
:bow: :bow:
 
Sv: svårt att köpa valp i dag

Jag skall inte heller köpa av någon på blocket. Vill ha en reko uppfödare och bra hund.

Jag skall till sunne på lördag. Fast jag har min kennel som jag köpt av förut. Hon skall valpa 16 juni. Hoppas på en tik där. Bra kennel med fina hundar.
Min son har ringt och pratat med kenneln några gånger. Nu skall de kolla på hundarna.
De är villiga att lära sig mycket om bruks. Kanske tävla mm. Så de vill.
Jag har gått ett antal kurser med mia första hundar. Min sista var jag inte ute på kurser. Men jag höll på själv med spår o lydnad. Så hon fick jobba.
Så man behöver inte sitta i soffan bara för att man inte tävlar.
Jag gillar skog och mark.
 
Sv: svårt att köpa valp i dag

Rotterö skrev:
Jag skall inte heller köpa av någon på blocket. Vill ha en reko uppfödare och bra hund.

Jag skall till sunne på lördag. Fast jag har min kennel som jag köpt av förut. Hon skall valpa 16 juni. Hoppas på en tik där. Bra kennel med fina hundar.
Min son har ringt och pratat med kenneln några gånger. Nu skall de kolla på hundarna.
De är villiga att lära sig mycket om bruks. Kanske tävla mm. Så de vill.
Jag har gått ett antal kurser med mia första hundar. Min sista var jag inte ute på kurser. Men jag höll på själv med spår o lydnad. Så hon fick jobba.
Så man behöver inte sitta i soffan bara för att man inte tävlar.
Jag gillar skog och mark.
Ja men det låter ju trevligt :) Hoppas då att allt känns bra mellan dig och uppfödaren också. Om inte annat kanske hon kan tänka sig att lämna ut en tik på foder till er om hon nu vill behålla någon själv och inte har plats eller tid.
 
Sv: svårt att köpa valp i dag

Som uppfödare anser jag att det är det min skyldighet att se till att mina hundar kommer till rätt ägare. I mitt fall:
*BC-valpar till djurägare som ska valla med hunden och som inser det viktiga i en bra grundlydnad.
*Jämthundsvalpar till jägare som ska använda hunden till jakt och dessutom är villiga att lägga ner en hel del tid på lydnadsträning.
*Terrierna till aktiva människor som vill ställa ut/tävla agillity/har ett aktivt friluftsliv och som inser att även en liten terrier behöver lydnadstränas och att den kräver en hel del pälsvård.

Jag vill gärna träffa mina pressumtiva valpköpare och de får gärna ringa ett antal gånger Innan valparna är födda, så att jag får lära känna dem lite mer och bli säker på att de vet vad det är för hund de vill köpa. Kan de inte komma hit några gånger innan valparna är leveransfärdiga så vill jag gärna ha någon form av referenser.
 
Sv: svårt att köpa valp i dag

inte alls seriös såklart! det var min poäng!
 
Sv: svårt att köpa valp i dag

Rotterö skrev:
Jag skall inte heller köpa av någon på blocket. Vill ha en reko uppfödare och bra hund.

Förtydligande: jag trodde inte att du tänkte köpa av en oseriös uppfödare. Om du nu trodde att jag trodde det. ;)
 
Sv: svårt att köpa valp i dag

Det är bra att uppfödarna ställer krav på sina valpköpare och har lite koll på vilka de säljer hundar till. Då är ju möjligheten större att hundarna hamnar i bra hem. Jag har också viss förståelse för att en rottisuppfödare kräver att du tävlar eller ställer ut. De vill ju kunna visa för kommande valpköpare att deras hundar kan meriteras. Rottisen är ju en brukshund som mår bra av att träna så det ökar ju också chansen att hundarna trivs hos sina nya ägare.

Jag känner till flera uppfödare av andra raser som bara säljer till valpköpare som tidigare tävlat på hyfsat höga nivåer eller fått fram godkända tjänstehundar.

Sen förstår jag ditt problem som vill köpa en dylik hund. Om ingen uppfödare godkänner dig kanske du ska fundera över att köpa en ras som inte är så bruks/tävlingsinriktad som rottweiler.
 
Sv: svårt att köpa valp i dag

Jovisst är det så, men vilken sorts hund får man då?
Sådan försäljning vill i varje fall inte jag stödja. Det är alltid bäst att köpa rottis från en seriös uppfödare med reggade hundar, annars kan man råka få vilket skräp som hrlst.
 
Sv: svårt att köpa valp i dag

Hermelin skrev:
Det är bra att uppfödarna ställer krav på sina valpköpare och har lite koll på vilka de säljer hundar till. Då är ju möjligheten större att hundarna hamnar i bra hem. Jag har också viss förståelse för att en rottisuppfödare kräver att du tävlar eller ställer ut. De vill ju kunna visa för kommande valpköpare att deras hundar kan meriteras. Rottisen är ju en brukshund som mår bra av att träna så det ökar ju också chansen att hundarna trivs hos sina nya ägare.

Jag känner till flera uppfödare av andra raser som bara säljer till valpköpare som tidigare tävlat på hyfsat höga nivåer eller fått fram godkända tjänstehundar.

Sen förstår jag ditt problem som vill köpa en dylik hund. Om ingen uppfödare godkänner dig kanske du ska fundera över att köpa en ras som inte är så bruks/tävlingsinriktad som rottweiler.

Jag har haft rottis sedan 1983, Jag älskar den rasen och skall ha en sådan hund.
Inget fel på mig. Man måste inte tävla på elit nevå för att en hund skall må bra. Det räcker med träning på hobby nivå.
 
Sv: svårt att köpa valp i dag

Jadzia skrev:
Jovisst är det så, men vilken sorts hund får man då?
Sådan försäljning vill i varje fall inte jag stödja. Det är alltid bäst att köpa rottis från en seriös uppfödare med reggade hundar, annars kan man råka få vilket skräp som hrlst.

Min poäng är just att det är bättre att köpa hund från en seriös uppfödare! Det framgick nog inte så tydligt av mitt inlägg eftersom missFideli frågade samma sak.
 
Sv: svårt att köpa valp i dag

Jag håller med om att det är svårt. Jag tycker att många av de uppfödare jag pratade med hade ouppnåeliga krav. De flesta uppfödare sorterade bort mig redan vid telefonsamtalet - "nej jag var inte välkommen att köpa hund av dom". Förmodligen har vi olika syn på djurhållning, men jag kan inte förstå på vilket sätt jag skulle vara en sån djurplågare. Ingen har kommit med några argument som har fått mig att bli klokare på vad som är fel. När jag köper hund nästa gång kommer jag inte ens försöka vända mig till någon uppfödare igen, utan istället försöka hitta en omplacering och köpa av en "vanlig" människa. För jag har förstått att jag inte är välkommen hos uppfödare.
 
Sv: svårt att köpa valp i dag

Jag nekar ingen vettig människa att köpa en hund av mig, men om någon säger till mig rent ut att om hunden inte skällt älg när den är två år, så får den ett blytillskott, så åker den härifrån utan hund (jag har haft en som sade så :devil: ) Samma sak om någon vill köpa en Jämte eller BC enbart till sällskap.
Däremot kan jag mycket väl sälja en terriervalp till en aktiv människa som inte vill ställa ut/tävla i agillity etc.
Fast då väljer jag inte kanske ut den mest lovande (utseendemässigt) valpen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 091
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 769
Senast: Dopy
·
Hundträning Jag ska få hem en valp efter årsskiftet och funderar och planerar redan nu. Jag har en vuxen hund som både är genomsnäll men också har...
Svar
3
· Visningar
1 181
Övr. Hund Negativa kommentarer om vårt hundval undanbedes vänligt men bestämt. Jag är ute efter generella råd utifrån rådande omständigheter och...
Svar
16
· Visningar
2 310
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp