Svårt att sälja föl/åringar?

Zoya

Trådstartare
Ja, upplever ni uppfödare att det generellt är det?

Jag har ju själv en åring med enligt mig hyfsad stam, trevliga gångarter och bra exteriör samt ett gudomligt temperament och jag tycker det är svårt att ens få ut folk för att titta.
Jag begär inte särskilt högt pris med tanke på de priser man ser andra begär amen ändå så...

En bekant har en dressyrstammad jättefin bebis med meriterat möderne och har samma problem. Även hon känner folk som har problem att bli av med sina.

Är det rent generellt svårt att sälja föl/åringar eller är det bara så i år?
 
Sv: Svårt att sälja föl/åringar?

Jag tror det handlar om att vi uppfödare väljer köpare ganska noga, om man säljer en åring så vill man ju att den skall kunna matchas på bästa vis...
Och det är klart att man vill ha betalt för sina utlägg.
Det är svårt att sälja häst över huvud taget till hyfsade priser just nu.
 
Sv: Svårt att sälja föl/åringar?

Jag har inget bra svar på frågan eftersom jag sålde både årsföl och åring i fjol ;). Men generellt sett är det nog lättare att sälja föl än åringar, för de som vill ha såpass unga hästar vill ha dem från början. Annars kan de lika gärna köpa en 2,5-åring och börja med en gång, så tror jag att det är.

Däremot har jag en följdfråga som jag tänkt lägga ut som en egen tråd i dag men som passar bra i den här tråden :). Vad ska man lägga för hingst om man vill sälja fölen tidigt? Som uppfödare blir det ju (iaf för mig) bäst ekonomi i att sälja fölen redan första säsongen. Är det då bäst att ha en äldre, meriterad hingst eller en nykomling med lite "sug" efter? Båda mina ston är av god klass och har egna avkommor och syskon i svår klass, så mödernet är s.a.s. "ypperligt".
 
Sv: Svårt att sälja föl/åringar?

Ja du, om det tvistar de lärde ;) det är ju en hel vetenskap vad det gäller hingstval. Men eftersom du har välmeriterade ston så kan du välja vad du vill tycker jag.
Förr sas det "alltid" att gamla ,beprövade hingstar ska betäcka unga ston tills stona visat sin nedärvhet, och unga, oprövade hingstar till ston med bevisad bra dräktighet... tycker fortfarande att det låter ganska vettigt faktiskt.
 
Sv: Svårt att sälja föl/åringar?

Jag upplever att det kan vara svårare nu är det varit innen.
Vi brukar inte ha svårt att bli av med våra unghästar, men i år har vi två ettårshingstar kvar som vi helst skulle ha sålt. Jag har väl inte ansträngt mig så hårt, men har haft annons ute på nätet. Upplever att annonserna "försvinner" i mängden så fort på nätet, vem orkar leta på sida 756? De flesta hästar vi säljer, säljs på kontakter.
Det är inte någon som har tittat på dem ens, och det är två riktigt fina killar. Vi får väl se om jag anstränger mig att bli av med dem i sommar, nu är det ju inget att visa upp (fäller). I annat fall får de gå kvar tills de är 3 år.
 
Sv: Svårt att sälja föl/åringar?

Det är svårare att sälja åringar vid den här tidpunkten. Det är som athena skriver att folk vill antingen ha ett föl från början eller så köper de en 2,5 åring och börjar direkt med den! Så upplever jag det iaf, nu är jag iofs ingen uppfödare men men..

Jag köpte själv ett hingstföl i höstas, han var då 5 månader. Säljaren hade ett par st som var intresserade av honom.. men det blev jag som fick honom! :love:

Du får nog ha lite is i magen om du vill sälja din, vänta tills efter sommaren eller så får du ha kvar honom i ett år!
 
Sv: Svårt att sälja föl/åringar?

Jag köpte ju ett föl förra sommaren, "min" uppfödare har lyckats sälja sina som föl, utan annons i flera år. (och få bra betalt dessutom) Det gäller kanske att till viss del ha kontakter och en BRA hemsida, som är lätttillgänglig.

När jag bestämde mig för att köpa föl/unghäst uppdaterade jag mig BARA på stostammar och surfade runt på nätet, kollade in hemsidor på de ston som jag gillade, och ringde upp uppfödare även om de inte hade tillsalu annonser.

Så JAG tror sälj inte bara på hingst utan marknads för era ston + meriterade syskon,avkommor, ha hemsidor med uppdaterade fotografier.
Som nån sa, det finns mängder av annonser, så ut med hemsidorna i avelsförbund, så ni blir sedda!!!!
 
Sv: Svårt att sälja föl/åringar?

Jo, annat än is i magen kan man ju int eha - för slumpa bort honom gör jag inte!

Har ju egentligen inte råd att ha två hästar så jag kanske får sätta ut mamman på foder tills lillen är såld, eller nått.... :crazy:
 
Sv: Svårt att sälja föl/åringar?

Ja, jag upplever samma problem med vår lilleman. Tror det ligger oss lite i fatet att hans stam är mer erkänd och känd utomlands än här i Sverige. Det jävliga i vårt fall är ju att vi har dem inackorderade, så även om han inte kostar så väldigt mycket per månad som ettåring så blir det ändå pengar. Det ironiska är ju att han inte ens var påtänkt, så det känns lite extra trist med alla utgifterna och den fina stammen till trots. :smirk: Förhoppningsvis så kommer modern att visa framhovarna på tävlingsbanorna nu i vår och de tränare som sett henne har varit väldigt intresserade, så vi kanske kan få napp den vägen iaf. Ett av hennes tidigare föl gick för 14 000 €, men det är ju bara att drömma om... :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Svårt att sälja föl/åringar?

Nä slumpa bort honom tycker jag inte att du ska göra.. han är ju så fin och stammen är bra oxå! :) Hade jag haft råd/tid hade jag nog kunnat tänka mig att köpa honom, men nu har jag ju min lilla plutt! Fast egentligen så borde jag ju ha två stycken hingstföl så de har sällskap av varandra.. ;)

Har du inte stoet utlånat nu? Eller är hon bara på tillridning? :confused: Har du inte haft funderingar på att betäcka om henne?
 
Sv: Svårt att sälja föl/åringar?

Jag har också mina inackoderade så det blir ju en hel del pengar + all tid (som man egentligen int ehar) :crazy:
 
Sv: Svårt att sälja föl/åringar?

Du får gärna låna min om du vill som sällskap till din ;)

Mamman är på utbildning just nu och kommer väl hem om en månad ungefär. Ja, jag har haft funderingar åt alla möjliga håll egentligen men det känns lite dumt att betäcka om ändå eftersom jag inte ens får detta föl sålt - nästa år kanske jag då får stå med två föl som inte går att sälja och DET har jag verkligen inte tid eller råd med :crazy: Som det ser ut nu, eller om vi säger så här - det allra vettigaste, är att försöka starta henne i fyraårs (som hon får gå som femåringa å hon haft föl) och hoppas på bra poäng där och kanske på det sättet få intressenter till pluttisen. Kanske visa honom på rådgivande i höst också.
 
Sv: Svårt att sälja föl/åringar?

hade jag haft plats i stallet hade jag kunnat ta emot din.. ;) men nu är det fullt! Ska skicka iväg honom på sommarbete den 15:e maj och sedan är han borta hela sommaren. Kommer väl hem i september/oktober igen tror jag!

Det är nog dumt att betäcka om stoet om du inte får sålt detta föl, att stå med tre hästar nästa år är ju lite dumt. Kostar pengar.. Men idén om att visa henne på kvalitén är inte dumt, då kan du nog få lite spekulanter på honom!
 
Sv: Svårt att sälja föl/åringar?

Håller med dig. Har inte märkt av att det varit svårt att sälja innan. Men denna hingst 1 år nu är det svårare med. Dels så har han ju lite annorlunfa stamm, samt att jag märkt av att det är lite svårare att sälja hingstfölen. Men slumpar bort honom gör jag inte heller.
 
Sv: Svårt att sälja föl/åringar?

Hej,
Min uppfattning är att det är betydligt svårare att sälja ett- och tvååringar än föl. Antingen säljer du din uppfödning som föl eller som 3-åring och äldre och då som äldre bör hästen vara riden. De föl som erhåller höga poäng i fölchampionaten verkar vara mycket lättsålda och uppfödarna får dessutom bra betalt för dem.
//Tess
 
Sv: Svårt att sälja föl/åringar?

fast du har en hingstunge som jag gått och dregglat efter ett tag.. :o Gillar din fuxhingst J. :love: :love: :love:
Tur som haver inga pengar.. :o ;)
Men,ja.Man vet aldrig..Just nu åker jag in och ut på klinik med min gamle trotjänare så... :cry: :crazy:
 
Sv: Svårt att sälja föl/åringar?

Zoya skrev:
Jo, annat än is i magen kan man ju int eha - för slumpa bort honom gör jag inte!

Alltså,inte för att vara taskig..
Men fölet kostar väl varje månad också? Och i och med det så blir ju föörtjänsten mindre ju längre du väntar,alltså om du ändå tänkt att sälja..
Och inte "har de hemma" där de inte kostar samma summor som att stå inhyrda..
 
Sv: Svårt att sälja föl/åringar?

Låter inget vidare med din häst, men du är så välkommen när den dagen kommer att du ska titta efter ny pålle. J är numera valack.
 
Sv: Svårt att sälja föl/åringar?

Låter ju t o m ännu bättre... ;)
Men,ja,självklart hoppas jag att gammelgubben rätar upp sig och kommer igen,men..Det återstå att se..
 
Sv: Svårt att sälja föl/åringar?

Javisst kostar han varje månad, men för tillfället står han i mammans box som ändock skulle varit tom iom att hon är på utbildning.

Rent principiellt så slumpar jag inte bort honom. Folk ska inte tro att man ska få väluppfödda, välstammade lovande hästar för 10.000 eller dyl :crazy: Hellre behåller jag då honom och säljer mamman dyrt.
 

Liknande trådar

Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
9 523
Senast: axel
·
Hästmänniskan Av rent intresse spanar jag lite hur folk resonerar kring pris i förhållande till häst. Tänk dig att du äger hästen jag beskriver...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 676
Senast: kryddelydd
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 658
Senast: fridshem
·
Avel Samtalade med en duktig uppfödare i mina trakter medans vi väntade med våra ston i "ultraljuds-kön" på seminstationen idag. Funderingar...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 588
Senast: bravur68
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp