Svårt att ta ett föl till?

K

Kirabell

Ett 22 år gammalt Welsh sto som fått ett föl tidigare, ovisst hur länge sedan, hon är i kanon kondition, går på lösdrift året om och har bra hull/muskler, hon är riktigt pigg och glad. Går det att betäcka henne igen? Är det svårt att få henne dräktig? Hur tror ni hon skulle klara av dräktigheten/fölningen och uppgiften att bli mamma igen på äldre dagar?

Jag kan tilllägga att vår veterinär sagt att hon tycker hon är i bra kondition för att få ett föl till och att hon tror hon skulle klara fölning etc. utan problem men jag vill väldigt gärna höra vad ni har för erfarenheter?
 
Sv: Svårt att ta ett föl till?

Welshar är av hårt virke. Dom tar man inte kål på så lätt.
tycker absolut att du ska pröva att betäcka henne om du vill det.
Welshar i frihet kan få föl upp i 30 års ålder så det är inget onormalt. Dom har hög fertilitet.
 
Sv: Svårt att ta ett föl till?

HalyBailey skrev:
Welshar är av hårt virke. Dom tar man inte kål på så lätt.
tycker absolut att du ska pröva att betäcka henne om du vill det.
Welshar i frihet kan få föl upp i 30 års ålder så det är inget onormalt. Dom har hög fertilitet.

Tack för svaret, det lät hoppfullt.
 
Sv: Svårt att ta ett föl till?

Det är väl bara att prova, om stoet är lämpligt för uppgiften som du skriver. Tar det sig brukar de vara redo för det.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 455
Senast: Masse
·
Hästvård Vi har köpt en ponny som det har visat sig att han krubbiter/snappar luft. I efterhand har vi fått reda på att han gjort detta sen han...
2
Svar
21
· Visningar
1 855
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 814
Senast: Görel
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp