Svårt för högergalopp

palle11

Trådstartare
Hej!
Jag skulle behöva hjälp. Min foderponny, C-ponny på 8 år har väldigt svårt att galoppera i höger varv. Hon drar sig gärna mot staketet och har svårt att svänga på ex. en volt. Med lite arbete funkar det ändå att galoppera men hon klarar verkligen inte att hoppa i höger varv.
Så jag skulle vilja ha hjälp med olika övningar för att bygga muskler så det blir lättare att styra och hålla galoppen, tacksam för all hjälp.
 
Hej!
Jag skulle behöva hjälp. Min foderponny, C-ponny på 8 år har väldigt svårt att galoppera i höger varv. Hon drar sig gärna mot staketet och har svårt att svänga på ex. en volt. Med lite arbete funkar det ändå att galoppera men hon klarar verkligen inte att hoppa i höger varv.
Så jag skulle vilja ha hjälp med olika övningar för att bygga muskler så det blir lättare att styra och hålla galoppen, tacksam för all hjälp.
Har ponnyn varit utredd av veterinär för just denna svårighet? :) Annars måste du börja där innan du kan fundera på att bygga muskler.
 
Hej!
Jag skulle behöva hjälp. Min foderponny, C-ponny på 8 år har väldigt svårt att galoppera i höger varv. Hon drar sig gärna mot staketet och har svårt att svänga på ex. en volt. Med lite arbete funkar det ändå att galoppera men hon klarar verkligen inte att hoppa i höger varv.
Så jag skulle vilja ha hjälp med olika övningar för att bygga muskler så det blir lättare att styra och hålla galoppen, tacksam för all hjälp.
Har du någon instruktör eller tränare som hjälper dig med ridningen?
OM inte, tycker jag att du ska börja med att leta reda på någon som kan se var problemet ligger..
Problem kan vara allt ifrån att ponnyn är för lite/felaktigt utbildad eller att du och ponnyn har "samma svaga sida" och därmed båda två motarbetar höger galopp, till att (du och/eller) sadeln sitter fel, att bettet är felanpassat eller att det finns något veterinärt problem.
Så att rakt av be om råd så här är förmodligen ingen bra idé, eftersom vi inte kan se dig rida.
 
Har du någon instruktör eller tränare som hjälper dig med ridningen?
OM inte, tycker jag att du ska börja med att leta reda på någon som kan se var problemet ligger..
Problem kan vara allt ifrån att ponnyn är för lite/felaktigt utbildad eller att du och ponnyn har "samma svaga sida" och därmed båda två motarbetar höger galopp, till att (du och/eller) sadeln sitter fel, att bettet är felanpassat eller att det finns något veterinärt problem.
Så att rakt av be om råd så här är förmodligen ingen bra idé, eftersom vi inte kan se dig rida.
Jag tycker ditt inlägg blir lite oansvarigt. "Leta reda på någon", kan bli precis som det du skrev, vem som helst.
Ponnyn bör gås igenom av veterinär först, är den ren så blir räkningen relativt liten!
 
[
Hej!
Jag skulle behöva hjälp. Min foderponny, C-ponny på 8 år har väldigt svårt att galoppera i höger varv. Hon drar sig gärna mot staketet och har svårt att svänga på ex. en volt. Med lite arbete funkar det ändå att galoppera men hon klarar verkligen inte att hoppa i höger varv.
Så jag skulle vilja ha hjälp med olika övningar för att bygga muskler så det blir lättare att styra och hålla galoppen, tacksam för all hjälp.
Vad säger ägaren till ponnyn om du frågar om det?
Har problemet funnits förut?
Har man i så fall kollat problemet någon gång?
Det vore bra att utesluta att det gör ont någonstans och att den därför väljer den galoppen, för om man börjar pressa med muskeluppbyggnad kan det om det gör lite ont någonstans bli mycket värre.
 
Jag tycker ditt inlägg blir lite oansvarigt. "Leta reda på någon", kan bli precis som det du skrev, vem som helst.
Ponnyn bör gås igenom av veterinär först, är den ren så blir räkningen relativt liten!
Eftersom ägaren rimligen är den som står för försäkring och så vidare på en foderhäst så bör TS nog först prata med ägaren innan veterinär.
Ägaren kanske dessutom har mer information om problemet ifall det finns en historik..
 
Eftersom ägaren rimligen är den som står för försäkring och så vidare på en foderhäst så bör TS nog först prata med ägaren innan veterinär.
Ägaren kanske dessutom har mer information om problemet ifall det finns en historik..
Ja, det är väl uppenbart att en kontaktar ägaren, sen är det inte säkert att de bryr sig, men det bör ju TS föräldrar ha koll på.
 
Hästen behövs kollas. Själv har jag en valack som i unga år rullade fast många gånger. Han blev sned och hade lite mer problem med höger galopp. Tog hjälp av kiropraktor samt byggde upp honom långsamt. Hans ena bakhov var också mindre och det tog nog ett år innan de blev lika stora. Så ta hjälp av vet, tränare osv
 
Har pratat och ridit för 2 olika tränare, båda säger att hon ska bygga muskler då hon är svag på höger sida. Hon har bara varit riden i ca 3 år, därav är hon fortfarande rätt grön och obalanserad. Så själva problemet har inte med skador osv att göra. Dock är även min "svaga sida" höger vilket självklart bidrar till problemet :).
 
Inbland får man börja med att fråga sig var problemet ligger - kan vara hos hästen men också hos ryttaren ... Be ngn erfaren och duktig ryttare rida ( gärna lite vuxen) och se om problemet kvarstår. Jag jobbar själv med samma problem med min unghäst och problemet ligger hos mig i första hand ... Hästen kan nämligen galoppera bra i båda varven med min tränare på ryggen men krånglar i en varvet med mig som inte är lika skicklig och stabil i min sits ... Lösning : tränaren rider hästen och jag jobbar med olika övningar avsuttet f att bli mer liksidig och sedan kämpar vi på tillsammans och tar oss framåt bit för bit.
 
Har pratat och ridit för 2 olika tränare, båda säger att hon ska bygga muskler då hon är svag på höger sida. Hon har bara varit riden i ca 3 år, därav är hon fortfarande rätt grön och obalanserad. Så själva problemet har inte med skador osv att göra. Dock är även min "svaga sida" höger vilket självklart bidrar till problemet :).

Hur fungerar galoppen i longering och tömkörning? Vilket moment är svagheten? Det är rätt viktigt för att få bra tips.

Vad blir ditt problem i höger galopp? Statisk galoppfattning eller för långsam galoppfattning eller galoppfattning i fel moment?
 
Hästen behövs kollas. Själv har jag en valack som i unga år rullade fast många gånger. Han blev sned och hade lite mer problem med höger galopp. Tog hjälp av kiropraktor samt byggde upp honom långsamt. Hans ena bakhov var också mindre och det tog nog ett år innan de blev lika stora. Så ta hjälp av vet, tränare osv

Nja, hästen behöver nog inte kollas av veterinär akut utifrån TS inlägg utan snarare att denne först frågar ägaren samt denne kan se till det hela. Det känns som TS är ung, ponnyn inte så utbildad och då kan det bli problem både med galoppfattning, svänga samt om den utöver det ska hoppa . Precis som jag tolkar att TS fått råd med från tränarna.

TS: har du en dialog med ägaren eller hur ser ert upplägg ut ang att du lånar ponnyn ?
 
Senast ändrad:
Nja, hästen behöver nog inte kollas av veterinär akut utifrån TS inlägg utan snarare att denne först frågar ägaren samt denne kan se till det hela. Det känns som TS är ung, ponnyn inte så utbildad och då kan det bli problem både med galoppfattning, svänga samt om den utöver det ska hoppa . Precis som jag tolkar att TS fått råd med från tränarna.
Det var ett allmänt tips att ta hjälp av kunniga.Vare sig det är vet, kiropraktor, tränare osv.Det är upp till TS .Mitt råd är skaffa hjälp och bygg upp en bild på orsaken
TS: har du en dialog med ägaren eller hur ser ert upplägg ut ang att du lånar ponnyn ?
 
Nja, hästen behöver nog inte kollas av veterinär akut utifrån TS inlägg utan snarare att denne först frågar ägaren samt denne kan se till det hela. Det känns som TS är ung, ponnyn inte så utbildad och då kan det bli problem både med galoppfattning, svänga samt om den utöver det ska hoppa . Precis som jag tolkar att TS fått råd med från tränarna.

TS: har du en dialog med ägaren eller hur ser ert upplägg ut ang att du lånar ponnyn ?
Allmänt råd om att ta hjälp.Det är upp till TS om det är av vet, kiropraktor, tränare osv
 
Hur fungerar galoppen i longering och tömkörning? Vilket moment är svagheten? Det är rätt viktigt för att få bra tips.
@palle11
Här har du en väldigt bra startpunkt inför att få tips.
Hur ser galoppen ut vid longering eller tömkörning. Klarar den att hålla galoppen på volt då?

Sedan hade jag nog väntat med riktiga språng på annat än möjligen rakspår så länge galoppen var så svag. Då menar jag att hästen inte ska behöva svänga i galoppen innan hindret. Inte rida några banor förrän hästen är stark nog att hålla sin galopp.
Bommar och cavaletti kan verka stärkande, men vi behöver veta mer om problemet...
 
Hur fungerar galoppen i longering och tömkörning? Vilket moment är svagheten? Det är rätt viktigt för att få bra tips.

Vad blir ditt problem i höger galopp? Statisk galoppfattning eller för långsam galoppfattning eller galoppfattning i fel moment?
I longering har hon svårt för båda varven i galopp, vänster funkar men höger är nästan omöjligt på böjt spår. Tömkörning är aldrig testat.
På långsidor och uteritter där vi inte behöver svänga kan vi fatta och hålla höger galopp utan större problem. Själva fattningen funkar bra för tillfället, får ibland göra en volt innan för att vara extra tydlig med att hon ska fatta höger galopp och inte vänster. Hon har väldigt svårt att samla och korta höger galopp, då saktar hon hellre av till trav.
 
Nja, hästen behöver nog inte kollas av veterinär akut utifrån TS inlägg utan snarare att denne först frågar ägaren samt denne kan se till det hela. Det känns som TS är ung, ponnyn inte så utbildad och då kan det bli problem både med galoppfattning, svänga samt om den utöver det ska hoppa . Precis som jag tolkar att TS fått råd med från tränarna.

TS: har du en dialog med ägaren eller hur ser ert upplägg ut ang att du lånar ponnyn ?
Ponnyn bor hemma hos mig, men har kontakt med tidigare ryttare och ägare om jag har frågor osv. Vet att hon även hos ägaren haft svårt i höger galopp, när vi skulle testhoppa på provridningen, ta första galoppen osv ville dom att vi skulle ta det just i vänster varv.
 
Görs fattningen in exakt rätt ögonblick? Har ni provat att bara träna fattningar, på rakt spår och alltså inte fortsätta i galopp mer än två-tre steg? För att få till högkvalitativa fattningar? Då brukar det vara lättare att öka upp till fler steg när fattningarna sitter i ryggmärgen på er bägge.

Viktigt är att ryttaren inte är den som hindrar hästen genom att fastna med höften i fattningen.
 
Görs fattningen in exakt rätt ögonblick? Har ni provat att bara träna fattningar, på rakt spår och alltså inte fortsätta i galopp mer än två-tre steg? För att få till högkvalitativa fattningar? Då brukar det vara lättare att öka upp till fler steg när fattningarna sitter i ryggmärgen på er bägge.

Viktigt är att ryttaren inte är den som hindrar hästen genom att fastna med höften i fattningen.
Håller med om ovanstående.
Jag tänker också att annat stärkande och lösgörande arbete kan vara bra.
Rida markbom/cavaletti
Rida gångartsväxlingar och tempoväxlingar.
Rida i uppförsbackar (inte för branta).

Och naturligtvis kolla upp hästen hos veterinär om man tror det behövs.
Massör eller equiterapeut kan också vara ett alternativ för att se om det finns muskulära problem som stör.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 102
Senast: Nevermind
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 909
Senast: Stergo
·
Träning Hej! Har ett 5årigt hbl sto som jag behöver lite hjälp och tips till. Hon har varit utlånad men fick komma hem lite snabbt i somras pga...
Svar
7
· Visningar
1 176
Senast: Piek
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp