Svårt med att hantera det som varit...

Vaniljdoft

Trådstartare
Jag har pojkvän sedan 5 månader tillbaka men har fortfarande svårt att hantera hans historia. Detta är mitt första förhållande någonsin. En kväll på fyllan råkar vi börja snacka om sexpartners, något jag kanske egentligen inte ville veta... Jag har inte haft så många men han visar sig ha legat runt en del, till en början tycker jag detta är jobbigt men har börjat bli bättre på att hantera det. Då när vi sitter hemma och myser en kväll börjar han prata om hur hans ex var väldigt fysisk, något jag definitivt inte ville veta... Och nu för någon dag sen råkade han kalla mig för sitt ex namn... Ena stunden tycker jag allt är jättebra och perfekt men så händer nya såna grejer hela tiden, han säger att han inte har några känslor för sitt ex och att han älskar mig etc. Men när han upprepande gör såna missat får det mig att tvivla... Till saken hör att vi har ett distansförhållande, jag tänker ihjäl mig när jag är ensam :-( Har så svårt att hantera det här med hans ex och tidigare sexpartners då jag själv är så pass oerfaren och inte direkt har något förflutet. Vad gör man i en sån här situation? Kan jag lita på att han menar det han säger till mig?
 
Det man gör i en sådan här situation är att kommunicera med varandra. Prata med varandra när ni är nyktra, se till att du berättar för honom hur du reagerar när han pratar om sitt ex osv samt varför. Får han en förståelse för det så kan han också anpassa sig efter det - om han vill. Då kan du också få koll på hur han tänker och känner kring allt.

Huruvida du kan lita på hans ord eller inte, det är något du måste komma fram till själv. Lita på magkänslan skulle jag säga. Det brukar bli bäst så.
 
Det man gör i en sådan här situation är att kommunicera med varandra. Prata med varandra när ni är nyktra, se till att du berättar för honom hur du reagerar när han pratar om sitt ex osv samt varför. Får han en förståelse för det så kan han också anpassa sig efter det - om han vill. Då kan du också få koll på hur han tänker och känner kring allt.

Huruvida du kan lita på hans ord eller inte, det är något du måste komma fram till själv. Lita på magkänslan skulle jag säga. Det brukar bli bäst så.
Låter så klokt när du säger det, tror egentligen inte han hade haft några problem med att snacka om det då han alltid tar intiativ till att snacka känslor men jag skulle nog sätta mig själv i facket som den lite blygare typen och jag har mycket svårt för att bara sitta och prata om hur jag känner, har helt enkelt svårt för att uttrycka mig på det viset kanske beror det mycket på att jag aldrig behövt göra det innan. Känns på något sätt så skrämmande att bara öppna upp sig helt och hållet...

Vet inte vad min magkänslan säger mig just nu ärligt talat ena stunden är jag 200% säker på att han är världens finaste kille som menar allt han säger medan jag andra stunden kan vara bombsäker på att det är något han bara säger för att göra mig nöjd :-/
 
Chili svarar bra tycker jag!

Jag är i en liknande situation (dock inte distansförhållande). Detta är mitt andra förhållande och han är min andra sex-partner, han har legat runt ganska ordentligt tidigare, och i det stora hela så gör det mig inget. Jag tycker inte det är fel och tror verkligen inte att han är intresserad av någon av dessa fd. Men så ibland kommer de där osäkerhetskänslorna, och då är nyckeln precis som tidigare nämnts att kommunicera. (Men försök att göra det utan att skuldbelägga, utgå från dig själv "jag känner..." osv.) Jag har varit jättetydlig med vad jag vill och absolut inte vill veta. Jag vill tex. inte veta några namn på hans ligg och skulle vi råka stöta på nån av dem (typ på krogen, så stor är inte stan vi bor i...) vill jag inte veta. Och tack vare att han vet sånt här så kan han "spara på mina känslor" och jag har heller inga problem med att säga att "aj, det där önskar jag att jag inte visste", vilket gör att det hela känns lättare. Så nåt likande kanske skulle fungera för er med? Och ja, det är läskigt att öppna upp sig och vara sårbar, men det är en stor och viktig del av ett förhållande!

Och det där med att han råkat säga fel namn, om det inte finns många fler tecken skulle jag inte lägga så stor vikt vid det, det är lätt hänt. Jag har jättelätt att kalla folk för fel namn, i synnerhet om jag vet att jag absolut inte får det (som typ att säga ett gammalt ex namn, det är väl allas mardröm ;)
 
Jag har haft en kille, till allt så att säga. Eller ja, jag har honom fortfarande ;)
Han har långt mer hrm.. erfarenhet än mig. Dessutom är han kompis med många av sina ex (och/eller ligg), en del är han nästan kurator åt. Jag känner också många av dem, ytligt för det mesta, men vi har många gemensamma bekanta och har varit på samma fester flera gånger.
I början tyckte jag det var väldigt jobbigt. Var de bättre än mej? Snyggare? Brukade han tänka på dem?
Men efter ett tag insåg jag att han har ju faktiskt valt att lämna dem och är med mig. När den poletten väl trillat ner var det mycket som lossnade. Vi kan prata om det, inte för att det är något vi diskuterar över middagen direkt, men vi kan prata. Han känner till mina gamla ragg, jag känner till hans. Mer än så är det inte.
Vi hade distansförhållande i några år (han i Halmstad, jag i Skara). Jag visste att han träffade några av sina ex, både dag- och nattetid. Men jag litade helt på honom, visst fick man lite paranoida infall ibland, men jag tänkte att om jag inte litar på honom hur ska han kunna lita på mig?

Nuförtiden kan vi skratta åt det, jag kan reta honom ganska rejält och kalla honom slampa och allt möjligt dumt. Han i sin tur kallar mig pryd nucka. Givetvis på skoj och båda sidor förstår det.
Vi har visserligen varit tillsammans i tio år nu (herregud, vart tog tiden vägen?!), känner varandra utan och innan och har väl blivit vuxna kanske (lite, kanske).
 
@sthu : En nyfiken fråga bara!:) Ni är båda 26 och har varit tillsammans i tio år. Hann han ligga runt redan så mycket när han var 16?
 
@Got2Be jag säger ju att han var en slampa :D Och mycket och mycket, det handlar kanske om fem sex personer.
Han hade en tjej på gång dagen innan vi träffades :angel:
 
@sthu : Haha!:D Ja, det är väl så himla olika det där. När jag var sexton år gammal så hade jag (inte mina vänner heller) inte hunnit ligga mycket!:p
Haha oj, oj!:D
 
Tack alla för ert stöd, skönt att höra att det finns fler som upplevt det här :-) har skickat iväg ett långt sms till killen nu där jag förklarar vad jag känner, lite mesigt kanske jag vet men har så mycket enklare för att uttrycka mig i skrift... Får se hur han tar det.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
933
Senast: Crossline
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 131
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 624
Senast: Saigon
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 881
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp