svart havre

E

Emmizen85

har haft det till mitt sto tidigare men har glömt av själva "funktionen" av just svart havre.. någon som vet nåt om just det sortsens havre ? Finns det krossad sådan ?
 
Skillnaden mellan gulhavre o svarthavre efter vad jag har hört är att gulhavren är mycket fetare, kärnan är större på gulhavren medans på svarthavren så är det mer skal. Så svarthavren är mindre till formatet. Hoppas du förstod?!
 
Öhm det är tvärt om svart havren innehåller mer "olja" och gör att mage och päls håller sig i trimm bättre.
 
Svart havre är fattigare på näring än vanlig s.k. vit havre.Mer kul än bra.
 
Uttalande från Christina Planck i en artikel i Aftonblandet

"Om svarthavre vill jag berätta att färgen sitter bara i skalen,. Det har ingen betydelse om havren är gul, svart eller vit. Det är bara det att svarthavren är mer välrensad, näringmässigt är den detsamma som vår egna havre. Svarthavre importeras. "
 
Om havren är svart ska man nog inte fodra med den... men du menar kanske svarthavre :D (ordpeteri).

Varför vill du ha krossad havre? All havre går ju att krossa.
 
nyfiken pga att ja aldrig har sett svarthavre som vart krossad.
 
Det enda jag hört om svarthavre är att hästarna inte ska bli så "havreheta" av det. Det kanske är därför man inte krossar den? Å andra sidan är det ju inte så fräsht att köpa färdigkrossat hos en foderhandlare, havren blir ju dålig snabbt. Så kanske de som fodrar med svarthavre krossar själva?
 
ja det är mkt möjligt :)

¨Vad tror ni är bäst då till en het häst ?

svart el vit havre ? :confused:
 
Menar absolut inte att vara negativ, men varför havre? D finns ju jättemånga andra alternativ som är bra...
:confused:
 
"Min" bonde har både krossad och hel svarthavre! :)
Den odlar han för övrigt själv(såg att någon skrev att den importeras, vilket den kanske gör också).
 
matildahavren

det påstås att matildahavren ska vara bra till heta hästar.
det har gjorts lite tester och det funkade tydligen ganska bra, speciellt på heta hästar under uppbyggnad.

som jag fattat det så är det den ökade mängden fett och även ämnet tryptofan som hade den lugnande inverkan på hästarna.

det är ju inte värre än att du kan testa den!

kram och god jul
 

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 368
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Är det någon som vet vad detta är? Ser ut som nåt svart, smuligt klet på baksidan av ponnyns örontippar. Hon har haft så sen vi köpte...
Svar
2
· Visningar
1 102
Senast: Thera
·
IT & mobiler Håller på att tappa det helt. Har haft en Huawei 20 Pro i över 4 år, det är den bästa mobilen jag haft och jag hade köpt en sån igen...
2
Svar
22
· Visningar
1 275
Senast: Rie
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 226
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp