Svårt att städa..

Sv: Svårt att städa..

Han jobbar. Och renoverar huset på sin lediga tid.

Är Arga Snickaren ett program du brukar titta på ibland? En bra idé annars. Just för att få lite perspektiv på personer som ständigt renoverar hus och aldrig blir klara.

Vad är er tid med barnen, småbarnstiden, värd? Den går fort över.

Du jobbar 30 timmar i veckan utanför hemmet och jämför dig själv med en mamma som inte jobbade utanför hemmet alls. Det är 6 timmar om dagen, jämförelsevis, som hon hade att lägga på hus och hem, som du inte har. Jag säger inte att en hemmafru inte arbetar, för det gör hon ju förstås, men jämförelsen är orättvis mot dig. Du har ingen möjlighet att hålla samma nivå.

Din man arbetar två timmar om dagen mer än du på sitt jobb. Om ni ska ha samma arbetsbelastning ska du lägga två timmar om dagen på hem och familj, barn, matlagning, städning och tvätt. Allt därutöver ska ni dela lika. Självklart även husrenoveringen.

Hur ser den kalkylen ut för er? Edit: jag menar alltså, om kalkylen inte går ihop måste något strykas från listan och då kanske man behöver leja bort en del av renoveringen så man hinner med sin familj?

När det gäller konkreta tips så har du fått ett antal. Jag har nyligen börjat försöka tillämpa "städa ett rum om dagen". Ett rum tar inte så lång tid att städa och det känns då aldrig som ett stort berg. Det underlättar om man först har gjort en basic husstädning så att man har ett bra utgångsläge. Då kan varje dags städning höja nivån litegrann och man kan lägga några minuter på att gå igenom och slänga något som gör det lättare nästa gång. Mitt hus har följande "rum" för att jag ska hinna huset på en vecka:

1. kök
2. hall+toa
3. arbetsrum
4. vardagsrum
5. övre hall+trapp+hundrum
6. sovrum (och gästrum som inte används så ofta)
7. badrum

Det är mest jag som städar hemma hos oss men det är min man som handlar. Tycker vi delar lika. Vi har inga barn hemma längre men två hundar, som är mina, vilket gör att jag tycker det är rättvist att jag städar mer än han.

Större jobb som fönsterputsning brukar jag dela upp också. Jag tar kanske utsidan på tre fönster på nedervåningen en dag när det är lämpligt väder. Så tar jag insidorna och mellan rutorna en annan dag. Så är tre av 11 fönster klara.

Över huvud taget tror jag mycket på att dela upp saker i hanterbara bitar, när det känns övermäktigt. Små bitar som man kan göra klart, stryka från listan, bocka av. Tiden med barnen är mer värd än något annat. Att prioritera sagan med treåringen framför att vika tvätten är med andra ord helt rätt.
 
Sv: Svårt att städa..

Man slänger. Hämningslöst.

"Har jag använt den här det senaste året?" Om svaret är nej - släng.
"Kommer jag någonsin ha någon vettig användning av den här?" Om svaret är nej - släng.

Jag har samlargener så det är svårt, men det är bara att bestämma sig och inte falla för känslor av nostalgi eller för att något är "fint" eller "bra att ha".

Och ja, man skulle kunna skänka bort till t.ex. Myrorna eller Erikshjälpen, men sådant är en bromskloss för mig, för då måste jag sortera och forsla dit och krångel, krångel, krångel, så jag slänger. Även kläder och fullt användbara prylar.


K-L

Jag har en hel del med kläder som jag inte använder och eg.bara skulle sälja eller lämna in. Toppar och linnen som man inte trivs i.
Undrar varför det ska vara så svårt att göra sig av med det:o


Angående städtips köpte jag häromdan Viledas 1-2 spray mopp. Den är riktigt rolig att städa med faktiskt! Nu har jag endast använt den till att torrmoppsstäda men den glider så lätt att det är kul:laugh:
Annars fyller man på med vätska, rengöring eller bara vatten i skaftet sen strilar det ut på golvet framför moppen när man trycker på handtaget.
 
Sv: Svårt att städa..

Problemet är väl sällan att rengöra tomma ytor utan att få fram de där tomma ytorna ;)
 
Sv: Svårt att städa..

Problemet är väl sällan att rengöra tomma ytor utan att få fram de där tomma ytorna ;)

Jo så kan det ju va:D
Jag flyttar mest runt på sakerna eller stapplar dom. Men golvytorna här är iaf fria så golven är lättstädade med nya moppen:idea:
 
Sv: Svårt att städa..

Problemet är väl sällan att rengöra tomma ytor utan att få fram de där tomma ytorna ;)

Klockrent!!!

Jag känner igen mig hos TS, åtminstone när barnen var små:laugh:

När det blir röra är det svårare att få energi till städningen, så att hålla efter är prio ett.

Tycker dock att du prioriterar bra som ger barnen tid, det är vad de behöver allra bäst:love:

Jag har blivit bättre på städning, men inte tillräckligt, dvs inte så som jag vill vara. Har dock fått enorm inspiration av tråden och därför tagit tag i en del som legat efter:D
 
Sv: Svårt att städa..

Och jag vet att han kanske tycker det ser konstigt ut om tvätten fortfarande hänger på torkstället när han kommer hem, och så har jag bakat bullar med 3-åringen istället.

Oj hans attityd :D

Kommer min man hem till nybakta bullar och hängande kläder så är de hängande kläderna bara där de brukar vara, vill han bli av med dem så är det fritt fram att plocka in dem i skåpet (jag tvättar mest han lagar mat mest o handlar). Och så får han vara tacksam för och måste berömma bullarna!

Men jag känner verkligen igen fenomenet, fast på en annan nivå. Det är så underbart när det är städat hemma. Allt är så enkelt att hitta och det är så lungnande för hjärnan att bara vara i rummen. Men tyvärr är rummen oftast lite luddiga av kläder i nivåer från rent till smutsigt och golvet är täckt av tågbana och små plastploppar med ilvassa pinnar (jmf pärlplatta/häftstift). Disken härjar nöjd och odiskad på bänken eller ren i suck, diskstället.
 
Senast ändrad:
Sv: Svårt att städa..

Ja, och sen ska man orka (och ha lust) att ha sex också. Och vara snygg och dofta gott.

Jag måste göra en liten jämförelse mellan sex och städning :D Om någon pikar en och hela tiden tycker "Vi måste ha mera sex, du måste måste måste ge mig mera sex! Var piggare, orka, ha lust!" Hur mycket lust får man? Ingen.

Lite samma med städningen. Den dag min man påpekar att jag borde städa mera slutar jag städa helt.:angel:
 
Sv: Svårt att städa..

Har barn som är ett år och har kommit fram till att det är omöjligt att ha det städat.
med det i tankarna röjer jag när det blir för smutsigt och umgås hellre med barnet.
Vet att sambon har större behov av att ha rent än mig men det skiter jag i, då får han väl städa.
Tycker han har varit väldigt curlad innan (t.ex. om maten står på bordet så kommer den inte in i kylskåpet förrens jag gör det) och han kan väl tycka att jag borde ha hunnit mera. Tills han var hemma en vecka och gav upp;)
Han hade också en hemmafru till mamma och visst jag är föräldraledig men hur många fler gånger i livet får jag chansen att umgås med min son som ett åring?

(det jag gör på en dag, försöker plocka upp lite, tar hand om diskberget, torkar bord+spis och lagar mat till oss alla tre)
 
Sv: Svårt att städa..

KL

Jag håller med samtliga om att dammsugning m.m. varje dag är helt onödigt och orealistiskt för de flesta av oss. Vi har två hundar som drar in en massa grus, men jag tycker inte det är så mycket att hetsa upp sig över. Ett hem är till för att leva i, inte för att visa upp. Det där hysteriska städandet tycker jag hör till det förflutna.

I övrigt har du fått många bra tips om hur man gör det enkelt att hålla ordning. Att inte samla på sig en massa onödiga prylar är faktiskt det viktigaste av allt. Nummer två är att, som andra har sagt, se till att varje sak har en designerad plats. Man ska inte behöva fundera varje gång vart något ska läggas.

Ett sätt att utan ansträngning hålla efter grus och damm är att skaffa sig en robotdammsugare. Den kan man sätta på medan man själv pysslar med annat. Den tar inte allt, men den tar det värsta. Det är ett bra sätt att se till att köks- och hallgolv inte förfaller totalt under tiden mellan städningarna.

Jag hoppas att din sambo inte menar så illa som det låter. Kanske är det så att han inte riktigt förstår hur mycket du faktiskt jobbar i hemmet och med barnen? Jag jobbar hemifrån och har allt ansvar för våra två hundar och vår katt. Min man sköter inköp och matlagning. Han tycker ibland att jag är lat som inte bidrar mer till t.ex. matlagning och jag har insett att det beror på att han inte riktigt inser hur mycket tid jag varje dag lägger på djuren.

I min värld låter det som en totalt riktig prioritering att hellre sätta dig på golvet och mysa med dina ungar, än att ta en tur med dammsugaren. Som någon annan så klokt skrev, tror jag inte att dina barn någonsin kommer att se tillbaka på sin barndom och önska att du hade städat oftare. De kommer att minnas en närvarande och kärleksfull mamma som ville vara med dem.
 
Sv: Svårt att städa..

Han jobbar. Och renoverar huset på sin lediga tid.

Jag måste säga, att det är väldigt uppfriskande att läsa era synpunkter, och att ni kan se att jag ändå gör något, medan han kan kränga ut sig att han jobbar mer och tjänar mer, och därför kan påpeka saker jag inte gör. Att jag är en slarver.. Och det är jag nog också. Men ibland när jag ser allt som behövs göras, som kanske egentligen inte är så mycket och som försvinner i ett naffs om jag bara tar tag i det, som att sätta in disken indiskmaskinen, så känns det som ett oändligt berg, och det är nästan som att jag fastnar i en dvala, att jag inte kan förmå mig att röra mig alls. Det låser sig helt. Jättesvårt att förklara. Jag undrar ibland om jag är lat.
Och jag vet att han kanske tycker det ser konstigt ut om tvätten fortfarande hänger på torkstället när han kommer hem, och så har jag bakat bullar med 3-åringen istället.
Det är bara när vi bråkar som han säger dessa saker, men de följer med mig jämt.

Vilket Pucko! :crazy:
Bullar med treåringen är mycket bättre än att oja sig över att tvätten hänger på torkstället!

Du tjänar delvis iallafall mindre för att då jobbar mindre och är mer med barnen. Inte för att städa ihjäl dig :cool:
 
Sv: Svårt att städa..

Nästa gång karln häver ur sig nåt sånt hade jag rekommenderat TS att svara: Oj,kan du inte själv? Stackars liten. Ska jag visa hur man gör?" :D
 
Sv: Svårt att städa..

Eller anfall är bästa försvar -Titta! Fantastiskt! Jag lyckades hinna tvätta i förrgår så vi har rena kläder! Vi kan väl plocka in tillsammans ikväll :p - jag vill ha beröm! Och visst är jag duktig som klarar att baka bullar med lilla X som "hjälp".

Bullar är hushållsarbete, barn är hushållsarbete och tvätt är hushållsarbete. Du har ju lyckats med två av tre - på samma gång dessutom!

Jag får skillpoints hemma om jag lyckas producera bullar med stjälp av barn. (precis som att om någon av oss lyckas laga mat med "hjälp" av barn också ger extra beröm, även om det händer varje dag en vecka.).

Ta ned tvätt med stjälp av treåring är ganska arbetsamt, puh. (liksom att byta lakan med en som snor in sig i dem hela tiden)

Barnsligt kanske att tigga beröm. Men det är trevligt att få.
 
Sv: Svårt att städa..

*KL*

Jag har för mycket att göra, och för lite ork.
Det är en ond nedåtgående spiral, det är inte något som hänt över natten.
Jag jobbar heltid, likaså min sambo. Sonen är 4 år. Vi har en hund och en katt och ett hus med dåliga förrådsutrymmen.
När jag kommer hem är det 9 gånger av 10 jag som lagar mat, plockar undan efter middagen, badar barn och lägger barn.
När jag lägger barnet somnar jag oftast av utmattning. Sambon blir jävligt grinig och väcker mig runt 21.00-22.00 tiden, då BORDE jag ju plocka/städa/rensa/diska/tvätta/dammsuga/torka golva/städa toalett or what ever...
Men i stället hamnar jag i någon sorts koma i soffan. Tittar på "misären" som jag kallar det.

Jag vet att problemet bottnar i något annat än att jag inte är kapabel till att städa. Naturligtvis. När jag bodde själv var jag absolut inte pedant, men jag behövde aldrig städa, för jag hade ordning och reda. Var sak hade sin plats.)
Men så är det inte nu...

Min sambo och jag har haft VÄLDIGA problem i vårt förhållande. Behöver inte gå in på detaljer, men det har slitit på mig väldigt mycket psykiskt.
Detta gör att "luften" gått ur mig, städningen har inte ens varit en punkt på min "to-do-list".
Nu försöker jag ta mig ur det här träsket, och det kommer ta ungefär lika lång tid, eller ännu längre, än vad det gjorde att rasera det till den här nivån.

Jag har börjat med att ge bort saker. När någon kommer hem till oss försöker jag ge bort någonting som de skulle kunna behöva. Vad som helst. Igår gav jag bort en extra hundmatskål till en kompis.
I förrgår åkte en ICAkasse med kläder till en annan kompis.

Jag fick lite tröst när jag fick läsa den här tråden. Man är sällan ensam! :)
 
Sv: Svårt att städa..

*KL*


Jag har börjat med att ge bort saker. När någon kommer hem till oss försöker jag ge bort någonting som de skulle kunna behöva. Vad som helst. Igår gav jag bort en extra hundmatskål till en kompis.
I förrgår åkte en ICAkasse med kläder till en annan kompis.

Jag fick lite tröst när jag fick läsa den här tråden. Man är sällan ensam! :)

Men jisses vad smart!! Att portionera ut grejer alltså:idea:
Bra för de som får grejerna och du röjer samtidigt...

Jag ger ju gärna till olika välgörenhetsorganisationer, men då blir det såna lass innan jag tar mig iväg:crazy:
Nu blev jag inspirerad igen av att suga tag i den biten!:D
 
Sv: Svårt att städa..

Verkar ju betydligt enklare att orka allt om du gör dig av med sambon så att du slipper ta hand om henom också.
 
Sv: Svårt att städa..

:rofl: jodu, jag har varit på väg, jag har bara inte hittat någon villig! Såg dock att No1 här var intresserad! ;) :rofl:

Skämtosido, det har varit skitjobbigt ett längre tag, det har känts som om vi vuxit ifrån varandra. Men vi beslutade att försöka igen, ett tag var vi inne på familjerådgivning/parterapi (heter det så?) men vi har inte kommit dit, utan jobbar själva... Det går bra ibland, strålande ibland, sämre ibland och käpprätt åt skogen vissa gånger...

Finns fortfarande stunder då tanken slår mig att jag skulle flytta, men jag kommer inte till skott. Vet inte hur jag praktiskt ska genomföra det liksom.

Nu är jag däremot inne i ett "flow", nu går det bra! Nu börjar jag ta tag i röran här hemma! :)
Men jag återkommer till dig No1, när jag behöver adressen så jag vet vart jag ska skicka honom. Jag står givetvis för frakten, men tyvärr är det inget öppet köp i så fall :rofl: ;)
 
Sv: Svårt att städa..

Men jag återkommer till dig No1, när jag behöver adressen så jag vet vart jag ska skicka honom. Jag står givetvis för frakten, men tyvärr är det inget öppet köp i så fall :rofl: ;)


Adressera honom till Blåkulla, brevbäraren vet vem han ska till :D
 
Sv: Svårt att städa..

Ska jag vara helt ärlig tror jag inte det är städandet som är ditt grundproblem utan snarare din sambo. Så som du framställer det så sköter du barnen, hushållet, djuren och ett jobb. Det är väldigt mycket för en person att göra själv specielt om det finns en till person som är som ett ursäkta mig men stort barn. Han kan gott och väll hjälpa till plocka undan och diska efter middagen, städa undan lite, natta barnen, köra nån maskin tvätt i veckan å så vidare. Med 2 små barn i huset kan man inte spendera all sin fritid på renoveringar och slapande och lägga över resten på sin partner.
Jag tror du inte orkar tillexempel ställa in disken i diskmaskinen för att du håller på att gå in i väggen.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för en lång skriva-av-sig-tråd... Hur lika måste man egentligen vara i en relation? Jag har en relation sedan drygt 4 år...
30 31 32
Svar
631
· Visningar
39 592
Senast: norrsol
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 750
Relationer Tillfälligt nick eftersom jag inte vill utelämna den person jag funderar över, hoppas ni förstår! Jag kommer från ett ganska långt...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 915
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 299
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp