Svårt att städa..

PeggySue

Trådstartare
Jag har ett problem, som är jävligt drygt.
Jag vet hur jag vill att vårt hem ska se ut, och när det väl är storstädat mår jag super bra!
Men med vardagen fallerar idyllen, barnens leksaker och kläder tappas lite varstans, dammtussarna hopar sig, kvällsmaten skall tillagas, barnen badas och läggas, hästarna tas om hand. Jag får inte ihop att dammsuga och torka av varje dag, tvätta och vika kläder osv.

Jag såg just ett program på TV om folk som är tvärtom, som viger ditt liv åt att städa. Önskar jag kunde få en liten del av deras 'störning'.
Jag känner aldrig att jag kan ta hem folk på spontant besök, jag måste röja först.

Hur ska jag få igång städandet som en del av vardagen?
Är det fler som har det så?

Hur gör folk som har det sådär fint hemma?

Missförstå mig nu inte, våra barn lever inte i vanvård och äckel!
Men stökigt?!

Jag är uppvuxen i ett hem där allt har sin plats, alltid rent och snyggt, dammsögs och torkade golv varje dag. Min mamma gjorde allt från städning till matlagning, huset var och är fortfarande felfritt!

Vad hände med mig?
Varför är det så svårt?

Önskar jag var städberoende!
 
Sv: Svårt att städa..

Hur ska jag få igång städandet som en del av vardagen?
Bestäm en städdag och fördela sysslorna mellan familjemedlemmar.

Hur gör folk som har det sådär fint hemma?
Städar en gång i veckan. Och hjälps åt.

Missförstå mig nu inte, våra barn lever inte i vanvård och äckel!
Du skriver "våra".

Var finns "den andre" när "barnens leksaker och kläder tappas lite varstans, dammtussarna hopar sig, kvällsmaten skall tillagas, barnen badas och läggas, hästarna tas om hand" och när det är dags att "dammsuga och torka av varje dag, tvätta och vika kläder osv."?

Och hur gamla är barnen?
 
Sv: Svårt att städa..

Det är ofta inte själva städningen som är jobbigast. Utan att plocka undan alla saker, så man KAN städa.
Ser man till att ha som vana att ALLTID DIREKT få undan grejerna på bestämda platser är det gjort på ett kick att dammsuga och torka golv.
 
Sv: Svårt att städa..

Det är svårt, jättesvårt och särskilt med småungar.
Jag började på en arbetsplats för drygt fyra år sedan som jobbar mycket med Lean och 5S. Det gav mig verktyg även hemma att hålla ordning.

Här finns ett bra exempel på hur man kan börja på området kläder och tvätt: http://www.produktivitetsbloggen.se/lean-5s-for-klader-och-tvatt/

Det viktigaste för underhållet är att se till att varje sak har en plats och alltid återförs till sin plats. Det är ett ständigt pågående arbete men jag tycker det är tillfredsställande att se till att det finns förutsättningar för ordning. Däremot tycker jag det är hemskt onödigt att dammsuga varje dag. Man kommer långt på att sopa i köket och hallen där det skräpas ned värst.
 
Sv: Svårt att städa..

Det viktigaste för underhållet är att se till att varje sak har en plats och alltid återförs till sin plats.
:bow:

Jag gillar också att hålla nivån av saker på ett minimum. Jag är uppväxt i ett hem fullt med saker (prydnadsgrejer, husgeråd som sällan eller aldrig användes, bra-att-ha-saker o.s.v.) och jag får panik av sådant. I mitt eget hem har jag saker jag använder och ytterst få men väl utvalda prydnadssaker. Några gånger per decennium lackar jag ur på allt vad saker heter och har en slängorgie.
 
Sv: Svårt att städa..

Jag är uppvuxen i ett hem där allt har sin plats, alltid rent och snyggt, dammsögs och torkade golv varje dag. Min mamma gjorde allt från städning till matlagning, huset var och är fortfarande felfritt!

Vad hände med mig?
Varför är det så svårt?

Önskar jag var städberoende!

Nu må jag låta dryg, men visst finns det viktigare saker än städning? Ibland MÅSTE man prioritera, och då kommer väl ändå andra saker än ett "felfritt" hem först? Ibland känner jag också stress över att inte hinna städa tillräckligt mycket, men tiden går ju så fort!! Jag vill ha tid för min man, mina djur, mina föräldrar och min underbare brorson:love:.

Skitigt och stökigt är det ALLTID i varierande grad här, men definitivt ingen sanitär olägenhet. Att laga mat och baka känns viktigare än att städa. Att vara med min hund som börjar bli gammal är en prioritet. Inte sjutton kommer jag att ångra att jag inte städade tillräckligt mycket???

Jag vet att jag antagligen inte hjälpte....alls;)...men det är bara en tanke!
 
Sv: Svårt att städa..

Det här är säkert fel svar men jag tycker det är klart överdrivet att dammsuga och torka golv varje dag. Vem orkar det? Och särskilt om man har hästar?! Är det inte bätte att fundera på vad din mamma försakade i sitt liv för att hålla hemmet skinande?
 
Sv: Svårt att städa..

Det här är säkert fel svar men jag tycker det är klart överdrivet att dammsuga och torka golv varje dag. Vem orkar det? Och särskilt om man har hästar?! Är det inte bätte att fundera på vad din mamma försakade i sitt liv för att hålla hemmet skinande?

Kan bara hålla med :)!!
 
Sv: Svårt att städa..

:bow:

Jag är uppväxt i ett hem fullt med saker (prydnadsgrejer, husgeråd som sällan eller aldrig användes, bra-att-ha-saker o.s.v.) och jag får panik av sådant.

Samma här. Man öppnar ett skåp och allt ramlar ur, eller man har handdiskat och ska ställa in i skåpet med det finns inte plats.

kl
Nej, var sak på sin plats. Man får skaffa lite snygg förvaring helt enkelt. Då blir det lätt. Gärna några större lådor eller korgar med lock för barnens leksaker, filtar, kuddar o.s.v. Ha lådor för krafs så som små verktyg, mynt, gamla nyckar och annat skit. Skaffa en korg för oarkiverade papper (dem tar man itu med då man orkar. Förslagsvis en gång i månaden.) Ha en annan korg för skräptidningar och en för räkningar.

Och så vidare.

Dammsug bara en gång i veckan, och sopa upp om det råkar ligga större dammråttor i hörnet.

Be om hjälp. Kom ihåg att alla tänker olika och inte har samma behov.

Kom också ihåg att leva också.
 
Sv: Svårt att städa..

Varje dag. åh herregud, jag tycker jag är duktigt om jag ids städa en gång i veckan. Har iofs inga barn men en drös djur.

Det som är så jobbigt med att städa i mitt tycke är just att det är ett evighetsgöra. Iaf just när man har djur och barn. Det är inte fint så länge så måste man börja om.
 
Sv: Svårt att städa..

Avsätt 10-15 minuter varje dag till att plocka undan saker som ligger framme. Man kanske inte hinner plocka undan precis allt men prioritera olika saker olika dagar i så fall, det beror lite på hur stort man bor också såklart. De barnen som är tillräckligt stora hjälper till förstås eller så gör ni det efter att barnen har gått och lagt sig. Det gör otroligt stor skillnad när man väl ska dammsuga o.s.v. för då behöver man inte börja med att röja undan saker i varje rum först.
 
Sv: Svårt att städa..

Jag städar ofta och folk brukar tycka att mitt hem är så himla rent. Men inte ens jag dammsuger och torkar golv varje dag, det verkar lite hysteriskt tycker jag.
 
Sv: Svårt att städa..

Jag är väl lite städberoende.
Städar lite varje dag, och dammsuger/dammtorkar, putsar, städar kyl, toa, handfat mm ca varannan dag.
Det är väl alltid perfekt städat här skulle jag säga.
Disk/spis etc städas varje dag.
Jag känner mig väldigt stressad om det inte är städat, då kan jag inte slappna av. Har katter och stör mig som fan om det ligger nå pellets från deras toa mot mitt svarta badrumsgolv. Och man vet ju aldrig när man får oväntat besök :p

Slutsats: Jag städar för att JAG tycker att det är viktigt, för att jag ska kunna slappna av. Skulle jag inte bry mig skulle jag inte heller städa så mycket..
 
Sv: Svårt att städa..

Bestäm en städdag och fördela sysslorna mellan familjemedlemmar.


Städar en gång i veckan. Och hjälps åt.


Du skriver "våra".

Var finns "den andre" när "barnens leksaker och kläder tappas lite varstans, dammtussarna hopar sig, kvällsmaten skall tillagas, barnen badas och läggas, hästarna tas om hand" och när det är dags att "dammsuga och torka av varje dag, tvätta och vika kläder osv."?

Och hur gamla är barnen?

Barnens pappa går upp samtidigt som mig och barnen, som är 1 och 3 år gamla. Jag gör allt med dom, väcker, klär och ger en liten frukost, och lämnar dom på dagis, eftersom att han börjar tidigare än mig. Jag Jobbar 75% så jag hämtar barnen efter jobb. Fixar med hästarna när jag kommer hem. Vi bor på en liten gård. Har middagen klar varje kväll han kommer hem från jobb. Sen nattar jag minstingen någon gång mellan 18-19.

När barnen sover och hästarna nattade, plockar jag lite leksaker om orken finns kvar. Oftast är jag helt slut.

Det är givetvis en livsstil vi har valt, och jag älskar att bo på landet. Men ibland undrar jag vad som är bäst för våra barn. Ett hus som är lite upp och ner emellanåt, grus i hallen, hundhår i soffan (fast att han inte får vara där ;) ) och hästar utanför köksföntret, eller en renare och enklare miljö i stan.

Min mamma har varit hemmafru sen jag var 10, så självklart kunde hon lägga ner all sin tid på att hålla hemmet fint.

Jag kan självklart se vad som behöver göras hemma, men väljer allt som oftast att sätta mig på på golvet med mina barn istället och leka en stund eller mysa i soffan med dom, innan jag ställer mig och lagar kvällsmaten.
Ibland känner jag bara att jag kanske borde ta en vals med dammsugaren istället. Men visst är det mycket mer lockande att krama om de finaste man har? ;)
 
Sv: Svårt att städa..

:bow:

Jag gillar också att hålla nivån av saker på ett minimum. Jag är uppväxt i ett hem fullt med saker (prydnadsgrejer, husgeråd som sällan eller aldrig användes, bra-att-ha-saker o.s.v.) och jag får panik av sådant. I mitt eget hem har jag saker jag använder och ytterst få men väl utvalda prydnadssaker. Några gånger per decennium lackar jag ur på allt vad saker heter och har en slängorgie.

Oj, känner helt klart att jag har något sådant skåp eller två som borde ha en varningsskylt om att inte öppnas utan skyddshjälm! ;)

Jag har även svårt att slänga grejer. Kan du lära mig hur man har en slängorgie? ;)
 
Sv: Svårt att städa..

För det första är jag övertygad om att du måste få med dig de övriga familjemedlemmarna, ni måste åtminstone hjälpas åt med "plocket".
Själva städningen går oftast både fort och lätt när det är tomma ytor så jag tycker "plocket" är absolut värst. Beroende på ålder på barnen så får de egna ytor att ansvara för ("plock"+ städ).
Att var sak verkligen har sin plats gör också att det mindre lätt blir stökigt.

Ett tips jag kan dela med mig av är att alltid ta med sig något som inte hör till rummet när man går till ett annat rum, ett "plock" i farten tar betydligt mindre energi än när man aktivt måste avsätta tid för att plocka.

Kör med åtminstone en städdag alternativt en "plockdag" (var sak på sin respektive plats) följt av städdag (dammsuga ev. våttorkning + badrum). Delar man upp det tar det betydligt mindre tid i anspråk och man har mer tid kvar av kvällen.
När det gäller vikning av tvätt kan den med fördel göras framför tv:n, varje familjemedlem får sedan lägga in sina kläder (hjälp de yngre barnen).
 
Sv: Svårt att städa..

Och så vill jag säga tusen tack för alla tips!
Ska försöka göra ett städschema, igen :)
Jag ska bara försöka få in det i resten av rutinerna :)
 
Sv: Svårt att städa..

Det är givetvis en livsstil vi har valt, och jag älskar att bo på landet. Men ibland undrar jag vad som är bäst för våra barn. Ett hus som är lite upp och ner emellanåt, grus i hallen, hundhår i soffan (fast att han inte får vara där ;) ) och hästar utanför köksföntret, eller en renare och enklare miljö i stan.

Varför i hela friden skulle det vara bättre för barn att bo i en renare miljö i stan??? Och det är väl kanske bara inomhusmiljön som är renare i så fall...

Jag kan självklart se vad som behöver göras hemma, men väljer allt som oftast att sätta mig på på golvet med mina barn istället och leka en stund eller mysa i soffan med dom, innan jag ställer mig och lagar kvällsmaten.
Ibland känner jag bara att jag kanske borde ta en vals med dammsugaren istället. Men visst är det mycket mer lockande att krama om de finaste man har? ;)

Jag antar att du egentligen vet svaret på frågan? Inte kommer dina barn att fråga dig senare i livet varför du inte dammsög oftare när de var små...
 

Liknande trådar

Relationer Varning för en lång skriva-av-sig-tråd... Hur lika måste man egentligen vara i en relation? Jag har en relation sedan drygt 4 år...
30 31 32
Svar
631
· Visningar
39 548
Senast: norrsol
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 742
Relationer Tillfälligt nick eftersom jag inte vill utelämna den person jag funderar över, hoppas ni förstår! Jag kommer från ett ganska långt...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 912
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 295
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp