Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Svårt att ta ett föl till?

K

Kirabell

Ett 22 år gammalt Welsh sto som fått ett föl tidigare, ovisst hur länge sedan, hon är i kanon kondition, går på lösdrift året om och har bra hull/muskler, hon är riktigt pigg och glad. Går det att betäcka henne igen? Är det svårt att få henne dräktig? Hur tror ni hon skulle klara av dräktigheten/fölningen och uppgiften att bli mamma igen på äldre dagar?

Jag kan tilllägga att vår veterinär sagt att hon tycker hon är i bra kondition för att få ett föl till och att hon tror hon skulle klara fölning etc. utan problem men jag vill väldigt gärna höra vad ni har för erfarenheter?

I

Iglatjarn

Sv: Svårt att ta ett föl till?

Welshar är av hårt virke. Dom tar man inte kål på så lätt.
tycker absolut att du ska pröva att betäcka henne om du vill det.
Welshar i frihet kan få föl upp i 30 års ålder så det är inget onormalt. Dom har hög fertilitet.

K

Kirabell

HalyBailey skrev:
Welshar är av hårt virke. Dom tar man inte kål på så lätt.
tycker absolut att du ska pröva att betäcka henne om du vill det.
Welshar i frihet kan få föl upp i 30 års ålder så det är inget onormalt. Dom har hög fertilitet.

Tack för svaret, det lät hoppfullt.

Det är väl bara att prova, om stoet är lämpligt för uppgiften som du skriver. Tar det sig brukar de vara redo för det.

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 5524 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
1 499
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
1 751
Kropp&Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
3 654
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
1 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Plast eller guld?