Svårt sadel läge

moon

Trådstartare
Mitt tyska sto av den grövre typen (som en hannoveranare)har nu problem med sin sadel. Hon har ändrat sig mkt. muskelärt & ser ut som hon ska nu enl. fysioterapeten.Hon är rak i ryggen med låg manke & ngt. överbygd enl. vissa.

Har haft en Kieffer Proffessional av den gammla modellen med kanal som smalnar av bakåt, bara 3 cm där !, men den har funkat i flera år.

Det började i höstas då hon sköt upp vänster ryggsida under sadeln då vi ökade kraven på skolorna. Då blev hon ojämt musklad, lite ridövningar & ett besök av fysioterapeten rådde bot på det.

Sadeln är kollad av sadelmakaren & breddad, ligger bra, men klämmer ca 1 dm
under sadeln.
Sadelmakaren var ute med en nyare Kieffer proff som var bredare i kanalen, men den var för smal i strl & sne i bommen. Så jag ville inte lägga pengar på att värma om en dyr sadel som kanske inte passade ändå.
Köpte en NY Kieffer Europa CT som är 2 cm vidare än min, dock smalare längst ner. Så den klämmer på den stora musklen som lösgör bogen+ att den åker fram så fort hon tar ett steg fram. Så den gillar hon inte alls längre.

Sadelutprovaren tyckte hon hade ett svårt sadel läge, vilket hon har. Dom hade 3 sadlar med sig & bara Kieffern passade.
Men någon kanske har tips, vill ju inte att hon ska bli stående för många dagar.
Jag är rätt så inställd på Kieffer sadlar då jag har ryggproblem & det är den sadeln som jag kan rida i oavsett modell. Men jag är öppen för förslag. Sadeln får kosta max 9000:- beg som ni föreslår.
 
Sv: Svårt sadel läge

Jag har en frieserhäst som vi haft väldiga problem med att hitta en bra sadel åt, ingen tycktes passa MEN sen provade jag barefoots bomlösa sadel! Jag har aldrig haft problem sen dess och den är väldigt lik en bomsadel. Jag har hoppat lite småhinder i den utan problem och jag rider dressyr i den helt utan problem. Jag har även tävlat dressyr på klubbnivå i den och det gick jättebra. Sadelutprovaren sa att den sadeln är väldigt bra, den ger henne fri rygg så hon kan komma upp och jobba ostört och den kan inte klämma eller nypa henne någonstans. Jag rekommenderar den verkligen, jag är super super nöjd. Min häst har aldrig haft problem med sin rygg sen dess, och för oss ryttare är den underbar att sitta i. Mjuk och sviktande.
 

Liknande trådar

Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 071
Senast: super
·
Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 692
Senast: tuaphua
·
Utrustning Alltså nej nej nej och åter nej! Nu är jag nere i sadelträsket, rejält! :banghead: Hur svårt ska det vara att hitta en passande sadel...
Svar
14
· Visningar
2 422
Senast: Equilina
·
Ekonomi & Juridik Tog hjälp av en sadelprovare i april, köpte en begagnad sadel på rekommendation av denne. dvs utprovad och enligt sadelmakaren en sadel...
Svar
19
· Visningar
2 821

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp