Svårt gårdsval

Fredag

Trådstartare
På flera år har det inte funnit en enda gård värd att bjuda på där jag bor, helt plötsligt finns det två samtidigt! :banana:

Så olika och så svårt att jämföra. Båda samma prisklass ungefär, gård 1 kanske 10% dyrare. Hjälp mig värdera dem mot varandra. Magkänslan säger Gård 1, hjärnan Gård 2...

Gård 1:
Plus:
Ligger 6 km från större samhälle och jobb.
Kakelugnar, mysigt hus, tilläggsisolerat
Mycket mark, 10 ha åker och 10 ha skog
Stor ladugård i bra skick, får plats 5-6 boxar
Bra grannar (i alla fall 2 av 3)
Ligger högt och myggfritt

Minus:
Elelement (luftvärmepump köpes!)
Ingen tvättstuga/-maskin :eek:
Hopplöst kök, fast ändå mysigt
Skogen är en katastrof (sälja till grannen förhoppningsvis)
Ingen el i ladugården
Höja taket i stallet (fast bra förutsättningar för att det ska gå enkelt)
Ingen paddock (ännu)

Gård 2:
Plus:

"Allt" klart i huset, modernt renoverat
Underbart stall för 2 hästar med ränne o sadelkammare (vill har fler
platser!)
Väldigt fin trädgård
Massor av bra-att-ha uthus
Ett av uthusen bör gå att göra till stall för 3 hästar av "utestallkaraktär"
Jättefina ridvägar
Grushåla nära som verkar fungera som ridbana
Tillgång till någon ha bete gratis från kommunens mark

Minus:
2 mil till jobbet
Bara 1,5 ha bete
Ensamt läge (jag är själv)
Vedeldat (+elpatron), fast stora ackumulatortankar
Dåligt isolerat
Svårt att locka inackorderingar om jag bygger ut???
Mycket insekter/mygg!


Hjälp...!!! :o
 
Sv: Svårt gårdsval

Därmed inte sagt att jag får någon av dem även om jag försöker.
Banken kanske säger nej (kontaktade, räknar åt mig nu).
Jag kanske inte kommer att ge högsta budet.

Gård 1 är på anbud till 9 juli, gård 2 säljs privat.
 
Sv: Svårt gårdsval

Hej!
Jag hade nog valt gård nr 1, Dels pga mer mark och Nära ett större samhälle, Det gör allt så mycket enklare. Dessutom lättare med inackorderingar.
Att det Ligger högt och Myggfritt är ju som en ren befrielse!

Allt det andra går ju att ändra på så att säga.

Men det är ju mycket jobb..

Mvh Maria
 
Sv: Svårt gårdsval

Hej

Jag skulle valt gård 1 :) taket kan du säkert få hjälp med att bygga av en firma om du bor "så pass nära" stan... Även nära till ditt jobb :)
Även det bästa av allt, är MYGGFRITT! Skall du ha inakodering får du bädde lätt att få ditt folk. Att dra el är inte det svårast (lång kabel + spade = el :) !)

Att insolera är både lång tidskrävande och jobbigt! Och kostar mycket! Tänker bara på vår sommar stuga på vinterna när man kommer up. Jätte svårta att få up värme och behålla den :confused:! Och där är ingen insolering.

Detta med skogen, behåll den i såfall.. Och anställ ett företag att kapa lite :D Taadaa! du kännar pengar samtidigt som skogen blir undan röjt.

Med mer mark kan du ex om du sälja mark till en galen tysk som vill bygga sommar stuga och känna en slant till :)

Mvh
Eran Emma
 
Sv: Svårt gårdsval

Jag hade valt gård 1, mest pga mer mark, men även grannar/ närhet till samhälle spelar in. Är själv på gårdsjakt, då vi ska flytta till småland och jag äntligen lyckats övertala min man att man inte måste bo i villaområde.
 
Sv: Svårt gårdsval

Hej
Detta med skogen, behåll den i såfall.. Och anställ ett företag att kapa lite :D Taadaa! du kännar pengar samtidigt som skogen blir undan röjt.

Med mer mark kan du ex om du sälja mark till en galen tysk som vill bygga sommar stuga och känna en slant till :)

Mvh
Eran Emma

Skogen är tyvärr så illa skött så att den gallring som så depsserat behövs kommer att kosta pengar, inte generera. Ett "Gudrun-hygge" planterades i fjol där ca 1/3 av plantorna dött. Bara arbete - inga pengar någonstans i kikarsikte på den skogen. :(
Det enda den kan ge i dagsläget av värde är brännved, men det går att köpa utan att bli ruinerad.

Mark till galna tyskar finns! I en mygghåla direkt vid Nissan. Kan man väl sätta upp en friggebod vid stranden och ta en mille betalt? :angel:
Därnere vill väl ändå inte hästarna vara.
 
Sv: Svårt gårdsval

Spännande, Fredag!!

Jag håller på gård 1 - mer mark o framförallt nära till grannar. När man är själv (som ju jag oxå är) är det superskönt att ha bra grannar i närheten om något skulle hända. Ett taskigt kök går att fixa till, liksom ett gammalt stall, och en tvättmaskin kan man köpa - men att bo själv, långt från närmaste granne i vintermörkret när stormen viner och någon av hästarna får kolik t ex - nej, huva, det skulle jag aldrig klara!
 
Sv: Svårt gårdsval

Hej Targa - kul att du hittade hit! :)

Jag känner mest för gård 1 helt klart. Men gård 2 har ca 2-3 km till ett samhälle med affär, så det är inte helt ute i bushen.

Det där med tvättmaskin är liiite mer komplicerat, finns ingen bra "lokal" att sätta den i. Tidigare ägare har haft en i köket. Badrummet finns inte ens skohornsmöjlighet att få in den i. Funderar över köksingångens hall, om den går att göra om till grovkök/tvättstuga (ca 3 kvadrat kanske...).

Ladugården på gård 1 har inget häststall, det är kostall i dagsläget med allt vad det innebär av rivning av foderbord och omgjutningar.

Skönt att fler håller på gård 1, jag är inte helt ute och cyklar alltså - trots att det är oerhört mkt mer att göra!
 
Sv: Svårt gårdsval

Skulle nog ha satsat på Gård nr. 1.

Se skogen som din hage!!!

I framtiden tror jag att skog som naturbete kommer att bli mycket eftertraktat och bristvara. Fång förekommer allt mer, och naturbete är ett bra sätt att minska risken.

Dessutom kan man få EU-bidrag, betesbidrag för olika djurslag, tom för några få djur, tex köttkor, som då ev kan finansiera en del av hästhållningen. Kolla upp reglerna, det kan löna sig!
 
Sv: Svårt gårdsval

Det enda du inte kan förändra i efterhand är LÄGET. Rusta, bygga om och bygga till - det går. Om inte nu så om några år. Jag skulle därför fokusera på just LÄGET.

Trots allt har du avståndet på gård 2, och det kommer inte att minska ;) Med dagens bensinpriser så ska det vägas in också - under flera års boende ...
 
Sv: Svårt gårdsval

Jag håller verkligen med! Läget är det viktigaste när jag tänker mig gård, läget och storleken på mark.

Så jag röstar för gård 1 :bump:
 
Sv: Svårt gårdsval

*kl*

Svarar alla full i skratt - vad roligt att vi är så överens! Mina vänner (ej hästfolk) tycker givetvis att gård 2 är det vettiga valet.

Bensinpriset är inte att förkasta, dels med tanke på middagsfodringar (högrindar med timer är bra dock har jag hört) men också om man har någon häst som behöver extra övervakning pga sjukdom, fölning... Besvärligt med avstånd och inga grannar inom synhåll.
 
Sv: Svårt gårdsval

... och i förlängningen tror jag Gård 1 är mera lättsåld, vilket är en trygghet att veta även om man inte planerar att göra det. Skulle man av olika livsval bli tvungen, är det skönt att veta att det går lätt.

Bensinpris gäller ju även "utom hästar"; resten av familjen, jobb etc.
 
Sv: Svårt gårdsval

Absolut gård 1, den har flest möjligheter! Tror att du skulle låsa dig på nr 2, även om allt inte kan bli klart just nu på 1:an. Allt tar sin tid, och om du lägger upp en plan på 5-10 år (beroende hur mkt du får låna och kan göra med en gång:smirk:) Prioriterar vilka saker du vill ha först, hur många stallplatser behöver du från dag 1? Jag tror att denna kan bli din drömgård om du ger det lite tid, dessutom (fattade för att du var ensamstående) så kanske du träffar nån så småningom som vill dela den ekonomiska bördan:love:(om 10-15 år:angel:)

Jag skulle prioritera följande:
*Lyfta taket
*El & vatten
*Boxar för husbehovet
*Ridbana
*Bygga ut huset med en groventre/tvättstuga (9kvm)
*Fler boxar och inackorderingar....

Sedan finns det säkert 100 saker till och därimellan, men denna gård har ju möjligheter att förändras och utvecklas till det du vill iallafall:bump:
 
Sv: Svårt gårdsval

Precis som du säger så hade jag också tyckt att alt. 1 är bättre om man ska välja med hjärtat.
Där finns ju goda möjligheter, men också mycket JOBB! Jag tycker det beror ganska mkt på vilka kontakter du har/vad du kan göra själv. Att höja taket, fixa el etc kommer att kosta en hel del.
Och elementen känns ju mindre kul.

P g a allt som behöver göras (sånt tar alltid mer tid/blir dyrare än vad man planerar av någon anledning..), så kanske alt. 2 är lättare på nåt vis.
Det som bekymmrar mig med alt. 2 är nog främst att du skriver att det är dåligt isolerat, men samtidigt modernt renoverat. För mig låter det lite konstigt att man inte fixade isoleringen om man ändå var igång och renoverade?

Du ska inte lyssna på andra, det är du själv som ska välja! Satsa på det som känns bäst. Det låter ju som om du själv gillar 1:an bäst och då tror jag också att det blir bäst i slutändan!

Det finns inga bilder man kan få se?

Lycka till!!;)
 
Sv: Svårt gårdsval

Tror jag har hittat nr 1 på Hemnet i "din" kommun - är det huset med jordkällaren??

I så fall - det ser väl fullt beboeligt ut!!

Fast mycket jobb med ladan ....
 
Sv: Svårt gårdsval

Gård 1 är fullt beboelig, om än omodern. Ja, beboelig när tvättmaskinen är på plats!
 
Sv: Svårt gårdsval

Flex boxar kan man ju vänta med, men samtidigt är det inte så mkt större kostnad att inreda 6 än 3 boxar när man ändå håller på. Själva stalldelen måste ju totalrensas från koinredningen och taket höjas ändå, oavsett antalet.
 
Sv: Svårt gårdsval

Skulle tveklöst välja Alt. 1! Närheten till jobb sparar ju en del kostnader. Huset är tilläggsisolerat ett stort plus. Att dola med kök och tvättstuga är ju både billigare och enklare. Mer mark och större la´gård samt att om ni tar ut skogen alt. säljer så får ni ju en extra slant där.

Lycka till med dina husköp, Kicki :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 385
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 202
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Åsa A
·
Anläggning Jag vet att rekommendationer ofta är minst 1 ha/häst på gårdar. Satt och mätte och räknade lite på Eniro, och jag har i ärlighetens namn...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp