_EVL_

Trådstartare
Jag sitter och spånar på vad jag ska göra efter studenten nästa år. Vill gärna åka utomlands och jobba med hästar och en hel del lediga jobb verkar vara galopptränare. Nu är det så att jag har aldrig ridit en galoppör i hela mitt liv (om man bortser från min foderhäst som var en arab med rejält mycket spring i benen :)). Däremot så har jag ridit i snart 8 år, varav 5 år på ridskola och resten på "egna" hästar. Tror ni att jag skulle klara av att träningsrida galoppörer eller är det jättesvårt? Jag är inte rädd för att ta utmaningar...
 
Jag klarade det och jag hade ungefär samma bakgrund. Tror egentligen inte det har att göra med hur man rider utan mer vilken känsla man har för ridningen. Jobbar man 16 hästar om dagen lär man sig rätt snart att "rulla runt" banan, groteskt fula muskler får man på köpet ;-)

Jag tycker helt klart att du ska sticka, mitt utlands-galoppår var det bästa i mitt liv. Tycker att du ska välja land och sedan titta på tränarrankingen i det landet och kontakta de tränare med mest segrar. Jag tror att man lär mest av de bästa och sedan är det ju så roligt att få resa med hästarna också!

PM:a om du vill veta mer om hur jag gjorde.

Good luck!

//Shayd
 
hejsan! du verkar vara i samma sits som jag. vill ut och jobba 1-2 år med hästsporten efter det studenten blir av i vår. Men vad tusan liksom... det finns så mycket o välja och så många vägar att gå.. hoppas du hittar nåt kul.. MVH
 
Förstog inte det där med fula muskler... Blir det för mycket? På vissa ställen?

Förstår dock at det blir muskler, provade jockeysits på min "vanliga" häst en dag. Skitjobbigt!
 
det verkar finnas flera som efter alla års skola är trötta och vill testa att jobba med hästar på heltid :)

Får du nått av jobben som du söker så tycker jag helt klart att du ska sticka iväg. Du kan ju faktiskt alltid sluta om det verkligen inte skulle funka.

Jag ska ev. börja jobba på ett ställe här i Sverige efter jag tagit studenten i vår som bla. har galoppörer. Ska åka och hälsa på först för att se hur det verkar :) Skulle gärna åka utomlands men vill inte lämna hästen, så det får vänta.
 
Jag åkte utomlands utan att någonsin ridit galopp innan. Trodde det var ett fälttävlansstall men det visade sig vara ett galoppstall, med inriktning på hinder... Får man väl in tekniken så är det inga problem att rida hästarna... Jag blev fast och började sedan jobba heltid inom galoppen och även om jag jobbar med trav nu så saknar jag det enormt mycket...
Ett tips kan vara att träna galoppsitsen innan, d.v.s korta upp lädren fem-sex hål och cantra runt på ribanan... Jag hade nämligen ryggskott efter första ridpasset (national hunt hästar tränas ofta i lååånga pass, och det är jobbigt att sitta 30 minuter och jobba en häst i full galopp)...
 
Fick du fula muskler då? Jag undrar på det där altså...
 
Jag har alltid haft komplex för att mina överarmar varit smalare än underarmarna och när jag började rida galopp tycker jag själv att jag fick väldigt snygga armmuskler... Vad h*n menade med groteskt fula muskler vet inte jag heller, kanske beror på vad man själv har för smak, för muskler får man av att rida galopp, både kraftiga lårmuskler, ryggmuskler och armmuskler... Fast jag som annars bara vägde drygt 48 kg när jag åkte iväg lade på mig fem kg rena muskler...
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
918
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 739
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Har en äldre person som inte har många år kvar till pensionen som drar på sej offerkoftan så fort hen inte gör som "hen ska" Oavsett vad...
Svar
8
· Visningar
1 151
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 066
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp