Bukefalos 28 år!

svårt beslut..

L

laguna12

gjorde en ny användare då jag vill va anonym.

vet inte hur jag ska göra och tänkte att jag kanske kunde få lite tips här, lr iaf få skriva av mig lite..

har en ponny som jag fick när jag var 14 år, är 18 nu. min drömponny, precis en sån jag alltid velat ha. visade sig att han var lite för svår för mig och lite för ung, 5 år. men jag kämpade på och fick mkt hjälp av min mamma och tränare och tillslut lossnade allt och jag hittade knapparna. under dom här åren har jag och min mamma bråkat otroligt mkt när det gäller hästen, om allt ifrån vilket foder han ska ha till vilken hage han ska gå i, ungefär. två starka viljor som vill det bästa för hästen. det har självklart varit jobbigt för hela familjen och kanske en av anledningarna till att mina föräldrar skiljdes, dock inte den största anledningen. detta ledde till att det blev svårare för min mamma att betala allt, dyr stallplats osv. särskilt när jag är van vid att få bästa tränarna, bästa fodret, dyraste täckena osv, och dom sakerna vill ju mamma också ha, fast inte pengarna riktigt räcker till. och jag som alltid fått som jag vill har ju såklart blivit ännu argare vilket har resulterat i mer bråk. och så har mamma inte haft råd att betala alla träningar som jag vill och även tävlingar, som är det jag vill mest. därför skaffade jag ett jobb själv för ungefär ett år sedan men då börjar hon tjafsa om att hon ska ha dom pengarna, som jag hade tänkt ha till träningarna och tävlingarna, vilket vi också börjar bråka om. och jag får ingen hjälp av min pappa, han är trött på hästen och allt tjafs runt omkring.

känns nu som att jag inte orkar kämpa längre, det här är dessutom sista tävlingsterminen för mig på ponny och sen vet jag inte vad jag ska göra, vill inte sälja men känns nästan som att jag inte orkar bry mig längre. jag vill inte ha en häst som står i en hage och blir fet utan att träna och tävla, och det är inte kul att rida runt själv och traggla, jag vill mer än så. särskilt när jag har en dyr och fin ponny. nu kanske jag låter bortskämd men det här är skitjobbigt och vet inte vad jag ska göra. sälja? behålla och fortsätta kämpa? lämna ut på foder? vilket vi har tänkt men mamma vill inte, hon vill inte sälja heller, sen är han svårriden så det är inte nån som klarat av honom. nån som har tips eller har/haft det likadant?

behövde skriva av mig lite bara efter ännu ett bråk.:(
 
Sv: svårt beslut..

kompromissa!!!

Jag e hästtjej som vet vad allt kostar men jag e mamma till en tonårstjej oxå.

jag skulle föreslå att u o in mamma sätter er lugnt ner o hör vad den anre har att säga.

saker som är vktiga är ju den löpande kostnaden för hästen.
vad kostar det, kan mor in stå för de pengarna, så kan u ju står för träning o tävling. och att man står för detta.
sedan får man ju kanske vara nöjd med det man har, visst vill jag oxå handla varje snyggt träns o schabrak jag ser, men måste ändå tänka att jag har så det räcker. lär dej att sy , fixa egna saker, snygga upp det som börjar rassla, där sparar man många sköna kulor. kolla tradera typ
kanske kan du leasa ut din häst nån dag i veckan o lägga de pengarna på träning, kanske flytta till ett stall är du behöver jobba av kostnaden mera.

et är enormt yrt att ha häst och för en ensamstående är det en UPPOFFRING att ge sitt barn det, kanske kan u göra den uppfofringen, mer värd för henne tex ta på dej mer sysslor i hemmet.
Jag har en dotter som älskat musik över allt annat och konst, men hon vill ju ha hästen oxå, och det är det fina i kråksången, när dottern rensat en rabatt extra blir man så himla glad att man gärna e med o sponsrar resan till sweden rock mm.

Jag tror inte in mamma missunnar dej träningen, men det är tufft ekonomiskt iblan och att bråka jämt tar på krafterna, kanske kan du lösa det hela genom att på börja samtalet. hur skulle jag kunna hjälpa dej för att underlätta såå vi kan ha kvar ponnyn?


Du låter inte som en bortskämd unge, u låter som en ledsen tonåring!och det är ganska jobbigt vare man ska tänka på häst o ekonomi annars oxå. men man fångar fler flugor med honung än med vinäger

lycka till en hästig tonårsmorsa
 
Sv: svårt beslut..

Ärligt så är du nog ganska bortskämd... Du bör nog lyssna mer på din mamma, hon måste ju ha slitit som ett djur för din skull, va? Kanske lite tacksamhet mot din mor skulle lätta lite på situationen....

Varför, och till vad vill din mor ha dina pengar till?
I den situationen ni verkar vara i är det nog dags att prioritera bort alla dyra saker till hästen, kanske träna hos någon mindre, billigare tränare (dom kan ju faktiskt också vara duktiga), åka på mindre tävlingar. Man köper ju faktiskt ganska ofta en massa dyrt skit som hästen faktiskt inte behöver. Sedan finns det massor bra billigare täcken, och sköter man om grejerna ordentlig, så behöver man ju inte köpa nytt så ofta.

Om din mamma inte har råd att betala allt längre kanske du bara ska ängna detta sista ponny-år åt att ha så roligt som möjligt med den och verkligen njuta (inom rimliga kostnader, för ni har ju tydligen inte råd) och sedan sälja den till någon som verkar bra. Det skulle nog jag göra. Sedan är du ju vuxen så då får du se till att skaffa ett bra jobb om du vill ha häst, och då behöver ju inte din mamma bry sig om vad du gör med den.

Nej, jag tycker du ska fundera lite på vad din mamma gjort för dig, hon har ju ändå gett dig rätt mycket fram tills nu eller?
Man har inte alltid råd med allt man vill ha och det är väl dags att du kanske inser det nu. För att få vad man vill måste man jobba och slita väldigt hårt när det inte kommer gratis, du tillhör ändå dom som fått just mycket gratis, när jag var i din ålder fick jag fixa allt själv runt hästen som jag lyckats tjata till mig och det var inte så jävla lätt. Lite skärpning va? det kunde ha varit mycket värre.
 
Sv: svårt beslut..

Håller med :)
Jag fick köpa min första häst när jag var 37 :D
Ett "billigt" varmblod men som gjorde mej väldigt lycklig.
Nu e jag 39 och har 2 hästar och uppskattar nog dom mer än om mamma fått köpa dom när jag var tonåring.
 
Sv: svårt beslut..

Du får rätta munnen efter magsäcken. Sälj av allting som inte är absolut nödvändigt, gör dig av med de dyraste schabraken, täckena och tränsen och skaffa billiga grejer från Hööks eller Börjes. Träna och tävla hälften så mycket.
Sedan bör du ta och tacka din mamma för hur mycket hon har ställt upp för dig, du ska vara OTROLIGT tacksam mot henne. Du vet inte hur bra du har det.
Klart det är skitjobbigt för dig men du ska tänka på att det är "skitjobbigare" för alla dem som inte kommer ens i närheten av att ha lika bra förutsättningar som dig. Och framför allt att din mamma också har det jobbigt, du borde ställa upp och hjälpa henne nu och sluta bråka med henne. Lite kan du väl ge tillbaka?
 
Sv: svårt beslut..

jo jag har försökt, men det ger ingenting. finns alltid saker vi tjafsar om, tyvärr. men jag ska försöka ännu en gång. tack så mkt för stödet, finns få som förstår och du verkar va en av dom:)


till alla andra:
jag skrev ju också att jag kanske verkar bortskämd och jag vet att jag har fått en häst osv osv och jag ska väl vara glad för det för det är det inte alla som får men mkt vill ha mer som man brukar säga, det blir lätt så särskilt i hästvärlden där allt kretsar om pengar, klart det känns jobbigt då när man inte kan få allt man vill ha. Att sälja mina dyra saker tror jag knappast hjälper, det är inget bra andrahansvärde på det och både jag och mamma vill ju att hästen ska ha bra saker, inget ont om hööks/börjes men ni kanske förstår. det handlar mest om den här tränings/tävlingsbiten, och att jag inte vet om jag tycker att det är kul längre, allt slit som jag gör (och mamma med för den delen) tro mig, jag vet vad hon gör för mig och jag är henne evigt tacksam även om det är svårt att visa det..så, jag vet inte om jag tkr det är roligt längre om jag inte kan ha häst på det viset jag vill, men jag vill inte sälja. finns ingen jag tycker om så mycket som min häst, han är mitt allt och han har gett mig så otroligt mycket, han som alltid funnits där genom en jobbig period i livet..
 
Sv: svårt beslut..

Ett ganska enkelt knep vore ju att själv ta ett sommar jobb.

Jag var 12 år och fyllde 13 år, den sommaren då jag själv fick tjäna ihop pengar till min första stora häst.
I dag verkar det som att man vill ha allt..utrustning, häst, lektioner osv osv, utan som helst hjälpa till.:confused:
Rör på fötterna och hjälp din mamma...om inte, skall du inte ha någon häst.:devil:
 
Sv: svårt beslut..

Jag tycker att det låter som om du och din mamma behöver någon utomstående som kan hjälpa er att bena upp poblemen.

Du skriver att det alltid varit tjafs om vad hästen ska ha och inte ha, vilken hage osv. varför:confused: vad är det ni tjafsar om egentligen?

Jag tror att om du inte hade haft hästen så hade det varit något annat ni hade tjafsat om.

Kanske är det så att din mamma vill ge dej det hon inte fick som liten?

Jag tycker att ni ska ta kontakt med familjerådgivningen så att de kan hjälpa er, det låter som om ni inte reder ut det själva.

Det här handlar inte om pengar utan om något helt annat.

Föreslå familjerådgivningen för din mamma och säg att ni behöver hjälp med att reda upp er relation.
 
Sv: svårt beslut..

Du är förskräckligt bortskämd.

Du borde tacka din mamma varje dag för att du får behålla din ponny. Är du dessutom 18 år och bor hemma bör du betala för dig.
 
Sv: svårt beslut..

svarar lite till alla...

jag har faktiskt ett jobb, är 18 år och alltså jobbar jag och går i skolan, därför bor jag fortfarande hemma. betalar dock inte hyra lr något, utan hjälper till med hästen så mkt jag kan, men vill ju leva också och ha pengar till andra saker, men jag börjar lära mig att man faktiskt inte kan få allt här i livet, tråkigt nog.

vi har gått hos en "familjerådgivare" lr vad man ska kalla det, och kom väl fram till att jag skulle börja jobba vilket jag gjort men det är hela tiden tjat om pengar, vilket jag tkr är skitjobbigt och då blir jag sur. vet att mkt av det hela handlar om att jag och min pappa inte kommer överens, och då blir det lätt att mamma får ta skiten, tyvärr :(
 
Sv: svårt beslut..

För det första det är alltid föräldrars fel att barn blir bortskämda om man nu kan kalla ts för det (vilket flertalet gjort) För det andra så är man som förälder försörjningspliktig till barnet fyller 21 (någon ansåg att ts borde betala hemma) För det tredje till TS Det är aldrig ALDRIG barnets fel att föräldrar skiljer sig vilket du tydligen känner att du är delvis, slå bort den tanken!

Sedan kan jag inte tycka att det är rätt att som mamma ta ts tjänade pengar som hon jobbar ihop utöver studier för att kunna fortsätta träna och tävla, vad gör man då med barnets motivation? Jag kan tänka mig att ts mamma har det tufft ekonomiskt, jag är också ensamstående mamma med nu 2 utflugna ungar varav tjejen alltid haft häst (tills nu då hon fått eget barn och inte har tid) att dra in på utgifter kan jag förstå men när ungen jobbar för att delvis kunna betala för sitt intresse och i slutändan inte kan göra det pga att mammas ekonomi fått sig en törn och hon tar pengarna då kan jag inte vara tyst längre, man ska inte rycka undan mattan för sina barn som försöker göra sitt bästa att ordna för sig.
 
Sv: svårt beslut..

Jag och mina föräldrar har haft en deal sedan jag fick min första häst. De betalade stallhyran så länge jag pluggae (även universitet..) och jag fick betala resten.

Så ja, nog är du bortskämd allt. Ni kanske skulle göra upp om vad din mamma betalar och vad du sedan får betala själv för de pengarna du tjänar.

Kanske skulle det kunna vara läge att hitta en billigare stallplats. Man behöver inte alltid skaffa dyra täcken och annan utrustning. Sådana skaer skulle kunna göra att det finns mer pemgar kvar till träning och tävling.

Å så tycker jag du ska vara väldigt tacksam mot dina föräldrar. Tror du har varit så bortskämd att när du hamnar i verkligheten så var det inte riktigt ika roligt längre...
 
Sv: svårt beslut..

utan hjälper till med hästen så mkt jag kan, men vill ju leva också och ha pengar till andra saker,

nu var kanske inte det riktigt jag menade med att avlasta hemma, att du tar hand om din egen häst förutsatte jag. det är ju det du vill ha , en egen häst och du gnäller för att din mamma lägger sig i.

Det verkar som om inte bara mamma ska betala hästen hon sköter den oxå och du hjälper till. hade jag läst det i första inlägget hade jag nog inte varit lika förstående.

Herre gud det är ju som att säga " jag bar ut smutstvätten ur mitt rum så du slapp leta efter den när du ska tvätta mina kläder"


det e ju lixom det det handlar om att ha en stor hobby, man måste försaka annat i livet. jag har inte råd att köpa märkeskläder, gå på bio mm, för jag har en egen häst
, det jag offrar är för min skull för min häst.

undrar hur mycket din mamma får offra för att du ska ha en häst.

försörjningsplikt är en sak tycker jag, mat o kläder det vill man ju inte att ens barn går utan, bidrag till barnets hobby javisst gärna som motprestation, men att försaka allt annat för att barnet ska ha en häst o bli belönad med bråk, nja där går nog min gräns!

sorry jag måste nog ta tillbaka lite från mitt eget inlägg, DU är bortskämd!!
 
Sv: svårt beslut..

gjorde en ny användare då jag vill va anonym.

vet inte hur jag ska göra och tänkte att jag kanske kunde få lite tips här, lr iaf få skriva av mig lite..

har en ponny som jag fick när jag var 14 år, är 18 nu. min drömponny, precis en sån jag alltid velat ha. visade sig att han var lite för svår för mig och lite för ung, 5 år. men jag kämpade på och fick mkt hjälp av min mamma och tränare och tillslut lossnade allt och jag hittade knapparna. under dom här åren har jag och min mamma bråkat otroligt mkt när det gäller hästen, om allt ifrån vilket foder han ska ha till vilken hage han ska gå i, ungefär. två starka viljor som vill det bästa för hästen. det har självklart varit jobbigt för hela familjen och kanske en av anledningarna till att mina föräldrar skiljdes, dock inte den största anledningen. detta ledde till att det blev svårare för min mamma att betala allt, dyr stallplats osv. särskilt när jag är van vid att få bästa tränarna, bästa fodret, dyraste täckena osv, och dom sakerna vill ju mamma också ha, fast inte pengarna riktigt räcker till. och jag som alltid fått som jag vill har ju såklart blivit ännu argare vilket har resulterat i mer bråk. och så har mamma inte haft råd att betala alla träningar som jag vill och även tävlingar, som är det jag vill mest. därför skaffade jag ett jobb själv för ungefär ett år sedan men då börjar hon tjafsa om att hon ska ha dom pengarna, som jag hade tänkt ha till träningarna och tävlingarna, vilket vi också börjar bråka om. och jag får ingen hjälp av min pappa, han är trött på hästen och allt tjafs runt omkring.

känns nu som att jag inte orkar kämpa längre, det här är dessutom sista tävlingsterminen för mig på ponny och sen vet jag inte vad jag ska göra, vill inte sälja men känns nästan som att jag inte orkar bry mig längre. jag vill inte ha en häst som står i en hage och blir fet utan att träna och tävla, och det är inte kul att rida runt själv och traggla, jag vill mer än så. särskilt när jag har en dyr och fin ponny. nu kanske jag låter bortskämd men det här är skitjobbigt och vet inte vad jag ska göra. sälja? behålla och fortsätta kämpa? lämna ut på foder? vilket vi har tänkt men mamma vill inte, hon vill inte sälja heller, sen är han svårriden så det är inte nån som klarat av honom. nån som har tips eller har/haft det likadant?

behövde skriva av mig lite bara efter ännu ett bråk.:(

Men varför skriver ni att hon är så himla bortskämd för? Det tycker jag inte att hon är. Om ni tittar så skriver hon faktiskt att hennes mamma OCKSÅ tycker att hästen ska ha det dyraste och bästa? Dom kanske satsar på grejer med kvalitet för att de är mån om hästen?
Sen skriver många "Du borde tacka din mamma för att du får ha häst" eller liknande..
Det låter som om TS tjatar för att få ha kvar sin häst. TS skriver att hennes mamma INTE vill sälja. Om nu hennes mamma har det så himla kämpigt borde hon vara vuxen nog att säga till sin dotter att såhär är det, vi har inte råd att ha kvar din ponny.
Och var är hennes pappa? Han borde vara vuxen och ta sitt ansvar!

Till TS: Jag hoppas det löser sig med allt. Man kanske kan ordna så någon kan hjälpa dig med hästen när du ändå blir för gammal nästa år? Typ fodervärd, fast du kanske också kan rida på hästen ibland om det är det du vill. Jag vet att det är svårt att sälja sin häst, men det kanske är dags att gå vidare nu? :) Låta någon annan få ha glädje av din ponny? För det verkar ju vara en riktigt bra en också?!
Aja, har inte så mycket råd och tips. Försök få din pappa att betala lite också?
 
Sv: svårt beslut..

Skulle veta lite mer bakgrundsfakta:
Vem som betalar vad i dagens läge när det gäller hästen. Tillexempel.

Sedan måste ni två sätta er ner och ha ett samtal om vem som bestämmer angående hästens bästa. Lite grundregler om vem som ska bestämma hage, vem som ska bestämma foderstat å så vidare. Hur ni ska göra när du inte får tävla ponny längre kan oxå vara en bra ide att bestämma. Känner en tjej i stallet som redan nu vet att hon ska sälja sin ponny senare iochmed ålder och längd, det har hon och hennes föräldrar redan kommit överens om och bestämt.

Angående pengarna du tjänar, fråga din mamma varför hon vill ha dom. Vad hon tänker lägga dom på. Vad lägger du dom på? Det är så att ha häst, det vet jag själv. Och ens kompisar klagar för att amn inte har råd med alla saker dom har råd med, att man inte har lust att gå ut å supa skallen av sig som alla andra eftersom att man ska upp dagen efter eller inte har råd. Det är så att ha häst, det kostar pengar. personligen betalade jag hela hästen själv och det enda mina föräldrar hjälpte till med var att betala ridlektioner 1 gång i veckan i en normal riddgrupp.
 
Sv: svårt beslut..

fick mkt hjälp av min mamma och tränare och tillslut lossnade allt och jag hittade knapparna. under dom här åren har jag och min mamma bråkat otroligt mkt när det gäller hästen, om allt ifrån vilket foder han ska ha till vilken hage han ska gå i, ungefär.
Ta hjälp av
din goda tränare som hjälper er att se på framtiden, är ju trots sista året på ponnyn i tävlingssammanhagn
två starka viljor som vill det bästa för hästen.Ta inte död på ditt intresse, försök se möjligheter i problemet
det har självklart varit jobbigt för hela familjen och kanske en av anledningarna till att mina föräldrar skiljdes, dock inte den största anledningen.
Barn är ALDRIG orsak till skilsmässa detta ledde till att det blev svårare för min mamma att betala allt, dyr stallplats osv.
Din pappa betalar väl ngt slags underhåll för dej och dina intressen särskilt när jag är van vid att få bästa tränarna, bästa fodret, dyraste täckena osv, och dom sakerna vill ju mamma också ha, fast inte pengarna riktigt räcker till.
Att ni valt dyrare saker kan ju vara av kvalitetssjäl och jag som alltid fått som jag vill har ju såklart blivit ännu argare vilket har resulterat i mer bråk.
Ansträng er att lägga energin på annat än bråk, de vinner ni båda på
och så har mamma inte haft råd att betala alla träningar som jag vill och även tävlingar, som är det jag vill mest. därför skaffade jag ett jobb själv för ungefär ett år sedan men då börjar hon tjafsa om att hon ska ha dom pengarna, som jag hade tänkt ha till träningarna och tävlingarna, vilket vi också börjar bråka om.
Att du skaffat eget jobb visar att du vill ta ditt ansvar, kanske din mamma kan redogöra för hur mycket pengar av din lös som hon vill ha, det kanske inte är så mkt
och jag får ingen hjälp av min pappa, han är trött på hästen och allt tjafs runt omkring.
Underligt om din pappa inte behöver ta ngt ansvar för din fritid, även om du räknas som vuxen så behövs ju stödet från honom
känns nu som att jag inte orkar kämpa längre, det här är dessutom sista tävlingsterminen för mig på ponny och sen vet jag inte vad jag ska göra, vill inte sälja men känns nästan som att jag inte orkar bry mig längre. jag vill inte ha en häst som står i en hage och blir fet utan att träna och tävla, och det är inte kul att rida runt själv och traggla, jag vill mer än så. särskilt när jag har en dyr och fin ponny. nu kanske jag låter bortskämd men det här är skitjobbigt och vet inte vad jag ska göra. sälja? behålla och fortsätta kämpa? lämna ut på foder? vilket vi har tänkt men mamma vill inte, hon vill inte sälja heller, sen är han svårriden så det är inte nån som klarat av honom. nån som har tips eller har/haft det likadant?

Att stå rådvill inför beslut om försäljning el fodervärd är vi nog flera som upplevt. Vad det gäller ponny så är det mer regel än undantag att detta problem uppstår. Var inte så egoistisk, se omkring er så ska ni snart upptäcka att det finns många duktiga ponnyryttare. Även om din ponny är svårriden så är jag övertygad om att någon annan oxå klarar av honom, kanske är ni orolig att någon ska sköta och rida honom bättre! Var inte så själviska att ni inte ser till hästens bästa, som kanske just är att fortsätta ridas och tränas, tävlas,.. men av ngn annan än dej,. I annat fall så kan du åtm skaffa en fodervärd till honom. Hjälper inte att säga att ni inte vill sälja, för finns inte ekonomin så kan man inte ha häst..så är det bara. Men fattar inte varför din mamma hindrar dej från att ta hela ansvaret för din lön, gör upp med henne till vad din lön ska täcka både ang hästen och övriga utgifter. Det finns schabloner för vad 18 åringar kostar ta hjälp av en sådan och lycka till ;) :crazy: :angel:

Ja nu fick du lite att fundera på, kanske du tycker mina ord är hårda, men allt handlar om att ge och ta
 
Sv: svårt beslut..

Jag antar att du går i skolan parallelt med jobbet också, då får man ju inte någon extremt hög lön direkt. Jag skulle nog sätta mig ner och diskutera olika lösningar. Får du lön så det räcker till bra tränare, tävlingar samt lite hästprylar då och då när det behövs? Du kanske inte behöver vara så prylfixerad just nu när ekonomin är dålig? Jag vet hur det känns att inte få/ha råd allt man vill, men just nu får jag leva i den sitsen då ekonomin inte är den bästa för varken mig eller mamma och jag är tidigare ganska van vid att få mycket av det jag pekar på.

Kanske kan du och din mamma mötas någonstans på mitten? Exempelvis att du betalar det du behöver för dina pengar och att du lägger resten på stallhyran exempelvis? Kanske hitta en billigare stallplats om det är möjligt? Ni måste ju kunna komma fram till någon bra lösning som passar er båda. Som någon annan sa: Ge och ta. Ibland måste man snåla och hjälpas åt.
 
Sv: svårt beslut..

men vi har hästen tillsammans, hon är också intresserad och vill va där varje dag osv, hon brukar va där på dagtid och mocka och fixa samt ta hand om honom och sen kommer jag och rider efter skolan. så det är inte så att jag tvingar henne att ta hand om den, utan det vill hon själv.

jag vet att det är så att man inte kan unna sig allt man vill men när man är van vid att alltid ha fått vad man pekat på och lite till så är det svårt när det inte längre går. men jag börjar förstå mer och mer, även om det tar tid...

JudeLaw:: jag tjatar inte om att få ha kvar hästen, det är först och främst mamma som inte vill sälja/lämna ut på foder. vi har haft spekultanter och fått bud på över 100.000 men hon vill inte, och det vill ju inte jag heller även fast jag kanske måste när jag inte får tävla längre, känns som att det är ganska svårt att hitta en bra ryttare med då dom flesta ramlat av...vill ha så lite kontakt som möjligt med min pappa så det blir nog svårt, han har förstört tillräckligt för mig.

moonlightgarden:ja jag har tänkt att vi ska ha ett litet samtal nu innan hösten som två vuxna människor;) och prata igenom allt och bestämma vad jag ska betala osv, så kanske de löser sig till det bästa iaf. jag vill inte sälja, hästen betyder allt för mig, lämna ut på foder kan jag tänka mig men inte sälja, det är liksom hästen med stort H för mig, kommer aldrig få nån som honom igen..

deathslyna:ne precis, man tjänar ju inte några skyhöga summor direkt. och att köpa dyra grejer är inte nåt problem egentligen, vi lägger hellre mer pengar på saker som håller, det är mer det här med träningar och tävlingar som jag vill men mamma säger att vi inte har råd i den mån jag vill, men det är väl bara att inse att det inte går :( synd bara att det är sista terminen ja får tävla ponny:cry: ne, vi vill ha ett bra stall så det vill jag inte dra in pengar på.

nån som har tips på hur man kan få ner kostnaderna i månaden? utan att dra ner på dom viktigaste sakerna? tycker alltid att pengarna bara skenar iväg varje månad, på saker man inte ens vet vad det är. det är nog ett av dom största problemen att vi (jag) inte har sån koll på ekonomin. och jag är så dålig på budgetar (stavning?) osv, kanske nån som är snäll och kan hjälpa till?:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 779
Senast: CaisaCax
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 230
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 784
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Har nu lagt ut mina ponnyer på annons.🥺 Och det gör SÅ ont. Jag vet att det är för deras eget bästa, att de får ett mer aktivt liv med...
Svar
2
· Visningar
402
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp