Svart läder som tappat färgen- svart ekololja?

K

Kockan

Har endel svarta lädergrejer som tappat färgen. Hur gör ni för att bättra på? (INTE måla om, alltså!)
Funkar det med svart ekol-olja? Har hört att olja inte är bra - gör att lädret bara töjer sig.
Erfarenheter?
 
Att svart läder tappar färgen, får man nog lov att acceptera. Det är så så med alla svarta saker som utsätts för slitage, man kan däremot genom rätt behandling fördröja den processen.

Olja hör inte hemma på läder, det skall vara fett och inget annat. Ekololjan är tom så lurig att den inte töjer lädret, utan äter upp den inifrån.

På sadlar använder jag vanligt fett, avsett för läder som utsätts för mycket slitage. Köpte det hos sadelmakaren, en ganska stor burk, som visserligen kostade en slant men i gengäld är dryg. Jag har resonerat som så, att en sadel inte är speciellt billig heller.

Träns och annan mindre läderutrustning, använder jag faktiskt minkolja på. Nu kan man tro att det är olja, men inte då. Det är en fast vit massa, som gör bla träns och grimmor jätte mjuka och smidiga länge efter insmörjning.

Jag pratade med en sadelmakare om detta, och han rekommenderade faktiskt detta på träns, grimmor, tyglar framförallt som inte blir så snoriga även fast de skulle utsättas för väta.

Ekololjan är mineralberikad, vilket tydligen inte skall vara bra för läderprodukter.
 
har alltd avnänt eklojolja inann och inget av mina saker ar blivit förstörda!


När de gäller färgar får man alltid räkna med att de kommer att tappa färgen oavsett hur fin kvalitè de e..
 
Har jag också, fram till det jag såg en lädret på en sadel som blivit oljad med ekololja under en längre tid.

Färgen på lädret bleks mycket snabbare, och lädret blir poröst av oljan. Stropparna på denna sadel var som papper, och lädret hade tappat den behandlade ytan så det såg ut som mocka på vissa ställen. :(
 
Har hört precic detta! Att lädret blir poröst av olja.
Men NÅGONTING måste man väl kunna göra för att bättra på färgen???
Såg förut att en tipsade om narvsvärta som skulle gå att köpa hos tex skomakaren, men jag har kollat på flera ställen och de verkar inte ens veta vad det är!??!
Någon som vet???
 
Läste på en tråd för länge sen att nån rekommenderade narvsvärta på läder som tappat färgen. Tror det hette så, och att han som rekommenderade det var sadelmakare. Man kunde tydligen köpa det hos skomakaren. Ekol var big no no enligt honom.

Har inte provat själv dock.
 
nsrvsvärta finns på slöjddetaljer

slöjddetaljer.se
eller något sånt
 
Närvsvärta finns hos alla dom som syr med läder... Jättebra. Torkar in snabbt och kladdar inte till jämförelse med den äckligt, kladdiga, värdelösa e**l oljan... huh va hemsk jag lät..
En riktigt kvalitetsläder är genomfärgat och ska inte tappa färg när det används hur mkt de än skavs på... tyvärr gäller det nog inte sadlar då jag aldrig har varit med om en svart sadel som inte blivit ful förr eller senare...
Ett billigare läder är oftast bara målat med färg på ytan...Det är det vi betalar för... Konstigt när 2,5 dl bara kostar typ 60:- ;)
 
Indiskt läder är oftast påmålad, och håller som iregel billigare pris. Engelskt läder brukar vara genomfärgad, men när det gäller svart så är den precis som alla andra svarta produkter. Även om färgen inte slits av, bleks den av sol och tvätt.
 
min kompis brukar "bada sina grejer i svart ekololja, hon häller upp den i en span och lägger ner tränsdelaran och låter stå övernatten, hennes träns var superfint, svart och blankt idag.

Ska göra så på mitt med, har ett exakt likadant träns så det borde u funka på mitt med då.
 

Liknande trådar

Utrustning Köpte för ett tag sen en begagnad ljusbrun prestige sadel (det var den enda som satt bra på min häst) Gillar inte färgen, vill hellre ha...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: caballus
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
608
Senast: Anna-Bella
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 151
Senast: LiviaFilippa
·
IT & mobiler Jag är alldeles för släpphänt och tappar mobilen hela tiden. Har ett heltäckande (både fram- o baksida) skal för att minska...
Svar
15
· Visningar
837
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp