Svårt för galoppen

3mmyandersson

Trådstartare
Min medryttarhäst har väldigt svårt för sin galopp och han har även inte så mycket balans. Han är ett kallblod, Tinker, C-ponny
När jag har försökt att galoppera så vill han gärna sakta av precis efter, när jag försökt hålla igång galoppen varvet runt så har jag endast kommit ett varv och sedan saktar han av på en gång och jag är helt svettig.
Han är 7 år och inridne men inte så utbildad, skriv gärna tips
 
Min medryttarhäst har väldigt svårt för sin galopp och han har även inte så mycket balans. Han är ett kallblod, Tinker, C-ponny
När jag har försökt att galoppera så vill han gärna sakta av precis efter, när jag försökt hålla igång galoppen varvet runt så har jag endast kommit ett varv och sedan saktar han av på en gång och jag är helt svettig.
Han är 7 år och inridne men inte så utbildad, skriv gärna tips

Det bästa du kan göra är att prata med ägaren, höra hur denna rider och om denna personen har några tips att ge dig. Det kanske är så att hästen helt enkelt inte har tillräckligt med styrka för att hålla igång galoppen ännu och då hjälper inga tips i världen innan han har fått den styrkan vilket bara kan ske genom uppbyggande arbete på rätt sätt. Så fråga ägaren först är mitt tips, säger ägaren att hästen inte har tillräckligt med styrka så får du helt enkelt nöja dig med att galoppera korta bitar tills hästen har byggt upp detta. Det du kan tänka är att det är enklare för hästen att galoppera på rakt spår än på böjt spår, att galoppera på böjt spår, t.ex. volt, kräver mer styrka av hästen., det framgår inte av ditt inlägg om du har galopperat i paddock/ridhus eller utomhus.

Är det så att hästen har styrkan för att hålla igång galoppen kan du fråga ägaren om du får ta någon lektion för tränare så att du kan lära dig hur du ska hålla igång just denna hästen eller kanske be om att få vara med när ägaren rider så att hon eller han kan visa och ge dig tips.
 
Min medryttarhäst har väldigt svårt för sin galopp och han har även inte så mycket balans. Han är ett kallblod, Tinker, C-ponny
När jag har försökt att galoppera så vill han gärna sakta av precis efter, när jag försökt hålla igång galoppen varvet runt så har jag endast kommit ett varv och sedan saktar han av på en gång och jag är helt svettig.
Han är 7 år och inridne men inte så utbildad, skriv gärna tips

Prata med ägaren så att du kan få hjälp. Enklast är att träna galopp ute så att den inte måste hamna på böjda spår, då får du lite draghjälp också. Men se till att fråga så att du får hjälp, kanske vill ägaren sköta galoppen själv tills den sitter bättre och hästen orkar bär sig?
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
701
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
917
Senast: linlar1
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp