Svårt val

Niela

Trådstartare
Ska göra högskoleprovet här nu den 25:e oktober för att sedan söka in till polishögskolan!

Och hur mkt jag än vrider och vänder så inser jag att under dessa 2 år kommer jag aldirg ha råd med min Jorunn:cry:

Jag har lite alternativ..
Sälja går bort så klart:D

Låna ut på foder till en som vill träna och tävla henne under tiden

Låna ut henne till avel så får hon vila helt

Låna ut henne som enbart sällskap

Försöka hitta ett suuuperbilligt lösdrift för max 700 månaden kanske kan jobba av stallhyran i stallet så den helt blir gratis!

Första som jag tänker på är att låna ut henne till någon som vill träna och tävla och utbilda henne, men samtidigt är inte mina erfarenheter så bra när det gäller att låna ut hästar på foder.
Tänk om den som tar henne på foder rider sönder henne??:crazy:
Givetvis skulle det ju bli i ett stall som är nära så jag kan åka å bara kika till henne ett par gånger i veckan klappa och mysa lite med henne!


Usch svårt dehär.. vad hade ni gjort?? och vad har ni gjort i liknande situvationer
 
Sv: Svårt val

Jag skulle ha lånat ut till någon jag känner som kan fortsätta utbildningen, och på nära avstånd så man kan hälsa på. Det är typ viktigast för mig, att min häst har det bra och att ryttaren klarar av hästen och att dom utvecklas tillsammans.

Lycka till på polishögskolan! :D
 
Sv: Svårt val

Försök hitta någon som vill ta henne på foder i närheten av dig, alt en halvfodervärd.
 
Sv: Svårt val

Hade jag varit du så hade alternativ 3 gått bort, då gör hon ju ingen nytta alls egentligen!
Hittar du någon som kan fortsätta med henne är ju det toppen, men det kan leda till mycket problem också om man har otur.
Om hon haft föl förut så skulle jag nog säga att det verkar som en toppenidé! Då jobbar hon samtidigt som du vet att ingen förstör henne :D

Lycka till och hoppas du kommer in! :laugh:
 
Sv: Svårt val

Att låna ut till någon jag känner blir svårt känner inte en kotte som har islandshäst:crazy:
Så det får bli i närheten så man kan ha 100% kontroll över henne..

Huuur ska amn överleva 2 år utan min snuttegris????:crazy:
 
Sv: Svårt val

jag har hört att första året på polisskolan är väldigt tuff och man går i skola i princip mellan 08-17 varje vardag så det kan ju vara svårt att hinna med en häst också..så det bästa är väl om du kan hitta en person i närheten som kan ha henne på foder eller låna ut henne till avel.Lycka till med skolan och hästen!
 
Sv: Svårt val

Ja detta blir svårt.. om hon går som avel är jag dock rädd att hon tappar allt och glömmer.. så när man får tillbaks henne är de från ruta 1 igen!

Det är ju nackdelen med det alt!

Det lutar nog åt att försöka hitta någon som vill rida och träna och tävla henne under tiden och så får man ha koll helt enkelt åka å hälsa på 1 gång i veckan!
Åka å kolla på när hon tränar mm och åka å heja på tävlingarna=):)

Och så ska de vara ett vattentätt kontrakt skrivet av en jurist kosta vad det kosta vill!!
 
Sv: Svårt val

Mjo min kompis går där nu sista året och det är tufft.. även om man går i skolan till 17 så har man en massa läxor som skall göras.. det är därför jag inser att hästen inte kommer att hinnas med =(
 
Sv: Svårt val

Jag håller själv på o söker polishögskolan, ska iväg på de sista testerna nu bara!:bump:
Men jag kommer försöka ta med min bebis. Han har diverse problem o skador med sig, så att lämna bort honom till en fodervärd som kanske inte förstår vikten av rätt träning för honom och förstör mer än hjälper går bort direkt! Sälja honom kommer jag heller ALDRIG att göra! På sin höjd kan jag tänka mig göra som nån annnan föreslog här tidigare, nämlig delfodervärd, för då känner jag att jag har mer koll. Men lär ju leta stallplats i utkanten där man kanske får ner stallhyran något.. Leva snålt själv, bara min bebis har det bra. :)

Lycka till med PHS!
 
Sv: Svårt val

Jag hatar när hästar lider och vet vad du varit med om med dina andra hästar så om du skulle behöva hjälp nångång med att kolla till henne så är det bara att hojta till, jag ställer gärna upp på det!
 
Sv: Svårt val

Min sambo är polis och jag skulle inte säga att den utbildningen är särskilt krävande ur läxsynpunkt. Inga stora tentor och inte längre dagar än andra utbildningar. Det går nog fint att ha häst under tiden, om du får ekonomin att gå ihop.
 
Sv: Svårt val

ahh ja så långt har inte jag kommit.. lycka till och hoppas testerna går bra nu ge gärnet=)=)


Nu har jag tur min bäbis är supersnäll och kan ridas av allt och alla hon lullar på i sin lilla egna värd=)=)

En nybörjare å hon lullar på där så fint så=)

En som kan rida och hon gör de man ber henne om=)

men man är endå harig med sin häst!!!!
 
Sv: Svårt val

OM jag kommer inte är inte aktuellt snarare vilket år;)
In ska jag komma=)
 
Sv: Svårt val

Oki ja men för en som inte har ett dugg läshuvud så krävs det endå att man lägger ner 110% på skolan iaf för mig!:(

Å jag vill inte ha några lån utan kommer jobba varje helg och några kvällar i veckan för att slippa låna..

Man får prioritera och jag vill inte ha lån för de ska bara betalas tillbaks senare å det är ju mer än 2 år..
Så jag resonerar leva fattigt och utan häst i 2 år och sen ta tillbaks hästen och sen vara skuldfri ist!

Det kommer bli tufft det är jag inställd på men de kommer de att vara värt..
Mitt drömjobb sedan jag var barn.
Under sommaren kan jag ha henne för då är det billigt och ha häst men under vinterhalvåret jag vet känner mig själv kommer aldrig klara av häst och pluggeri

En tanke var att låna ut henne till en liiiten ridverksamhet typ turridning hon älskar verkligen när det är mkt liv och rörelse många som klappar henne och så!
Och så älskar hon att lulla runt i skogen! men endå tvekar man.. uju jag har beslutångest!

Medryttare är ju ett alternativ om man hittar en billig lösdrift så skaffar man en medryttare som betalar en del av stallhyran! å med lösdrift behöver man ju inte åka ut varje dag för att mocka och göra iordning maten heller=Mer tid för pluggeri!:)

beslutångest verkligen!
 
Sv: Svårt val

Det går alldeles utmärkt att ha häst och läsa på högskolan! Jag hade en lösdrift för 250:- o betalade sedan extra för det hö vi åt. MEN då stod vi på en ko-gård utan någon som helst lyx.

Jag hade förutom Andi, även Kveikja som stod på uppväxt i danmark, egen lägenhet, bil. Allt på studielånen, 7000:-/mån.

Så räkna inte med att behöva sälja, men kanske ta in en medryttare som betlaningsstöd? O extrajobb ifall nåt händer.
 
Sv: Svårt val

En tanke var att låna ut henne till en liiiten ridverksamhet typ turridning hon älskar verkligen när det är mkt liv och rörelse många som klappar henne och så!
Och så älskar hon att lulla runt i skogen! men endå tvekar man.. uju jag har beslutångest!

Ring alla sånna ställen i närheten och säg att du lånar ut henne gratis mot att hon bara rids av de som är ledare (samt att de står för alla andra dagliga kostnader såklart). Då får dom en extra häst utan att behöva betala inköpet (vilket ju inte är gratis för islandshästar)
 
Sv: Svårt val

Nä precis detta var då tanken och att hon bara får ridas av de elever som har god erfarenhet och ridit bland de längsta på ridskolen!

Då kan man ju åka å rida henne typ 1 dag i veckan typ leda en tur eller nått. så får jag rida min häst och de får arbetskraft man utnyttjar varandra så att säga=)

Sälja henne är inte akuellt utan det är bara låna ut men vilket sätt de är ju de som är de kluriga=)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 417
Senast: IngelaH
·
Hästvård Vi har en häst utlånad på foder, livstid. Lånades ut som sällskap och skogsmulle pga ålder och historik. Nu har fodervärdarna kommit på...
Svar
5
· Visningar
1 835
Senast: Sryoqwe
·
Hästmänniskan Eller: hur nätverkar man? Hur börjar man? Jag ska flytta hundra mil om några månader. Känner ingen hästmänniska däruppe och får alltså...
2
Svar
22
· Visningar
2 653
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp